Το 70% των οδηγών δεν συγκεντρώνεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης!

0

Η Hellas Direct εκτέλεσε ένα πείραμα για να διαπιστώσει και να επιβεβαιώσει τις ενδείξεις από την εφαρμογή της η οποία συλλέγει δεδομένα οδήγησης οι οποίες αναφέρουν ότι μόνο το 30% των οδηγών συγκεντρώνεται στην οδήγηση! Ένα ανησυχητικό εύρημα.

Στο πείραμα συμμετείχαν 19 εθελοντές μεταξύ 18 και 67 ετών και αφού πρώτα συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται την οδήγησή τους και απάντησαν ερωτήσεις «διάγνωσης» ADHD (για να βεβαιωθεί ότι δεν πάσχουν από το Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας). Επίσης ανέφεραν αν υπήρχε στη ζωή τους κάποιος στρεσογόνος παράγοντας.

Οδήγησαν μία συγκεκριμένη διαδρομή στο Μαρούσι (10 λεπτά) φορώντας ηλεκτρόδια που κατέγραφαν τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα του εγκεφάλου τους (non-invasive ηλεκτρόδια χωρίς τη χρήση ραδιενέργειας).

Ο στόχος ήταν να διαπιστωθεί ο βαθμός συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια της οδήγησης και πως μειώνεται η συγκέντρωση σε πιθανά γεγονότα (SMS, κλήση) αλλά και αν η δραστηριότητα του εγκεφάλου μπορεί να συσχετιστεί με την αξιολόγηση που κάνει το App της Hellas Direct (εφαρμογή που αξιολογεί και βαθμολογεί ταχύτητα, επιτάχυνση, φρενάρισμα, στροφές, χρήση κινητού).

Οι οδηγοί που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν πραγματικά συγκεντρωμένοι (high engagement) μόνο το 29,4% του χρόνου που οδηγούσαν (δεν υπολογίστηκε ο χρόνος που ήταν ακινητοποιημένο το ΙΧ)! Τον περισσότερο χρόνο, το 57,5% του χρόνου ήταν αφηρημένοι (distraction).
Τον υπόλοιπο χρόνο τα επίπεδα συγκέντρωσης ήταν είτε χαμηλά είτε ουδέτερα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν ήταν σε εγρήγορση (alertness).

Δεν σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές ανάλογα με το φύλο, αντίστοιχα, δεν υπήρχαν αλλαγές ανάλογα με τις ηλικιακές ομάδες. Ωστόσο, η νεότερη ομάδα (18-30) είχε συνολικά λιγότερο χρόνο σε υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης σε σχέση με τη μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα (60+). Αντίστοιχα, όμως, η ηλικιακή ομάδα των 60+ είχε αυξημένο χρόνο σε επίπεδα πραγματικής συγκέντρωσης και σε απόσπασης της προσοχής (distraction) σε σχέση με τις άλλες ομάδες και πολύ λίγο χρόνο σε χαμηλά/ουδέτερα επίπεδα πραγματικής συγκέντρωσης.
Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι μεγαλύτεροι δε βρίσκονται σε εγρήγορση, ενώ οι νεότεροι επεξεργάζονται πιο γρήγορα την πληροφορία που δέχονται (high alertness).

Υπάρχει συσχέτιση των αποτελεσμάτων με τα αποτελέσματα του Hellas Direct App. Όσο πιο χαμηλό το σκορ στην εφαρμογή (1-2 αστέρια), τόσο πιο μεγάλος ο χρόνος διάσπασης της προσοχής. Με άλλα λόγια, η εφαρμογή μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης των επίπεδων συγκέντρωσης και συμμετοχής του εγκεφάλου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ακόμη και όταν η οδήγηση των συμμετέχοντων έπαιρνε πολλά αστέρια από το Hellas Direct app (4 ή 5 στα 5 αστέρια), το 50% του χρόνου, οι οδηγοί δεν ήταν συγκεντρωμένοι (distraction)!

Η εφαρμογή Hellas Direct καταγράφει και αξιολογεί τον τρόπο οδήγησης: αν φρενάρεις ή επιταχύνεις απότομα, αν μιλάς στο κινητό, αν τρέχεις και αν στρίβεις με επικίνδυνο τρόπο.
Όταν οι συμμετέχοντες έπαιρναν 1 αστέρι στις κατηγορίες «Φρενάρισμα» και «Χρήση Κινητού» έπεφτε δραματικά ο χρόνος πραγματικής συγκέντρωσης και αυξανόταν ο χρόνος διάσπασης της προσοχής των συμμετεχόντων.
Όταν αφαιρείσαι (πέφτει η πραγματική/χαμηλή συμμετοχή σου), φρενάρεις απότομα για να επανέλθει η προσοχή σου σε αυτό που κάνεις, δηλαδή στην οδήγηση.
Όταν κοιτάς το κινητό σου πέφτει η πραγματική και χαμηλή συμμετοχή του εγκεφάλου σου.

Το SMS σε αποσυντονίζει περισσότερο από μία τηλεφωνική κλήση! Ενώ οδηγούσαν οι συμμετέχοντες τους «ενοχλήσαμε» 2 φορές με 2 διαφορετικά γεγονότα: Ένα SMS και μία τηλεφωνική κλήση. Κανένας δεν άνοιξε το μήνυμα, ένας από αυτούς απάντησε στην κλήση. Μετρήσαμε τη δραστηριότητα του εγκεφάλου 10 δευτερόλεπτα πριν και 10 δευτερόλεπτα μετά το κάθε γεγονός.
Στην περίπτωση του SMS τα επίπεδα πραγματικής συγκέντρωσης έπεσαν κατά 13%! Στην περίπτωση της κλήσης τα επίπεδα πραγματικής συγκέντρωσης έπεσαν κατά 5%.

Συμπεράσματα

Έρευνες δείχνουν ότι το 30% των ατυχημάτων οφείλονται κατά κύριο λόγο στην έλλειψη συγκέντρωσης. Η έρευνα αυτή μελέτησε για πρώτη φορά την πραγματική δραστηριότητα του εγκεφάλου του οδηγού συσχετίζοντάς την με την οδηγική συμπεριφορά του οδηγού, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από το Hellas Direct App.

Από αυτά που μετρά το Hellas Direct app, αυτά που είναι ενδεικτικά για την πραγματική συμμετοχή του εγκεφάλου είναι η χρήση του κινητού και το φρενάρισμα.

Τι σημαίνει αυτό; Όταν οδηγείς αφηρημένος, τη στιγμή που επαναφέρεις την προσοχή σου στο δρόμο, ξαφνικά «εμφανίζονται» μπροστά σου πεζοδρόμια, κολώνες, πεζοί, μηχανάκια που δεν είχες δει. Αναγκαστικά φρενάρεις απότομα. Το απότομο φρενάρισμα είναι το αποτέλεσμα της διάσπασης προσοχής.

Η χρήση κινητού είναι η αιτία. Ακόμη και ο ήχος του μηνύματος ή της κλήσης μπορεί να σε αποσυντονίσει. Δεν είναι επικίνδυνο μόνο το texting. Αρκεί να ακούσεις 1 μήνυμα.

Share.

About Author

Newsroom

Tο πρώτο ειδησεογραφικό πόρταλ στην Ελλάδα για τις startups, που αναδεικνύει τα νέα και τη δυναμική του ελληνικού οικοσυστήματος. Εκτός από την καταγραφή του ελληνικού οικοσυστήματος καλύπτει τα τεκταινόμενα και τις διεθνείς τάσεις σε ό,τι αφορά στις startups, τις επενδύσεις, τις νομικές και φορολογικές ρυθμίσεις που αφορούν στα επιχειρηματικά οικοσυστήματα της Ευρώπης και του κόσμου.

Comments are closed.