Τα …κακώς κείμενα: Η σημασία των – σωστών – στοιχείων!

0

Πόσα είναι τα κεφάλαια που έχουν επενδυθεί σε ελληνικές Startups μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, ήτοι από τις αρχές του 2011 μέχρι το τέλος του 2017;

Σίγουρα είναι από τις ερωτήσεις που όλοι θα θέλατε να διαβάσετε την απάντηση σε αυτήν. Αλλά είναι μία ερώτηση με εξαιρετικά δύσκολη απάντηση. Για να είμαι ειλικρινής, όσες φορές προσπάθησα να την απαντήσω και έκανα τη σχετική έρευνα, βρέθηκα απέναντι σε αδιέξοδο. Και όσοι θα μου πείτε ότι έχουν γραφτεί κάποια συγκεκριμένα νούμερα, θα τους απαντήσω ότι είναι νούμερα που έχουν γραφτεί στο περίπου.

Πρακτικά είναι αδύνατο να την απαντήσεις τη συγκεκριμένη ερώτηση. Ο ένας λόγος είναι οι δεκάδες παράμετροι που υπάρχουν. Για παράδειγμα, πως ορίζουμε ένα Startup; Είναι startup που ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια, αλλά πρακτικά άρχισε να κάνει αισθητή την εμφάνιση της πριν από 3 χρόνια; Ήταν ακόμη Startup η Taxibeat ή η Innoetics όταν εξαγοράσθηκαν; Τα Startups είναι εταιρείες που προέρχονται αποκλειστικά από το χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών ή περιλαμβάνονται και εταιρείες από άλλους κλάδους, όπως π.χ. τον αγροδιατροφικό; Μιλάμε για επενδύσεις που έγιναν αποκλειστικά σε εταιρείες με έδρα την Ελλάδα; Ή περιλαμβάνουμε και αυτές με έδρα στο εξωτερικό αλλά ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα;
Η Persado, για να φέρω ένα μάλλον ακραίο παράδειγμα, είναι ελληνική ή αμερικανική εταιρεία; Θα έπρεπε να υπολογίσουμε τα κεφάλαια που έχουν επενδυθεί σε αυτήν ή όχι; Και το λέω γιατί η Persado μάλλον έχει μεγαλύτερη δραστηριοποίηση στην Ελλάδα από δεκάδες άλλες εταιρείες…

Όμως, το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι ούτε αυτό. Γιατί θέτεις κάποιες παραμέτρους, τις αναφέρεις, τις λαμβάνεις υπόψη σου και προχωράς. Το πρόβλημα είναι πως δεν μπορείς να βρεις τα πραγματικά ύψη των επενδύσεων! Σε πολλές από τις εξαγορές, οι οικονομικοί όροι των συμφωνιών δεν ανακοινώθηκαν και βασίζεται σε «πληροφορίες της αγοράς» για να κάνεις τους υπολογισμούς σου. Βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις που το τελικό ποσό μίας συμφωνίας εξαρτάται από διάφορους όρους, όπως είναι, για παράδειγμα, κατά πόσον επιτεύχθηκαν κάποιοι στόχοι μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς.

Επιπλέον, τα funds δεν σου δίνουν τα πλήρη στοιχεία των επενδύσεων. Όχι όλα, καθώς υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που δεν έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα να δώσουν στοιχεία για τις επενδύσεις τους. Να σημειώσω εδώ το εξής: ένα Fund δεν είναι υποχρεωμένο να ενημερώνει για τις επενδύσεις του τους δημοσιογράφους παρά μόνο τους μετόχους του. Όμως, όταν έχεις πάρει δημόσια χρηματοδότηση (π.χ. Jeremie, Equifund) θεωρώ ότι θα πρέπει να λειτουργείς με όρους διαφάνειας. Όπερ σημαίνει ότι τουλάχιστον θα πρέπει να λες σε ποιες εταιρείες έχεις επενδύσει και τι κεφάλαια έχεις επενδύσει σε αυτές!!!

Θα αναρωτηθεί ενδεχομένως κανείς ποια είναι η σημασία να έχουμε στοιχεία για το ελληνικό Startup οικοσύστημα. Πολύ απλά, επειδή δίνουν την εικόνα της κατάστασης που υπάρχει στη χώρα μας και αυτό είναι κάτι που αναζητούν όσοι επενδυτές ή εταιρείες από το εξωτερικό ενδιαφέρονται για τη χώρα μας και για να επενδύσουν εδώ. Ή ακόμη και να κοιτάξουν προς την πλευρά μας για να δουν αν υπάρχει κάποιο Startup ή καινοτόμα επιχείρηση με την οποία θα μπορούσαν να συνεργαστούν. Είναι απαραίτητο στοιχείο του οικοσυστήματος να είναι εύκολο να βρει κάποιος στοιχεία γι’ αυτό.

Επιπλέον, είναι άκρως απαραίτητο να έχει κανείς και σωστά στοιχεία. Πυροτεχνήματα του τύπου «200 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις στα ελληνικά Startups» αν δεν συνοδεύονται από μία καλή ανάλυση και δεν είναι και εμπεριστατωμένα, συνήθως δημιουργούν αρνητική εικόνα όταν κάποιος αποφασίσει να ψάξει το θέμα λίγο παραπάνω. Τα σωστά στοιχεία είναι σημαντικά και είναι κάτι στο οποίο πρέπει να βοηθήσουν όλοι όσοι εμπλέκονται στο οικοσύστημα. Εφόσον, φυσικά, τους ενδιαφέρει πραγματικά να κάνουμε το επόμενο βήμα ως οικοσύστημα και ως οικονομία.

Share.

About Author

Δημήτρης Μαλλάς

Ο Δημήτρης Μαλλάς έχει περισσότερα από 19 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της δημοσιογραφίας. Από το 1996 ασχολείται με το χώρο της τεχνολογίας και έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα συνέδρια και εκθέσεις του κλάδου την τελευταία 15ετία, ενώ έχει συνομιλήσει με υψηλόβαθμα στελέχη από όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας. Τα άρθρα του συνδυάζουν συνήθως τόσο την τεχνολογική όσο και την επιχειρηματική πλευρά ενός θέματος. Επίσης, τα τελευταία 2 χρόνια καλύπτει και τον τουριστικό κλάδο, ενώ στα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνεται και το οικοσύστημα των startups.Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1973 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά πολύ καλά αγγλικά και γνωρίζει αρκετά καλά τα γαλλικά.

Comments are closed.