Βίρα τις …άγκυρες!

0

Οι Αμερικάνοι λατρεύουν να χρησιμοποιούν «περίεργες» λέξεις προκειμένου να χαρακτηρίσουν μία ομάδα επιχειρήσεων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ειδικά, ο χαρακτηρισμός «μονόκερος» (Unicorn) για Startups με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης είναι από τους αγαπημένους μου.

Στην Ελλάδα είναι μάλλον δύσκολο να δούμε κάποιο «μονόκερο» αν και το εύχομαι με όλη μου την καρδιά. Όμως, αυτό που διαθέτουμε και θα πρέπει να δούμε πως θα αξιοποιήσουμε παραπάνω είναι οι αποκαλούμενες εταιρείες «άγκυρες».

«Άγκυρες» χαρακτηρίζονται εταιρείες που είναι αρκετά μεγάλες για τον κλάδο όπου δραστηριοποιούνται, έχουν έντονη διεθνή δραστηριότητα και κάποια στιγμή αποφασίζουν ότι πρέπει να βοηθήσουν την ανάπτυξη Startups που δραστηριοποιούνται σε χώρους που βρίσκονται κοντά σε αυτές. Πως γίνεται αυτό;

Υπάρχουν διάφορα μοντέλα: από την υποστήριξη Incubators και Accelerators όπου τα στελέχη της «άγκυρας» έχουν ενεργό συμμετοχή όσον αφορά στην υποστήριξη των Startups μέχρι την παροχή χρηματοδοτήσεων και συμμετοχής σε μετοχικά κεφάλαια.

Στο εξωτερικό, πρόκειται για κάτι που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια. Πρακτικά, η Silicon Valley κάπως έτσι αναπτύχθηκε, ενώ για εταιρείες όπως η Cisco, η Intel και η Oracle αυτό αποτελεί βασικό κομμάτι της στρατηγικής τους. Μάλιστα, στις ΗΠΑ φθάνουν στο σημείο της ύπαρξης ειδικής επιτροπής που αξιολογεί ιδέες που φέρνουν εργαζόμενοι. Αν κάποια από τις ιδέες θεωρηθεί αρκετά καλή, τότε ο εργαζόμενος …απολύεται. Και αμέσως μετά τον βοηθούν να στήσει το δικό του Startup, να βρει χρηματοδότες και αν η ιδέα αποδειχθεί πετυχημένη, τότε τον αγοράζουν!

Στην Ευρώπη αυτό είναι ένα μοντέλο που έχουμε δει κυρίως μέσω της δημιουργίας accelerators, όπως, για παράδειγμα, το hubraum της Deutsche Telekom αλλά και μέσω της εξαγοράς Startups, τα οποία, όμως, δεν απορροφώνται αλλά τα αφήνουν να λειτουργήσουν αυτόνομα.

Το θετικό είναι πως πλέον και στην Ελλάδα έχουμε αρχίσει να βλέπουμε τέτοιες κινήσεις. Ο όμιλος Quest έχει δημιουργήσει το iQbility, η Εθνική Τράπεζα το be finnovative, η Eurobank το egg, η Viva το Viva Nest, ο ΟΠΑΠ ετοιμάζει τον δικό «επιταχυντή», ενώ αυτή την εβδομάδα η Intrasoft International ανακοίνωσε ότι θα πραγματοποιήσει διαγωνισμό καινοτομίας.

Μπορεί και να ξεχνώ και κάποιον ακόμη όμιλο, αλλά σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία τάση που είναι προς τη σωστή κατεύθυνση γιατί προσφέρει τη δυνατότητα στον «νέο» να αξιοποιήσει την εμπειρία του «παλιού» και στον «παλιό» να δει από μία διαφορετική οπτική την αγορά όπου δραστηριοποιείται, όπως και τις ευκαιρίες που μπορεί να υπάρχουν.

Αυτό που, προσωπικά, θεωρώ λάθος είναι όταν βλέπω να γίνονται κινήσεις που έχουν ως στόχο περισσότερο τη δημιουργία θετικών εντυπώσεων προς το ευρύ κοινό. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παροχής υποστήριξης Startups που κινούνται στον καλλιτεχνικό χώρο, το οποίο υλοποιείται από μία εταιρεία τεχνολογίας δεν μου φαίνεται ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Γιατί δεν είναι μόνο τα λεφτά που χρειάζεται ένα Startup αλλά και βοήθεια σε πρακτικό επίπεδο και τεχνογνωσία.

Και εκεί οι «άγκυρες» μπορούν να συνεισφέρουν πολλά. Όπως και να κερδίσουν πολλά. Και συνήθως οι win-win καταστάσεις είναι και οι καλύτερες και αυτές που αντέχουν στο χρόνο.

Share.

About Author

Δημήτρης Μαλλάς

Ο Δημήτρης Μαλλάς έχει περισσότερα από 19 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της δημοσιογραφίας. Από το 1996 ασχολείται με το χώρο της τεχνολογίας και έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα συνέδρια και εκθέσεις του κλάδου την τελευταία 15ετία, ενώ έχει συνομιλήσει με υψηλόβαθμα στελέχη από όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας. Τα άρθρα του συνδυάζουν συνήθως τόσο την τεχνολογική όσο και την επιχειρηματική πλευρά ενός θέματος. Επίσης, τα τελευταία 2 χρόνια καλύπτει και τον τουριστικό κλάδο, ενώ στα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνεται και το οικοσύστημα των startups. Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1973 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά πολύ καλά αγγλικά και γνωρίζει αρκετά καλά τα γαλλικά.

Comments are closed.