Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Μια Rhoé για τις αστικές μετακινήσεις

Η εταιρεία παρέχει βιώσιμες λύσεις στον χώρο της αστικής κινητικότητας, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη.

Στο άκουσμα της λέξης «ροή» το μυαλό μας πηγαίνει σε μια συνεχόμενη κίνηση μιας μορφής ύλης μέσα στο χώρο. Αυτό ακριβώς επιδιώκουν 6 συμφοιτητές και φίλοι του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με τομείς εξειδίκευσης τον συγκοινωνιακό και τον ενεργειακό: Ροή στις μετακινήσεις μας, στην καθημερινότητα μας, στη ζωή μας, όπου όλα κυλάνε ομαλά, εύκολα, ανεμπόδιστα και εξελίσσονται.

Αυτή η φιλοσοφία της εξέλιξης βρίσκεται και πίσω από τις παρεχόμενες υπηρεσίες της Startup με την επωνυμία Rhoé Urban Technologies (Ροή Αστικές Τεχνολογίες), που ως εταιρεία, με νομική μορφή, δραστηριοποιείται στην αγορά τα τελευταία 3 χρόνια.

Οι 6 συμφοιτητές και φίλοι βιώνοντας την εμπειρία της μετακίνησης στην πόλη τους, τη Θεσσαλονίκη συχνά προβληματίζονταν για το πως θα μπορούσαν να βελτιωθούν οι αστικές μετακινήσεις και ταυτόχρονα να υιοθετηθούν λύσεις φιλικότερες προς το περιβάλλον.

Από την προσπάθεια να ικανοποιήσουν αυτές τις ανησυχίες τους προέκυψε η Rhoé, η οποία ξεκίνησε ως ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ με πεδίο μελέτης την αστική βιωσιμότητα και στόχο την αναζήτηση λύσεων που θα έκαναν τις αστικές μετακινήσεις φιλικότερες προς στον πολίτη και το περιβάλλον και τις πόλεις πιο «έξυπνες».

Στην πορεία παρατήρησαν το κενό που εμφάνιζε η αγορά γύρω από την τεχνολογία στον χώρο της κινητικότητας και της ενέργειας και έτσι τόλμησαν το πρώτο τους επιχειρηματικό βήμα. Σήμερα δραστηριοποιούνται στους τομείς της αστικής κινητικότητας και της πράσινης ενέργειας προσπαθώντας να συμβάλλουν στη μαζική στροφή σε πιο βιώσιμες και καθαρές μορφές μεταφοράς και ενέργειας, αναπτύσσοντας λογισμικά βελτιστοποίησης με τεχνολογίες αιχμής.

Η ιστορία ωστόσο της Rhoé ξεκινάει αρκετά νωρίτερα, το 2016, όπου η 6μελής παρέα, ως ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ είχε συμμετάσχει και είχε διακριθεί σε αρκετούς διαγωνισμούς για την καινοτομία των λύσεων αστικής κινητικότητας που πρότεινε, μέχρι τα βήματά της να την οδηγήσουν στην πόρτα του “OK!Thess”, μιας θερμοκοιτίδας για νεοφυείς επιχειρήσεις.

Εκεί, χάρη στην συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση, αλλά και στις γνώσεις που έλαβε κατάφερε σε λιγότερο από ένα χρόνο να βγει στην αγορά με το πρώτο της προϊόν. Το 2019 η ομάδα της Rhoé απασχόλησε αρκετά τον Τύπο με τον «ψηφιακό βοηθό» με κινητό εκτυπωτή χειρός για Δήμους, που δημιούργησε, ο οποίος διευκολύνει τις δημοτικές αρχές στη βεβαίωση παραβάσεων του ΚΟΚ.

Ο διευθυντής Μάρκετινγκ και ένας εκ των συνιδρυτών της Rhoé, ο Αιμίλιος Μουχταρόπουλος περιγράφει στο Startupper.gr την μέχρι τώρα πορεία του εγχειρήματος και τα μελλοντικά σχέδια, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα σημαντικά πρότζεκτ που «τρέχει σήμερα η Rhoé, καθώς και τις δυσκολίες στην αντιμετώπιση κάθε πρόκλησης που αποτελεί εμπόδιο στην μετάβαση προς ένα βιωσιμότερο μέλλον.

Startupper.gr: Για ποιο σκοπό ιδρύθηκε η εταιρεία;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Σκοπός της εταιρείας είναι να πρωταγωνιστήσει στη μετάβαση σε πιο βιώσιμες, ανθεκτικές και πράσινες πόλεις με την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών μετακινήσεων και ενέργειας στην αγορά, τόσο σε συνεργασία με τον ερευνητικό τομέα, όσο και δίνοντας το βήμα και στην ελληνική βιομηχανική έρευνα.

Θεωρούμε πως ένα από τα βασικά προβλήματα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι η αδυναμία μεταφοράς υψηλού επιπέδου έρευνας και τεχνολογίας από τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα στην αγορά. Εμείς φιλοδοξούμε να είμαστε οι πρώτοι και οι καλύτεροι σε θέματα νέων τεχνολογιών που να εφαρμόζουμε λύσεις που μέχρι πρόσφατα οι πολίτες θεωρούσαν είτε sci-fi, είτε χαμένες στο ντουλάπι κάποιου επιστήμονα.

Μελλοντικά στοχεύουμε σε μια επιθετική επέκταση σε αγορές της Ευρώπης, Ασίας και Βόρειας Αμερικής – αγορές όπου μαζί με την Ελλάδα έχουν ώριμο έδαφος για το μέλλον των μεταφορών και της ενέργειας, αλλά και σε επέκταση των συνεργασιών μας με μεγάλες εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού. Αλλά πάνω από όλα θέλουμε να εμπνευστούμε νέες ιδέες, να εφαρμόσουμε περίεργα μοντέλα και να αποτύχουμε όσες φορές χρειάζεται μέχρι να βρούμε τι ακριβώς είναι αυτό που δουλεύει. Για εμάς η έρευνα είναι το μέλλον, αλλά και το μέλλον μας είναι η έρευνα.

Startupper.gr: Ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχετε σήμερα; Με ποιους φορείς συνεργάζεστε και τι feedback παίρνετε;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Οι υπηρεσίες μας απευθύνονται σε εθνικές ή τοπικές διοικήσεις, ερευνητικά κέντρα και επιχειρήσεις και περιλαμβάνουν συγκοινωνιακά μοντέλα, μοντέλα πρόβλεψης, ανάλυση δεδομένων, βελτιστοποίηση στη χρήση ενέργειας, machine learning μοντέλα και ανάπτυξη πλατφορμών.

Το σπουδαιότερο feedback που λαμβάνουμε από τις συνεργασίες μας με τους παραπάνω φορείς πάνω σε διάφορα καινοτόμα projects γύρω από πράσινη κινητικότητα και ενέργεια, είναι πως οι υπηρεσίες μας συνήθως προσφέρουν εκείνο το «συστατικό» που κάνει την οποιοδήποτε λύση να ξεχωρίζει, καθώς η βελτιστοποίηση είναι κάτι που σήμερα αναζητούν όλοι στην αγορά.

Startupper.gr: Ποια θεωρείτε ως κορυφαία σας πρότζεκτ και πόσα «τρέχετε» σήμερα;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Τα κορυφαία projects στο portfolio της εταιρείας μας είναι τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.) και το Current Direct. Το πρώτο σχετίζεται με την ανάπτυξη στρατηγικών σχεδίων για την τοποθέτηση σταθμών φόρτισης στους ελληνικούς δήμους, στο οποίο η ομάδα συμβάλλει με έναν καινοτόμο αλγόριθμο που έχει αναπτύξει βάσει του οποίου υπολογίζεται η τάση στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων και προτείνονται τα βέλτιστα σημεία για την τοποθέτηση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με βάση ένα ευρύ φάσμα κριτηρίων. Το δεύτερο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται από το Horizon 2020 και μελετάει την ηλεκτροκίνηση στις θαλάσσιες μεταφορές μέσω ενός συστήματος εναλλάξιμων μπαταριών.

Στο project αυτό συμμετέχουν 13 εταίροι από όλη την Ευρώπη προσφέροντας ο κάθε ένας την τεχνογνωσία και την εξειδίκευση στον τομέα του. Αυτό που εμείς προσφέρουμε είναι η ανάπτυξη μίας Energy-as-a-Service πλατφόρμας, η οποία ουσιαστικά λειτουργεί ως ο εγκέφαλος που διαχειρίζεται όλο το επιχειρησιακό περιβάλλον του συστήματος εναλλασσόμενων μπαταριών και βελτιστοποιεί τις παραμέτρους του (π.χ. χωροταξικό σχεδιασμό των σταθμών, ανάπτυξη υποδομών, πρόβλεψη για την ζήτηση των μπαταριών, έξυπνη φόρτιση τους σε ώρες εκτός αιχμής ώστε να μην υπερφορτώνεται το δίκτυο, βελτιστοποίηση στη τιμολόγηση του τελικού χρήστη ο οποίος πληρώνει ακριβώς την ενέργεια που κατανάλωσε κ.α.).

Εδώ να διευκρινίσουμε ότι ως project ορίζεται κάθε εργασία που έχει αρχή μέση και τέλος. Αυτή τη στιγμή τρέχουμε συνολικά 10 projects – άλλα σε φάση σχεδιασμού και άλλα σε υλοποίηση- από ένα ευρύ φάσμα πεδίων όπως είναι η ηλεκτροκίνηση, η κινητικότητα, ή μικροκινητικότητα και οι αγορές ενέργειας.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας δώσετε μερικά στοιχεία για την εξέλιξη της εταιρείας;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Το προσωπικό της εταιρείας αυτή τη στιγμή απαρτίζεται από 8 άτομα, τους 6 συνιδρυτές και 2 εργαζόμενους, ενώ μόλις ολοκληρώθηκαν αυτές τις μέρες και οι συνεντεύξεις για την πρόσληψη επιπλέον 2 ατόμων. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται εκεί από όπου ξεκίνησε η ομάδα, δηλαδή στη Θεσσαλονίκη, και πρόσφατα μάλιστα μετακομίσαμε στα νέα μας γραφεία στο κέντρο της πόλης. Ως τρία ενδεικτικά μεγέθη της εξέλιξης της εταιρείας σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, θα έλεγα τον 5πλασιασμό του τζίρου, τον 2πλασιασμό του αριθμού των project που «τρέχουμε» και τον όγκο των εργασιών που αυξήθηκε τόσο ώστε να επιτρέψει την πρόσληψη 4 νέων ατόμων.

Startupper.gr: Πώς έχετε χρηματοδοτήσει το εγχείρημά σας μέχρι σήμερα;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Η εταιρεία ως “new entry” στο οικοσύστημα μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται επέλεξε στο ξεκίνημά της να εξερευνήσει με κάποια ανεξαρτησία τις δυνατότητές της μέσα σε αυτό και δεν κυνήγησε κάποια επένδυση, αλλά αντίθετα προτίμησε να καλύψει μόνη τις ανάγκες της μέσα από τις συνεργασίες της και τα χρηματικά έπαθλα που κέρδισε σε διαγωνισμούς.

Εξάλλου, δεν βρέθηκε και κάποιος επενδυτής με τον οποίο να ταιριάζει η ομάδα μας στον βαθμό που θα θέλαμε. Η μοναδική χρηματοδότηση που λάβαμε στην μέχρι τώρα πορεία μας ήταν από το Horizon 2020 στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος Current Direct. Η αλήθεια είναι πως όταν κάποιος επενδύει σε μια εταιρεία αποκτά και ενεργή συμμετοχή σε αυτή. Βεβαίως όσο ο καιρός περνάει και εμείς εξελισσόμαστε και πατάμε καλύτερα στα πόδια μας, δεν αποκλείουμε αυτό το ενδεχόμενο στο μέλλον.

Startupper.gr: Πώς βλέπετε τη μετάβαση της χώρας σε μια ψηφιακή πραγματικότητα και πώς αναμένετε να εξελιχθεί ο κλάδος της αστικής κινητικότητας τα επόμενα χρόνια;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα είχε μείνει αρκετά πίσω στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά λόγω της πανδημίας αναγκάστηκε να στραφεί στην υιοθέτηση και προσαρμογή ψηφιακών τεχνολογικών λύσεων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως έχει φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο συγκρινόμενη με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Το πρόβλημα είναι κυρίως ότι στην παρούσα φάση η χώρα αντιμετωπίζει τον ψηφιακό μετασχηματισμό περισσότερο με τη μορφή ενός έργου τεχνολογίας παρά μιας γενικότερης κουλτούρας που πρέπει να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα μας για να την διαμορφώσει και να την εξελίξει.

Η αστική κινητικότητα απασχολεί ιδιαίτερα την ΕΕ τελευταία, η οποία αύξησε τις χρηματοδοτήσεις της σε αντίστοιχα έργα προκειμένου να γίνουν οι μετακινήσεις όχι μόνο ευκολότερες αλλά και βιωσιμότερες, επιδίωξη που αποτελεί και κατευθυντήρια γραμμή του κλάδου της αστικής κινητικότητας.

Παρατηρούμε βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών σε ποιότητα και σε ποσότητα, μείωση των χρηστών Ι.Χ., αύξηση λύσεων μικροκινητικότητας (π.χ. ηλεκτρικά scooter) και σίγουρα την ολοένα και πιο έντονη στροφή σε πιο πράσινες μορφές ενέργειας (π.χ. ηλεκτρική). Όλα δείχνουν πως η κινητικότητα έχει στραφεί προς την βιωσιμότητα, η οποία με το πέρασμα του χρόνου θα γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρη αλλά και αναγκαία για όσους έχουν μείνει πίσω.

Αυτό φαίνεται και στην προσπάθεια για ανάπτυξη του απαραίτητου υπόβαθρου για την υιοθέτηση καθαρότερων μορφών ενέργειας και οικολογικότερων λύσεων στις μετακινήσεις μας, τόσο μέσα από την δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, όσο και με τα κίνητρα που δίνονται ή αναμένεται να δοθούν για τον παραπάνω σκοπό. Αδιαμφισβήτητα, η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο, λειτουργώντας ως εργαλείο «κλειδί» στη διαμόρφωση μίας πιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας, ωστόσο δεν αρκεί μόνο αυτή.

Παράγοντες όπως για παράδειγμα το κράτος από πλευράς κινήτρων που θα ωθούν τους πολίτες στην προσαρμογή βιώσιμων λύσεων στις καθημερινές τους μετακινήσεις, αλλά και η προσωπική ευθύνη και η «πράσινη» συνείδηση των ίδιων των πολιτών θα λειτουργήσουν ως καταλυτικοί παράγοντες για το μέλλον της.

Startupper.gr: Οι πόλεις όμως είναι και οι ίδιοι οι πολίτες, οι οποίοι καλούνται να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα. Πόσο εφικτό είναι αυτό και τι νομίζετε ότι πρέπει να αλλάξει στην νοοτροπία του Έλληνα πολίτη;

Αιμίλιος Μουχταρόπουλος: Ως χώρα και ως πολίτες αυτής της χώρας δεν δεχόμαστε εύκολα την αλλαγή ή οτιδήποτε καινούριο που ανατρέπει τις παγιωμένες αντιλήψεις και γνώσεις και εισάγει νέα δεδομένα στις ζωές μας. Ειδικότερα όταν μιλάμε για μετάβαση σε πιο πράσινες πόλεις, η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αλλαγή στην συνείδηση των πολιτών, τότε εκεί τα πράγματα είναι ακόμη δυσκολότερα. Πέρα από την ευθύνη του κράτους να κάνει ελκυστική την υιοθέτηση βιωσιμότερων λύσεων, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει και η καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης σε ατομικό επίπεδο, βάσει της οποίας ο καθένας μας θα διαμορφώνει την καθημερινότητα του.

Όμως, λόγω της κλιματικής κρίσης τα χρονικά περιθώρια για να επιτευχθεί αυτό δυστυχώς στενεύουν. Ωστόσο, έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα στην κοινωνία μας σχετικά με την αλλαγή στη νοοτροπία του Έλληνα πολίτη, την οποία τη συναντάμε κυρίως στις νεότερες γενιές. Αυτό μας δίνει ελπίδα για ένα διαφορετικό αύριο, όπου η κοινωνική περιβαλλοντική συνείδηση θα κυριαρχεί και θα είναι τρόπος ζωής για τον καθένα μας και δεν θα περιορίζεται μόνο στις μετακινήσεις μας αλλά θα αφορά κάθε πτυχή της ζωής μας.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις