IPO για την X-energy: Η startup πυρηνικής ενέργειας που υποστηρίζεται από την Amazon αναζητά 800 εκατ. δολάρια

Η Amazon αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της X-energy. Ο τεχνολογικός κολοσσός ηγήθηκε πρόσφατα ενός γύρου χρηματοδότησης Series C-1 ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ έχει δεσμευτεί να αγοράσει έως και 5 gigawatts πυρηνικής ενέργειας από την εταιρεία μέχρι το 2039.

Newsroom
3'

Η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για την πυρηνική ενέργεια (σχάση), η οποία τροφοδοτείται από τις τεράστιες ενεργειακές απαιτήσεις των AI data centers και την ευρύτερη τάση εξηλεκτρισμού, φέρνει την X-energy ένα βήμα πριν το Χρηματιστήριο. Η startup πυρηνικής ενέργειας ξεκίνησε την Τετάρτη το investor roadshow της, καταθέτοντας τα σχετικά έγγραφα στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC).

Η εταιρεία έχει θέσει την τιμή-στόχο μεταξύ 16 και 19 δολαρίων ανά μετοχή. Εάν η εισαγωγή της στο χρηματιστήριο γίνει στο ανώτερο όριο, η X-energy θα μπορούσε να αντλήσει καθαρά περίπου 814 εκατομμύρια δολάρια.

Η δημόσια εγγραφή αναμένεται να προσφέρει ανακούφιση στους επενδυτές της startup, οι οποίοι, σύμφωνα με το PitchBook, έχουν ήδη βάλει περίπου 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια στην εταιρεία.

Η Amazon αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της X-energy. Ο τεχνολογικός κολοσσός ηγήθηκε πρόσφατα ενός γύρου χρηματοδότησης Series C-1 ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ έχει δεσμευτεί να αγοράσει έως και 5 gigawatts πυρηνικής ενέργειας από την εταιρεία μέχρι το 2039.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η X-energy είχε επιχειρήσει στο παρελθόν να εισαχθεί στο χρηματιστήριο μέσω αντίστροφης συγχώνευσης με μια Εταιρεία Ειδικού Σκοπού (SPAC). Ωστόσο, η συμφωνία ακυρώθηκε το 2023, καθώς η «φρενίτιδα» των SPACs άρχισε να ξεθωριάζει.

Ο σχεδιασμός της X-energy βασίζεται σε έναν αντιδραστήρα υψηλής θερμοκρασίας, ο οποίος ψύχεται με αέριο. Στο εσωτερικό του, ουράνιο εγκλωβισμένο σε σφαίρες από κεραμικό και άνθρακα ψύχεται με αέριο ήλιο. Στη συνέχεια, το αέριο μεταφέρει τη θερμότητα σε έναν βρόχο ατμοστροβίλου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Αυτός ο σχεδιασμός καυσίμου, γνωστός ως TRISO, αναμένεται να είναι ασφαλέστερος από τις προηγούμενες διατάξεις, αν και σήμερα δεν χρησιμοποιείται ευρέως.

Πέρα από την τεχνολογική πρόκληση, η startup αποκαλύπτει στα έγγραφα της SEC ότι εμπλέκεται σε διαμάχη για διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Η X-energy ισχυρίζεται ότι η Ultra Safe Nuclear Corporation (USNC), η οποία χρεοκόπησε το 2024, παραβίασε τις πατέντες κατασκευής καυσίμων της. Τα περιουσιακά στοιχεία της USNC εξαγοράστηκαν για τη δημιουργία της Standard Nuclear, και η X-energy δηλώνει ότι το ζήτημα δεν έχει επιλυθεί ικανοποιητικά.

Εκτός Κίνας, η ανάπτυξη νέων παραδοσιακών πυρηνικών αντιδραστήρων έχει σχεδόν σταματήσει, λόγω καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους. Μια νέα γενιά startups, ωστόσο, ελπίζει ότι συρρικνώνοντας τους αντιδραστήρες (Small Modular Reactors – SMRs), θα ξεπεράσει αυτές τις προκλήσεις.

Ο δρόμος όμως προς την κερδοφορία παραμένει μακρύς:

Μαζική παραγωγή: Συνήθως απαιτείται περίπου μια δεκαετία για να αρχίσει η μαζική παραγωγή να αποδίδει καρπούς μειώνοντας το κόστος. Το αν ο προγραμματισμένος αριθμός αντιδραστήρων είναι αρκετός για να ξεκλειδώσει τα οφέλη της μαζικής παραγωγής παραμένει ερωτηματικό.

Μείωση κόστους: Η X-energy εκτιμά ότι όταν οι τεχνικές παραγωγής της ωριμάσουν (το λεγόμενο μοντέλο «Nth-of-a-kind»), θα μπορέσει να μειώσει το κόστος κατά 30% σε σχέση με τον πρώτο της αντιδραστήρα («first-of-a-kind»).

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο
ΑπόNewsroom
Ακολουθήστε
Tο πρώτο ειδησεογραφικό πόρταλ στην Ελλάδα για τις startups, που αναδεικνύει τα νέα και τη δυναμική του ελληνικού οικοσυστήματος. Εκτός από την καταγραφή του ελληνικού οικοσυστήματος καλύπτει τα τεκταινόμενα και τις διεθνείς τάσεις σε ό,τι αφορά στις startups, τις επενδύσεις, τις νομικές και φορολογικές ρυθμίσεις που αφορούν στα επιχειρηματικά οικοσυστήματα της Ευρώπης και του κόσμου.