«Νομοταγής» η «πρώτη» της Uber στην Ελλάδα

2

Είναι πλέον γεγονός και καθ’ όλα επίσημο: Η εταιρεία Uber, η οποία έχει αναπτύξει την ομώνυμη εφαρμογή και υπηρεσία που «ανατρέπει» τον κλάδο των ιδιωτικών μεταφορών όπως εκτενώς έχει παρουσιάσει το Startupper.gr, λανσάρει σήμερα, Τρίτη, την παρουσία της στην Ελλάδα, μία εξέλιξη που ανεμένετο από το καλοκαίρι «εξάπτοντας» το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης, των εμπλεκόμενων φορέων και των ίδιων των επιβατών.

Σε μία κίνηση, πάντως, που μάλλον «μετριάζει» τις προσδοκίες, αλλά και τους φόβους, που είχαν δημιουργηθεί γύρω από το όνομα και την προοπτική εισόδου της στην ελληνική αγορά, η Uber επέλεξε – κατ’ αρχάς (;) – να δραστηριοποιηθεί μόνον με την υπηρεσία uberTAXI, μέσω της οποίας συνεργάζεται με και οι χρήστες της έχουν πρόσβαση μόνο σε επαγγελματίες, αδειοδοτημένους οδηγούς ταξί, και μόνο για την περιοχή της Αθήνας. Το κόμιστρο για τη μεταφορά μέσω της Uber θα ακολουθεί το τιμολόγιο που ορίζεται από το υπουργείο Μεταφορών για τα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα. Πλεονέκτημα της υπηρεσίας θεωρείται η μείωση του χρόνου αναμονής για την έλευση του ταξί, η παρακολούθηση στο χάρτη της διαδρομής και ο εντοπισμός της συντομότερης διαδρομής και, τέλος, η απευθείας, ηλεκτρονική – μέσω κάρτας – εξόφλησης της συναλλαγής.

Το Startupper.gr ήταν ένα από τα λίγα μέσα ενημέρωσης που συναντήθηκε εχθές, Δευτέρα, απόγευμα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας με τον επικεφαλής επέκτασης της Uber για την περιοχή της Δυτικής Ευρώπης, Αλεξάντρ Ντρουλέρ, και συζήτησε μαζί του για τις υπηρεσίες και τα σχέδια της εταιρείας για την Ελλάδα, καθώς και τις αντιδράσεις που δημιούργησε η εφαρμογή πριν καν ξεκινήσει τη λειτουργία της στη χώρα.

«Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που είμαστε εδώ«, είναι η πρώτη κουβέντα που μας λέει ο Ντρουλέρ, ο οποίος με παρελθόν στην επενδυτική τραπεζική και στο venture capital εργάζεται για την εταιρεία τα τελευταία δύο χρόνια. «Από αύριο το μεσημέρι (σσ. σήμερα) θα μπορείτε να ανοίξετε την εφαρμογή του Uber που είναι διαθέσιμη δωρεάν για κάθε τύπο smartphone και θα μπορείτε να καλέσετε μέσω αυτής ταξί«, συμπλήρωσε.

Το λανσάρισμα της εταιρείας στη χώρα, λοιπόν, οριοθετείται από τη διάθεση της εφαρμογής για εύρεση και κλήση συνεργαζόμενων οδηγών ταξί στην περιοχή της Αθήνας. Η «παγκόσμια» εφαρμογή της υπηρεσίας είναι ήδη διαθέσιμη προς κατέβασμα, ωστόσο η διαθεσιμότητα για την περιοχή της Αθήνας θα «ανοίξει» μέσα στις επόμενες ώρες, μόλις γίνει η σχετική ανακοίνωση μέσω του blog της Uber.

01_Uber blog

Η σελίδα που θα φιλοξενήσει την ανακοίνωση για τη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας στην Αθήνα βρίσκεται στον «αέρα» εδώ και λίγες οι ημέρες. Σε λίγες ώρες θα αποκαλύψει ποιοι ήταν οι πρώτοι Έλληνες επιβάτες της εταιρείας

«Τα ταξί στην Ελλάδα έχουν πολύ καλή ποιότητα. Κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός ταξί και η ποιότητα των Ελλήνων οδηγών είναι πολύ υψηλή. Η βιομηχανία του τουρισμού έχει ανεβάσει το επίπεδο και είμαστε πολύ χαρούμενοι που θα παράσχουμε αυτή την υπηρεσία«, αναφέρει ο Ντρουλέρ και διευκρινίζει πως το λανσάρισμα αφορά μόνο σε υπηρεσία που συνεργάζεται με τους αδειοδοτημένους οδηγούς ταξί και μόνο για την περιοχή της Αθήνας.

«Η πληροφόρηση που υπήρχε στη σελίδα της Uber για παροχή των υπηρεσιών X και BLACK ήταν ένα τεχνικό λάθος που θα διορθωθεί. Ωστόσο, ξεκαθαρίζουμε ότι το μοναδικό προϊόν που λανσάρουμε αύριο (σσ. σήμερα) είναι το TAXI«, τονίζει και προσθέτει σε δεύτερο ερώτημα του Startupper.gr πως «σήμερα δεν έχουμε απολύτως κανένα σχέδιο να λανσάρουμε κάποια άλλη υπηρεσία, παρά μόνο την TAXI και μόνο στην αγορά της Αθήνας. Από αύριο (σσ. σήμερα) έχουμε μία ομάδα Ελλήνων (σσ. τον υπεύθυνο επικοινωνίας και μάρκετινγκ, ενώ αναζητώνται ακόμη ο γενικός διευθυντής και ο επικεφαλής λειτουργιών) που θα εργασθούν πολύ σκληρά για να ‘μπουν’ περισσότεροι οδηγοί ταξί στην πλατφόρμα. Όσο περισσότεροι οδηγοί συνεργάζονται μαζί μας τόσο καλύτερη θα είναι η εμπειρία, καθώς θα μειώνεται περισσότερο ο χρόνος αναμονής για την άφιξη του ταξί. Στόχος μας είναι από οπουδήποτε και οποτεδήποτε καλείς ένα ταξί να το λαμβάνεις σε λιγότερο από δύο λεπτά«.

Σε ό,τι αφορά σε πόλεις εκτός των Αθηνών, ο Ντρουλέρ δηλώνει και πάλι πως οι σελίδες εκδήλωσης ενδιαφέροντος που υπάρχουν στην ιστοσελίδα της εταιρείας δημιουργούνται αυτομάτως κάθε φορά που η εταιρεία «ξεκλειδώνει» μία νέα αγορά, ωστόσο δεν υπάρχει σχεδιασμός για λειτουργία σε καμία άλλη πόλη πλην της πρωτευούσης. Παρ’ όλ’ αυτά αφήνει «ανοιχτό» ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο λειτουργίας κάποια στιγμή στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, στη Θεσσαλονίκη.

«Σήμερα μιλάμε μόνο για την αγορά της Αθήνας. Στο εγγύς μέλλον, αν δούμε σημαντικό ενδιαφέρον από οδηγούς ταξί στην Θεσσαλονίκη, θα μας ενδιέφερε σίγουρα πάρα πολύ αυτή η περίπτωση. Η καμπάνια μας είναι ‘Uber Παντού’ και στόχος της εταιρείας είναι να βρίσκεται όπου υπάρχει ζήτηση. Πηγαίνουμε βήμα-βήμα. Σήμερα βλέπουμε μεγάλη ζήτηση από την Αθήνα, αλλά αν δούμε εξαιρετικό ενδιαφέρον για κάποιο προϊόν της Uber σε άλλη πόλη, θα το εξετάσουμε σίγουρα προσεκτικά«.

01_Uber Syntagma

Σε λίγες ώρες η εφαρμογή της Uber – ήδη διαθέσιμη προς download – θα διαθέτει στοιχεία για τους συνεργαζόμενους οδηγούς και δυνατότητα κλήσης τους

Η υπηρεσία uberTAXI δημιουργήθηκε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2014 και προσεφέρθη στην αγορά του Λονδίνου, προκειμένου να «κάμψει» τις αντιδράσεις του συνδικάτου των Βρετανών οδηγών ταξί. Παρέχεται σε λίγες μόνο πόλεις από τις 230 σε 50 χώρες παγκοσμίως στις οποίες έχει παρουσία η εταιρεία, με κύριο παράδειγμα το Τελ Αβίβ, την πρωτεύουσα του Ισραήλ, όπου είναι και η μόνη υπηρεσία που παρέχεται εκεί. Όπως είχε παρουσιάσει και παλαιότερα το Startupper.gr, αφορά αποκλειστικά και μόνο σε υφιστάμενους οδηγούς ταξί, κατόχους εμπορικής/επαγγελματικής ασφάλισης, οι οποίοι έχουν τη σχετική άδεια από τις μεταφορικές αρχές για εκτέλεση έργου στην περιοχή της Αθήνας. Προκειμένου κάποιος οδηγός ή κάτοχος άδειας ταξί να συνεργασθεί με την εταιρεία θα πρέπει να υποβάλει τη σχετική φόρμα που υπάρχει στην πλατφόρμα της. Η εταιρεία έρχεται σε επαφή μαζί του, πιστοποιεί ότι διαθέτει τις νόμιμες άδειες εκτέλεσης του μεταφορικού έργου, εκπαιδεύεται και λαμβάνει πρόσβαση στην πλατφόρμα της Uber προκειμένου να αναλάβει «κούρσες» μέσω αυτής.

«Υπάρχει ενδιαφέρον και από ιδιώτες οδηγούς ταξί που είναι ιδιοκτήτες του οχήματός τους, αλλά και από εταιρείες στις οποίες ανήκουν άδειες ταξί. Θα εξετάσουμε κάθε περίπτωση ξεχωριστά, θα συναντήσουμε κάθε έναν εμπλεκόμενο στη βιομηχανία του ταξί στην Αθήνα που ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην πλατφόρμα«, μας λέει ο Ντρουλέρ.

Η εταιρεία έχει βρει ήδη τους πρώτους οδηγούς ταξί με τους οποίους συνεργάζεται. «Η αντίδραση που είχαμε μέχρι τώρα ήταν πολύ καλή και ο αριθμός είναι πολύ καλός. Αύριο (σσ. σήμερα) είναι η μέρα που λανσάρουμε και ελπίζουμε ότι αυτός ο αριθμός θα ξεπερασθεί γρήγορα, όσο βελτιώνεται η υπηρεσία. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός οδηγών με τους οποίους θέλουμε να συνεργασθούμε. Ο μόνος αριθμός που μας απασχολεί είναι ο Χρόνος Εκτιμώμενης Άφιξης. Στο Σαν Φρανσίσκο είναι στα 2,3 λεπτά και πιστεύουμε ότι κάτι αντίστοιχο μπορούμε να επιτύχουμε και στην Αθήνα, καθώς υπάρχουν πολλοί οδηγοί ταξί και πιστεύουμε ότι μπορούμε να κτίσουμε μία εξαιρετική εμπειρία«. Ο Ντρουλέρ δεν σχολίασε περισσότερο σε ό,τι αφορά στον αριθμό των συνεργαζόμενων, ωστόσο πληροφορίες του Startupper.gr εκτιμούν ότι για το λανσάρισμα της εφαρμογής δεν ξεπερνούν τους 30.

Από την άλλη πλευρά, ο επιβάτης κατεβάζει την εφαρμογή στο κινητό του, εισάγει τα προσωπικά του στοιχεία και τον αριθμό της πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας του ή τον PayPal λογαριασμό του και, εντοπίζοντας το πιο κοντινό διαθέσιμο ταξί, το καλεί προκειμένου να τον παραλάβει. Ο καλών έχει στη διάθεσή του τα στοιχεία του οδηγού και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Η εφαρμογή υπολογίζει μέσω GPS την πιο σύντομη διαδρομή και ο επιβαίνων χρεώνεται όσο «γράψει» το ταξίμετρο. Η χρέωση γίνεται αυτομάτως στην κάρτα ή στο λογαριασμό PayPal μετά το τέλος της διαδρομής και ο επιβάτης λαμβάνει την απόδειξη ηλεκτρονικά στο e-mail του. Επιπλέον, μπορεί να μοιρασθεί με φίλους του τον χάρτη πάνω στον οποίο κινείται ώστε αυτοί να παρακολουθούν τη διαδρομή του σε «τρέχοντα» χρόνο.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της λειτουργίας της Uber στην Ελλάδα είναι ότι – όπως αναφέρει ο επικεφαλής επέκτασης της εταιρείας στην Δυτική Ευρώπη, αν και το Startupper.gr δεν κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση σε κάποιο σχετικό έγγραφο – έχει ιδρυθεί ελληνική εταιρεία, η οποία θα «τρέξει» την παρουσία της στη χώρα. Το ελληνικό γραφείο ακόμη δεν έχει στελεχωθεί πλήρως, ενώ όπως αναφέρει ο Ντρουλέρ έχει δημιουργηθεί μεγάλο ενδιαφέρον για τη θέση του γενικού διευθυντή, ενώ η εταιρεία έφθασε κοντά στο να «κλείσει» με Έλληνα στέλεχος, ωστόσο αυτή τη στιγμή η θέση εργασίας παραμένει ανοιχτή. «Απαιτείται αρκετός χρόνος για το υποψήφιο στέλεχος να αντιληφθεί σε τι αφορά ο συγκεκριμένος ρόλος, αλλά και για εμάς ώστε να δούμε ότι πρόκειται για τον κατάλληλο άνθρωπο της Uber στην Αθήνα. Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πρόσληψης, όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά!«.

01_Uber Athens GM

Η αγγελία για ανεύρεση γενικού διευθυντή για την ελληνική Uber είναι και πάλι ενεργή τις τελευταίες ημέρες

Η ελληνική οικονομία έχει πληγεί τα τελευταία χρόνια από την οικονομική κρίση, οι οδηγοί ταξί αναφέρουν ότι η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί, ενώ σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία το ταξί είναι αρκετά πιο οικονομικό για να επιτρέπει ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους. Οπότε, τι «βλέπει» η εταιρεία στην ελληνική αγορά και αποφάσισε να εισέλθει σε αυτήν; «Για εμάς η Αθήνα, με 4 εκατ. κατοίκους στη μητροπολιτική περιοχή, είναι μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Βλέπουμε πραγματικά μία μεγάλη ευκαιρία, καθώς το προϊόν μας αφορά στη βελτίωση της ημέρας τόσο του επιβάτη όσο και του οδηγού ταξί. Το όραμα που έχουμε μακροπρόθεσμα είναι να δημιουργήσουμε πόλεις όπου δεν χρειάζονται τα αυτοκίνητα για τη μετακίνηση. Ερχόμενος από το αεροδρόμιο είδα μεγάλες ουρές από άδεια ταξί να περιμένουν για επιβάτες, αλλά πολλή κίνηση στο δρόμο. Είναι κάπως εκνευριστικό να βλέπεις κάθε άνθρωπο να έχει το δικό του αυτοκίνητο. Δεν νομίζω ότι χρειάζονται όλοι ΙΧ. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι υπάρχει μεγάλη ευκαιρία στην Αθήνα για να δημιουργήσουμε μία νέα αγορά για τους οδηγούς ταξί και να τους φέρουμε νέους πελάτες. Και βεβαίως να δημιουργήσουμε μία πόλη με λιγότερα αυτοκίνητα και κίνηση. Το ταξί μπορεί να παίξει έναν σημαντικό ρόλο σε αυτό, εάν βελτιστοποιήσουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί αυτή η αγορά».

Από οικονομικής απόψεως, η παρουσία της εταιρείας στην Ελλάδα μπορεί να είναι βιώσιμη; «Το περιθώριο κέρδους μας δεν καθορίζεται από τον ναύλο, αλλά από τον όγκο. Αν ένας οδηγός πραγματοποιήσει πολλές φθηνές κούρσες είναι καλό και για εμάς και για τους επιβάτες και για τους οδηγούς: παίρνουν περισσότερες κούρσες και κερδίζουν περισσότερα χρήματα. Σε ό,τι μας αφορά, το επιχειρηματικό μας μοντέλο βασίζεται στον όγκο παρά στο ίδιο το περιθώριο κέρδους. Άρα βλέπουμε μία βιώσιμη ευκαιρία στην Αθήνα, καθώς είναι μία πόλη 4 εκατομμυρίων, που μπορεί να δημιουργήσει περισσότερες διαδρομές από περισσότερους ανθρώπους».

«Θέλουμε να απευθυνθούμε στους ντόπιους επιβάτες. Φυσικά στην αρχή οι τουρίστες που μας ξέρουν ήδη θα χρησιμοποιήσουν περισσότερο την εφαρμογή, αλλά βλέπουμε τον εαυτό μας ως μία ελληνική εταιρεία, είμαστε μία ελληνική εταιρεία, προσλαμβάνουμε Έλληνες και θέλουμε να είναι ένα προϊόν για τους Έλληνες. Τα ΙΧ χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα από τους Έλληνες. Αν θέλουμε να μείνουμε πιστοί στο όραμα μείωσης των ΙΧ οχημάτων θα πρέπει να απευθυνθούμε στους Έλληνες».

Η είδηση του επικείμενου λανσαρίσματος της εταιρείας στην Ελλάδα δημιούργησε αρκετές αντιδράσεις από τον κλάδο των οδηγών ταξί. Σε μία πολύ πρόσφατη ανακοίνωσή του, το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής καλούσε τους οδηγούς να μην ενταχθούν στην υπηρεσία της Uber. Φαίνεται πως το ΣΑΤΑ ήταν ήδη πληροφορημένο ότι πρόθεση της Uber είναι λανσάρει με την υπηρεσία TAXI, καθώς σε αυτή την ανακοίνωση απευθύνεται μόνο στους υφιστάμενους οδηγούς ταξί από τους οποίους ζητά «κανείς ταξιτζής [να] μη[ν] γίνει συνεργάτης της [U]ber, κανείς ταξιτζής [να] μην γίνει δούρειος ίππος για τα σχέδια της εταιρίας που έχει στοχοποιήσει το μεταφορικό έργο των ταξί σε όλο τον κόσμο». Το ΣΑΤΑ, στην ανακοίνωσή του, τονίζει ότι πολιτική της Uber είναι «πρώτα [να] χρησιμοποιεί τα ταξί ως δόλωμα για να εισέλθει νόμιμα σε μια αγορά και μετά [να] χρησιμοποιεί οποιοδήποτε ΙΧ αυτοκίνητο». Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, και καθώς η πληροφόρηση από την ίδια την εταιρεία για τις προθέσεις της δεν ήταν διαθέσιμη, το υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε μία ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «μεταφορά επιβατών με κόμιστρο, επιτρέπεται μόνο από Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ και ΕΙΔ.ΜΙΣΘ.), καθώς και από Λεωφορεία Δημόσιας Χρήσης. Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να μισθώσουν ΕΙΧ αυτοκίνητα με οδηγό…», «φωτογραφίζοντας» ουσιαστικά δυνάμει οδηγούς ταξί μέσω του μοντέλου X, εάν ελανσάρετο στην Αθήνα. ΣΑΤΑ και υπουργείο Μεταφορών φαίνεται πως βρίσκονται «σύμμαχοι», ακόμη και σε συνεργασία απέναντι στην ελληνική προοπτική της Uber. «Η Ομοσπονδία σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών έχει δρομολογήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να σταματήσει κάθε προσπάθεια εισόδου της Uber στη χώρα μας», αναφέρει η ίδια ανακοίνωση του ΣΑΤΑ.

«Η Uber φέρνει μία πλατφόρμα για οδηγούς ταξί η οποία δημιουργεί άλλη μία, μη αποκλειστική επιλογή για αυτούς. Μπορούν να την δοκιμάσουν αν θέλουν και για αυτούς αποτελεί απλώς ακόμα μία, καινούρια επιλογή πρόσβασης στους χρήστες της εφαρμογής μας, οι οποίοι ανέρχονται σε εκατομμύρια στον κόσμο και επισκέπτονται την Ελλάδα κάθε χρόνο. Το Uber σημαίνει περισσότερη δουλειά και εισόδημα, καθώς θα φέρει στους Έλληνες οδηγούς περισσότερους διεθνείς πελάτες οι οποίοι το πιο πιθανό είναι ότι θα μετακινούνταν στην Αθήνα με κάποιον άλλον τρόπο, αλλά τώρα θα χρησιμοποιήσουν το uberTAXI», τονίζει ο Ντρουλέρ τώρα που έχει ξεκαθαρισθεί το προϊόν που θα λανσάρει η εταιρεία στην Αθήνα.

«Είναι εξαιρετικά συμφέρον, καθώς πρόκειται για ένα νέο επιβατικό κοινό στο οποίο αποκτούν πρόσβαση και καθώς όλες οι συναλλαγές γίνονται χωρίς μετρητά, γρήγορα και ηλεκτρονικά. Βλέπουμε ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από τους οδηγούς και η ανάδραση μέχρι τώρα είναι πολύ καλή», προσθέτει.

uber alexandre druler athens greece

Το Startupper.gr συνάντησε τον Ντρουλέρ σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών

Όταν ρωτάμε τον Ντρουλέρ για τις «επιθετικές» τάσεις που έχουν εκφράσει οι οδηγοί ταξί στα social media εναντίον της εταιρείας, ο επικεφαλής επέκτασης της Uber στη Δυτική Ευρώπη απαντά ότι «ίσως υπήρξαν κάποιες παρανοήσεις, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι φέρνουμε περισσότερες ευκαιρίες στους οδηγούς και μεγαλύτερη ασφάλεια στους επιβάτες. Η υπηρεσία θα ωφελήσει τους πάντες. Κάνουμε πάντοτε το καλύτερο δυνατό για τους οδηγούς και για τους επιβάτες. Προσφέρουμε ένα πολύ ανταγωνιστικό ‘πακέτο’ στους οδηγούς που τους προσφέρει περισσότερη δουλειά και χρήματα με έναν περισσότερο προσιτό και διαφανή τρόπο».

01_Uber FB comments

Σχόλια που δέχθηκε η σελίδα Facebook της Uber από Έλληνες χρήστες μετά την επίσημη δημοσιοποίηση της παρουσίας στην Αθήνα

Ο Ντρουλέρ δεν σχολίασε περισσότερο κατά πόσον η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε επαφή με τις ρυθμιστικές αρχές ή με το συνδικάτο των αυτοκινητιστών και αρκέστηκε να σχολιάσει πως «σε κάθε περίπτωση είμαστε ανοικτοί σε συζήτηση εάν υπάρχουν περισσότερα ερωτήματα από τους οδηγούς, την κυβέρνηση ή άλλον φορέα και για να επικοινωνήσουμε το σχεδιασμό μας και το γιατί βρισκόμαστε εδώ. Θεωρούμε εαυτόν ως έναν εποικοδομητικό συμμέτοχο του οικοσυστήματος μεταφορών. Θέλουμε να είμαστε πάντοτε ένα εποικοδομητικός εταίρος των αρχών. Εάν θέλουν ποτέ να μιλήσουν μαζί μας για τη δημιουργία ενός ρυθμιστικού πλαισίου, θα το κάνουμε με χαρά. Ωστόσο, εμείς πιστεύουμε ότι η πλατφόρμα μας είναι προς το συμφέρον του οδηγού ταξί». Πάντως, με βάση το μοντέλο του uberTAXI, η εταιρεία δεν θα πρέπει να αναμένεται ότι θα αντιμετωπίσει προβλήματα σε ό,τι αφορά στο ρυθμιστικό πλαίσιο ή στην αποδοχή των επαγγελματιών οδηγών, καθώς δεν προσφέρει κάτι διαφορετικό από τις αντίστοιχες εφαρμογές κλήσης ταξί που υπάρχουν ήδη στη χώρα, με κύριο «εκφραστή» το Taxibeat.

Το προϊόν της Uber στην Ελλάδα είναι ανοιχτά – και μάλιστα «επιθετικά» από την πρώτη στιγμή, όπως μεταφέρουν στο Startupper.gr στελέχη του χώρου – ανταγωνιστικό απέναντι στην ελληνική startup, το μοντέλο της οποίας περιστρέφεται γύρω από την αξιολόγηση του οδηγού έναντι της συρρίκνωσης του Εκτιμώμενου Χρόνου Άφιξης γύρω από το οποίο επικεντρώνεται το μοντέλο της Uber. Ενταγμένο στο Taxibeat είναι ένα σημαντικό ποσοστό οδηγών ταξί της Αθήνας (σύμφωνα με τελευταία στοιχεία άνω των 3.500, σε μία αγορά που αριθμεί τις 15.000 συνολικά), κάτι που δείχνει τον «σκληρό» ανταγωνισμό που θα αντιμετωπίσει το ελληνικό μοντέλο του αμερικανικού «κολοσσού».

«Το Taxibeat έχει κάνει σπουδαία δουλειά», λέει ο Ντρουλέρ στο Startupper.gr.

Ο τρόπος λειτουργίας του Taxibeat είναι το μοναδικό μοντέλο στην Ελλάδα που είναι όχι απλώς όμοιο αλλά ίδιο με το uberTAXI, με τη μόνη διαφορά ότι το Uber δέχεται – προς το παρόν; – πληρωμές μόνο μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας και PayPal. Το χαρακτηριστικό αυτό παρ’ ότι παρουσιάζεται από την ίδια την Uber ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, σε ό,τι αφορά στις συνήθειες της ελληνικής αγοράς δεν θα ήταν καθόλου απρόσμενο αν μείωνε μάλλον παρά αύξανε την ελκυστικότητα της υπηρεσίας, καθώς οι Έλληνες είναι λιγότερο εξοικειωμένοι με την ηλεκτρονικές/κινητές πληρωμές, ειδικά για μία υπηρεσία καθημερινής χρήσης όπως το ταξί.

Θεωρούμε ότι οι περισσότερες επιλογές προσθέτουν πολύ μεγαλύτερη αξία για τους οδηγούς, τους επιβάτες και συνολικά για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος ασφαλέστερων και περισσότερο αξιόπιστων διαδρομών. Όταν υπάρχουν πολλοί παίκτες σε μία αγορά αυτό που βλέπουμε συνήθως είναι ότι βελτιώνεται η υπηρεσία. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξελιχθεί”, προσθέτει ο Ντρουλέρ.

Ερωτώμενος για το εάν οι συνεργαζόμενοι με την εταιρεία οδηγοί μπορούν να συνεργάζονται και με άλλες εφαρμογές κλήσης ταξί, το στέλεχος της Uber διαβεβαιώνει ότι «μπορούν να συνεργάζονται και με άλλες υπηρεσίες».

Συμπερασματικά, από τη συζήτηση με τον επικεφαλής επέκτασης της Uber στην Δυτική Ευρώπη, Αλεξάντρ Ντρουλέρ, αλλά και με στελέχη από τη φυσική και ηλεκτρονική αγορά ταξί στη χώρα, εντοπίζεται μία ελληνική «στροφή» στην εν γένει επιθετική πολιτική της Uber. Σε αυτό θα πρέπει να έχει συντελέσει τόσο η απειλητική στάση που έχει κρατήσει το συνδικάτο των αυτοκινητιστών και οι ίδιοι οι οδηγοί απέναντι στην εταιρεία όσο και το ομολογουμένως μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς. Ο πρώτος παράγων είναι αποτρεπτικός για τη δημιουργία αυτή την στιγμή υπηρεσιών όπως το UberX ή το UberPOP, ενώ ο δεύτερος για τη δημιουργία υπηρεσίας όπως το UberBLACK. Η συνεργασία με τα υφιστάμενα ταξί εμφανίζεται ως μία «ασφαλής» επιλογή για το λανσάρισμα της εταιρείας στην ελληνική αγορά, προκείμενου να «μετρήσει δυνάμεις» και χωρίς να ανοίξει ένα ακόμη «μέτωπο» στην Ευρώπη – ιδίως από την στιγμή που το ελληνικό γραφείο παραμένει υποστελεχωμένο. Η δημοσιογραφική αίσθηση δείχνει, πάντως, ότι σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, και εφόσον η εταιρεία κερδίσει τις νομικές μάχες στην υπόλοιπη Ευρώπη, το uberTAXI θα είναι απλώς ο «προπομπός» για τις περισσότερο «διασπαστικές» υπηρεσίες της εταιρείας.

01_UBER_AERODOROMIO_702

Η γνώση των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα του brand της Uber «υπόσχεται» αύξηση της διεθνούς πελατείας των συνεργαζόμενων οδηγών. Αυτό είναι ένα από τα πλεονεκτήματα με τα οποία η Uber θα επιχειρήσει να αυξήσει το μερίδιό της στην Αθήνα, κόβοντας από τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες.

Αυτό, βεβαίως, σημαίνει ότι η Uber δεν θα κινηθεί ανταγωνιστικά προς τους οδηγούς ταξί, αλλά προς τις υπόλοιπες τεχνολογικές λύσεις κλήσης τους. Όπως προανεφέρθη, ουσιαστικώς μόνος ανταγωνιστής σε αυτόν τον τομέα είναι το Taxibeat, καθώς εταιρείες όπως το Taxiplon κλπ. ενσωματώνουν και άλλα χαρακτηριστικά που ξεφεύγουν από το mobile taxi-hailing application. Η «δεξαμενή» συνεργατών (οδηγών ταξί) και πελατών (επιβατών) για την εταιρεία θα είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό από την ίδια «δεξαμενή» με το Taxibeat. Το ενδιαφέρον θα είναι η ταχύτητα με την οποία θα εξελιχθούν τα μερίδια των δύο εταιρειών και κατά πόσο ο ανταγωνισμός μεταξύ τους θα φέρει μία αύξηση στη συγκεκριμένη αγορά. Το «βάρος» πέφτει σαφέσταστα στην Uber, καθώς το Taxibeat διαθέτει ήδη μία καθιερωμένη παρουσία. Στις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του, φέρνοντας το «καινούριο», το Uber θα πρέπει να αναμένουμε να δημιουργήσει αρκετή κίνηση, ωστόσο θα πρέπει να εξετάσει το πώς θα ξεφύγει από τη λογική του «ξένου Taxibeat» ή του «ενός ακόμη app για ταξί» αν θέλει να καθιερωθεί ως ο βασικός «παίκτης» στην ελληνική αγορά. Παρά τη δυνατή επικοινωνιακή πολιτική που ακολουθεί σε κάθε χώρα που βρίσκεται – κάτι στο οποίο συμβάλλουν, αρκετές φορές άθελά τους με την υπερβολή τους, και τα μέσα ενημέρωσης, το Uber έχει αρκετό «δρόμο» να διανύσει για να τα καταφέρει. Βασικό «όπλο» στη «φαρέτρα» του θα είναι η διασύνδεση των οδηγών με τον εισερχόμενο τουρισμό, σε πελατεία δηλαδή που η εταιρεία είναι ήδη γνωστή από τις χώρες καταγωγής, προκειμένου να αυξήσει τους συνεργαζόμενους οδηγούς για να απευθυνθεί στον ντόπιο πληθυσμό, προσελκύοντάς τον με φθηνές, γρήγορες «κούρσες».

Σε ό,τι αφορά στους οδηγούς ταξί, ας αναμείνουμε και τις δικές τους αντιδράσεις, αν και η λογική λέει ότι καθώς η υπηρεσία που εισάγει η Uber παρέχεται ήδη στην Ελλάδα (πάντως, έχοντας την πολεμήσει), δεν θα δούμε σοβαρά περιστατικά – δημοσίως τουλάχιστον. Λίγες ώρες πριν το επίσημο λανσάρισμα της Uber στην Ελλάδα, το «αίμα» που πολλοί φοβήθηκαν προς το παρόν φαίνεται πως αποφεύγεται…

[Επανόρθωση – 15:57: Η αρχική εκδοχή αυτού του άρθρου ανέφερε ότι το Startupper.gr ήταν το μοναδικό μη-έντυπο μέσο με το οποίο συναντήθηκε ο Αλεξάντρ Ντρουλέρ και δεν ανέφερε ότι οι πληρωμή των διαδρομών μέσω της Uber γίνονται εκτός από πιστωτική και χρεωστική κάρτα και μέσω PayPal.]

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Με θεωρητικό υπόβαθρο σε Επικοινωνία και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ο Δημήτριος στα μέσα της τρίτης δεκαετίας ζωής του είναι senior editor στην Delta Press, την media company που διαχειρίζεται τα διαδικτυακά επιχειρηματικά πόρταλ EMEA.gr και Startupper.gr. Επικεντρώνεται κυρίως στην τεχνολογία και στην ψηφιακή οικονομία και καταγράφει εκτενώς τα οικοσυστήματα επιχειρηματικότητας, startups και επενδύσεων της Ελλάδας και του εξωτερικού.