Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Συνέντευξη με τις δημιουργούς της πλατφόρμας e-Shop Smoolis, Δέσποινα και Χριστίνα Κοσμούλη

Η ελληνο-ελβετική πλατφόρμα δημιουργίας e-Shop Smoolis τράβηξε το ενδιαφέρον το δικό μας, αλλά και των αναγνωστών του Startupper.gr, και για αυτό το λόγο επανερχόμαστε με μια συνέντευξη της Δέσποινας και της Χριστίνας Κοσμούλη, των δυο ιδρυτών της Startup, έτσι ώστε να μάθουμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για την όλη προσπάθεια αλλά και για την αγορά του e-commerce στην Ευρώπη και την Ελλάδα.

Smoolis: Μια ελληνοελβετική Startup προσφέρει δημιουργία e-Shop εύκολα, άμεσα και οικονομικά

Smoolis
Οι αδελφές Δέσποινα και Χριστίνα Κοσμούλη.

Startupper.gr: Πείτε μας λίγα πράγματα για εσάς, ένα σύντομο βιογραφικό. Που βρίσκεται η έδρα της εταιρείας;

Δέσποινα Κοσμούλη: Η Smoolis έχει έδρα τη Ζυρίχη, όπου εγώ και η αδερφή μου γεννηθήκαμε και ζούμε μόνιμα. Οι γονείς μας ήρθαν τη δεκαετία του ’70 ως μετανάστες  για να εργαστούν στην Ελβετία,  όπως και πολλοί Έλληνες που έφυγαν μαζικά στο εξωτερικό εκείνη την περίοδο.

Προσωπικά μετά τις σπουδές μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, δούλεψα για αρκετά χρόνια στη μεγαλύτερη ασφαλιστική εταιρεία της Ελβετίας. Κάποια στιγμή  αποφάσισα να κάνω μια ριζική στροφή και να ασχοληθώ με κάτι πιο δημιουργικό για μένα – έτσι άρχισα να ασχολούμαι επαγγελματικά με το web publishing και το online marketing.

Χριστίνα Κοσμούλη: Εγώ, από την άλλη πλευρά, σπούδασα γραφιστική και στη συνέχεια εργάστηκα στην Ελβετία για αρκετά χρόνια, σε διαφημιστική εταιρεία όπου έκανα το design για κινηματογραφικά posters.

Κάποια στιγμή το 2009, αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας με την αδερφή μου και να ανοίξουμε το δικό μας web agency στην Ελβετία. Έχοντας συμπληρωματικές γνώσεις – ιδιότητες με βάση τις σπουδές μας και την επαγγελματική μας πορεία, θεωρήσαμε ότι αυτό είναι το επόμενο βήμα για εμάς, που πάντα θέλαμε να ξεκινήσουμε κάτι δικό μας επιχειρηματικά.

Startupper.gr: Πως γεννήθηκε η ιδέα του Smoolis, και πως αποφασίσατε να μπείτε σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, αυτή του Ecom-as-a-Service;

Δ.Κ.: Η ιδέα του Smoolis γεννήθηκε ως λύση σ’ ένα πραγματικό πρόβλημα που διαπιστώσαμε μέσα από τη δουλειά μας: οι πελάτες μας ζητούσαν να δημιουργήσουν πολυγλωσσικά e-shops για λογαριασμό τους. Αδυνατώντας να βρούμε στην αγορά μία έτοιμη λύση που θα ικανοποιούσε τις πολυποίκιλες ανάγκες τoυς, αποφασίσαμε να αναπτύξουμε τη δική μας πλατφόρμα μέσα από την οποία θα μπορούσε κάποιος να χτίσει το δικό του e-shop πολύ πιο εύκολα και οικονομικά σε σύγκριση με τις ανεπαρκείς υφιστάμενες λύσεις στην αγορά.

