Γιατί το 2026 εξελίσσεται στη χειρότερη χρονιά για τα smartphones

Η έλλειψη μνήμης «βυθίζει» MediaTek και Qualcomm, τινάζει στον αέρα τα φθηνά μοντέλα και ευνοεί τους κολοσσούς της premium κατηγορίας

Βαγγέλης Γραικόπουλος
4'

Ένα ισχυρό «σοκ» βιώνει η παγκόσμια βιομηχανία των smartphones, η οποία βρίσκεται εγκλωβισμένη στη δίνη μιας πρωτοφανούς έλλειψης chip μνήμης. Σύμφωνα με τα τελευταία, διασταυρωμένα στοιχεία της Counterpoint Research, οι παγκόσμιες αποστολές system-on-a-chip (SoC) για smartphones σημείωσαν πτώση 8% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο του 2026, ανατρέποντας τα παραγωγικά σχέδια των μεγαλύτερων κατασκευαστών.

Η συγκεκριμένη πτώση των SoC είναι μάλιστα μεγαλύτερη από τη γενικότερη συρρίκνωση της αγοράς smartphones, η οποία σύμφωνα με την Counterpoint υποχώρησε κατά 6% (ή 4,1% σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IDC). Η απόκλιση αυτή εξηγείται από ένα ξεκάθαρο φαινόμενο: Οι ραγδαίες αυξήσεις στις τιμές της μνήμης αναγκάζουν τις εταιρείες να «πετσοκόψουν» τα χαρτοφυλάκιά τους και να αναβάλουν τα λανσαρίσματα νέων μοντέλων.

Τα AI Data Centers «καταβροχθίζουν» τη μνήμη

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται η απόλυτη προτεραιότητα που δίνουν πλέον οι κατασκευαστές μνήμης στα Data Centers για εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τα καταναλωτικά ηλεκτρονικά.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές της μνήμης να εκτοξευθούν κατά 50-55% μέσα στο πρώτο τρίμηνο, ενώ η Counterpoint αναμένει περαιτέρω αύξηση-σοκ της τάξης του 80-85% το δεύτερο τρίμηνο. Οι αυξήσεις αυτές είναι εξοντωτικές για την entry-level κατηγορία. Σε ένα τυπικό budget smartphone, το κόστος της μνήμης έχει εκτιναχθεί από το ιστορικό 10-15% έως και το 43% του συνολικού κόστους κατασκευής (Bill of Materials – BoM).

Κολοσσοί όπως η Qualcomm και η MediaTek είδαν τις αποστολές τους να κατακρημνίζονται με διψήφια ποσοστά. Στον αντίποδα, εταιρείες όπως η Apple, η Google και η UNISOC διασώθηκαν, ευνοούμενες είτε από την premium τοποθέτησή τους, είτε από στρατηγικά πλεονεκτήματα κόστους.

Ανθεκτική η Apple, «βουτιά» για τα φθηνά brands

Η κρίση επιβεβαιώνει τον κανόνα που θέλει την premium κατηγορία να είναι «άτρωτη». Οι υψηλότερες τιμές των εξαρτημάτων μετακυλίονται εύκολα στους καταναλωτές που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για συσκευές-ναυαρχίδες. Για πρώτη φορά σε πρώτο τρίμηνο, η Apple ηγήθηκε των παγκόσμιων αποστολών, κατακτώντας μερίδιο αγοράς 21% και ετήσια ανάπτυξη 5%, χάρη στην τεράστια ζήτηση για τη σειρά iPhone 17.

Αντίθετα, η «μεσαία τάξη» των smartphones υποφέρει. Οι συνολικές αποστολές της Samsung υποχώρησαν κατά 6%, ενώ η Xiaomi υπέστη δραματική πτώση 19%. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκαν οι μικρότεροι παίκτες της αγοράς (sub-scale vendors), οι οποίοι -σύμφωνα με την TechInsights- συρρικνώθηκαν κατά 25,5% σε ετήσια βάση, καθώς δεν διαθέτουν τον αναγκαίο όγκο πωλήσεων για να διαπραγματευτούν ευνοϊκές συμφωνίες με τους προμηθευτές μνήμης. Πλέον, πολλοί στρέφονται στην προώθηση refurbished (ανακατασκευασμένων) συσκευών για να κρατήσουν τους budget καταναλωτές.

Μακρύς ο χειμώνας

Οι αναλυτές δεν βλέπουν φως στο τούνελ σύντομα. Ο Soumen Mandal, επικεφαλής αναλυτής της Counterpoint, προειδοποιεί: «Αναμένουμε διψήφια πτώση στις αποστολές smartphone SoC το δεύτερο τρίμηνο, με την κατάσταση να επιδεινώνεται το δεύτερο εξάμηνο του έτους».

Η έλλειψη μνήμης εκτιμάται ότι θα διαρκέσει μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2027, ενώ η πλήρης ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν αναμένεται πριν από τις αρχές του 2028. Παράλληλα, η IDC προβλέπει συνολική ετήσια πτώση 12,9% στις αποστολές smartphones για το 2026, κάτι που θα σημάνει τη χειρότερη συρρίκνωση της αγοράς εδώ και πάνω από μία δεκαετία. chi

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο