Tim Potocnik (Eurosender): Κάνει disrupt την αγορά των logistics μέσω… συνεργασιών!

0

Με αφορμή, πρόσφατη συνεργασία, για την σημαντική αύξηση των εργασιών της Startup από την Σλοβενία, σε Ελλάδα και Ευρώπη, μιλήσαμε με τον co-founder και Managing Director, Tim Potocnik, για τα σχέδια της Eurosender και το disrupt στον χώρο των logistics

Startupper.gr: Μπορείτε να μας πείτε τι είναι η Eurosender, είναι μια μεταφορική εταιρεία χωρίς μεταφορικά μέσα;

T. Potocnik: H Eurosender είναι μία digital πλατφόρμα που δίνει πρόσβαση σε ιδιώτες και επιχειρήσεις να οργανώνουν τις αποστολές τους μεταξύ Ευρωπαϊκών χωρών σε λιγότερο από 3 λεπτά.

Η χρήση της είναι ιδιαίτερα απλή και αυτό είναι και το πλεονέκτημά της: Μπαίνετε στο Eurosender.gr, επιλέγετε τις χώρες παραλαβής και αποστολής και τον αριθμό των πακέτων ή παλετών που θέλετε να στείλετε και συμπληρώνετε τα στοιχεία των διαστάσεων. Το σύστημα μετά αυτόματα υπολογίζει την καλύτερη επιλογή ποιότητας / τιμής από τις συνεργαζόμενες εταιρείες courier – είμαστε οι πρώτη Ευρωπαϊκή πλατφόρμα που έχει αυτή τη δυνατότητα – και στη συνέχεια επιλέγετε τρόπο πληρωμής.

Είναι αλήθεια ότι δεν διαθέτουμε δικά μας φορτηγά ή ανθρώπους που παραδίδουν τα πακέτα. Συνεργαζόμαστε όμως εξαιρετικά με όλες τις μεγάλες και αξιόπιστες εταιρείες courier όπως είναι οι DHL, DPD, Kuehne Nagel, GLS. Ακριβώς για αυτό το λόγο, επειδή μπορούμε δηλαδή να συγκεντρώνουμε τη ζήτηση από μεγάλο αριθμό μικρότερων πελατών (φοιτητές, expats & μικρομεσαίες επιχειρήσεις) μπορούμε και διαπραγματευόμαστε εκπτώσεις τις οποίες και περνάμε στους πελάτες μας.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την ομάδα και την ιστορία πίσω από την δημιουργία της Eurosender;

T. Potocnik: Η Eurosender ιδρύθηκε τον Μάιο του 2014. Μερικούς μήνες νωρίτερα, είχα μόλις ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών στην Πολωνία και αντιμετώπιζα την πρόκληση του πως να φέρω πίσω όλα μου τα υπάρχοντα στην Σλοβενία.

Ήταν απλά πολύ ακριβό να έρθουν όλα μαζί μου με το αεροπλάνο οπότε άρχισα να ψάχνω και να συγκρίνω τιμές μεταξύ εταιρειών courier. Σύντομα κατάλαβα ότι τα site των εταιρειών δεν είναι ούτε μοντέρνα ούτε ιδιαίτερα φιλικά προς τον χρήστη. Ήταν σχεδόν αδύνατο να βρω τιμές, κάτι το οποίο σήμαινε ότι θα έπρεπε να αρχίσω τα τηλέφωνα για να μάθω πόσο θα κόστιζε η υπηρεσία τους. Κατέληξα να ξοδεύω πάρα πολύ ώρα για να βρω μία αξιοπρεπή προσφορά. Έτσι σκέφτηκα πως μάλλον δεν είμαι ο μόνος με αυτό το πρόβλημα. Κάλεσα λοιπόν τον φίλο μου Jan Štefe και μαζί ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε τη Eurosender.

Τώρα, έχουμε παρουσία σε αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες και μία ομάδα 40 περίπου ανθρώπων. Παράλληλα προγραμματίζουμε να μεγαλώσουμε την ομάδα μας κατά 40 περίπου άτομα εντός των επόμενων 12 μηνών.

Startupper.gr: H εταιρεία αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς, τελικά κάθε αγορά μπορεί να γίνει Disrupt; Εσείς ποια ευκαιρία διακρίνατε στην συγκεκριμένη αγορά και ποια προβλήματα επιλύετε;

T. Potocnik: Αυτό το οποίο λύνουμε είναι η ελλείψεις που υπάρχουν στον κλάδο των logistics όπως η δυσκολία στην διαδικασία προσφοράς, η πολυπλοκότητα με την οποία ορίζονται οι τιμές, το αργό customer service… Αυτά τα θέματα είναι ακόμα πολύ συχνά στον κλάδο παρότι η τεχνολογία του 21ου αιώνα παρέχει τα εργαλεία που χρειάζονται για να κάνουν τη διαδικασία πιο εύκολη. Η στιγμή του disrupt συνήθως συμβαίνει όταν οι υπάρχουσες εταιρείες δεν είναι αρκετά γρήγορες ή δεν έχουν την πρόθεση να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και τις απαιτήσεις της εποχής.

Ο κλάδος των logistics “ψηφιοποιείται” εδώ και χρόνια, αλλά την τελευταία διετία περίπου είναι που βλέπουμε μία πληθώρα νέων εταιρειών τεχνολογίας όπως η Eurosender να ασχολούνται με συγκεκριμένα ζητήματα του κλάδου και να λύνουν θέματα οδηγώντας σε ταχύτερες και φθηνότερες λύσεις.

Startupper.gr: Ποιον θεωρείτε ανταγωνιστή σας; Τους παραδοσιακούς παίκτες; Άλλες Startups ή κάποιον άλλο μεγάλο τεχνολογικό παίκτη σαν την Amazon πχ;

T. Potocnik: Δεν υπάρχει πολύ μεγάλος άμεσος ανταγωνισμός σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για τη Eurosender, ωστόσο συχνά εμφανίζονται τοπικά startups στις χώρες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Αυτό είναι απόλυτα λογικό. Ο κλάδος αποστολών στην Ευρώπη είναι ένας κλάδος εκατομμυρίων που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία ιδιαίτερα δυναμική περίοδο ψηφιοποίησης.

Υπάρχουν όμως ορισμένα πράγματα τα οποία μας διαφοροποιούν αρκετά από τον ανταγωνισμό μας. Αρχικά, δεν είμαστε απλά ένα site σύγκρισης τιμών αλλά έχουμε αναπτύξει μία πλατφόρμα η οποία αυτόματα και στιγμιαία αποφασίζει ποια είναι η καλύτερη επιλογή αποστολής για κάθε έναν χρήστη. Αυτή τη στιγμή, έχουμε πάνω από 100 εκατομμύρια επιλογές τιμών στην βάση δεδομένων μας. Επιπλέον, δουλεύουμε τοπικά, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι Έλληνες πελάτες μας μιλάνε με ανθρώπους στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών και πωλήσεων που γνωρίζουν ελληνικά. Επίσης, έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε άμεσα τελικές τιμές όχι μόνο για πακέτα αλλά και για παλέτες και είμαστε οι μόνοι που προσφέρουμε αυτή την υπηρεσία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Παράλληλα, με τις παραδοσιακές εταιρείες έχουμε μία σχέση win – win. Εμείς αναπτύσσουμε μία τεχνολογία που κάνει πιο απλή τη χρήση υπηρεσιών logistics από ιδιώτες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενώ οι εταιρείες courier επωφελούνται από μια αύξηση παραγγελιών και συνεπώς, εσόδων.

Startupper.gr: Έχετε ισχυρή κάλυψη στην Ευρώπη και ειδικά στα Βαλκάνια, αυτό έγινε λόγω της καταγωγής της Eurosender; Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον αναφορικά με την γεωγραφική κάλυψη στις υπηρεσίες σας;

T. Potocnik: Πιθανόν να έχει σχέση με το ότι είμαστε κοντά στις Βαλκανικές χώρες αλλά πιστεύω πως ο διεθνής τρόπος σκέψης μας ήταν ένας σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξή μας. Η Σλοβενία είναι μία μικρή χώρα με μικρή εσωτερική αγορά, κάτι το οποίο σήμαινε πως ήταν απολύτως απαραίτητο να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε την παγκόσμια ανάπτυξη από την πρώτη κιόλας μέρα. Ακόμη και αν σήμερα έχουμε παρουσία σε περισσότερες από 30 αγορές στην Ευρώπη, οι φιλοδοξία μας πάντα είναι παγκόσμια, τουλάχιστον για τα μακροπρόθεσμα σχέδιά μας.

Startupper.gr: Ήδη έχετε επενδύσει στην Ελλάδα, υπάρχουν και άλλες προοπτικές ανάπτυξης των υπηρεσιών σας και της ομάδας στην χώρα μας; 

T. Potocnik: Προγραμματίζουμε να αυξήσουμε το μερίδιό μας στην ελληνική αγορά με την πρόσληψη Ελλήνων που να επικεντρώνονται στην αγορά αλλά και με την συνεργασία με τοπικούς οργανισμούς. Όπως σας ανέφερα, έχουμε πλάνα να προσλάβουμε ακόμα 40 μέλη στην ομάδα μας και άνθρωποι που μιλούν ελληνικά είναι μία από τις προτεραιότητές μας, ιδιαίτερα μάλιστα καθώς είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από τη δουλειά των Ελλήνων συναδέλφων μας. Αν η αγορά αναπτυχθεί όπως υπολογίζουμε τότε πιθανόν και το φυσικό γραφείο στην Αθήνα να γίνει πραγματικότητα.

Startupper.gr: Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας στην Ελλάδα; Τελικά τι ψάχνουν οι πελάτες; Ευκολία; Χαμηλές Τιμές;

T. Potocnik: Αυτό το οποίο βλέπουμε είναι ότι οι Έλληνες χρήστες είναι αρχικά λίγο σκεπτικοί στη χρήση μία online πλατφόρμας, κάτι το οποίο είναι απόλυτα κατανοητό. Οπότε αρχικά πρέπει να μας εμπιστευθούν, κάτι το οποίο απαιτεί κάποιο χρόνο. Μόλις το καταφέρνουμε αυτό βλέπουμε ότι είναι ιδιαίτερα πιστοί στην υπηρεσία την οποία έχουν επιλέξει. Το ποσοστό διατήρησης δηλαδή πελατών στην Ελλάδα είναι ένα από τα μεγαλύτερα από όλες τις αγορές μας. Θα έλεγα επίσης ότι οι Έλληνες, στην αρχή προσελκύονται και από τις χαμηλές τιμές μας αλλά μένουν λόγω της ευκολίας της υπηρεσίας.

Σε ό,τι αφορά στα πακέτα, έχουμε δει ότι οι Έλληνες ιδιώτες και επιχειρήσεις, στέλνουν συχνά βαρύτερα πακέτα (30kg +) σε σχέση με άλλες χώρες. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί από Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι η Αγγλία, η Γερμανία και η Γαλλία.

Startupper.gr: Τι πρόκειται να δούμε από την Eurosender στο μέλλον; Για παράδειγμα έχετε ήδη μια συνεργασία με μια άλλη Startup, την Parcelly, πρόκειται να δούμε και άλλες τέτοιες συνεργασίες με άλλες Startups και στην Ελλάδα;

T. Potocnik: Από επιχειρηματικής άποψης θα προσπαθήσουμε να αυξήσουμε την παρουσία μας σε Ευρωπαϊκές αγορές. Θέλουμε να ενισχύσουμε τη θέση μας ως έμπιστος πάροχος οικονομικών υπηρεσιών logistics κάτι το οποίο έρχεται μαζί με τη συνεχή βελτίωση της πλατφόρμας μας. Αυτό σημαίνει πως οι πελάτες μας θα έχουν μία ακόμα πιο προσωποποιημένη εμπειρία, ανάλογα με το προφίλ τους (expat, φοιτητής, επιχείρηση, ταξιδιώτης) και τις ανάγκες τους.
Η συνεργασία με ελληνικές start-ups είναι φυσικά κάτι σο οποίο ελπίζουμε (ειδικά στο κομμάτι της αποθήκευσης και υπηρεσιών last mile logistics) αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο να ανακοινώσουμε.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την τελευταία χρηματοδότηση σας από τα ταχυδρομεία του Λουξεμβούργου; Θα αναζητήσετε και άλλες τέτοιες συνεργασίες και χρηματοδοτήσεις; H συγκεκριμένη επένδυση είναι ο προπομπός ενός πιθανού Exit;

T. Potocnik: Η Post Luxembourg είναι μία υπηρεσία αποστολών & τηλεπικοινωνιών που έχει περισσότερους από 4000 ανθρώπους στην ομάδα της και θεωρείται ο μεγαλύτερος εργοδότης στο Λουξεμβούργο. Είναι ο «παραδοσιακός» ταχυδρομικός πάροχος για δεκαετίες και τώρα δουλεύουν δυναμικά τον κλάδο των διεθνών αποστολών. Είναι μία πολύ forward-thinking εταιρεία και συνεχώς αναπτύσσουν νέες υπηρεσίες. Τα τελευταία χρόνια έχουν ξεκινήσει να παρέχουν υπηρεσίες αποθήκευσης, συσκευασίας και αποστολών για online καταστήματα.

Ωστόσο, το να κάνεις τα πάντα μόνος σου, ειδικά σε μία παγκόσμια αγορά δεν είναι πάντα η καλύτερη στρατηγική. Η POST Luxembourg λοιπόν αναζητά συνεργασίες με καινοτόμες επιχειρήσεις ενώ εμείς θέλουμε να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο το δίκτυό μας αλλά και να εδραιώσουμε τη θέση μας ως ένας έμπιστος πάροχος υπηρεσιών online αποστολών. Έχουμε δει λοιπόν οφέλη και για τις δύο πλευρές σε αυτή τη συνεργασία αλλά και συναφείς αξίες μεταξύ των δύο εταιριών οπότε αυτή η απόφαση ήταν ιδιαιτέρως εύκολη.

Share.

About Author

Γιώργος Κουρκουτάς

Τα τελευταία 20 χρόνια γράφει για Mobile Tech, PC Tech και Business Tech σε περιοδικά και online. Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσει δυο έντυπα που έχει δουλέψει αυτά θα ήταν το Pixel και το RAM. Αν θα έπρεπε να διαλέξει υπολογιστή αυτοί θα ήταν η Amiga και το Raspberry Pi. Αν θα έπρεπε να διαλέξει την τεχνολογία που θα επιφέρει τo μεγαλύτερο "αναστάτωμα" αυτή θα είναι το Blockchain.

Comments are closed.