Η Ευρώπη «χτίζει» ανταγωνιστές των Big Tech πάνω στο ανοιχτό λογισμικό

Βαγγέλης Γραικόπουλος
3'

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την εμπορική αξιοποίηση του ευρωπαϊκού λογισμικού ανοιχτού κώδικα ως θεμέλιο λίθο της ατζέντας για την ψηφιακή της κυριαρχία, σύμφωνα με μια πρόσφατα δημοσιευμένη διαβούλευση.

Η πρωτοβουλία στοχεύει να μετατρέψει τα ευρωπαϊκά έργα ανοιχτού κώδικα σε εμπορικά βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις απέναντι στους κυρίαρχους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς.

Η στρατηγική, που αναμένεται να παρουσιαστεί παράλληλα με τον Νόμο για την Ανάπτυξη Cloud και AI στο πρώτο τρίμηνο του 2026, αντιμετωπίζει μια κρίσιμη ευπάθεια.

Η ΕΕ έχει χρηματοδοτήσει με επιτυχία καινοτόμα έργα ανοιχτού κώδικα, όμως μεγάλο μέρος της παραγόμενης αξίας έχει καταληφθεί από μη-ευρωπαϊκούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Η Amazon, η Microsoft και η Google ελέγχουν επί του παρόντος το 63% των παγκόσμιων δαπανών σε επιχειρηματικές υπηρεσίες cloud, με το μερίδιό τους στην αγορά να αυξάνεται σταδιακά.

Σημαντική η διατήρηση της Αξίας εντός της Ευρώπης

Η διαβούλευση αναδεικνύει τις αυξανόμενες ανησυχίες ότι «μεγάλο μέρος της αξίας που παράγεται από έργα ανοικτού κώδικα εκμεταλλεύεται εκτός της ΕΕ, ωφελώντας συχνά τεχνολογικούς κολοσσούς» μέσω συμβάσεων τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Αξιωματούχοι της Επιτροπής υποστηρίζουν ότι η χρηματοδότηση της έρευνας από μόνη της δεν μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικές εναλλακτικές όταν οι διαδικασίες προμηθειών συνεχίζουν να ευνοούν ιδιοκτησιακά συστήματα από μη ευρωπαϊκές εταιρείες.

Η επερχόμενη στρατηγική θα δώσει προτεραιότητα στην επέκταση της κοινότητας, στην ανάπτυξη σε βιομηχανικό επίπεδο, στην ενσωμάτωση στην αγορά και στη βιωσιμότητα των καινοτομιών ανοικτού κώδικα. Τα προγραμματισμένα μέτρα περιλαμβάνουν τη βελτίωση των μοντέλων διακυβέρνησης, την ενίσχυση της ασφάλειας της εφοδιαστικής αλυσίδας ανοικτού κώδικα και τη διασφάλιση οικονομικής βιωσιμότητας μέσω συνεργασιών με τον δημόσιο τομέα και μακροπρόθεσμων μοντέλων εσόδων.

Ώθηση για ψηφιακή ανεξαρτησία

Η πρωτοβουλία έρχεται καθώς αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ήδη αρχίσει να απομακρύνονται από το αμερικανικό λογισμικό. Το γερμανικό κρατίδιο της Σλέσβιχ-Χολστάιν έχει αντικαταστήσει τα Microsoft Exchange και Outlook με εφαρμογές ανοιχτού κώδικα, ενώ ο αυστριακός στρατός, δανικοί κυβερνητικοί οργανισμοί και η γαλλική πόλη της Λυών έχουν κάνει παρόμοιες κινήσεις. Το γαλλικό Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών ολοκληρώνει το NUBO, ένα κυριαρχικό cloud βασισμένο σε τεχνολογία ανοιχτού κώδικα.

Οι Βρυξέλλες στοχεύουν να αντικαταστήσουν «τα πιο ακριβά ή υπερβολικά εξορυκτικά δεδομένων ιδιόκτητα συστήματα στην αγορά της ΕΕ» με ευρωπαϊκές εναλλακτικές λύσεις ανοιχτού κώδικα, ενισχύοντας την τεχνολογική και οικονομική αυτονομία.

Η στρατηγική θα παρουσιαστεί παράλληλα με τον EU Cloud and AI Development Act (Νόμο Ανάπτυξης Cloud και Τεχνητής Νοημοσύνης), ο οποίος επιδιώκει να τριπλασιάσει την ικανότητα επεξεργασίας δεδομένων της ΕΕ σε διάστημα πέντε έως επτά ετών.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο