Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Αποστολάκης: Πολλές ευκαιρίες στο ελληνικό οικοσύστημα και ο “δρόμος χωρίς επιστροφή”

Ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής της VentureFriends, μίλησε στην Starttech Ventures για το ελληνικό οικοσύστημα των Startups και VCs, τις μεγάλες ευκαιρίες που αναπτύσσονται αυτήν την εποχή αλλά και για τα εγχώρια -και μεσογειακά- ταλέντα στα οποία πιστεύει.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, η συμμετοχή του σε πολλές μεγάλες επιτυχίες, όπως το Taxibeat, τον βοήθησε να «μάθει περισσότερα για τον τρόπο σκέψης των επενδυτών» και αποτέλεσε βασικό παράγοντα της επιτυχίας του ως επενδυτή. Ήταν από τους πρώτους επενδυτές της Taxibeat και εξελίχθηκε νωρίς σε ένα υποστηρικτή της εταιρείας, συμβάλλοντας στις παγκόσμιες προσπάθειες επέκτασης και συγκέντρωσης κεφαλαίων.

Το 2016 ιδρύθηκε η VentureFriends που έχει αναπτυχθεί σημαντικά από όταν ο Απόστολος άρχισε να εμπλέκεται σε πολλές άλλες Startup. Σήμερα, οι επενδύσεις της εταιρείας ανέρχονται σε πάνω από 25 Startups, συμπεριλαμβανομένων εταιρειών όπως η Blueground, η InstaShop, η WelcomePickups, η Spotawheel, η Stasher καθώς και πολλές άλλες που “ανθίζουν”.

Σύμφωνα με τον Απόστολο, η ελληνική αγορά τεχνολογίας χωρίζεται σε δυνατές τοπικές μάρκες όπως το Skroutz.gr και το e-Food.gr, Scaleups εδραιωμένες διεθνώς, όπως οι Blueground, Beat, Workable και Epignosis, “ανερχόμενα αστέρια”, όπως οι WelcomePickups, Douleftaras.gr, Pollfish, Spotawheel και, τέλος, Startups αρχικού σταδίου -αλλά υποσχόμενες- , σαν τις Blendo και Viralloops.

Ο ίδιος, όπως εξηγεί, προτιμά το B2C επειδή είναι “ανυπόμονος” με τους μεγάλους κύκλους πωλήσεων και δεν θέλει να εξαρτάται από μια μεγάλη εταιρεία ως πελάτη. “Οι κύκλοι πωλήσεων είναι μεγαλύτεροι στις επιχειρήσεις και συνήθως καθυστερούν. Ένα προϊόν B2C κρίνεται από τους πελάτες σε πραγματικό χρόνο και αυτό είναι υπέροχο. Οι πελάτες γρήγορα θα αποδεχτούν ή θα απορρίψουν το προϊόν και δεν θα χρειάζεται η εταιρεία να δικτυωθεί και να πείσει έναν δύσκολο αγοραστή σε μια μεγάλη εταιρεία», λέει.

“Exits συμβαίνουν και οι Έλληνες ιδρυτές τραβάνε την προσοχή” συνεχίζει ο Απόστολος. Το ελληνικό οικοσύστημα προσφέρει πολλές ευκαιρίες αυτή την εποχή και δεν έχει υπάρξει ποτέ πιο υποσχόμενο. Ένα ζήτημα που μπορεί να “κρατήσει πίσω” τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι ότι οι διεθνείς επενδυτές ενδέχεται να διστάζουν να χρηματοδοτήσουν μια επιχείρηση στην Ελλάδα, κυρίως επειδή θα πρέπει να συνεργαστούν με μια ομάδα που δεν είναι γεωγραφικά κοντά τους. Ωστόσο, εάν μια επιχείρηση έχει ήδη αποδείξει την αξία της, τότε οι επενδυτές – ακόμη και από την άλλη πλευρά του κόσμου – θα είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν.

Αυτό που κάνει ο ίδιος και η ομάδα της VentureFriends για να πείσουν επενδυτές να βάλουν ως προτεραιότητα την Ελλάδα, είναι να εστιάσουν σε παγκόσμιες “αρχές” που ισχύουν και στην Ελλάδα. Τέτοιες αρχές είναι ότι η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει οτιδήποτε, είτε πρόκειται για B2B είτε B2C όπως και ότι η τεχνολογική επιχειρηματικότητα είναι πιο δημοκρατική και αυτό σε βοηθά να ξεκινήσεις χρησιμοποιώντας ανθρώπινο κεφάλαιο και περιορισμένη χρηματοδότηση.

Οι συνθήκες αυτές αντικατοπτρίζονται εκτενώς στην αμερικανική αγορά, όπου πέντε από τις μεγαλύτερες εταιρείες σήμερα είναι τεχνολογικές εταιρείες. Όσον αφορά την ελληνική αγορά, ο Απόστολος εξηγεί ότι έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους επενδυτές.

“Μπορείς να ξεκινήσεις μια νέα εταιρεία με χαμηλό προϋπολογισμό”, τονίζει. Παράλληλα, σημειώνει ότι στην Ελλάδα, η ακίνητη περιουσία είναι χαμηλού κόστους σε σύγκριση με άλλες πιο ακριβές πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Βερολίνο και υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι και μορφωμένοι άνθρωποι με χαμηλότερους μισθούς λόγω του χαμηλού κόστους ζωής.

Η Ελλάδα δίνει επίσης μια μεγάλη ευκαιρία να δοκιμάσεις μια γνωστή αγορά αξιοπρεπούς μεγέθους και, εάν γίνει επιτυχημένη, τότε να “πας” διεθνώς με την κύρια ομάδα προϊόντων να παραμένει σε τοπικό επίπεδο.”Όλες οι παραπάνω συνθήκες δημιουργούν μια σειρά ευκαιριών για τους επενδυτές“, καταλήγει.

Ερωτώμενος για συμβουλές, ο Απόστολος Αποστολάκης εξηγεί πόσο σημαντικό είναι να εμπλακείς στον τομέα των Startups, με κάθε τρόπο. Ακόμα και ως υπάλληλος μπορείς να μάθεις πολλά και να “εκτεθείς” σε ένα ευρύ πεδίο γνώσης. Προσθέτει, επίσης, ότι χρειάζεται να συγκεντρώνεις χρήματα για τους σωστούς λόγους. “Πρέπει να είσαι συνειδητοποιημένος για το τι θέλεις να επιτύχεις”, υπογραμμίζει.

Ο ίδιος αναγνωρίζει την απεγνωσμένη ανάγκη μιας Startup να αναπτυχθεί πολύ γρήγορα καθώς στοχεύει μια τεράστια παγκόσμια αγορά η οποία την οδηγεί σε χρήματα από VC.
Αν η αγορά-στόχος δεν έχει αυτή τη συγκεκριμένη ανάγκη, η Startup είναι καλό να αναζητήσει άλλους, εναλλακτικούς οικονομικούς πόρους, λιγότερο απαιτητικούς και “ακριβούς” όπως οι Angel Investors.

Μιλώντας για τις γενικότερες προκλήσεις του αντικειμένου σημειώνει ότι το πρόβλημα έγκειται στη νοοτροπία των περισσότερων ανθρώπων: “Ο τρόπος σκέψης μας είναι κατά μέσο όρο στατικός. Αλλά η αλήθεια είναι ότι τα πράγματα αλλάζουν δυναμικά. Πρέπει να είμαστε περιπλανώμενοι και να προσπαθούμε συνεχώς να μαθαίνουμε και να εξελισσόμαστε!

Όσον αφορά την επιχειρηματικότητα, λέει: “Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα αξίζει μια καλύτερη εκπροσώπηση στο παγκόσμιο οικοσύστημα Startups. Πρέπει να έχουμε πιο αξιοσημείωτες επιτυχίες και με αυτόν τον τρόπο να προκαλέσουμε μια αλυσιδωτή αντίδραση. Ακριβώς όπως συνέβη στη Silicon Valley, όπου οι αρχικές επιτυχίες προκάλεσαν αυτό που ακολούθησε. Υπήρξε καθυστέρηση στην είσοδο στην παγκόσμια τεχνολογική σκηνή. Πριν από πέντε χρόνια δεν υπήρχε ιδιωτικό κεφάλαιο στην Ελλάδα”.

Τώρα είμαστε σε καλό δρόμο. Τα πράγματα έχουν αλλάξει. Δεν υπάρχει επιστροφή και αυτό είναι καλό”, καταλήγει.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις