Οι προκλήσεις στον τραπεζικό κλάδο και ο ρόλος των APIs

0

Τα προηγούμενα χρόνια τα APIs (Application Programming Interfaces) ήταν ένας όρος που χρησιμοποιούσαν κυρίως οι μηχανικοί και οι προγραμματιστές λογισμικού. Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, τα APIs δεν αποτελούν μόνο μια τεχνική υλοποίησης στην διαδικασία παραγωγής λογισμικού αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο για τις επιχειρήσεις, οι οποίες πλέον διαμορφώνουν τα επιχειρησιακά τους μοντέλα γύρω από αυτά, με στόχο να παρέχουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες σε νέους και υπάρχοντες πελάτες, με ευελιξία και ταχύτητα. Ας δούμε όμως τι είναι τα APIs και για ποιους λόγους έχουν τόση μεγάλη αξία για τις σημερινές επιχειρήσεις.

Τι είναι τα APIs και η σημασία τους για τις επιχειρήσεις

Τα APIs ορίζονται ως Διεπαφές / Διασυνδέσεις Προγραμματισμού Εφαρμογών, αλλά ο συγκεκριμένος ορισμός δεν βοηθάει ιδιαίτερα τους ανθρώπους που δεν διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις Πληροφορικής, να κατανοήσουν τι είναι. Τα APIs ουσιαστικά είναι προδιαγραφές ή πρωτόκολλα τα οποία καθορίζουν τον τρόπο ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ συστημάτων. Με λίγα λόγια, αποτελούν ένα «κοινό τρόπο επικοινωνίας» με τον οποίο διαφορετικά λογισμικά μπορούν να ανταλλάσσουν μεταξύ τους δεδομένα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης APIs, αποτελούν οι εφαρμογές που χρησιμοποιούν γεωγραφικούς χάρτες τρίτων εταιρειών: η εταιρεία που παρέχει την υπηρεσία χαρτών, διαθέτει παράλληλα και το κατάλληλο API το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατάλληλα από τρίτους, οι οποίοι με την σειρά τους μπορούν να δημιουργήσουν εφαρμογές ή υπηρεσίες που χρησιμοποιούν τους συγκεκριμένους χάρτες, χωρίς αυτοί να είναι στην κατοχή τους.

Με την χρήση των APIs οι προγραμματιστές λογισμικού έχουν την δυνατότητα να υλοποιήσουν εφαρμογές, χρησιμοποιώντας δεδομένα συστημάτων για τα οποία δεν γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας τους ή / και την αρχιτεκτονική τους. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο χρόνος υλοποίησης των εφαρμογών μπορεί να μειωθεί δραματικά. Αντίστοιχα, οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες άλλων εταιρειών και να απευθυνθούν σε νέους πελάτες, μέσω νέων καναλιών, σε λιγότερο χρόνο και με μικρότερο κόστος. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα να διαθέσουν τα δεδομένα ή / και τις υπηρεσίες που προσφέρουν σε τρίτους, να δημιουργήσουν νέα οικοσυστήματα και να εξερευνήσουν νέες αγορές προσφέροντας ολοκληρωμένες εμπειρίες στους πελάτες τους.

Οι προκλήσεις στον τραπεζικό κλάδο και η προσέγγιση της Eurobank

Στην σημερινή ψηφιακή εποχή οι τράπεζες, εγκαταλείπουν σιγά σιγά τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα και τα μετασχηματίζουν με στόχο να προσφέρουν στους πελάτες τους καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, παρέχοντας ολοκληρωμένες ψηφιακές εμπειρίες. Η είσοδος νέων τεχνολογικών εταιρειών στον χρηματοπιστωτικό κλάδο (Fintech), δημιουργεί ισχυρότερο ανταγωνισμό αλλά και ευκαιρίες για τις τράπεζες. Παράλληλα, οι κανονιστικές αρχές υποχρεώνουν από το 2018 και μετά, όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες με κοινή οδηγία (PSD2) να διευκολύνουν τρίτους στο να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα πελατών τους, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα πολύ υψηλό βαθμό ασφαλείας σχετικά με την προσπέλαση τους.

Η ψηφιακή στρατηγική της Eurobank είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την χρήση APIs τόσο εντός όσο και εκτός οργανισμού. Το Eurobank API ακολουθεί διεθνή πρότυπα και τεχνολογίες τόσο για την τεκμηρίωση του (Open API specification) όσο και για την υλοποίηση του (RESTful services & OAuth 2.0) και δίνει την δυνατότητα στους προγραμματιστές να δημιουργήσουν εφαρμογές με εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε τραπεζικά δεδομένα όπως στοιχεία πελάτη, προϊόντα, κινήσεις, πληρωμές, καταστήματα & ΑΤΜs και συναλλαγματικές ισοτιμίες. Αποτελεί το βασικό δομικό στοιχείο τόσο για την υλοποίηση εφαρμογών της τράπεζας όπως η mobile εφαρμογή της, όσο και για την δημιουργία εφαρμογών από τρίτες εταιρείες.

Ο φετινός περιφερειακός Διαγωνισμός Beyond Hackathon 2.0 δίνει την δυνατότητα σε ανεξάρτητους developers αλλά και startup εταιρείες να υλοποιήσουν τις ιδέες τους και να δημιουργήσουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας το Eurobank API σαν να ήταν άμεσοι συνεργάτες της τράπεζας. Μέσα από ένα περιβάλλον προσομοίωσης των συστημάτων της τράπεζας (API sandbox) το οποίο είναι υλοποιημένο σε Cloud υποδομή, οι συμμετέχοντες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε προσομοιωμένα τραπεζικά δεδομένα αλλά και την μοναδική δυνατότητα να «ανεβάσουν» οι ίδιοι τα δικά τους δεδομένα. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις τραπεζικές έννοιες και να παρουσιάσουν μια εφαρμογή η οποία θα είναι πολύ κοντά σε ένα τελικό τραπεζικό προϊόν ή υπηρεσία.

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Αναστάσιος Πουρνιάς

Ο Αναστάσιος Πουρνιάς είναι Enterprise Architect στην Eurobank. Διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο της Πληροφορικής και από το 2010 εργάζεται στον τραπεζικό κλάδο. Έχει σπουδάσει Επιστήμη των Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στα Ψηφιακά Συστήματα από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και στην Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.