Digital Marketing και χρώματα

0

Τα χρώματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή του κάθε ανθρώπου και αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί με διάφορους τρόπους. Ήδη, από τις πρώτες τάξεις του σχολείου τα παιδιά μαθαίνουν τα βασικά χρώματα που συναντάνε καθημερινά στη ζωή τους και αργότερα μαθαίνουν και τις χιλιάδες αποχρώσεις που δημιουργούνται.

Το σπουδαιότερο ωστόσο παράδειγμα της ύπαρξης και χρησιμότητας των χρωμάτων έγκειται στο γεγονός, ότι πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί, όπως οι Αιγύπτιοι και οι Κινέζοι, χρησιμοποίησαν το χρώμα σαν εργαλείο θεραπείας και ίασης. Η Χρωμοθεραπεία αξιοποιούσε τις ιδιότητες εκείνες των χρωμάτων για να διεγείρει συγκεκριμένα ζωτικά όργανα ή βιολογικές λειτουργίες. Στις μέρες μας, τα χρώματα έχουν εξέχουσα θέση στον τομέα της διαφήμισης επηρεάζοντας άμεσα το εμπόριο. Χάρη στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, έχει επέλθει η ευρεία χρήση του διαδικτύου και ως απότοκο το Digital Marketing έχει φτάσει στο ζενίθ του, με τα χρώματα να λειτουργούν καταλυτικά στην επιτυχία του.

Το χρώμα είναι ένα στοιχείο που μια επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιήσει προκειμένου να δημιουργήσει στο κοινό μια καλή εικόνα εντύπωσης, τη διαμόρφωση του προϊόντος κ.ά. Τα χρώματα μάς επηρεάζουν, είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε. Αυτά επηρεάζουν και επιδρούν σ’ εμάς ακόμη και όταν εμείς δεν το αντιλαμβανόμαστε συνειδητά.

Τα χρώματα και η χρήση τους!

Κάθε χρώμα δημιουργεί το δικό του ερέθισμα στο μυαλό του καταναλωτή και κατευθύνει τις αντιδράσεις, τις σκέψεις, τις προτιμήσεις και τις στάσεις του. Αυτές οι επιδράσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν προς όφελος της επιχείρησης. Σε γενικές γραμμές το κίτρινο, το πορτοκαλί, το φούξια και το κόκκινο θεωρούνται ζεστά, φωτεινά και ενεργά χρώματα, που προσελκύουν το ενδιαφέρον και ξεχωρίζουν. Χρησιμοποιούνται συχνά στα banner και τα Call to action. Το λιλά, το γαλάζιο και το ασημένιο θεωρούνται κρύα, φωτεινά χρώματα που προσδίδουν φρεσκάδα, νεωτερισμό και επαγγελματισμό. Χρησιμοποιούνται συχνά από επιχειρήσεις που σχετίζονται με την υγεία και τα καλλυντικά. Το βιολετί, το μπλε, το τιρκουάζ και το πράσινο είναι κρύα, σκοτεινά χρώματα. Δίνουν το αίσθημα της σταθερότητας και της ποιότητας. Παρόλο που δεν τραβούν το μάτι, δίνουν έμφαση στο περιεχόμενο και χρησιμοποιούνται συχνά για προϊόντα κυβερνητικά, επιστημονικά, της αυτοκινητοβιομηχανίας και των υπολογιστών. Το χρυσό, το μοβ και το καφέ θεωρούνται ζεστά, σκοτεινά χρώματα και εκφράζουν την παράδοση, το κλασικό, την χαλάρωση και την πολυτέλεια. Όταν αναμιγνύονται με ψυχρά χρώματα δίνουν την εντύπωση του νέου και καινοτόμου και χρησιμοποιούνται από εταιρείες που σχετίζονται με τα οικονομικά, την συμβουλευτική, την αρχιτεκτονική και τη βιοτεχνία. Τέλος, το λευκό, το γκρι και το μαύρο θεωρούνται ουδέτερα χρώματα. Βοηθούν στο να δημιουργούνται αντιθέσεις και λειτουργούν συνήθως συμπληρωματικά με άλλα χρώματα. Κάθε χρώμα ή συνδυασμός χρωμάτων έχει τα δικά του οικονομικά, συμβολικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Οι χρήστες του διαδικτύου θα πάρουν μία απόφαση σχετικά με το αν θα προβούν σε μια αγορά μέσα σε 90 δευτερόλεπτα ή λιγότερο. Το 90% της απόφασης αυτής θα επηρεάσουν τα χρώματα που βλέπουν. Επομένως το χρώμα είναι πολύ σημαντικό όσον αφορά στη στρατηγική σας.

Ωστόσο δεν υπάρχει ένα μαγικό χρώμα που δουλεύει κάθε φορά. Η επιλογή είναι θέμα ενεργητικών ή παθητικών χρωμάτων ενώ πολύ σημαντικός παράγοντας είναι οι αντιθέσεις. Αν για παράδειγμα μια επιχείρηση θέλει να «τρέξει» μια διαφήμιση στο Facebook, παρόλο που το μπλε είναι γενικώς αγαπημένο χρώμα, το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα έχει εξίσου καλά αποτελέσματα με κάποιο άλλο χρώμα, όπως για παράδειγμα το πορτοκαλί, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τα χρώματα που επικρατούν ήδη στο Facebook και θα κάνει τη διαφήμισή της να ξεχωρίζει. Το παρακάτω παράδειγμα είναι αντιπροσωπευτικό.

Τα άτομα αντιδρούν στα αισθήματα των άλλων ακόμη και σε ότι αφορά την επιλογή του χρώματος. Σε μια μελέτη με τίτλο Impact of Color in Marketing, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 90% των στιγμιαίων αποφάσεων των καταναλωτών σχετικά με προϊόντα βασίζονται στα χρώματα. Οι καταναλωτές προτιμούν τα αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα, γεγονός που καθιστά το χρώμα εξαιρετικά σημαντικό κατά τη δημιουργία της ταυτότητα μιας εταιρείας. Η πρόκληση για τις επιχειρήσεις είναι να λαμβάνουν υπόψη τους στους στρατηγικούς στόχους τους έμφυτους συνειρμούς των καταναλωτών απέναντι στα χρώματα. Επίσης πρέπει να προσπαθούν να δημιουργούν έξυπνες και αποδοτικές ιδέες βάσει της αξιοποίησης αναλογιών, καθώς και ψηφιακών υλικών και τεχνικών.

Επομένως μπορούμε να πούμε ότι μια προσφιλής στρατηγική για την επίδραση της επιλογής του καταναλωτή είναι η προσθήκη του κατάλληλου χρώματος. Το χρώμα μπορεί να παρακινήσει ενδιαφέρον και, κατ’ επέκταση, να αυξήσει την αγοραστική δύναμη των προϊόντων. Οι καλές επιδράσεις των χρωμάτων βοηθούν στην ανάκληση στη μνήμη του καταναλωτή του προϊόντος που πραγματοποιείται χρονικά πριν από την αγορά του. Δεδομένου ότι τα άτομα τείνουν να στηρίζονται στις γνώμες των άλλων σε σοβαρές αποφάσεις, όπως η επιλογή του χρώματος από τον καταναλωτή για την αγορά ενός αυτοκινήτου μπορεί να επηρεαστεί από την οικογένεια, τους φίλους, τους συναδέλφους. Επίσης η συμπεριφορά του καταναλωτή μπορεί να επηρεαστεί και από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης (social media). Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θεωρούνται από τους καταναλωτές ως αξιόπιστη πηγή πληροφοριών σχετικά με προϊόντα και τις υπηρεσίες και η ηλεκτρονική διάδοση από στόμα (Electronic Word of-Mouth) με τη μορφή των online σχολίων και κριτικών από τους καταναλωτές.

Πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι οι κριτικές που κάνουν οι χρήστες online επηρεάζουν σημαντικά την εμπιστοσύνη και τις πεποιθήσεις των καταναλωτών, την συναισθηματική τους εμπιστοσύνη καθώς και την αγοραστική τους απόφαση για ένα Brand.

Σε πολλές επιχειρήσεις τα χρώματα αποτελούν το κύριο σημείο της ταυτότητάς τους, αφού αυτές επιλέγουν ένα συγκεκριμένο χρώμα ή ένα συνδυασμό χρωμάτων στο πλαίσιο της εικόνας εμφάνισής τους. Ένας όμως μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τα χρώματα και δεν έχει συνειδητοποιήσει τις πολλαπλές ψυχολογικές, τεχνικές και οικονομικές πτυχές που σχετίζονται με τις έξυπνες ιδέες σχετικά με τα χρώματα. Το χρώμα στην πραγματικότητα βελτιώνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες από την αναπτέρωση της αποτελεσματικότητας της προβολής και προώθησης μέχρι την ενίσχυση της αναγνωσιμότητας της μάρκας και ακόμη τη δημιουργία νέων εσόδων.

Αβίαστα, λοιπόν, συνάγεται το συμπέρασμα, ότι τα χρώματα μας επηρεάζουν εκούσια ή ακούσια. Κάθε χρώμα δημιουργεί το δικό του ερέθισμα στο μυαλό του καταναλωτή και κατευθύνει τις αντιδράσεις, τις σκέψεις και τις προτιμήσεις του, ωφελώντας την ίδια την επιχείρηση.

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Νίκος Μπέιντο

Ο Νίκος Μπέιντο ασχολείται ενεργά με το Digital Marketing. Επιπλέον είναι ιδρυτής της νεανικής ιστοσελίδας Yang.gr και διαχειριστής της φοιτητικής ιστοσελίδας Mystudentpass.gr. Παράλληλα είναι και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Marketing του ΤΕΙ Αθήνας.