Παγκόσμια αγορά ταξί-σε-App: Οι 8 μονόκεροι και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων

0

Με αφορμή την επικείμενη εξαγορά της Taxibeat από την θυγατρική εταιρεία της Daimler, MyTaxi, θα ρίξουμε μια ματιά στην συγκεκριμένη αγορά ειδικά σε επίπεδο εταιρειών και επενδύσεων.

Πρόκειται για μια καυτή επενδυτικά αγορά μεγέθους 40 δισ. δολ. σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις με μεγάλους παίκτες και έντονο ανταγωνισμό. Υπάρχουν τρεις πόλοι στην αγορά: από τη μια η οκτάδα των μονόκερων με τζίρους και επενδύσεις δισ. δολ., που κονταροχτυπιούνται σε μεγάλες αγορές όπως αυτές της Ασίας και των Η.Π.Α., και οι οποίες επενδύουν σε άλλες μικρότερες εταιρείες του χώρου, τα μεγάλα VCs που ασχολούνται έντονα με τη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που θέλουν να πλασαριστούν στο μέλλον των μετακινήσεων που έρχεται με ταχείς ρυθμούς.

Η τάση είναι ξεκάθαρη: είναι θέμα να χρόνου να έχουμε πρόσβαση σε ένα τεράστιο δίκτυο μετακινήσεων, χωρίς να έχουμε δικό μας όχημα στη κατοχή μας, μέσα από μια εφαρμογή στο Smartphone η οποία θα μας δίνει τις καλύτερες και οικονομικότερες λύσεις για οποιαδήποτε ανάγκη μετακίνησης από ένα σημείο στο άλλο με δημόσια μέσα μεταφοράς, αυτόνομα οχήματα, ταξί, ενοικίαση με το χιλιόμετρο κ.α.

Στην παγκόσμια αγορά κλήσης ταξί μέσω App υπάρχουν 8 μονόκεροι: Uber, Didi Chuxing, Lyft, Ola, Grab, BlaBlaCar, Careem και Go-Jek. Με τις Uber από τις Η.Π.Α. και Didi από την Κίνα να έχουν αστρονομικές αξίες και δισ. δολάρια να κάψουν σε ανάπτυξη αγορών, τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης αλλά και σε επενδύσεις σε μικρότερους ανταγωνιστές.

Σύμφωνα με το CB Insights oι επενδύσεις στον χώρο το 2016 έφτασε τα 10,8 δισ. δολ, έναντι 13,4 δισ. του 2015 με το μεγαλύτερο μερίδιο να πηγαίνει στη δυαρχία Uber-Didi. Συγκεκριμένα το 2015 η δυάδα πήρε 8,8 δισ. και 4,5 δισ. όλοι οι άλλοι ενώ το 2016 τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 6,7 δισ. δολ και 4 δισ. δολ.

Πάλι σύμφωνα με το CB Insights η Uber μπορεί να ηττήθηκε στη Κίνα από την Didi Chuxing, σπαταλώντας 2 δισ. δολ. στη μάχη, αλλά η Uber πλέον κατέχει περίπου το 20% της Didi μια και συγχωνεύτηκε με την Uber China, ενώ η Didi επένδυσε 1 δισ. δολ. στην Uber.

Η Didi με στόχο την ενίσχυση του κατά τόπου ανταγωνισμού ενάντια στην Uber είχε επενδύσει στην Ola της Ινδίας, Grab της Σιγκαπούρης και τον μεγάλο ανταγωνιστή της Uber στις Η.Π.Α., Lyft. Μετά την συμφωνία Didi – Uber, Lyft, Ola και Grab μένουν ελαφρώς ξεκρέμαστες και πολλοί είναι αυτοί που εκτιμούν ότι θα μπουν σε φάση εξεύρεσης αγοραστών ή συγχωνεύσεων από τους δυο μεγάλους.
Το ίδιο εκτιμάται ότι θα συμβεί και με τους μικρότερους – περιφερειακούς παίκτες όπως γίνεται συνήθως στην «άγρια δύση» των Startups και των επενδύσεων υψηλού ρίσκου.

Στη περίπτωση της δικής μας Taxibeat προφανώς η κυρίαρχη θέση στην έστω μικρή αγορά της (τουριστικής) Αθήνας αλλά και οι καλές επιδόσεις στη Λίμα του Περού, προσέλκυσε το ενδιαφέρον της MyTaxi η οποία εξαγοράστηκε από την Daimler το 2014 και πρόσφατα είχε εξαγοράσει και τη βρετανική Hailo.

Η υποστήριξη της Daimler δένει τη MyTaxi και το Taxibeat στο άρμα της αλλά και στο στρατόπεδο των κατασκευαστών αυτοκινήτων που δεν θέλουν για κανένα λόγο να μείνουν εκτός τεχνολογικών επενδύσεων.

Η Daimler εκτός των Moovel, Car2Go, MyTaxi έχει επενδύσει εξαγοράζοντας πρόσφατα τη εταιρεία leasing αυτοκινήτων Athlon Car lease για 1,8 δισ. δολ. ενώ έχει ανακοινώσει ότι θα επενδύσει στα ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα.

Τέλος, η Daimler μαζί με τις BMW και Audi εξαγόρασαν το 2015 τον μεγάλο παροχέα χαρτών Here έναντι 2,8 δισ. δολ.

Share.

About Author

Τα τελευταία 20 χρόνια γράφει για Mobile Tech, PC Tech και Business Tech σε περιοδικά και online.

Comments are closed.