Owiwi: Tο αναγκαίο «disrupt» στην επιλογή προσωπικού

0
Κάπου μεταξύ εργασιών και μαθημάτων στο Alba Graduate Business School το 2013 έγινε η σύλληψη της ιδέας από την Αθηνά-Πολίνα Ντόβα και τον Ηλία Βαρθολομαίο.

Φυσικά η ιδέα δεν θα γινόταν πράξη αν στην ομάδα δεν έμπαινε λίγους μήνες μετά ο CTO της εταιρείας Χριστόφορος Λουτζάκης, πλαισιώνοντας την ομάδα των ιδρυτών… Λίγο αργότερα γεννήθηκε η Owiwi, (προφέρεται ογουιγουι) η οποία έχει βάλει τον φιλόδοξο στόχο να «εκδημοκρατίσει» το σύστημα επιλογής και αξιολόγησης προσωπικού, βοηθώντας τα στελέχη των τμημάτων HR να κάνουν καλύτερα τη εξαιρετικά κρίσιμη, για τη λειτουργία της εταιρείας, δουλειά τους.

Η Αθηνά μετά τις σπουδές δούλεψε στο HR της General Electric ενώ ο Ηλίας ασχολούνταν με το Gamification.Όλα ξεκίνησαν από την παρατήρηση πως οι Millenials (ηλικίες 22-35) δίνουν έμφαση στο «Employer Branding» και σαν επέκταση αυτού στο «Employer of Choice». Αυτό τεκμηριώνεται ακόμα περισσότερο και από γεγονότα όπως η εδραίωση υπηρεσιών τύπου Glassdoor που περιλαμβάνουν την αξιολόγηση εργοδοτών.

Τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα: το 65% των υποψηφίων που ανήκουν στην γενιά των Μillennials, αφότου πάνε σε μια εταιρία για συνέντευξη θα κατευθυνθούν στα social media τόσο της εταιρίας όσο και τα δικά τους και θα γράψουν τη γνώμη τους για την συγκεκριμένη εταιρία σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα της Gartner. Με βάση την ίδια έρευνα το 68% των υποψηφίων που θα έχουν κάποια δυσάρεστη εμπειρία κατά τη διάρκεια του recruitment, όχι μόνο θα γράψουν αρνητικά σχόλια για την εταιρία αυτή στα social media αλλά περαιτέρω θα φτάσουν στο σημείο να κάνουν μποϊκοτάζ στα προϊόντα και τις υπηρεσίες της συγκεκριμένης εταιρίας.

Είναι επίσης γεγονός πως οι Millenials βιώνουν περισσότερο από κάθε άλλη γενιά το «digital transformation» καθώς έχουν μεγαλώσει με τη χρήση Smarthphones, Tablet και υπολογιστών σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους. Παρόλα αυτά, καλούνται να αξιολογηθούν με παραδοσιακά συστήματα κάτι το οποίο δεν μπορούν να αγνοήσουν, αυτό όμως δεν σημαίνει πως τους αρέσει κιόλας! Άρα από τη μία έχουμε την εμπειρία ενός υποψηφίου και από την άλλη την ψηφιακή αλλαγή των οργανισμών.

Το πρώτο βήμα για την καλή εμπειρία του υποψηφίου απ’ όλη την διαδικασία της επιλογής είναι φυσικά η ίδια η διαδικασία. Δεν μπορεί ένας οργανισμός να ζητά την αλλαγή από τα στελέχη του όταν αυτός ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να την εφαρμόσει πρώτος και μάλιστα στα πρωταρχικά στάδια. Πλέον ο στόχος ήταν ξεκάθαρος: το Recruitment είναι αυτό έπρεπε να αλλάξει.

Owiwi4

O «πυρήνας» υπηρεσιών της Owiwi

H Owiwi είναι μια Ελληνική Startup εταιρεία η οποία προσφέρει ένα ψυχομετρικό εργαλείο τελευταίας γενιάς υπό τη μορφή ηλεκτρονικού παιχνιδιού.

