Πέτρος Κόκκαλης: «Στον Πειραιά δημιουργούμε το μηχανουργείο του 21ου αιώνα»

0

Με όνομα βαρύ σαν ιστορία και έχοντας συνδέσει την μέχρι σήμερα καριέρα του με μια σειρά από αναζητήσεις και… λιμάνια, ο Πέτρος Κόκκαλης θα ήταν αδύνατον να μην έχει κάνει ένα “πέρασμα” και από την ελληνική Startup σκηνή.

«Εάν ο όρος ‘πέρασμα’ επιχειρεί να αποτυπώσει κάτι το ευκαιριακό ή σύντομο, τότε σίγουρα θα πρέπει να βρούμε μια περισσότερο πειστική όσο και ενδεικτική της κατάστασης έννοιας και ερμηνείας», όπως διορθώνει ο ίδιος και συνεχίζει: “Ξέρετε, αυτό το λέω όχι προκειμένου να ικανοποιήσω κάποια φιλάρεσκα βαθύτερα αισθήματα ή ανάγκες, αλλά επειδή αποτελεί πραγματικότητα. Για παράδειγμα, η εν γένει ενασχόλησή μου με την Startup πραγματικότητα στην χώρα μας έλκει την καταγωγή της αρκετά χρόνια πριν, καθώς σε συνεργασία με την Οργάνωση Γη είχαμε ιδρύσει την aephoria, έναν pre-incubator, που είχε περισσότερο εκπαιδευτικό ρόλο.

Απώτερος σκοπός της ήταν οι νέες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να συμβαδίζουν με το διαρκώς εντεινόμενο παγκόσμιο κίνημα αναφορικά με την σύνδεση της επιχειρηματικής τους δράσης με την κοινωνική τους διάσταση και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Αλλιώς, το triple bottom line. Μέσω της aephoria κατάφερα να αποκτήσω μια εκτενή γνώση του τρόπου λειτουργίας ενός incubator, καθώς επίσης και startup επιχειρήσεων που βρίσκονταν σε pre-seed κατάσταση.

Στοιχείο, που συνέβαλε καθοριστικά όταν κατά την έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας του συνδυασμού μας στον Δήμο Πειραιά, σχεδιάσαμε το 1o Bluegrowth. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος πως ο τομέας της θάλασσας μπορεί να λειτουργήσει ως ένα από τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα σε ότι αφορά την οικονομική και εμπορική μας ανάπτυξη, προσδίδοντάς μας ενεργό όσο και βαρύνοντα ρόλο στα διεθνή τεκταινόμενα και τις επιμέρους εξελίξεις.

Την ίδια στιγμή, δύναται να αποτελέσει έναν ελκυστικό όσο και αποδοτικό πεδίο ανάπτυξης για νεοφυείς επιχειρήσεις. Οπότε, σχεδιάσαμε μια ολοκληρωμένη παρέμβαση και προσαρμόσαμε την aeiforia στις απαιτήσεις και τις ευρύτερες πτυχές της θάλασσας, της γαλάζιας οικονομίας και ανάπτυξης.

Στους κόλπους της, λοιπόν, εντάσσονται το σύνολο των δραστηριοτήτων της θάλασσας όπως εκφράζονται και αποτυπώνονται σε τρεις κύριους πυλώνες, που δεν είναι άλλοι από: λιμάνια, logistics, ναυτιλίαθαλάσσιος τουρισμός που περιλαμβάνει από κρουαζιερόπλοια και ξενοδοχεία μέχρι scuba diving και ψαροταβέρνες – η θάλασσα ως πηγή πρώτων υλών που εκφράζεται μέσω της αλιείας, της παραγωγής ενέργειας, της βιο-οικονομίας κ.ά.

Σήμερα, το Bluegrowth εισέρχεται – πλέον – στον 4o χρόνο λειτουργίας του έχοντας πετύχει σημαντικά επιτεύγματα μέχρι σήμερα και σίγουρα βρίσκεται στην… εξώπορτα της ενηλικίωσής του». Σε πλείστες αναφορές και επισημάνσεις γίνεται λόγος για την οικονομική κρίση που έχει ενσκύψει εδώ και περίπου μια δεκαετία στην χώρα μας, η οποία λειτούργησε – περίπου – ως… καμπανάκι κινδύνου και αφύπνισης ταυτόχρονα για το Startup οικοσύστημα προκειμένου τα μέλη του να αντιληφθούν πως αποτελεί μια δραστική διέξοδο από αυτήν, διασφαλίζοντας ένα πιο ευοίωνο μέλλον.

Ο κ. Κόκκαλης μπορεί να μην διαφωνεί, ωστόσο δεν ενστερνίζεται πλήρως τον ρόλο και την δυναμική επίδρασης που άσκησε η οικονομική κρίση στην θεμελίωση και περαιτέρω ανάπτυξη της Startup επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. «Αποτελεί βαθιά μου πεποίθηση πως η πραγματικότητα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας αποτελεί μια τρόπον τινά μεταβολή της παγκόσμιας οικονομίας. Το γεγονός ότι άνθρωποι ικανοί, με εξειδικευμένες γνώσεις μπορούν να ανταγωνιστούν ογκώδεις επιχειρήσεις και οργανισμούς αναφορικά με την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών, δίχως η ύπαρξη μεγάλων κεφαλαίων να αποτελεί προ-απαιτούμενο, με ταχύτητα και προτάσσοντας την καινοτομία, αποτελεί – πλέον- παγκόσμια συνθήκη και καθεστώς.

Βεβαίως, από αυτή την πραγματικότητα δεν θα μπορούσε να λείψει και η χώρα μας. Απλά, τα χαρακτηριστικά ήταν τελείως διαφορετικά. Και αυτό, καθώς από την κρίση… κληρονομήσαμε την δυσκολία στο επίπεδο της απαιτούμενης χρηματοδότησης και την διασφάλιση ικανής ρευστότητας, εντός των συνόρων ασχολούμαστε με τα ατελείωτα φαινόμενα γραφειοκρατίας, τις «κλειστές» αγορές και τα πάσης φύσεως εμπόδια που μπορεί να θέσει οποιοσδήποτε –σχεδόν – το επιθυμεί στην προσπάθεια ομαλής λειτουργίας ενός τομέα ή μιας επιχείρησης. Στοιχεία, τα οποία και αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη και μετεξέλιξη του επιχειρείν!».

Το bluegrowth έχει ήδη «γεννήσει» 10 επιχειρήσεις!

Η ναυτιλία και η θάλασσα στο μυαλό των περισσοτέρων σχηματοποιείται ως εφοπλισμός, στόλο πλοίων και πλούτος. Μάλιστα, δεν λείπουν και όσοι κάνουν το… άλμα λογικής, προδιαγράφοντας την ύπαρξη πανίσχυρων εφοπλιστών με την ταυτόχρονη συγκέντρωση επενδυτικού πλούτου και πολλαπλών κεφαλαίων πίσω από την προσπάθεια του Bluegrowth.

Ο κ. Κόκκαλης μειδιά ελαφρά στην συγκεκριμένη διαπίστωση και αναλαμβάνει να… βάλει τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση. «Κατ’ αρχήν, έχω την υποχρέωση να αποκαταστήσω την αλήθεια των πραγμάτων, προκειμένου να αποφεύγονται ποικίλες εντυπώσεις και διαστρεβλώσεις. Συγκεκριμένα,   πρέπει να τονίσω πως το Bluegrowth δεν αποτελεί έναν οργανισμό με επενδυτικά κεφάλαια. Μέσω του Bluegrowth προσπαθούμε να δώσουμε την δυνατότητα σε νεαρής ηλικίας ανθρώπους να δημιουργήσουν μια επιχείρηση η οποία με την σειρά της θα παράγει κάποιο καινοτόμο προϊόν ή υπηρεσία αναφορικά με την θαλάσσια οικονομία. Υπό αυτό το πρίσμα, παρέχουμε μια εξάμηνη εκπαίδευση προκειμένου στη συνέχεια οι εν λόγω νεοφυείς επιχειρήσεις να επεξεργαστούν και αναπτύξουν ένα εν δυνάμει investable business plan. Εκτός, όμως, από αυτό εξασφαλίζουμε και προσφέρουμε μια ικανή δικτύωση στις εταιρείες του ευρύτερου θαλάσσιου κλάδου προκειμένου αυτοί να γνωρίσουν από κοντά τις συγκεκριμένες Startup, καθώς επίσης και το τι προσφέρουν».

Θα πρέπει να τονιστεί πως μέχρι σήμερα στα πλαίσια του Bluegrowth έχουν περάσει περί τις 40 ομάδες, ενώ στην αγορά λειτουργούν 10 επιχειρήσεις. Από αυτές, μάλιστα, υπάρχουν πετυχημένα cases που κατάφεραν να αντλήσουν σημαντικά επίπεδα χρηματοδότησης και από διεθνή κεφάλαια και πλέον δραστηριοποιούνται στο Ρότερνταμ.

Στο πιθανό σενάριο κάποιοι εφοπλιστές ενδιαφερθούν είτε να επενδύσουν σε κάποια από τις Startup επιχειρήσεις ή ακόμη και να δημιουργήσουν ένα επενδυτικό fund που θα εξειδικεύεται και το ενδιαφέρον του θα περιστρέφεται γύρω από την θαλάσσια οικονομία, ο κ. Κόκκαλης δεν έδειξε να το αποκλείει. «Ξέρετε, για ορισμένα από τα αμέσως προηγούμενα χρόνια ο εφοπλιστικός κόσμος διήλθε μια σημαντική κρίση που εδραζόταν στα χαμηλά ναύλα, την ακόμη πιο χαμηλή ζήτηση, την παγκόσμια οικονομική αστάθεια κ.ο.κ. Τελευταία, δείχνουν να έχουν επανακτήσει τον ρυθμό τους και να επιστρέφουν στην επίτευξη θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων, βαδίζοντας στην οδό της ανάπτυξης. Οπότε, όχι, δεν θα μου προξενούσε εντύπωση εάν προέκυπτε μια τέτοια οργανωμένη επενδυτική μορφή. Από την πλευρά μας θα πρέπει να σας αποκαλύψω πως βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να λανσάρει ένα επενδυτικό ταμείο-fund που θα στηρίξει ενεργά και εμπράκτως τον τομέα της ‘γαλάζιας’ οικονομίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Και μπορεί στην χώρα μας η χρηματοδότηση που αντλεί μια μέση Startup να μην ξεπερνά τα επίπεδα των μερικών χιλιάδων ή εκατοντάδων – στην καλύτερη των περιπτώσεων – ευρώ, ωστόσο στο σχετικό pipeline υπάρχουν μια σειρά από υποψήφιες νεοφυείς επιχειρήσεις που βρίσκονται στο μεταίχμιο να πραγματοποιήσουν το… άλμα από το pre στο seed επίπεδο χρηματοδότησης. Υπό αυτό το πρίσμα, συνολικά κεφάλαια της τάξεως των 50 έως 100 εκατομμυρίων ευρώ θα αποτελούσαν ‘ευλογία’ για το εγχώριο Startup οικοσύστημα και δη όσες εταιρείες… έρχονται!».

Την άνοιξη θεμελιώνεται το «μηχανουργείο του 21ου αιώνα»!

«Ξέρετε, η πλέον σημαντική… υπηρεσία που προσέφερε το Bluegrowth, ήταν το γεγονός ότι αποτέλεσε την βάση, τον θεμέλιο λίθο πάνω στον οποίο δομείται κάτι μεγαλύτερο, έχοντας ως επίκεντρο την καινοτομία και την θαλάσσια οικονομία. Ήδη, η Περιφέρεια ενέκρινε πρόσφατα ένα κονδύλι της τάξεως των 2 εκατ. ευρώ αναφορικά με την δημιουργία ενός κέντρου καινοτομίας στον Πειραιά, έχοντας ως στόχευση και αιχμή του δόρατος την γαλάζια οικονομία. Μάλιστα, έχει ήδη προταθεί να εγκατασταθεί στον Άγιο Διονύσιο όπου υπάρχουν πολλές παλαιότερες βιομηχανικού τύπου εγκαταστάσεις, ώστε εκεί την προσεχή άνοιξη να θεμελιωθεί το «μηχανουργείο του 21ου αιώνα» ή αλλιώς ένα lab της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Ήδη, ο χώρος αναπλάθεται ο χώρος και απώτερος στόχος είναι να αποτελέσει τον φυσικό χώρο για ολόκληρο το οικοσύστημα που σχετίζεται με την θαλάσσια οικονομία και έχει ως επίκεντρό του το Bluegrowth.

Παράλληλα, θα αποτελέσει και ένα σημείο αναφοράς για τα σχολεία, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οποιονδήποτε επιθυμεί είτε να πληροφορηθεί είτε να ασχοληθεί ενεργά σε αυτά τα πλαίσια. Είναι κατανοητό, πλέον, πως το Bluegrowth αποτελεί το… σπίτι της καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας στον Πειραιά, έχοντας καταφέρει την τελευταία τετραετία να αναπτύξει ένα πλέγμα σχέσεων σε ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων και επιχειρήσεων που δεν υφίσταντο μέχρι πρότινος: Από εκπαιδευτικά ιδρύματα μέχρι δικηγορικές εταιρείες. Και όλοι αυτοί αποτελούν stakeholders στην θαλάσσια οικονομία».

Μέσω των ανωτέρω σχεδίων και με ένα πλέγμα δραστηριοτήτων και έργων υποδομής εκτιμάται πως ο Πειραιάς θα εισέλθει δυναμικά στην επόμενη ημέρα του, επιχειρώντας να αποτελέσει το reference point εκτός από την ναυτιλία, και της θαλάσσιας οικονομίας στην λεκάνη της Μεσογείου. Κάτι, που θα συντελέσει στην περαιτέρω διεθνοποίηση του Bluegrowth, καθώς ήδη βρίσκεται εν εξελίξει ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα δικτύωσης και λειτουργίας μιας υβριδικής πλατφόρμας εκπαίδευσης αναφορικά με την θαλάσσια οικονομία.

Ο Πειραιάς βρίσκεται σε τροχιά… εκτόξευσης
με «οδηγό» την καινοτομία περί της θαλάσσιας οικονομίας!

«Εκτιμώ πως μέσω του Bluegrowth ο Πειραιάς οριστικοποίησε το… στίγμα του στο διεθνές στερέωμα ξεκαθαρίζοντας ουσιαστικά τι είναι και τι όχι, ποια η δυναμική του, πού εδράζεται το ενδιαφέρον του για την επόμενη ημέρα της ανάπτυξης, ποιο τα μοντέλο που σχεδιάζει να ακολουθήσει και πως φαντάζεται το μέλλον του! Και όλα αυτά με την ενεργή αξιοποίηση της καινοτομίας και την επίσημη έκφρασή τους δια μέσω των Startups περί της θαλάσσιας οικονομίας.

Θεωρώ πως αποτελεί μια αρκούντως θετική όσο και αποδοτική κατεύθυνση πάνω στην οποία οι πόλεις μπορούν να δομήσουν ένα ευοίωνο μέλλον. Για παράδειγμα, η Αθήνα δεν θα μπορούσε τοποθετώντας την έννοια της δημοκρατίας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός της να αναπτύξει ένα pool από startup εταιρείες που θα ανέπτυσσαν προϊόντα και στρατηγικές περί αυτής και της συμμετοχικότητας με διεθνή εμβέλεια; Δικαιωματικά και – περίπου – εξ’ ορισμού της ανήκει το συγκεκριμένο προνόμιο! Αντίστοιχα κι άλλες πόλεις ή περιοχές μπορούν να επενδύσουν σε ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους γνώρισμα ή την γνώση σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο προκειμένου να κτίσουν ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα το οποίο θα τους αποφέρει σημαντικά έσοδα».

Θα πρέπει να σημειωθεί ως τα ευρύτερα σχέδια της Bluegrowth συνέπεσαν χρονικά με μια σειρά από ταυτόχρονες όσο και ομοειδούς λογικής πολιτικές και έργα που υλοποιούνται στον Πειραιά προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός σημαντικού οικονομικού, επιχειρηματικού, όσο πολιτιστικού κέντρου για ολόκληρη την Μεσόγειο και όχι μόνο, έχοντας πάντοτε στην προμετωπίδα του την θαλάσσια οικονομία. Σε αυτό βοηθούν και ορισμένες σταθερές, όπως λ.χ. το γεγονός ότι στον Πειραιά συγκεντρώνεται ένα αρκούντως σημαντικό όσο και ευμεγέθες ποσοστό εταιρειών, επαγγελματιών, πλοιοκτητών και εφοπλιστών της παγκόσμιας ναυτιλίας, ενώ την ίδια στιγμή το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας έχει επιλεγεί ως κομβικό σημείο και Ευρωπαϊκή απόληξη από την πλευρά της Κίνας στο εν γένει σχέδιό της αναφορικά με την αναβίωση του -περίφημου- δρόμου του μεταξιού. «Αρκεί να επισημανθεί πως αυτή τη στιγμή στον Πειραιά υλοποιούνται επενδύσεις που συνολικά υπερβαίνουν σε αξία τα 1 δισ. ευρώ, οι οποίες και θα αλλάξουν όψη, περιεχόμενο και επίπεδο την πόλη!», όπως υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Κόκκαλης και συνεχίζει: «Σε αυτό το πλαίσιο, εξυπακούεται πως νομοτελειακά είτε εξ’ ανάγκης θα αναδειχθούν και νέες υπηρεσίες, προϊόντα, απαιτήσεις, χαρακτηριστικά και λειτουργίες που περιστρέφονται γύρω από το θαλάσσιο επιχειρείν: Από αυτόνομα και digital πλοία μέχρι «έξυπνα» λιμάνια και από ψηφιακές λύσεις για την εξυπηρέτηση των εκατομμυρίων τουριστών που υποδέχεται η πόλη σε ετήσια βάση έως την ανάπτυξη στρατηγικών για την βιώσιμη αλιεία είτε η υλοποίηση offshore ενεργειακών πάρκων κ.ο.κ.! Αναμφίβολα, το bluegrowth θα παίξει καίριο ρόλο στις επερχόμενες εξελίξεις, ‘κατευθύνοντας’ μια σειρά από δράσεις, υπηρεσίες και προϊόντα, μέσω καινοτόμων ιδεών και Startup εταιρειών».

Και «ερυθρόλευκες» Startups!

Ο Ολυμπιακός αποτελεί αναπόσπαστο, ενεργό όσο και «ζωντανό» τμήμα του Πειραιά και ουσιαστικά οι δύο έννοιες είναι κάτι παραπάνω από αλληλένδετες. Καθώς κατά καιρούς από τον κορυφαίο αθλητικό σύλλογο της χώρας εκκινούν αρκετές πρωτοβουλίες σε μια ευρύτατη θεματολογική γκάμα, πόσο πιθανό είναι να υπάρξει και μια… καινοτομικού περιεχομένου εκδοχή;

«Δεν σας κρύβω πως περιστασιακά έχει αποτελέσει θέμα συζήτησης. Εξάλλου, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει από το νου πως ο Ολυμπιακός μετά τον ΟΛΠ αποτελεί τον δεύτερο τη τάξει μέγεθος σε επίπεδο τζίρου στην πόλη του Πειραιά! Εξαιτίας δε του γεγονότος ότι σημαντικό μέρος της τοπικής επιχειρηματικότητας περιστρέφεται γύρω από την συνολικότερη λειτουργία του Ολυμπιακού και δη του πλήθους των επιμέρους αθλητικών του τμημάτων μέσω της αποτελεσματικής χρήσης και αξιοποίησης της τεχνολογίας (λ.χ. παραγωγή και διάχυση περιεχομένου, μετάδοση εικόνας, τεχνολογίες περί της προπόνησης, την διαχείριση των εισιτηρίων κ.ά.), υπάρχει ένα ικανό μέγεθος για την ανάπτυξη ενός ξεχωριστού χώρου που θα μπορούσε να στηρίξει ο Ολυμπιακός ώστε να αναπτυχθούν καινοτόμες υπηρεσίες και προϊόντα, με βάση την παροχή πρόσβασης σε έναν πλούτο δεδομένων εκ μέρους του ίδιου του συλλόγου.

Συμπερασματικά, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί εκ των προτέρων η πιθανότητα στο εγγύς μέλλον να υπάρξει η ανάπτυξη και λειτουργία κάποιου σχετικού accelerator ή incubator«.

Share.

About Author

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΙΟΝΑΤΟΣ

Δημοσιογράφος και επικεφαλής του Startupper.gr.

Comments are closed.