Φτιάξε το προϊόν και μετά πας και για την χρηματοδότηση…

0

Αφορμή για το σημερινό σημείωμα ήταν ένα μήνυμα που έλαβα από έναν φίλο της στήλης στο Messenger μετά τη δημοσίευση του προηγούμενου σημειώματος. «Το λάθος μας σαν Startup είναι πως κυνηγάμε τη χρηματοδότηση και όχι το προϊόν μας» μου ανέφερε ο φίλος.

Δεν θα έλεγα ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει με όλα τα ελληνικά Startups αλλά η αλήθεια είναι ότι όσο το σκεφτόμουν, άρχισαν να μου έρχονται στο μυαλό ουκ ολίγες περιπτώσεις ανθρώπων που είχαν μία καλή ιδέα αλλά πριν την κάνουν πράξη, έψαξαν τη χρηματοδότηση. Και αυτό –γενικώς – δεν είναι και πολύ καλό.

Βέβαια, θα πουν αρκετοί – και ορθώς – ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων για να φτιάξεις το προϊόν χρειάζεσαι χρηματοδότηση. Όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπεις ομάδες με αρκετά καλές και καινοτόμες ιδέες, οι οποίες αντί να σκέφτονται πως θα βελτιώσουν το προϊόν τους, σκέφτονται πως θα πάρουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρηματοδότηση, δίνοντας μάλιστα ως αντάλλαγμα και τη μικρότερη συμμετοχή στον επενδυτή. Γιατί δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που ακούς από Startup να σου λέει ότι αποτιμά την εταιρεία που δημιούργησε και δεν έχει ακόμη παρουσιάσει προϊόν αλλά έχει ένα πολύ καλό business plan, μερικά εκατομμύρια ευρώ! Το γεγονός ότι δεν είναι λίγοι οι Έλληνες startuppers που θεωρούν ότι η ιδέα τους θα είναι το επόμενο Facebook είναι κάτι που έχω αναλύσει σε προηγούμενο σημείωμα της στήλης και πραγματικά με ξεπερνά. Για να είμαι βέβαια ειλικρινής, η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Πίσω στο θέμα της ανάπτυξης του προϊόντος. Το μεγάλο πρόβλημα, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι πως βλέπεις πολλές φορές ομάδες που περιμένουν τη χρηματοδότηση για να προχωρήσουν το προϊόν. Έχουν στο μυαλό τους ότι η ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας πουν έχουν σκεφτεί χρειάζεται «Χ» λεφτά και περιμένουν να τα βρουν. Μέχρι τότε, όμως, δεν κάνουν τίποτα ούτε αναζητούν εναλλακτικές λύσεις. Ενδεχομένως, να κυνηγήσουν τους διαγωνισμούς καινοτομίας και τα hackathons μήπως πάρουν κανένα βραβείο που θα χρηματοδοτήσει το εγχείρημα τους για μερικούς μήνες. Ίσως βρουν και κάποιο incubator για να έχουν και μία έδρα και είμαστε όλοι καλά. Αλλά το προϊόν δεν προχωρά με τη δικαιολογία της έλλειψης κεφαλαίων.

Σίγουρα, για την ανάπτυξη ενός προϊόντος χρειάζονται – πολλές φορές – κεφάλαια. Αλλά αν περίμεναν οι επιχειρηματίες των προηγούμενων δεκαετιών να βρουν χρηματοδότη για να φτιάξουν το προϊόν που είχαν σκεφτεί, τότε πολλές καινοτόμες εφευρέσεις θα είχαν μείνει στο μυαλό αυτού που της σκέφτηκε. Πολλές φορές κάτι καινοτόμο δεν ακούγεται σωστό ούτε ελκυστικό για επένδυση και δεν βρίσκει χρηματοδότη.

Το πρόβλημα είναι όταν αυτός που το σκέφτηκε δεν αναζητά και εναλλακτικές λύσεις για να φτιάξει το προϊόν του. Έστω για να δει αν όντως η ιδέα που είχε είναι καλή ή όχι. Αλλά είπαμε, στην Ελλάδα θέλουμε χρηματοδότηση πριν δημιουργήσουμε προϊόν. Ίσως και επειδή έχουμε ήδη δει αρκετές επιχειρήσεις που χρηματοδοτήθηκαν χωρίς να έχουν προϊόν, με μία ιδέα μέτρια ή απλά ακατανόητη, οι οποίες ύστερα από μερικούς μήνες οδηγήθηκαν σε κλείσιμο.

Share.

About Author

Δημήτρης Μαλλάς

Ο Δημήτρης Μαλλάς έχει περισσότερα από 19 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της δημοσιογραφίας. Από το 1996 ασχολείται με το χώρο της τεχνολογίας και έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα συνέδρια και εκθέσεις του κλάδου την τελευταία 15ετία, ενώ έχει συνομιλήσει με υψηλόβαθμα στελέχη από όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας. Τα άρθρα του συνδυάζουν συνήθως τόσο την τεχνολογική όσο και την επιχειρηματική πλευρά ενός θέματος. Επίσης, τα τελευταία 2 χρόνια καλύπτει και τον τουριστικό κλάδο, ενώ στα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνεται και το οικοσύστημα των startups.Γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1973 στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά πολύ καλά αγγλικά και γνωρίζει αρκετά καλά τα γαλλικά.

Comments are closed.