Το παιχνίδι το οποίο έχει αναπτύξει εντάσσεται στην ευρύτερη κατηγορία των «σοβαρών παιχνιδιών» (serious games), που είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να αξιοποιούν τη χρήση των τεχνολογιών ηλεκτρονικών παιχνιδιών και μεθοδολογιών για την αντιμετώπιση προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο. Εν προκειμένω, η μεθοδολογία είναι τo Situational Judgement Tests ενώ ο στόχος του παιχνιδιού είναι να «αξιολογήσει» τον υποψήφιο, βάσει των επιλογών και του τρόπου παιχνιδιού, όσον αφορά στα αποκαλούμενα «soft skills» του και συγκεκριμένα τα Flexibility, Adaptability, Resilience & Decision Making.

Ο τρόπος χρήσης του εργαλείου είναι εξαιρετικά απλός καθώς η όλη φιλοσοφία και δομή της πλατφόρμας είναι τέτοια ώστε να είναι «Self Service». Αυτό σημαίνει πως ο εκάστοτε recruiter -πελάτης αγοράζει πακέτα αξιολογήσεων online και δημιουργεί το σχετικό εταιρικό προφίλ στην πλατφόρμα της Owiwi. Μετά από αυτό, έχει τον πλήρη έλεγχο για την ροή των αξιολογήσεων, το πόσοι υποψήφιοι έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία, λεπτομέρειες και παρατηρήσεις, στατιστικά, πόσοι απομένουν, τα αποτελέσματα του καθενός, αλλά υπάρχουν και άλλες δυνατότητες όπως για παράδειγμα να μπορεί να κάνει προσωπική αξιολόγηση για τους επικρατέστερους, κατά την άποψη του, υποψήφιους, να κάνει λίστες και να προσθέτει σημειώσεις επάνω στα αποτελέσματα των υποψηφίων. Τέλος προσφέρεται και ενσωμάτωση με το LinkedIn.

Με την ολοκλήρωση του παιχνιδιού τόσο ο πελάτης όσο και ο υποψήφιος λαμβάνουν ένα αναλυτικό report με πληροφορίες σχετικά με τις δεξιότητες του χρήστη. Βασικός πυλώνας της πλατφόρμας είναι το γεγονός πως πάντα δίδεται στον υποψήφιο feedback, συγκεκριμένα του δίδεται το report του με επεξηγήσεις για το τι σημαίνουν τα αναφερόμενα χαρακτηριστικά του, πως επηρεάζουν την εργασιακή του συμπεριφορά και τι μπορεί να κάνει προκειμένου να τα βελτιώσει.

Κάνοντας το Disrupt με βάση τα games σε μια βιομηχανία δισ. δολαρίων

Με βάση την Gartner τα ψυχομετρικά εργαλεία μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα μιας πρόσληψης κατά τουλάχιστον 24%Το 70% των Fortune 500 εταιριών χρησιμοποιούν ακόμα το MBTI assessment tool, ένα τεστ που πρωτοδημοσιεύτηκε το 1921 και το τρίτο και τελευταίο update του έγινε το 1998.

Το 14%παγκοσμίως έχουν ενσωματώσει κάποιο talent assessement software έως το 2015, την ίδια στιγμή που η χρήση τεχνολογίας για recruitment και screening σκοπούς και η χρήση data analytics στο HR είναι μέσα στα τοπ 5 τάσεις.

Πρόκειται για αντικρουόμενα στοιχεία που δείχνουν όμως πως υπάρχει πολύς χώρος τόσο για καινοτομία όσο και για disruption σε πολλά τμήματα της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού και όχι μόνο σε αυτό της διαχείρισης βιογραφικών.

Μια άλλη έρευνα της Gallup έδειξε πως παγκοσμίως μόνο το 31% των υπαλλήλων είναι engaged στον χώρο εργασίας. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της έρευνας αυτής όμως είναι πως οι Millennials είναι οι λιγότερο engaged γενιά με βάση το στατιστικό δείγμα.

H χρήση τεχνικών όπως το Gamification, που αυξάνουν την αφοσίωση, την παραγωγικότητα,την πίστη στην εταιρία και όχι μόνο, καθίσταται σχεδόν επιβεβλημένη.

Το παιχνίδι είναι μια νέα εναλλακτική στην αξιολόγηση που στηρίζεται στη χρήση νέων τεχνολογιών και βασίζεται στο user-candidate experience. Είναι ελκυστικό, έγκυρο, αξιόπιστο, δίνει feedback στον υποψήφιο και τον βοηθάει να βελτιώσει τις δεξιότητες του ενώ τέλος ενισχύει το Employer Branding μιας εταιρείας.

