H «φούσκα» των αυτόνομων οχημάτων και η Τεχνητή Νοημοσύνη της UBER

0

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα όπως και να το δεις είναι μια τεράστια «φούσκα» γιατί βασίζονται σε μια ανάγκη τεχνητή η οποία αν δεν μπει στη σωστή της βάση θα «καεί». Η UBER από την άλλη με την τελευταία της εξαγορά δείχνει να βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Υποτίθεται τα εξελιγμένα συστήματα αυτόνομης οδήγησης θα είναι πιο ασφαλή από τους ανθρώπους – οδηγούς και θα μας απελευθερώσουν χρόνο κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων μας για άλλες ασχολίες. Σίγουρα πρόκειται για εντυπωσιακά συστήματα με ραντάρ, κάμερες, δεκάδες αισθητήρες, ένα πολύπλοκο δίκτυο Internet of Things και Τεχνητής Νοημοσύνης το οποίο θα «μιλάει» με τα δίκτυα της έξυπνης πόλης, παίρνοντας πολύτιμες πληροφορίες από το περιβάλλον, τόσο για λόγους ασφάλειας όσο και για την εξαιρετικά χρήσιμη πληροφόρηση για ότι μπορεί να απασχολεί έναν οδηγό στη πόλη.

Αλλά δυστυχώς, με τα σημερινά δεδομένα και με αυτά που βλέπουμε στον ορίζοντα, δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε το όποιο σύστημα αυτόνομης οδήγησης σε συνθήκες πόλης. Πρόκειται για μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία η οδήγηση στη πόλη η οποία απαιτεί αρκετά χρόνια εξέλιξης για να μπορούμε να την εμπιστευτούμε. Ακόμα και να φτάσει στο ίδιο επίπεδο ατυχημάτων με τους ανθρώπους πολύ απλά δεν είναι αποδεκτό.

Από την άλλη είναι τόσο μεγάλο θέμα τα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν μόνα τους; Προσωπικά το βλέπω σαν μια άχρηστη προσπάθεια που καταναλώνει πολύτιμους πόρους, χρημάτων και τεχνολογίας. Η αυτόνομη οδήγηση παίζει εδώ και πολλά χρόνια σε βιομηχανικές και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, ίσως είναι ιδανική για λεωφορεία στο κέντρο των πόλεων ή για τουριστικές εκδρομές, ίσως και για μεγάλες διαδρομές σε αυτοκινητόδρομο για οδηγούς φορτηγών και αυτοκινήτων, και μόνο εκεί φαίνεται να μπορεί να αντεπεξέλθει καλά η σημερινή τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.

helmet

Σίγουρα έχει πλάκα να πατάς ένα κουμπί και να παρκάρει ή να ξε-παρκάρει το αυτοκίνητο μόνο του και να έρχεται σε εσένα αλλά μάλλον πρόκειται για μια κατασπατάληση της τεχνολογίας.

Το να μιλάει ο υπολογιστής του αυτοκινήτου με τα διάφορα δίκτυα της πόλης και να μας ειδοποιεί για τις συνθήκες οδήγησης κατά μήκος της διαδρομής, για τις ελεύθερες θέσεις πάρκινγκ και που αυτές βρίσκονται και να μας περιμένουν, για το χρόνο που θα χρειαστεί να φτάσουμε, για να πληρώνουμε τα καύσιμα χωρίς να βγούμε από το αυτοκίνητο και πολλά άλλα που μπορεί να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη είναι σημαντικά.

Ακόμα πιο σημαντικά είναι τα νέα επίπεδα οδηγικής ασφάλειας που μπορούν να προσφέρουν τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης τα οποία θα επιτρέπουν τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέτες (με συνδεδεμένα κράνη με HUD) να μιλάνε μεταξύ τους και φυσικά με το περιβάλλον και να αποφεύγονται οι συγκρούσεις, να υπάρχει άμεση βοήθεια σε περιπτώσεις ανάγκης ή κλοπής αλλά πάνω απ’ όλα ο στόχος θα πρέπει να είναι να μειωθούν δραματικά τα ατυχήματα με ανθρώπινες απώλειες ή σοβαρούς τραυματισμούς και όχι να δημιουργούμε άλλη μια πιθανή πηγή ατυχημάτων μέχρι να εξελιχθεί το σύστημα και η Τεχνητή Νοημοσύνη που τα υποστηρίζει.

Η UBER παρότι πειραματίζεται με την αυτόνομη οδήγηση, και υπάρχουν και άλλοι founders που την οραματίζονται για τις υπηρεσίες ταξί στη πόλη, ωστόσο πρόκειται για ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο είναι πολύ διαφορετικό από το υπάρχον και είναι αμφιβόλου υλοποίησης. Η UBER, το Taxibeat και οι περισσότερες εταιρείες Ταξί μέσω App δεν έχουν το δικό τους στόλο αυτοκινήτων, με όλα τα κόστη της υπηρεσίας (καύσιμα, ασφάλεια, κλήσεις τροχαίας, συντήρηση κ.α.) να τα αναλαμβάνουν οι οδηγοί που συνεργάζονται, ιδιώτες ή επαγγελματίες. Αν αποκτήσουν αυτόνομα οχήματα θα πρέπει να αναλάβουν και τα κόστη λειτουργίας αλλά και τα κόστη στάθμευσης ενός τεράστιου στόλου.

Η πρόσφατη εξαγορά της Geometric Intelligence, μιας Startup Τεχνητής Νοημοσύνης, από την UBER και η δημιουργία ενός εργαστηρίου AI Lab με κορμό τα στελέχη της βγάζει μεγάλο νόημα μια και όλες οι υπηρεσίες που βασίζονται σε οχήματα στη πόλη, από τις υπηρεσίες ταξί μέχρι τις παραδόσεις φαγητού, μπορούν να εξοικονομήσουν τεράστια ποσά και να προσφέρουν ταχύτατες παραδόσεις αποκτώντας συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό εφόσον γίνεται η καλύτερη δυνατή δρομολόγηση των οχημάτων ανά πάσα στιγμή

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Συντάκτης τεχνολογίας business - mobile