Startupper.gr: Έχετε δεχτεί κάποια χρηματοδότηση;

Χ.Κ.: Όχι, δεν έχουμε δεχθεί κάποια χρηματοδότηση, διότι στη δική μας περίπτωση, δεν χρειάστηκε. Έχουμε καταφέρει, μέχρι στιγμής, να μεγαλώσουμε το δικό μας  «παιδί» με ίδια μέσα, επιμονή, αγάπη και σκληρή δουλειά.

Startupper.gr: Πως βλέπετε την αγορά του e-commerce στην Ευρώπη το 2016; Οι εταιρείες στρέφονται σε λύσεις όλα σε ένα όπως το Smoolis; Ποιό είναι το προφίλ των εταιρειών αυτών που προτιμάνε αυτές τις λύσεις;

Δ.Κ.: Υπάρχει μια πληθώρα ερευνών για το ευρωπαϊκό e-commerce οι οποίες καταγράφουν ανοδικά νούμερα. Mε βάση και τα δεδομένα που έχουμε από τη χρήση της πλατφόρμας μας, θεωρούμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση και ανάγκη για καινοτόμες λύσεις δημιουργίας e-shops, όπως είναι το Smoolis. Επιπλέον, στην Ευρώπη το m-commerce φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γερμανία όπου ολοένα και αυξανόμενος αριθμός αγοραπωλησιών πραγματοποιείται μέσω των έξυπνων κινητών τηλεφώνων.

Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενες που οι πελάτες μας μέχρι σήμερα προέρχονται από 34 χώρες  με Ελβετία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και Σκανδιναβικές Χώρες να βρίσκονται στη κορυφή της λίστας. Το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών μας διατηρεί e-shops με χειροποίητες δημιουργίες, στο χώρο της μόδας (κυρίως βρεφική παιδική ενδυμασία), της τέχνης αλλά και του design.

Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι το ενδιαφέρον που δεχόμαστε από τους Έλληνες είναι πολύ μεγάλο και μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Η πλειοψηφία ασχολείται με χειροποίητες δημιουργίες (accessoires, τσάντες), την παραγωγή χειροποίητων σαπουνιών, ελαιόλαδου ακόμα και τη ζωγραφική, πουλώντας τις δημιουργίες τους και τα προϊόντα τους μέσω e-shops που βασίζονται στην πλατφόρμα μας.

Startupper.gr: Mια πλατφόρμα που προσφέρει δημιουργία E-Shop στους ενδιαφερόμενους έχει πολλές ανάγκες τεχνικής υποστήριξης και ανάπτυξης. Έχετε κάποια ομάδα εσωτερικά για αυτό το σκοπό; Πρόκειται για μια πλατφόρμα που αναπτύχθηκε από την αρχή ή πατάτε πάνω σε κάποια υπηρεσία white-label;

X.K: Δεν πατάμε σε κάποια υπηρεσία white-label, αποφασίσαμε όμως το Smoolis να χτιστεί με βάση την ελβετική τεχνολογία της Appway (BPM solution). Πρόκειται για μια επεκτάσιμη, ασφαλή πλατφόρμα βασιζόμενη στο cloud, δίνοντας μας τη δυνατότητα να ενσωματώνουμε τα δεδομένα μας πάνω σε μια άρτια δομή. Μας επιτρέπει επίσης, να διαχειριζόμαστε όλες τις σύνθετες δραστηριότητες και να ενεργούμε με μεγάλη ευκολία σε όλες τις διαδικασίες του χτισίματος της πλατφόρμας μας, ενώ η διόρθωση οποιονδήποτε προβλημάτων γίνεται άμεσα.

Για την τεχνική υποστήριξη των πελατών μας (bug fixing) και πιο συγκεκριμένα για το development των καινούργιων λειτουργιών (features), εκτός από την εσωτερική μας ομάδα, έχουμε επιπλέον και την υποστήριξη από την ομάδα της Appway.

Επιπρόσθετα, έχουμε αναπτύξει έναν αναλυτικό οδηγό στο site μας όπου οποιοσδήποτε μπορεί να πληκτρολογήσει λέξεις-κλειδιά και να βρει άμεσα απαντήσεις. Η βάση αυτή φυσικά συνεχώς εμπλουτίζεται προσθέτοντας απαντήσεις σε καινούριες απορίες των χρηστών μας.

smoolis_banner_2_gr
Startupper.gr: Το Smoolis δουλεύει μέσω συνδρομητικού μοντέλου, υπάρχει κάποιο έξτρα κόστος για θέματα E-Shop π.χ. Ή προμήθεια επί των αγορών για χρεώσεις καρτών;

Δ.Κ.: Ό,τι προσφέρουμε ως υπηρεσία, είναι καταγεγραμμένο στα πακέτα μας. Επομένως, δεν υφίσταται κανένα έξτρα κόστος. Προμήθεια επί των συναλλαγών επίσης δεν υφίσταται. Γενικά δεν κρατάμε ούτε ένα cent επιπλέον από τις συναλλαγές των πελατών μας και αυτό είναι κάτι που καταφέραμε να το κάνουμε ως μια εταιρεία που ξεκίνησε και συνεχίζει την πορεία της με ίδια μέσα. Φυσικά είμαστε περήφανοι για αυτό!

Startupper.gr: Πείτε μας μερικά ποσοτικά στοιχεία (πόσο καιρό είναι στον αέρα, αριθμός E-Shop, τζίρο καταστημάτων, ύψος επένδυσης κ.λπ.) αλλά και για τα πλάνα ανάπτυξης του Smoolis.

Χ.Κ: Το λανσάρισμα έγινε τον Οκτώβρη του 2014 και μέχρι σήμερα έχουμε φτάσει τα 1.500+ e-shops. Τον τζίρο των καταστημάτων μας είναι αδύνατον να τον καταγράψουμε καθώς δεν παίρνουμε transactions από τους πελάτες μας.

Το μοντέλο, το οποίο καταφέραμε να αναπτύξουμε μέχρι και σήμερα, υποστηρίζεται και χρηματοδοτείται από εμάς τους ίδιους.

Τα μελλοντικά μας πλάνα, είναι να προσθέτουμε πάντα καινούργιες λειτουργίες στο σύστημά μας, και να το κάνουμε όσο πιο ευέλικτο γίνεται. Την υπάρχουσα πλατφόρμα θα την μετατρέψουμε και σε website builder, έτσι ώστε ο καθένας να είναι σε θέση να δημιουργεί εύκολα και γρήγορα το δικό του website, χωρίς να απαιτούνται γνώσεις προγραμματισμού.

Startupper.gr: Πως σχεδιάζετε να προωθήσετε το Smoolis στην Ελληνική αγορά. Προτίθεστε να προβείτε σε συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες;

Δ.Κ: Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε νέες συνεργασίες και δημιουργικές ιδέες που θα έχουν όφελος για τους Έλληνες χρήστες της πλατφόρμας μας είτε σχετίζονται με ελληνικά payment gateways, υπηρεσίες courier κοκ. Από την αρχή χτίσαμε το προϊόν μας με βάση τις ανάγκες των πελατών μας  και σε τακτά χρονικά διαστήματα ζητάμε το feedback τους για να τους προσφέρουμε ό,τι καλύτερο υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Ποντάρουμε στην ελληνική αγορά και σε συνεργασίες με ελληνικές εταιρίες, διότι θεωρούμε ότι με την επιβολή capital controls στην Ελλάδα, η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί τη λύση και ίσως ευκαιρία για πολλούς Έλληνες με δημιουργικές ιδέες.

Startupper.gr: Είναι εξαρχής πλήρως εξελληνισμένο; Υπάρχει τεχνική υποστήριξη στην Ελληνική γλώσσα;

Χ.Κ: Πράγματι, το περιβάλλον διαχείρισης είναι εξ’ ολοκλήρου μεταφρασμένο στα Ελληνικά, και η τεχνική μας υποστήριξη γίνεται επίσης στην ελληνική γλώσσα. Σ’ αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι μέσω του Smoolis μπορεί οποιοσδήποτε να δημιουργήσει το δικό του e-shop σε οποιαδήποτε από τις διαθέσιμες 58 γλώσσες και 116 εθνικά νομίσματα (multilingual και multicurrency platform).
website_themes_gr

Startupper.gr: Ποιές είναι οι απαιτήσεις της υπηρεσίας για να ανοίξει κάποιος ένα E-Shop από την Ελλάδα; Χρειάζεται να έχει εμπορικό ΑΦΜ;

Δ.Κ: Όσον αφορά τη δημιουργία ενός καταστήματος με την πλατφόρμα μας, δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός στο ΑΦΜ που θα πρέπει να δηλωθεί, δηλαδή αν θα πρέπει να είναι εταιρικό ή ατομικό. Φυσικά, ο κάθε ενδιαφερόμενος πριν ανοίξει το ηλεκτρονικό του κατάστημα, για να είναι ο καλυμμένος νομικά αλλά και λογιστικά, θα πρέπει να συμβουλευτεί τον λογιστή του ώστε να δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες πάνω σε αυτό το ζήτημα.

Startupper.gr: Τι γίνεται με τις πληρωμές; Συνεργάζεστε με κάποιο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών ελληνικής τράπεζας; Ποιές payment gateways χρησιμοποιείτε αυτή τη στιγμή; Και ποιο το πλάνο σας για αυτό τον τομέα;

Χ.Κ: Προς το παρόν δεν συνεργαζόμαστε με κάποια τράπεζα, αλλά μας ενδιαφέρει πολύ να εξετάσουμε όλες τις υφιστάμενες επιλογές για την ελληνική αγορά.

Μέχρι στιγμής, διαθέτουμε τα εξής ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών (Payment Gateways) με τη χρήση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας:
– Braintree
– Stripe
– PayPal Rest API
– PayPal Express Checkout

Επίσης, προσφέρονται και άλλοι τρόποι πληρωμής εκτός από τη χρήση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας:
– Κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό (bank deposit)
Τιμολόγιο (on account/invoice)
Πληρωμή στο κατάστημα (cash on pickup)

Σταδιακά θα προσθέσουμε περισσότερα payment gateways στην πλατφόρμα μας.

Startupper.gr: Με ποια όπλα σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό αλλά και μεγάλα ονόματα όπως το Prestashop Cloud και Shopify για παράδειγμα.

Δ.K: Όποιος έχει δουλέψει με την οποιαδήποτε open source πλατφόρμα (wordpress, prestashop κλπ), ή σύστημα που χρειάζεται να προσθέσεις εξωτερικά plugins (Shopify κ.α.) θα γνωρίζει πόσο απαιτητική είναι η συντήρηση (maintenance) μιας τέτοιας σελίδας ή πόσo απαιτητικά μπορούν να γίνουν τα συνεχόμενα και υποχρεωτικά upgrades από το ένα version στο άλλο. Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα είναι πως πολλές φορές όλα τα εξωτερικά plugins και themes που χρησιμοποιούνται (πέραν του ότι είναι κοστοβόρα), πολλές φορές δεν είναι συμβατά με την έκδοση του εγκατεστημένου συστήματος. Αυτό που θέλουμε λοιπόν  είναι να προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό προϊόν, χωρίς επιπρόσθετα κόστη για themes, upgrades και plugins/modules. Όλα τα features που βάζουμε στο σύστημά μας συμπεριλαμβάνονται πάντα στα πακέτα μας, έτσι ώστε ο κάθε ιδιοκτήτης να έχει πλήρη διαφάνεια στα έξοδά του και τον απόλυτο έλεγχο.

Startupper.gr: Γιατί το όνομα Smoolis;

Χ.Κ: Ως αδερφές που ξεκινήσαμε να κάνουμε μαζί αυτό που αγαπάμε, σκεφτήκαμε να το μεταφέρουμε με κάποιο τρόπο και στην ονομασία της εταιρείας μας. Έτσι, μας προέκυψε το όνομα Smoolis το οποίο προέρχεται από το Cosmoulis, το επώνυμο μας όπως γράφεται στα ελβετικά.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις