Προβλέποντας την Ιστορία: Το μέλλον του Τουρισμού, της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης και της Φιλοξενίας
Θα προσπαθήσουμε να μην αναλωθούμε σε τετριμμένα αναγνώσματα αλλά να... προσγειωθούμε κυριολεκτικά στο μέλλον
Πότε θα ξεκινήσουμε να ταξιδεύουμε και πάλι;
Ποιος θα επιβιώσει
Τα μικρά και ευέλικτα εταιρικά σχήματα θα μπορέσουν ίσως να επιβιώσουν ενώ τα μεγάλα ίσως κληθούν να προβούν σε συνεργασίες ή/και να καταρρεύσουν με θόρυβο. Άλλες εταιρείες προκειμένου να επιπλεύσουν θα προβούν σε αβυσσαλέες εκπτώσεις και προσφορές που ίσως δεν θα είναι πάντα καλό να τις εκμεταλλευτείτε καθώς είναι πολύ πιθανό να βρεθείτε να κλαίτε τα χρήματά σας τελικά. Καλό είναι ο ταξιδιώτης να κάνει καλό έλεγχο στην εταιρεία που σκοπεύει να «επενδύσει» τα χρήματα και τις διακοπές του. Πάντως η επιλογή να πάρει ο ταξιδιώτης ένα κουπόνι αντί των χρημάτων του είναι θεμιτό και στο δρόμο της αλληλεγγύης προς τους εργαζόμενους στο χώρο του Τουρισμού.
Ίσως το μυστικό να είναι εκείνηη παράγραφος που περιλαμβάνεταιστα περισσότερα business plansπου έρχονται από το Ισραήλ:“Τι γίνεται σε περίπτωση που1. Πεθάνει ο CEO2. Ερθει φυσική καταστροφή3. Ξεσπάσει πόλεμος”
Κρουαζιέρα; Δύσκολη η κατάσταση
Θα κάνει καιρό να επανέλθει στη μορφή που ξέραμε καθώς η ίδια η φύση της δραστηριότητας την καθιστά «ευάλωτο ασθενή» τουλάχιστον για το 2020 ενώ διαφαινόταν μία ανοδική τάση για φέτος κάτι που οδήγησε σε ιδιαίτερα υψηλές επενδύσεις στην αγορά. Οι ελαφρύνσεις και τα πακέτα βοήθειας στις περισσότερες περιπτώσεις δεν καλύπτουν τίποτα καθώς τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν κάτω από διεθνείς σημαίες. Η κρουαζιέρα θα γίνει πολύ πιο οικονομική και ίσως χρειαστεί να διαφοροποιήσει κάποια στοιχεία της προκειμένου να προσελκύσει και νέα κοινά.
Περιορισμός κερδών στις αεροπορικές εταιρείες, αύξηση κόστους εισιτηρίων
Όσο έπεφταν οι τιμές των εισιτηρίων στα αεροπλάνα, τόσο ελαττωνόταν η απόσταση από θέση σε θέση και αυξάνονταν οι πιθανότητες να αναπτύξει ο επιβάτης θρόμβωση στα κάτω μέλη λόγω ακινησίας. Πλέον, αραιώνουν οι επιβάτες (οι έρευνες δείχνουν ότι ούτε τα 2 μέτρα απόστασης δεν είναι αρκετά στην περίπτωση που ο ένας από τους δύο είναι φορέας του ιού), μειώνεται ο αριθμός τους κάτι που θα οδηγήσει σε άνοδο την τιμή του εισιτηρίου. Αρα ή θα κάνει αρκετό καιρό να δημοκρατικοποιηθεί και πάλι η διαδικασία του ταξιδιού και θα είναι για τους λίγο(τερο)υς που είναι λίγο πιο άνετοι οικονομικά ή οι αεροπορικές εταιρείες για να συνεχίσουν να υπάρχουν, θα ρίξουν τις τιμές περικόπτοντας κόστη από παντού.
Περιορισμός και του υπερ… τουρισμού
– Διπλοκρατήσεις στο ξενοδοχείο; Άπιαστο όνειρο. Πολλά ξενοδοχεία ήδη συζητούν να:
Α. Μην ανοίξουν,
Β. Να ξεκινήσουν τη δραστηριότητά τους αλλά να μην λειτουργήσουν το εστιατόριο ή το μπαρ αλλά και να…
Γ. Αραιοκατοικήσουν το ξενοδοχείο, δηλαδή να αφήνουν ένα δωμάτιο ενδιάμεσα κενό.
Ποιο θα είναι το προφίλ του ταξιδιώτη από το 2020 και μετά;
Κρατιέται πολύ καλά οικονομικά, εξοπλίζεται με το νέο «διαβατήριο υγείας» ή ακόμη και με τις νέες συσκευές ιχνηλασιμότητας επαφών ενώ είναι διαθέσιμος για ελέγχους σχεδόν πάντα. Θα ταξιδεύει σε μικρά group από 2 άτομα έως 4 το πολύ. Απαραίτητο αξεσουάρ του νέου τύπου ταξιδιώτη είναι και μία χειρολαβή που θα τον βοηθά να διαδρά με το περιβάλλον (άνοιγμα πορτών, πάτημα κουμπιών, ταξίδι με το μετρό) χωρίς να έρχεται σε επαφή με πιθανή εστία μικροβίων.
Θα εκτιμά τις ιδιαίτερες εμπειρίες ζωής (προσωποποιημένες στο έπακρο) και πλέον δεν θα επιλέγει πολυσύχναστα σημεία του κέντρου αλλά ταυτόχρονα θα επιδιώκει να κάνει διακοπές σε μέρη που διαθέτουν εύκολη πρόσβαση σε ένα εκσυγχρονισμένο Σύστημα Υγείας στο οποίο θα προστρέξει αν τύχει να προσβληθεί από τον ιό. Κινείται σε μικρές έως μεσαίες ηλικίες κάτι που αυτομάτως σημαίνει ότι το budget του μειώνεται πολύ ενώ δεν προτιμά στα αρχικά στάδια τον Τουρισμό Ευζωίας καθώς αυτός απευθύνεται σε ηλικίες άνω των 50. Τo slow tourism κίνημα θα συναντήσει μία ιδιαίτερη άνοδο αμέσως μετά την παρατεταμένη περίοδο καραντίνας.
H Αθήνα δεν θα σταματήσει να είναι πόλος έλξης βέβαια, μα νέες πόλεις και χωριά θα βρεθούν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Ο ταξιδιώτης θα επιλέγει να κάνει κρατήσεις με δωρεάν ακύρωση από 7 μέρες έως και 24 ώρες πριν την άφιξη. Οι Αμερικανοί (που αποτελούν τις δυνατότερες οικονομικά ομάδες) δεν γνωρίζουμε σε πόσο χρονικό διάστημα θα επανακάμψουν και πόσο σκληρά θα χτυπηθούν τόσο οι ίδιοι όσο και η οικονομία τους από τον ιό.
Μέσα σε όλο το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί, πολύ πιθανό οι διακοπές να περικοπούν και αυτές και αντί για ατελείωτα 14ήμερα, οι ταξιδιώτες να απολαμβάνουν αρκετά, «πιο γεμάτα» 4ήμερα μέσα στη χρονιά. Θα αισθάνονται δε, ιδιαίτερα ασφαλείς να ταξιδεύουν με το δικό τους όχημα, τουλάχιστον το πρώτο διάστημα.
Η μορφή των αεροδρομίων
Οι χώροι του αεροδρομίου ΔΕΝ θα είναι χώροι προστασίας προσωπικών δεδομένων υγειονομικού χαρακτήρα και θα πρέπει να επανασχεδιαστούν για να μπορούν να διενεργούν μαζικά τεστ και υγειονομικούς ελέγχους. Όμως τα εμπόδια είναι πολλά σε αυτή την κατεύθυνση και οι κυβερνήσεις πρέπει να αποφασίσουν που γέρνει η ζυγαριά: στη μαζική επιτήρηση ή στους μαζικούς ελέγχους; Και ποιος θα πάρει τη δύσκολη (πολιτικά) απόφαση να νομοθετήσει;
Ταξί και μεταφορικό έργο
Εφαρμογές που θα μπουν στις ζωές μας
Στο 1ο επεισόδιο της 3ης σεζόν της σειράς “Black Mirror” (Netflix) οι άνθρωποι χαρακτηρίζονται από το social score τους το οποίο διαμορφώνεται συνεχώς με κάθε νέα διάδραση με άλλους ανθρώπους γύρω τους: Προβλέπουμε ότι θα δημιουργηθεί αντίστοιχη εφαρμογή στην οποία θα καταγράφονται οικειοθελώς και συνεχώς τα βιομετρικά χαρακτηριστικά και (στην περίπτωση που θα έχει βρεθεί το εμβόλιο) θα καλείται ο ασθενής να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες. Φανταστικό;
Startups που θα δημιουργηθούν θα βρουν ευκαιρία να διεισδύσουν στον ευρύτερο χώρο του Τουρισμού και θα έχουν να κάνουν, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο με την αναμονή στην ουρά και θα μπορούν να βρουν εφαρμογή τόσο στο κομμάτι της προτεραιοτητοποίησης όσο και της δημιουργικής απασχόλησης δηλαδή για όσο διάστημα περιμένεις να εξυπηρετηθείς ή να περιπλανηθείς στο αξιοθέατο της επιλογής σου (θα προτιμηθούν ιδιαίτερα οι ανοιχτοί χώροι και όχι τα μικρά μουσεία). Ιδιαίτερη άνθηση θα γνωρίσουν οι fintech touch-free εφαρμογές.
Ξενοδοχεία, διαμερίσματα ή hostels;
Δεν μπορώ να δώσω δυστυχώς συγκεκριμένη απάντηση εδώ. Με πρώτη ανάγνωση:
Tι αλλάζει σε add on services και παροχές
Η γυναίκα του Καίσαρα…
Τι αλλάζει στα καταλύματα βραχυχρόνιας διαμονής
Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο τομέας θα συναντήσει αρκετές απώλειες αλλά θα ανέβει και πάλι. Ομως, όλα δείχνουν ότι θα επικρατήσουν οι σοβαροί στον τομέα, με όραμα και πλάνο. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επικοινωνούνται οι αλλαγές στις διαδικασίες στις οποίες έχει προβεί η εκάστοτε εταιρεία ώστε να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στον ταξιδιώτη.
Πώς θα αλλάξει όμως ο εξοπλισμός τους στο μέλλον:
– Αν τα καταλύματα θέλουν να εξυπηρετήσουν business travelers θα πρέπει να προμηθευτούν meeting booths: προσοχή, όχι τα κλασικά των δύο θέσεων αλλά εκείνα με τη μία θέση. Καθώς όλο και περισσότεροι μπορούν να εργάζονται από το σπίτι, τίποτα δεν τους εμποδίζει να εργάζονται και από τον τόπο που επέλεξαν για την αναψυχή τους.
Έτσι, το business ταξίδι (πλέον θα αναφέρεται ως bleisure) θα αρχίσει να ανεβαίνει από τον Οκτώβριο και μετά προκειμένου να επιστρέψει κάποια στιγμή στα κανονικά για την εποχή επίπεδα μόνο που θα χρειαστεί να υποστηριχθεί με σοβαρό εξοπλισμό. Το γεγονός ότι η τηλεδιάσκεψη και τηλεεργασία απέδωσε στον καιρό της καραντίνας, ίσως επιφέρει μία πτώση στον τομέα.
– Δυνατό Wi-fi. Αν ήταν πριν απαραίτητο, τώρα είναι ζήτημα ζωής και θανάτου!
– Smart Home: Oσο το δυνατόν περισσότερο «ανέπαφο» interaction με το σπίτι, τόσο το καλύτερο! Η Alexa βρήκε τη θέση της! (Η Αpple πρόσφατα εξαγόρασε την AI startup Voysis). Αν θέλεις, ενεργοποιείς και την επιλογή φωνητικής ανίχνευσης του Covid19 με τη χρήση AI και «καθάρισες»!
– Διακόσμηση και επίπλωση: Υφάσματα χωρίς πόρους, έπιπλα απλά και διακόσμηση με όσο το δυνατόν λιγότερα αντικείμενα στο χώρο.
– Νανοτεχνολογία: Από τα σημαντικότερα όπλα σε αυτόν τον πόλεμο. Τεχνολογία αναγνωρισμένης αξίας που ακόμη και τώρα που μιλάμε δεν έχει καταφέρει να κάνει τη μετάβαση από το εργαστήριο στην καθημερινότητα (πιθανώς λόγω υψηλού κόστους). Ηρθε όμως η στιγμή τα αντιμικροβιακά υφάσματα νανοτεχνολογίας, τα είδη και ρούχα ατομικής προστασίας νανοτεχνολογίας αλλά και τα προϊόντα νανοτεχνολογίας απολύμανσης χώρων όπως εκείνο της αδρανοποίησης του ιού να μπουν στη συζήτηση.
– Επένδυση σε εικονικές περιηγήσεις του σπιτιού και του περιβάλλοντα χώρου (virtual tours) και επεξηγηματικά videos για το σπίτι.
– Παροχή kit με αντισηπτικό, γάντια και μάσκα, συσκευές αυτόματης απολύμανσης στην τουαλέτα.
– Η ασφάλεια αστικής ευθύνης αλλά και άλλες προδιαγραφές θα ξεκινήσουν να μπαίνουν στις υποχρεωτικές διαδικασίες που πρέπει να ακολουθεί ένα κατάλυμα.
– Ειδικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης στο σπίτι όπως το GuestLikeLocal. Πρόκειται για μία web εφαρμογή στην οποία καθένας μπορεί να δημιουργήσει το eshop του και να διαφημίζει προϊόντα, υπηρεσίες και εμπειρίες που παρέχει στο πλαίσιο της 360 φιλοξενίας που επιθυμεί να παρέχει (και να κερδίζει και κάποια έξτρα χρήματα) ενισχύοντας τις τοπικές επιχειρήσεις.