Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Πως να κερδίσετε έναν διαγωνισμό Startup

Μία από τις πιο ευχάριστες εμπειρίες στα πρώτα βήματα της Startup ζωής σας είναι η συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό Startup. Με το να ρίξεις τον εαυτό σου στα «λιοντάρια», αναγκάζεσαι να τελειοποιήσεις την ιστορία σου και να βελτιώσεις την go-to-market στρατηγική σου. Ως νικητής συνήθως φεύγεις με κάποια μετρητά, όμως η αξία των δημοσίων σχέσεων για την Startup σου, σε πολλές περιπτώσεις, είναι ανεκτίμητη.

Επίσης, αν δεν κερδίσεις – και τα περισσότερα Startups δεν κερδίζουν! – η πρακτική εξάσκηση στο pitching, το feedback που λαμβάνεις από την κριτική επιτροπή, οι διασυνδέσεις που κάνεις κατά την διάρκεια του event και το κίνητρο να είσαι ακόμα καλύτερος την επόμενη φορά, είναι πολύ καλοί λόγοι για να συμμετέχεις ξανά.

Μία ιδανική στιγμή για να συμμετέχεις σε έναν διαγωνισμό Startup είναι όταν έχεις ήδη συνοχή μεταξύ προϊόντος / αγοράς (μία πραγματική λύση για ένα πραγματικό πρόβλημα), μία δυνατή ομάδα (οι ομάδες, τυπικά, είναι πιο πετυχημένες στις επιχειρήσεις απ’ ότι οι μονοπρόσωπες Startups και κάποια προσέλκυση (για παράδειγμα, επιστολές πρόθεσης, πολλούς επισκέπτες στην ιστοσελίδα σου, ίσως ακόμα και πωλήσεις). Δεν είναι απαραίτητο το προϊόν ή η υπηρεσία σου να είναι ολοκληρωμένη, όμως χρειάζεται να έχεις κάτι περισσότερο από μία καλή ιδέα. Όλοι έχουν καλές ιδέες, όμως μόνο μερικοί άνθρωποι μπορούν να τις υλοποιήσουν. Γι’ αυτό, δες τις προτάσεις μου πιο κάτω και καν ‘το πραγματικότητα!

Κάνε το pitch σου αληθινό και προσωπικό

Να είσαι αυθεντικός: μην παίζεις κάποιο ρόλο, να είσαι ο εαυτός σου σαν την «στα φώτα της δημοσιότητας» βερσιόν του εαυτού σου. Για αυτό μην χρησιμοποιείς προφανή κόλπα. Το κοινό και οι κριτές θέλουν να συνδεθούν με σένα και την ιστορία σου. Επίσης, εξέφρασε πολύ καθαρά για ποιο λόγο η startup σου, και η λύση που προτείνεις, αφορούν το κοινό και την κριτική επιτροπή. Υπάρχουν πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με τα pitches, αλλά προτείνω επιπλέον να κάνεις εξάσκηση σε κάθε δυνατή ευκαιρία. Πολλοί διαγωνισμοί προσφέρουν pitch training: άδραξε αυτή την ευκαιρία!

Δείξε τι έχεις κατορθώσει μέχρι τώρα

Μετά από μία καταπληκτική ιδέα και εξαιρετική ιστορία, είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνεις αληθινός. Ποια είναι τα αυτά που έχεις κατορθώσει μέσα στην Startup; Το είδος των κατορθωμάτων που πρέπει να αναδείξεις εξαρτάται από το είδος του Startup διαγωνισμού. Διαγωνισμοί για Startups που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο (Early Stage Competitions) μπορεί να ικανοποιηθούν με μια εξαιρετική ιδέα και πλήρης έρευνα αγοράς, για άλλους διαγωνισμούς ίσως χρειαστεί να δείξεις πιο σκληρά αποτελέσματα. Για παράδειγμα: πραγματοποίησες με επιτυχία τα τεστ πρωτοτύπου; έχεις ίσως ήδη συγκεντρώσει κάποιο κεφάλαιο; πόσο σοβαρά ενδιαφέρεσαι για τις προοπτικές σου; Αν έχεις μία πατέντα, πες σε ποιες χώρες έγινε δεκτή, αν έχεις πελάτες πες τι πληρώνουν κ.λπ. Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα ώστε να πείσεις την κριτική επιτροπή πως είσαι πολύ περισσότερο από ένας απλός ονειροπόλος.

Δείξε αυτό πάνω στο οποίο δουλεύεις τώρα

Οι παλιές επιτυχίες είναι εξαιρετικές, αν όμως έκτοτε δεν σημείωσες πραγματική πρόοδο τότε το αίτημά σου παραμένει αδύναμο. Λοιπόν, πάνω σε τι δουλεύεις τώρα; Ποια είναι η go-to-market στρατηγική σου; Που υπολογίζεις να βρεις το κεφάλαιο που χρειάζεσαι;

Εδώ είναι μία καλή στιγμή επίσης να δώσεις έμφαση στην ομάδα σου: ομάδες με συμπληρωματικές δεξιότητες είναι πιο πετυχημένες (επίσης και το αντίθετο αληθεύει δυστυχώς).

Να είσαι ειλικρινής όσον αφορά τις προκλήσεις

Αν το να τρέχεις μία startup ήταν εύκολο, ο καθένας θα το έκανε. Οι καλοί επιχειρηματίες είναι καλοί στο να διαχειρίζονται ρίσκα. Μην εθελοτυφλείς στις προκλήσεις, αλλά αντιμετώπισέ τες και δείξε την στρατηγική με την οποία θα τις καταπολεμήσεις. Αν το αδύναμο σημείο σου είναι οι πωλήσεις, δημιούργησε μία ομάδα πωλήσεων. Αν δεν έχεις ιστορικό, βρες έναν ηγέτη του κλάδου ο οποίος θα θέλει να γίνει πρεσβευτής του Startup σου. Δεν χρειάζεται να αποτελείς την λύση για όλα, όμως τουλάχιστον πρέπει να αρχίσεις να ψάχνεις για την λύση.

Δείξε τι θα κάνεις με το έπαθλο του διαγωνισμού

Στην κριτική επιτροπή αρέσει να βλέπει πως το χρηματικό έπαθλο θα χρησιμοποιηθεί σωστά. Ποιο ορόσημο μπορείς να πετύχεις με τα χρήματα; Στο παρελθόν μπορούσα να τελειώσω ένα πρότυπο και να καταθέσω την πατέντα με το χρηματικό έπαθλο. Το ανέφερα αυτό προκαταβολικά στην κριτική επιτροπή, σε συνδυασμό με πραγματικά και εδραιωμένα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.

Δέξου σοβαρά το feedback της κριτικής επιτροπής

Δεν χρειάζεται να έχεις τη απάντηση για κάθε πιθανή ερώτηση. Μην αρχίσεις τυφλά να υπερασπίζεσαι το εαυτό σου. Άκου τον λόγο που κάποιο μέλος της κριτικής επιτροπής έχει μία συγκεκριμένη ερώτηση. Επανέλαβε αν δεν είσαι σίγουρος ότι κατάλαβες την ερώτηση σωστά. Για παράδειγμα, σε έναν διαγωνισμό που συμμετείχα, ένα κριτής ήταν πολύ σκληρός με το market strategy μας. Αντί να τον πολεμήσω, τον ρώτησα και πήρα από αυτόν δωρεάν μία καλύτερη στρατηγική αγοράς. Βέβαια, κάνε εξάσκηση στις ποιο συνηθισμένες ερωτήσεις, αλλά να παραμείνεις ανοικτός για πολύτιμο feedback επίσης.

Μετά τον διαγωνισμό

Κέρδισες τον Startup διαγωνισμό competition; Μην ερωτευτείς το εαυτό σου: το έπαθλο είναι μόνο ένα σημαντικό βήμα μπροστά στον μακρύ και δύσκολο δρόμο της επιχειρηματικής επιτυχίας. Χρησιμοποίησε την προβολή των ΜΜΕ και το χρηματικό έπαθλο έξυπνα, αλλά περισσότερο από οτιδήποτε άλλο συνέχισε να χτίζεις την επιχείρησή σου!

Επίσης, στα μετέπειτα (εμπορικά) στάδια της startup σου, δεν θα πρέπει να θέλεις να επενδύεις χρόνο σ ’αυτούς τους διαγωνισμούς πια. Απλά, επειδή με τον ίδιο χρόνο μπορείς να έχεις μεγαλύτερα (οικονομικά) αποτελέσματα πουλώντας σε πελάτες η κάνοντας στρατηγικές συνεργασίες.

Συμπεραίνοντας: οι startup διαγωνισμοί μπορούν να είναι μία εξαιρετική αφετηρία εκκίνησης, όμως δεν πρέπει να είναι ο τελικός στόχος!

Σχετικά με αυτό το guest blog: Ο Benno Groosman MScBA είναι ένας έμπειρος επιχειρηματίας και στην Ολλανδία έχει κερδίσει 8 έπαθλα με την προηγούμενη startup του. Ο Benno είναι ο τωρινός Entrepreneur in Residence στο Orange Grove. Μπορείς να τον γνωρίσεις στο διαγωνισμό startup, The Squeeze, που θα γίνει στις 10 Μαρτίου στο Orange Grove, Athens. Αυτό το guest blog έχει μεταφραστεί από τα αγγλικά και μπορείς να διαβάσεις το αρχικό κείμενο στην ιστοσελίδα του Benno.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις