Liofyllo: Μια Startup με κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο

0

Η ύπαρξη τεράστιων αναξιοποίητων φυσικών πρώτων υλών, που θεωρούνται ως απορρίμματα ενώ στην πραγματικότητα υπάρχει η δυνατότητα να ανακυκλωθούν και να μεταμορφωθούν σε άλλα διακοσμητικά ή και χρηστικά προϊόντα, έχει κατευθύνει την έρευνα αλλά και Startups προς αυτόν τον τομέα με θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία. Κάπως έτσι γεννήθηκε και η ιδέα της Liofyllo.

Η Liofyllo «εκμεταλλεύεται» τα αναξιοποίητα φύλλα της ελιάς (αυτά που απορρίπτονται από τα ελαιοτριβεία κατά την παραγωγή του ελαιόλαδου και των παραγώγων του) και μέσω μιας ειδικής επεξεργασίας – διαδικασίας δημιουργεί ένα καινοτόμο, φιλικό προς το περιβάλλον, υλικό. Αυτό το υλικό, το χρησιμοποιεί για να κατασκευάζει δύο είδη πάνελ και βιολογικές συγκολλητικές ουσίες.

Τα πάνελ έχουν δυνατότητες εφαρμογής σε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων ενώ έως τώρα χρησιμοποιούνται για την διακόσμηση ξύλινων κουτιών συσκευασίας, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δώσει προστιθέμενη αξία σε πράσινα, και όχι μόνο, προϊόντα.

Επιπλέον, η Liofyllo επεξεργάζεται τα πάνελ που καταστρέφονται κατά την παραγωγική διαδικασία και τα επαναχρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη για να δημιουργεί κομμάτια τέχνης και διακόσμησης. Τα προϊόντα, ως ιδιαίτερα σουβενίρ, βραβεία, αναμνηστικά δώρα και έργα τέχνης, είναι εμπνευσμένα από τον αρχαίο πολιτισμό της Ελλάδας συνδυάζοντας μία εναλλακτική μορφή τέχνης, πολιτισμού, υλικού και οικολογίας.

Πώς όμως ξεκίνησαν όλα αυτά; Ποια ήταν η αφετηρία μίας τόσο ξεχωριστής επιχείρησης και τι βήματα έγιναν για να «φτάσουν» τα προϊόντα της στην αγορά; Η Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου, founder της Liofyllo και μία εκ των δύο εφευρετών του καινοτόμου υλικού που χρησιμοποιεί η εταιρεία, μιλά στο StartupperGr και απαντά σε αυτά και άλλα πολλά, «συστήνοντας» μας τη Liofyllo και την ιδέα πίσω από αυτήν.

Η Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου, founder της Liofyllo

Startupper: Πως και πότε γεννήθηκε η ιδέα, ποια ήταν η ευκαιρία που διακρίνατε;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Η ιδέα γεννήθηκε τον Μάρτιο του 2018 όταν αντιληφθήκαμε ότι πρέπει οι ίδιοι να αναλάβουμε δράση για την προστασία του περιβάλλοντος και, ιδιαίτερα, για το πως μπορούμε να αποφύγουμε το γραμμικό μοντέλο κατανάλωσης κι όχι να περιμένουμε από τους άλλους να κάνουν κάτι για τα πιο βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας τα τελευταία 60 χρόνια.

Startupper: Πως καλύψατε επιχειρηματικά/εμπορικά αυτή την ιδέα;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Τα πρώτα μας βήματα για την αγορά ξεκίνησαν με B2B συνεργασίες κυρίως σε τοπικό επίπεδο.

Παρατηρήσαμε, όμως, ότι οι δημιουργίες μας προσελκύουν περισσότερο κόσμο από το εξωτερικό και μάλιστα τους τελευταίους τρεις μήνες υπάρχει ζήτηση των προϊόντων μας από Αμερική, Βόρεια Ευρώπη ακόμα και Αυστραλία. Για αυτόν τον λόγο σε εντατικούς ρυθμούς στήνουμε το e-shop μας και σύντομα θα είναι διαθέσιμο για το κοινό μας.

Startupper: Πως καταφέρατε και βγάλατε το προϊόν σας στην αγορά; 

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Με επένδυση πολύ προσωπικού χρόνου, αρκετές ώρες μελέτης, εργαστηριακού πειραματισμού αλλά και με πάθος για αυτό το εγχείρημά μας.

Στην παραγωγή του, ενός είδους εκ των δύο, πάνελ, μας βοήθησε η συνεργασία μας με τοπική μονάδα μεταποίησης επίπλων, έχοντας το 70% των μηχανημάτων που χρειαζόμαστε, όπου εν μέρει ξεπεράσαμε κατά αυτόν τον τρόπο ένα πρόβλημα ύψους 120.000 ευρώ.

Στον εγγύς μέλλον θα είμαστε έτοιμοι να παράγουμε πιλοτικά και το δεύτερο είδος πάνελ (τύπου πλακάκι).

Startupper: Πως χρηματοδοτήσατε αρχικά την ιδέα σας και πως σκοπεύετε να την χρηματοδοτήσετε στο μέλλον;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Είναι αξιοσημείωτο ότι η πορεία της Liofyllo έως σήμερα γίνεται με ιδία κεφάλαια. Ήδη όμως συνεργαζόμαστε με εταιρεία όπου έχει αναλάβει τον ρόλο της εύρεσης επενδυτή. Σαφώς, είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση αρκεί να τίθενται win-win όροι.

Επίσης, καθόσον η Liofyllo έχει έντονο κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο, θεωρούμε ότι υπάρχουν οργανισμοί, ιδρύματα αλλά και ιδιώτες οι οποίοι μπορούν να υποστηρίξουν μέσω χορηγιών τις δράσεις μας.

Startupper: Συμμετείχατε σε κάποιον incubator ή επιχειρηματικό πρόγραμμα; Πόσο σας βοήθησε;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Στο ξεκίνημα της ιδέας μας, βοήθησε πολύ το πρόγραμμα re-startup που συνδιοργανώνεται από τον συνεργατικό χώρο POS4work και το πανεπιστήμιο Πατρών. Μπήκαμε πιο ομαλά θα έλεγα στον χώρο των startups. Τον Δεκέμβριο του 2018 επιλεχθήκαμε να συμμετάσχουμε στο εξάμηνο πρόγραμμα του Orange Grove.

Μέσω και των δύο προγραμμάτων γίναμε γνωστοί στο τοπικό τουλάχιστον οικοσύστημα, αναπτύξαμε ένα ισχυρό networking και συνεχίζουμε βέβαια τις συνεργασίες μεταξύ μας γιατί αυτό έχει για εμάς σημασία, να χτίζουμε γερούς δεσμούς! Έχουμε ακόμα επιλεχθεί – συμμετάσχει και σε δύο εξειδικευμένα προγράμματα για κοινωνική επιχειρηματικότητα.

Το πρώτο (Νοέμβριος 2018) ήταν το Rise for change που συνδιοργανώνεται από την UNIDO και το ίδρυμα Fondazione CRT και το δεύτερο (Δεκέμβριος 2019) είναι το πρόγραμμα της συμμαχίας Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ που οργανώνεται από τον οργανισμό Mashav. Αυτά τα δυο προγράμματα, μας ανέπτυξαν τα soft skills και μας έδωσαν ειδικά εργαλεία προκειμένου να αναδείξουμε σε μεγαλύτερο βαθμό τον υπάρχοντα κοινωνικό αντίκτυπο του έργου μας.

Startupper: Έχετε απευθυνθεί σε κάποιο VC της Ελλάδας ή του Εξωτερικού;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Έχουμε μάθει ότι τα VCs στην Ελλάδα επενδύουν σε καθαρά digital startups κι όχι σε αυτές που παράγουν προϊόν. Στο εξωτερικό, όπως προανέφερα, ήδη είμαστε σε στάδιο αναζήτησης επενδυτή.

Startupper: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε στην επιχειρηματική σας προσπάθεια μέχρι σήμερα;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Πολλά! Κάθε αρχή, βέβαια, και δύσκολη! Η γραφειοκρατία είναι ένα τεράστιο ζήτημα στην χώρα μας και είναι ακατανόητη περισσότερο για εμάς όταν υφίσταται από φορείς που προωθούν την καινοτομία και την ανάπτυξη. Επιλέξαμε, ευτυχώς και δυστυχώς, ένα δύσκολο μονοπάτι στο επιχειρείν: «την κοινωνική επιχειρηματικότητα».

Ευελπιστούμε, εμείς (οι περίπου 1.500 κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα) οι πρωτοπόροι σε αυτό το κομμάτι να είμαστε οι μόνοι που παιδευτήκαμε τόσο και να γίνει πιο βατός αυτός ο δρόμος στις επερχόμενες γενιές.

Startupper: Τι θα θέλατε να αλλάξει στην Ελλάδα για να ενισχυθεί και υποστηριχθεί ακόμα περισσότερο η νέα επιχειρηματικότητα;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Να υπάρχει πνεύμα ομαδικότητας στην πράξη. Να κάνουμε συνεργασίες, συνέργειες, δράσεις από κοινού. Δεν υπάρχει αυτό στην Ελλάδα κι αν δεν το αναπτύξουμε, ποτέ δεν θα πάμε μπροστά σαν χώρα.

Ας παραδειγματιστούμε από άλλες χώρες (π.χ. Ισραήλ) και να φτιάξουμε ένα ισχυρό οικοσύστημα επιχειρηματικότητας με την στήριξη του κράτους, του εκπαιδευτικού συστήματος, των υφιστάμενων επιχειρήσεων, των ΜΚΟ, των ΜΜΕ και γενικότερα των πολιτών.

Επιπλέον, θα πρέπει στην χώρα μας να αναπτυχθούν χρηματοδοτικοί μηχανισμοί για την κοινωνική επιχειρηματικότητα και τις δημιουργικές βιομηχανίες.

Startupper: Τι συμβουλή θα δίνατε σε όσους θέλουν να μπουν στον κόσμο των Startups;

Αλεξάνδρα Μακρυγεώργου: Αν έχουν πάθος, αγάπη, πίστη, υπομονή και επιμονή γι’ αυτό που θέλουν να κάνουν αδιαμφισβήτητα να τολμήσουν. Δεν έχουν τίποτα να χάσουν! Αντιθέτως, ακόμα και για εμένα που είμαι 38 ετών όλο αυτό το ταξίδι με τις θετικές και αρνητικές του στιγμές είναι ένα μεγάλο μάθημα ζωής!

Share.

Comments are closed.