Μάρκος Βερέμης: «Τα παιδιά πρέπει να στραφούν σε επαγγέλματα που έχουν ζήτηση και να μάθουν να συνεργάζονται»

0

Ο προέδρος του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, και συνιδρυτής της Upstream, Μάρκος Βερέμης, πραγματοποίησε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία στην πρώτη συνέντευξη τύπου του οργανισμού στα γραφεία του ΣΕΒ στο Σύνταγμα.

Ο Μάρκος Βερέμης ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους είναι ανάγκη να «εκτεθούν» όλα τα παιδιά στην επιχειρηματικότητα από τη μαθητική ηλικία καθώς «στην εφηβεία καταλαβαίνουν τον εαυτό τους και παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον τους» και όπως τόνισε «η επιχειρηματικότητα μας αφορά όλους ανεξαιρέτως. Ακόμα κι εάν κάποιος θέλει να γίνει από καθηγητής πανεπιστημίου μέχρι μουσικός, παράλληλα μπορεί να είναι και επιχειρηματίας».

«Οι νοοτροπίες και οι δεξιότητες χτίζονται στα μαθητικά χρόνια – η μαθητική επιχειρηματικότητα είναι ότι πιο σπουδαίο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα»

«Όταν μου ζητήθηκε να θέσω υποψηφιότητα για Πρόεδρος του ΣΕΝ/JA Greece, έψαξα να δω τι κάνει το Junior Achievement παγκοσμίως και στην Ελλάδα. Έχοντας ήδη 20 χρόνια εμπειρίας ως επιχειρηματίας – είμαι 45 ξεκίνησα στα 26 μου, με μια ομάδα 2-3 φίλων σε ένα μικρό διαμέρισμα στους Αμπελόκηπους- είδα ότι πολλά από αυτά που κάνει το JA Greece προσπαθούν να λύσουν δομικά προβλήματα της Ελλάδας σε πολύ σωστό χρόνο, στη μαθητική ηλικία (15-18 ετών). Όταν προσπαθείς να τα λύσεις αυτά στο πανεπιστήμιο ή αργότερα είναι πολύ αργά. Οι νοοτροπίες και οι δεξιότητες χτίζονται πολύ νωρίς. Το γεγονός ότι το JA επικεντρώνεται στους μαθητές είναι πολύ σημαντικό. Την ώρα που συμβαίνουν πολλά για την φοιτητική ηλικία, στο πανεπιστημιακό και μετά-πανεπιστημιακό επίπεδο, ελάχιστοι οργανισμοί ασχολούνται ή έχουν ασχοληθεί ποτέ με την επιχειρηματικότητα από τη μαθητική ηλικία. Εμένα αυτό μου φάνηκε αμέσως και πρωτότυπο αλλά ίσως και το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να κάνει κανείς αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί αν σκεφτεί κανείς γιατί φτάσαμε στην κρίση που βιώσαμε τα τελευταία 10 χρόνια θα καταλάβει ότι η κρίση προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη σωστής επιχειρηματικής κουλτούρας και σχετίζεται και με την πολύ κακή εικόνα που έχει η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα«.

«Είμαστε όλοι εν δυνάμει επιχειρηματίες, ασχέτως από τις σπουδές ή την τέχνη που θα ακολουθήσουμε»

«Η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα νοείται ως μία δραστηριότητα για να βγάλει κάποιος κέρδος. Πολλοί θεωρούν ότι δεν έχει πολλή φαντασία, ότι υπάρχουν και αθέμιτες πρακτικές ή ηθικά πταίσματα γύρω από την επιχειρηματικότητα. Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα σε ένα μεγάλο ποσοστό έχει κινηθεί έτσι μετά τη μεταπολίτευση. Στην πραγματικότητα όμως η επιχειρηματικότητα δεν είναι κάτι τόσο περιορισμένο. Είναι κάτι πάρα πολύ μεγαλύτερο και έχει εφαρμογή σε κάθε κομμάτι της ζωής ενός ανθρώπου. Η επιχειρηματικότητα στην πραγματικότητα είναι ένας τρόπος σκέψης. Είναι να μπορεί κανείς να συνεργάζεται, να λύνει προβλήματα να προχωράει γρήγορα, να οργανώνει ομάδες ανθρώπων. Τελικά βλέπεις ανθρώπους που ξεκίνησαν με καταβολές τελείως διαφορετικές από το στερεότυπο του επιχειρηματία και έγιναν από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες. Πρόσφατα απεβίωσε ο Γιώργος Χατζόπουλος, καθηγητής του MIT, εφευρέτης της τεχνητής καρδιάς ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες επιστήμονες τον οποίο δυστυχώς κανείς μας δεν ξέρει. Στην Αμερική ήταν γνωστός ως ο δεύτερος Einstein. Αυτός ο άνθρωπος που ήταν επιστήμονας και καθηγητής του MIT δημιούργησε 23 εταιρείες στη ζωή του, έδωσε δουλειά συνολικά σε 14.000 ανθρώπους και παρέμεινε πάντα επιστήμονας στην πραγματικότητα αλλά ήταν και επιχειρηματίας.
Σε ένα άλλο πιο παλιό παράδειγμα που κανείς πια δεν θυμάται: ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης, ο μεγαλύτερος πολεοδόμος όλων των εποχών, ένας άνθρωπος ο οποίος τα βιβλία του διδάσκονται ακόμα στις σχολές αρχιτεκτονικής όλο τον κόσμο ως βασικά βιβλία γνώσης για το πώς χτίζεται μια πόλη, ο άνθρωπος που έχτισε το Ισλαμαμπάντ και είχε γραφεία σε 5 ηπείρους, ήταν κατά βάση ένας πολεοδόμος, ένας αρχιτέκτονας οποίος όμως έχτισε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Αμερική σε αυτό το χώρο με έδρα στην πόλη της Ουάσιγκτον.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η επιχειρηματικότητα δεν είναι κάτι τόσο μικρό όσο νομίζουμε στην Ελλάδα είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο και έχει εφαρμογή σε πάρα πολλά επίπεδα ακόμα και αν επιλέξετε να γίνετε καλλιτέχνες! Σας αναφέρω τον ράπερ Dr. Dre. O άνθρωπος μουσικός ήταν και έφτιαξε μία εταιρεία των καλύτερων ηχητικών συστημάτων και την πούλησε στην Apple για 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Εάν τον ρωτήσεις, δε θα σου πει ότι είναι επιχειρηματίας θα σου πει ότι είναι μουσικός. Ας ξεχάσουμε λοιπόν αυτή τη διάκριση μεταξύ των ακαδημαϊκών και των επιχειρηματιών, μεταξύ των καλλιτεχνών και των επιχειρηματιών, αυτή διάκριση δεν υπάρχει πια».

