Τα κακώς κείμενα: Κάνεις exit; Πες το και σωστά….

0

Η στήλη ετοιμάζεται για καλοκαιρινές διακοπές καθώς η θερινή ραστώνη έχει αρχίσει να επηρεάζει και το ελληνικό οικοσύστημα των Startups. Απλά, είχαμε την πώληση της Quizdom να ταράξει λίγο τα νερά.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το οικοσύστημα έχει αρχίσει να παίρνει τα πάνω του καθώς έχουν αυξηθεί οι εξαγορές και οι επενδύσεις, αλλά προσωπικά νομίζω ότι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Εκτός και αν κάποιος νομίζει ότι με 200 εκατ. ευρώ επενδύσεις την τελευταία 6ετία και περίπου 15 «εξόδους» μέσω πώλησης θα πρέπει να είμαστε και ικανοποιημένοι. Προσωπική άποψη είναι πως πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα.

Μία από τις επισημάνσεις που προκάλεσε η πώληση της Quizdom ήταν ότι ξαφνικά συνειδητοποιήσαμε ότι από τις «μεγάλες» χώρες αυτή που παρακολουθεί περισσότερο το ελληνικό οικοσύστημα των startups είναι η …Γερμανία. Μπορεί να είναι και τυχαίο αλλά ορισμένες από τις σημαντικότερες εξαγορές της τελευταίας διετίας τις έχουν κάνει γερμανικές εταιρείες: το Taxibeat αγοράσθηκε από τη mytaxi (Daimler), το e-food από την Delivery Hero (Rocket Internet), η Avocarrot από την Glispa Global Group και τώρα η Quizdom από την friends4media. Σημαίνει κάτι αυτό; Πιθανότατα ότι προς το παρόν οι μόνοι που μας παρακολουθούν είναι οι Ευρωπαίοι και ουχί οι Αμερικανοί επενδυτές, οι οποίοι είναι και αυτοί με τη μεγαλύτερη διάθεση για επενδύσεις σε startups. Χωρίς, αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουν υπάρξει και επενδύσεις από αμερικανικές εταιρείες και funds. Αλλά, η αίσθηση που υπάρχει είναι πως ακόμη δεν έχουμε ουσιαστικά στο ραντάρ των Αμερικανών. Και όποιες εταιρείες έχουν μπει είναι γιατί «μετακόμισαν» στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως έχει κάνει, για παράδειγμα, η Workable ή ξεκίνησαν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και έχουν ισχυρή παρουσία -όσον αφορά την έρευνα και ανάπτυξη- στην Ελλάδα όπως η Persado. Μπορεί η προσέγγιση μου να είναι λανθασμένη αλλά είναι μία παράμετρος που χρήζει προσοχής.

Ένα άλλο θέμα που χρήζει προσοχής είναι o τρόπος με τον οποίο χειρίζονται τα ελληνικά startups τις κινήσεις που σχετίζονται με τις «εξόδους» τους. Εδώ και χρόνια ακούω από πολλούς ανθρώπους του οικοσυστήματος ότι χρειαζόμαστε παραδείγματα εγχειρημάτων που ολοκλήρωσαν τον κύκλο του πετυχημένα προκειμένου να λειτουργήσουν ως παραδείγματα για νέους ανθρώπους να δοκιμάσουν και αυτοί να κάνουν επιχείρηση την ιδέα τους. Άποψη με την οποία συμφωνώ απολύτως.

Όμως, όταν οι εταιρείες αποφασίζουν να επικοινωνήσουν με εντελώς λανθασμένο τρόπο την εξαγορά τους από εταιρεία του εξωτερικού, πως μπορεί να γίνει αυτό. Δεν διαφωνώ ότι είμαστε στην εποχή των social media και στην Ελλάδα έχουν απαξιωθεί τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα ΜΜΕ παραμένουν ακόμη ο καλύτερος τρόπος για να κάνεις τη διάχυση μίας ανακοίνωσης.

Όταν, όμως, πας και δίνεις όλη την πληροφορία, συμπεριλαμβανομένου και του δελτίου Τύπου σε ένα μέσο -όποιο και αν είναι αυτό- μία ημέρα πριν στείλεις την ανακοίνωση στους δημοσιογράφους που έχεις στη λίστα σου, τότε δημιουργείται πρόβλημα. Συνήθως, μία επιχείρηση κάνει μία διαρροή, το μέσο κάνει λόγο για πηγές της αγοράς, αλλά στο δημοσίευμα δεν περιλαμβάνονται και αυτούσια κομμάτια του δελτίου Τύπου. Γιατί με αυτό τον τρόπο, το μόνο που πετυχαίνεται είναι να δημιουργείς εκνευρισμό στους υπόλοιπους δημοσιογράφους που, λογικά, σου δίνουν πολύ λιγότερη σημασία.

Γενικότερα, βέβαια, και το έχω ξαναθίξει από αυτή τη στήλη το θέμα, τα ελληνικά startups -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- δεν γνωρίζουν από διαχείριση των σχέσεων με τα media. Καταλαβαίνω ότι δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα τους, αλλά θα πρέπει να το κάνουν. Και θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι επικοινωνία με τα ΜΜΕ δεν σημαίνει γνωρίζω 2-3 δημοσιογράφους και μιλάω μόνο με αυτούς. Ούτε σημαίνει ότι στέλνω μία ανακοίνωση – κακογραμμένη τις περισσότερες φορές – και αυτό είναι. Και επίσης να επισημάνω ότι όταν στέλνεις μία ανακοίνωση, θα πρέπει να είσαι έτοιμος να απαντήσεις στα ερωτήματα που προκαλεί αυτή η ανακοίνωση. Π.χ. όταν γράφεις για νέες θέσεις εργασίας, καλό είναι να ξέρεις και πόσες είναι αυτές όταν θα σε καλέσει ένας δημοσιογράφος και θα σε ρωτήσει. Όπως και ποια θα είναι η νέα δομή της εταιρείας μετά από μία εξαγορά. Δεν το συζητάω, βέβαια, για το ύψος του τιμήματος. Έχουμε φθάσει στο σημείο να μην ανακοινώνονται τα τιμήματα των εξαγορών και να περιμένεις να ακούσεις τις φήμες για να μάθεις τι συμβαίνει. Και πιστέψτε με αυτό δεν είναι και πολύ καλό μεσοπρόθεσμα.

Γενικότερα, η επικοινωνία είναι βασικό κομμάτι του μάρκετινγκ και αυτό πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό. Και να είστε βέβαιοι ότι δεν το λέω επειδή έχω την ιδιότητα του δημοσιογράφου. Όπως, επίσης, ορισμένα startups θα πρέπει να καταλάβουν ότι χρειάζονται και τα ελληνικά media και όχι μόνο αυτά του εξωτερικού. Για την ακρίβεια, χρειάζονται και τα δύο. Και θα πρέπει να το καταλάβουν και αυτό. Και να προσαρμοστούν ανάλογα. Τώρα που είναι νωρίς…

Tags

Share.

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Δημήτρης Μαλλάς

Ο Δημήτρης Μαλλάς έχει περισσότερα από 19 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της δημοσιογραφίας. Από το 1996 ασχολείται με το χώρο της τεχνολογίας και έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα συνέδρια και εκθέσεις του κλάδου την τελευταία 15ετία, ενώ έχει συνομιλήσει με υψηλόβαθμα στελέχη από όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας. Τα άρθρα του συνδυάζουν συνήθως τόσο την τεχνολογική όσο και την επιχειρηματική πλευρά ενός θέματος. Επίσης, τα τελευταία 2 χρόνια καλύπτει και τον τουριστικό κλάδο, ενώ στα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνεται και το οικοσύστημα των startups. Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1973 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά πολύ καλά αγγλικά και γνωρίζει αρκετά καλά τα γαλλικά.