Έλλειμμα δικτύωσης

0

Τους τελευταίους μήνες, έχω ακούσει ουκ ολίγες φορές από ανθρώπους που κινούνται στο χώρο των funds με την ευρεία έννοια ότι υπάρχουν σημαντικά κεφάλαια προς επένδυση σε ελληνικά Startups. Ακούγεται λίγο περίεργα και ξυπνά άλλες αναμνήσεις, αλλά αυτό που πρακτικά λένε είναι ότι «λεφτά υπάρχουν».

Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της δουλειάς μου ως δημοσιογράφος με προσεγγίζουν πολλές φορές ομάδες από Startups προκειμένου να μου παρουσιάσουν την ιδέα του ή την μέχρι τώρα προσπάθεια τους. Και στις περισσότερες φορές διαπιστώνω ότι ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ότι δεν μπορούν να βρουν τα κεφάλαια εκείνα που θα τους επιτρέψουν να κινηθούν πιο γρήγορα! Όπως και την καθοδήγηση που φέρνουν τα «έξυπνα κεφάλαια», ένα θέμα που έχω ξαναθίξει από αυτή τη στήλη.

Τα δύο παραπάνω μοιάζουν αντικρουόμενα. Από τη μία πλευρά ακούς ότι υπάρχουν χρήματα και από την άλλη ότι δεν μπορούν να βρουν κεφάλαια. Και βρίσκομαι στη μέση. Σε διάφορες περιπτώσεις, έχω προσπαθήσει να κάνω τον μεσολαβητή και έχω στείλει κάποιες ιδέες και επιχειρηματικά πλάνα σε ανθρώπους που θεωρώ ότι μπορούν να ενδιαφέρονται. Σε 1-2 περιπτώσεις, το αποτέλεσμα ήταν καλό. Σε άλλες όχι. Αλλά αυτό είναι αναμενόμενο. Αυτό που αναρωτιέμαι είναι αν τελικώς το οικοσύστημα που διαμορφώνεται στην Ελλάδα κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά το κομμάτι της δικτύωσης.

Είναι προφανές ότι τα επενδυτικά funds που έχουν δημιουργηθεί δέχονται καθημερινά δεκάδες προτάσεις και ιδέες. Και έχουν τους ανθρώπους εκείνους που θα κάνουν τις επιλογές τους. Όμως, υπάρχουν και περιπτώσεις startups όπου αυτό που ψάχνουν δεν είναι ένα επενδυτικό fund αλλά ένας «άγγελος- επενδυτής». Και καταλήγω στο συμπέρασμα ότι εκεί υπάρχει ένα σημαντικό έλλειμμα στην Ελλάδα.

Στα σχόλια που είδα στα social media με αφορμή το προηγούμενο σημείωμα της στήλης είδα και ορισμένους φίλους που με παρότρυναν να γράψω για τους «angel investors» και κατά πόσον κάνουν σωστή δουλειά. Κατά την προσωπική άποψη μου, το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουμε αρκετούς «angel επενδυτές». Για να είμαι πιο ακριβής, το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται να επενδύσουν χρήματα – παίρνοντας και το ανάλογο ρίσκο – σε Startups. Το πρόβλημα είναι πως δεν είναι εύκολο να τους εντοπίσει κανείς.

Βέβαια, θα πρέπει να παραδεχθώ ότι ο Έλληνας «angel επενδυτής», σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχει καταλάβει ποιος είναι ο ρόλος του. Αρκετοί θεωρούν ότι επενδύοντας 20 ή 30 χιλιάρικα θα κερδίσουν εκατομμύρια μέσα σε διάστημα 2-3 ετών, χωρίς, μάλιστα, να κάνουν τίποτα. Άποψη απόλυτα λανθασμένη, καθώς κατ’ αρχήν δεν πρόκειται όλες οι επενδύσεις που θα κάνει κάποιος να είναι και πετυχημένες. Ακόμη και ο Warren Buffett έχει πολλές αποτυχίες στο ενεργητικό του.

Το δεύτερο σημείο είναι ότι οι άγγελοι – επενδυτές στην Ελλάδα δεν καταλαβαίνουν πάντα ότι θα χρειαστεί να εμπλακούν και οι ίδιοι στην ανάπτυξη ενός Startup. Είναι πιο σημαντική η καθοδήγηση που θα δώσουν απ’ ότι τα χρήματα. Βέβαια, για όσους δεν πιστεύουν ότι μπορούν να βοηθήσουν με συμβουλές ή πολύ απλά δεν θέλουν ή δεν προλαβαίνουν, τότε η λύση είναι μάλλον οι equity crowdfunding πλατφόρμες που στήνονται στην Ελλάδα.

Πάμε πίσω, όμως, στο θέμα της δικτύωσης. Η άποψη μου είναι πως αυτή τη στιγμή είναι πολύ μικρός ο αριθμός των «δράσεων» που έχουν ως στόχο να φέρουν κοντά Startups με «angel επενδυτές». Παλαιότερα, είχαν γίνει κάποιες προσπάθειες για τη δημιουργία ενός δικτύου «angel επενδυτών», αλλά, τουλάχιστον με βάση όσα γνωρίζω, δεν υπάρχει κάτι που να έχει αποδειχθεί λειτουργικό.

Όπως δεν υπάρχουν και εκδηλώσεις που να έρχονται σε επαφή αυτές οι δύο «πλευρές». Ή για να είμαι πιο ακριβής δεν υπάρχουν αρκετές. Και είναι ένα θέμα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθούμε παραπάνω τα επόμενα χρόνια. Πως θα γίνει εφικτό είναι ένα μεγάλο θέμα και αξίζει ίσως να το συζητήσουμε λίγο παραπάνω. Αν θέλουμε, φυσικά, να αναπτυχθεί περαιτέρω το οικοσύστημα των Startups στη χώρα μας.

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Δημήτρης Μαλλάς

Ο Δημήτρης Μαλλάς έχει περισσότερα από 19 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της δημοσιογραφίας. Από το 1996 ασχολείται με το χώρο της τεχνολογίας και έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα συνέδρια και εκθέσεις του κλάδου την τελευταία 15ετία, ενώ έχει συνομιλήσει με υψηλόβαθμα στελέχη από όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας. Τα άρθρα του συνδυάζουν συνήθως τόσο την τεχνολογική όσο και την επιχειρηματική πλευρά ενός θέματος. Επίσης, τα τελευταία 2 χρόνια καλύπτει και τον τουριστικό κλάδο, ενώ στα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνεται και το οικοσύστημα των startups. Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1973 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά πολύ καλά αγγλικά και γνωρίζει αρκετά καλά τα γαλλικά.