«Πετυχαίνουν επαγγελματικά μόνο όσοι ξέρουν να συνεργάζονται»

«Η κρίση στην Ελλάδα προκλήθηκε και από την λανθασμένη νοοτροπία που είχαμε για την επιχειρηματικότητα. Οι επιχειρήσεις μας είναι μικρές και εσωστρεφείς, γεγονός που δείχνει την πάρα πολύ μεγάλη έλλειψη συνεργασίας που έχουμε στην Ελλάδα. Μια εταιρία δεν μπορεί να μεγαλώσει αν δεν συνεργάζεται πρώτα από όλα εσωτερικά. Πρέπει να είναι μία πολυμετοχική εταιρεία όπως αυτές που φτιάξατε εσείς στη Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση»! Μάθατε πολύ νωρίς ποιος είναι ο πιο κατάλληλος οικονομικός διευθυντής, ποιος είναι ο πιο κατάλληλος άνθρωπος για τη θέση του μάρκετινγκ, ποιος είναι ο πιο κατάλληλος άνθρωπος για τη θέση των πωλήσεων. Οι εταιρείες πιά, φτιάχνονται από ομάδες σαν τις δικές σας και μοιράζονται την εταιρεία μεταξύ τους. Δεν υπάρχουν πια οικογενειακές επιχειρήσεις μικρού μεγέθους στο εξωτερικό. Οι περισσότερες επιχειρήσεις πλέον είναι συλλογικές προσπάθειες από ομάδες ανθρώπων που καθένας είναι πολύ καλός σε κάτι και μοιράζονται αυτή την «περιπέτεια» και μετοχικά και σαν εμπειρία. Έχουμε μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα γιατί δεν ξέρουμε να συνεργαζόμαστε. Μόνο με τη συνεργασία αποκτάς μεγάλες επιχειρήσεις. Επίσης «κλαιγόμαστε» ότι οι εταιρείες μας δεν είναι εξαγωγικές. Μιλάμε συνέχεια την εξωστρέφεια. Γιατί δεν έχουμε εξαγωγικές εταιρείες; Αυτό συμβαίνει πρώτον διότι η φιλοδοξία μας είναι μειωμένη, «έχουμε φάει πολύ ξύλο» και έχουμε μία αμυντική στάση αλλά επίσης είχαμε και μία επίπλαστη ευμάρεια τα τελευταία 30 χρόνια -μέχρι πριν 10 χρόνια- που δεν έδωσε σε κανέναν φιλοδοξία να κάνει αυτό που χρειάζεται για να έχεις εξωστρεφείς επιχειρήσεις, που είναι το καινοτόμο προϊόν. Όταν βλέπω τα προϊόντα που πήγατε και φτιάξατε εσείς στις Μαθητικές «Εικονικές Επιχειρήσεις», τα περισσότερα είναι προϊόντα με καινοτομία, είναι προϊόντα πρωτότυπης σκέψης, είναι προϊόντα ανθρώπων που προσπαθούν να λύσουν ένα πρόβλημα που δεν έχει λύσει κάποιος άλλος προηγουμένως. Πρώτα φτιάχνεις ένα καινοτόμο προϊόν και μετά εξάγεις. Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, δεν μπορείς να εξάγεις προϊόντα τα οποία φτιάχνουν άλλες 100.000 εταιρείες ανά τον κόσμο. Από την καινοτομία ξεκινάει η εξωστρέφεια και οι εξαγωγές. Κι αυτό το μάθατε και το είδαμε στις δικές σας Μαθητικές «Εικονικές Επιχειρήσεις»!

Share.

About Author

Newsroom

Tο πρώτο ειδησεογραφικό πόρταλ στην Ελλάδα για τις startups, που αναδεικνύει τα νέα και τη δυναμική του ελληνικού οικοσυστήματος. Εκτός από την καταγραφή του ελληνικού οικοσυστήματος καλύπτει τα τεκταινόμενα και τις διεθνείς τάσεις σε ό,τι αφορά στις startups, τις επενδύσεις, τις νομικές και φορολογικές ρυθμίσεις που αφορούν στα επιχειρηματικά οικοσυστήματα της Ευρώπης και του κόσμου.

Comments are closed.