Owiwi3

Τα βασικά δεδομένα και η «Οδύσσεια» των Startupper με το κράτος

Το 2014, η Αθηνά εργαζόταν στην Upstream όπου και γνώρισε τον Χριστόφορο Λουτζάκη, τον νυν CTO της Owiwi, ο οποίος ήρθε να πλαισιώσει την ομάδα των founders με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ενώ το 2015 η ομάδα ενισχύθηκε σημαντικά με ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, τον Δρ. Ιωάννη Νικολάου στη θέση του CSO.

Στο σύνολο της η ομάδα αποτελείται σήμερα από 12 άτομα τα οποία έχουν τη βάση τους στην Ελλάδα, Ουκρανία, Νέα Ζηλανδία και Αμερική.

Το προϊόν της Owiwi βασίζεται σε μια πλατφόρμα Software as a Service με το παιχνίδι να είναι διαθέσιμο δωρεάν μέσα από τo website: www.owiwi.co.uk ενώ για τις εταιρίες υπάρχει δοκιμαστική περίοδος με 14 assessements για 10 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε εργαζόμενος μπορεί να πάρει άμεσα μια εικόνα για το προφίλ του, κάτι εξαιρετικά χρήσιμο, ειδικά εφόσον βρίσκεται σε περίοδο αναζήτησης εργασίας.

Προσφέρονται πακέτα για 50, 100, 250 assesments και στο τέλος υπάρχει η επιλογή για εξατομικευμένα πακέτα κυρίως για πελάτες που χρειάζονται μεγάλο όγκο assessements καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Σε ότι αφορά τον ανταγωνισμό, η Arctic Shores είναι στην ίδια κατηγορία αλλά δεν χρησιμοποιεί την ίδια μεθοδολογία με την Owiwi, ενώ έμμεσοι ανταγωνιστές είναι εταιρίες που παρέχουν παραδοσιακά συστήματα αξιολόγησης. Πελάτες της Startup είναι κυρίως μεγάλοι οργανισμοί που θέλουν να χρησιμοποιήσουν ψυχομετρικά εργαλεία κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων τους.

Η Owiwi έχει έσοδα από το 2015 που ήταν ακόμα σε πιλοτική έκδοση και χωρίς πλατφόρμα. Οι πελάτες περιλαμβάνουν από μικρά digital agencies μέχρι πολυεθνικές, όπως η L’oreal και η MediaMarkt, καθώς επίσης και δυο ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ενώ τον τελευταίο ένα μήνα, αμέσως μετά το launch, απέκτησε πέντε νέους πελάτες.

Η έδρα της εταιρείας είναι στην Ελλάδα αλλά αν θα παραμείνει εδώ είναι το μεγάλο ερώτημα. Σύμφωνα με τους founders για τα αρχικά στάδια μιας Startup η έδρα στην Ελλάδα δεν παρουσιάζει  προβλήματα, όταν όμως αρχίσεις τις πωλήσεις και το fundraising εκεί «ζορίζουν τα πράγματα». Είναι γεγονός πως λόγω των capital controls δεν έχεις την ευελιξία και την ταχύτητα να κάνεις συναλλαγές, η γραφειοκρατία είναι πολύ μεγάλη και η αντιμετώπιση από πλευράς κράτους ειδικά σε ότι αφορά τις επενδύσεις στην εταιρεία κάθε άλλο παρά φιλική είναι.

Για παράδειγμα, για να επενδύσει ξένος επενδυτής σε ελληνική ΙΚΕ απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έκδοση ελληνικού ΑΦΜ από μεριάς του επενδυτή, το οποίο θα πάρει λίγο χρόνο για να το εξηγήσεις. 

Η «Υπηρεσία μιας Στάσης» για τη σύσταση εταιρείας στο ΓΕΜΗ έχει βοηθήσει αρκετά στην απλούστευση των διαδικασιών παρ’ολαυτά όμως υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο βελτίωσης. Άλλο ένα σημείο που θέλει δουλειά στο κομμάτι Startups είναι οι ΔΟΥ όπως φυσικά και ολόκληρο το φορολογικό καθεστώς το οποίο θα πρέπει να επανεξεταστεί αν θέλουμε να γίνεται λόγος για κίνητρα σε Startup επιχειρήσεις.

Το μοντέλο που ακολουθούν ορισμένα κράτη, με βάση το οποίο οι νέες επιχειρήσεις δεν φορολογούνται και δεν αποδίδουν ΦΠΑ μέχρι ένα συγκεκριμένο ποσό εσόδων είναι μια πρακτική που θα είχε σίγουρα εξαιρετική εφαρμογή στην Ελλάδα.

Owiwi1

Τα καινούργια γραφεία της Owiwi

H σωστή επιλογή συμμετοχής στο Egg, η χρηματοδότηση και το μέλλον

συμμετοχή στο Egg έγινε όταν η Owiwi ήταν ακόμα μια ιδέα και η αίτηση έγινε κυρίως για λόγους επικύρωσης του Business Plan. Το Egg βοήθησε, οργάνωσε και παρείχε από το πιο απλό πράγμα, όπως για παράδειγμα ένα ωραίο χώρο στον οποίο μπορείς να υποδεχτείς πελάτες και συνεργάτες, μέχρι και πιο σύνθετα θέματα όπως η επαφή με πελάτες και η σύνδεση με την αγορά. Φυσικά το Egg και ο κάθε Incubator  δεν θα σου τρέξει την επιχείρηση… θα σου δώσει όμως τα εχέγγυα να το κάνεις όσο πιο άρτια μπορείς.

Η πρόσφατη χρηματοδότηση θα χρησιμοποιηθεί στο να προσληφθούν άτομα που θα στελεχώσουν την εταιρία και θα την βοηθήσουν να αναπτύξει και να διευρύνει το δίκτυο πελατών της, να πιάσει τους στόχους της αλλά και να αναπτυχθεί η ίδια σε όλα τα επίπεδα. Επίσης ένα σημαντικό κομμάτι θα αξιοποιηθεί για σκοπούς μάρκετινγκ.

Τα σχέδια της Owiwi για το 2017 περιλαμβάνουν την μετάφραση του παιχνιδιού στα Ελληνικά και σε ακόμα μια γλώσσα (πιθανότερο είναι τα Ισπανικά), μέσα στους επόμενους 4 μήνες ενώ ετοιμάζεται και η επόμενη έκδοση της πλατφόρμας που θα αξιολογεί επιπλέον δυο με τρεις δεξιότητες, δηλαδή 6-7 στο σύνολο.
Υπάρχει και μια συνεργασία που δεν είναι ακόμα ανακοινώσιμη αλλά αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέσα στον Ιανουάριο του 2017 η οποία μπορεί να δώσει την απαραίτητη αναπτυξιακή ώθηση στην εταιρία.

Πέραν αυτού η Owiwi επιζητεί να αναπτύξει συνέργειες στους τομείς εκπαίδευσης και ανάπτυξης προσωπικού σαν προέκταση της χρήσης του εργαλείου αλλά και να δοκιμάσει την επέκταση στην αγορά της Αγγλίας.

Τι λέει η ομάδα

Κλείνοντας το αφιέρωμα στην Owiwi ρωτήσαμε την ομάδα τι θα έκανε διαφορετικά αν είχε την ευκαιρία: «Θα ήμασταν πιο γρήγοροι σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τη λήψη αποφάσεων και θα φοβόμασταν λιγότερο να βγάλουμε στην αγορά την πρώτη έκδοση του προϊόντος.

Γενικώς όταν χτίζεις κάτι, χωρίς χρηματοδότηση, η πρώτη έκδοση (MVP) πάντα στα μάτια σου φαίνεται λίγη σε σχέση με τη μεγάλη εικόνα που έχεις στο μυαλό σου και πέφτεις στην παγίδα να θες να την τελειοποιήσεις όσο περισσότερο μπορείς για να αρέσει στους χρήστες σου, να έχει τα πάντα μέσα κτλ..

Το θέμα σε όλο αυτό είναι τελικά το MVP σου να είναι πρώτα απ’ όλα είναι λειτουργικό προκειμένου να μπορείς να το ρίξεις γρήγορα στην αγορά, να πάρεις feedback και να επανέλθεις με τις σχετικές διορθώσεις-βελτιώσεις η προσθήκες! 

Δεν θα πρέπει να φοβάσαι την αγορά η το feedback καθώς αυτό θα σε κάνει καλύτερο! Μπορεί να είναι σκληρό μερικές φορές αλλά είναι αναγκαίο και εξαιρετικά χρήσιμο.»

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Τα τελευταία 20 χρόνια γράφει για την Amiga, για Games, για Mobile Tech, PC Tech και Business Tech σε περιοδικά και online.