Αναγκαία η «επένδυση» στην εξωστρέφεια για το ελληνικό startup οικοσύστημα

Από την Ελλάδα δεν έλειψαν, και παρά την χαμηλής έμπνευσης συνθήκη, εξακολουθούν να μην μας λείπουν τα λαμπερά μυαλά που γεννούν καινοτόμες ιδέες με αξιώσεις να μετατραπούν σε προσοδοφόρες επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Τα πρώτα «early successes» μάλιστα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, με την μορφή exits ή επενδύσεων από ξένα επενδυτικά σχήματα σε ελληνικές εταιρείες. Μπορεί η επένδυση στην καινοτομία να αποτελεί βασικό παράγοντα και ασφαλή επιλογή για τη δημιουργία και εξέλιξη των ελληνικών startups, παρά ταύτα θα πρέπει να δίνεται η ίδια βαρύτητα και στην ανάγκη για την εξωστρεφή τους τοποθέτηση, που στη σύγχρονη εποχή, είναι ο μόνος δρόμος που μπορεί να προσφέρει αναπτυξιακή προοπτική και μια θέση στην αγορά με διάρκεια.

Η σοβαρή κρίση στην ελληνική οικονομία επιβάλλει στις νεοφυείς επιχειρήσεις να τοποθετήσουν στην κορυφή της στρατηγικής τους την εξωστρέφεια, ώστε ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να θωρακιστούν απέναντι στο σημερινό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από σημαντική πτώση της εγχώριας ζήτησης. Αναδυόμενα οικοσυστήματα όπως της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Πορτογαλίας που παρουσιάζουν αντίστοιχες δυνατότητες, χαρακτηριστικά και αδυναμίες με το δικό μας, κάνουν σημαντικές προσπάθειες για να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους εκτός συνόρων. Επενδύουν πιο έντονα στην εξωστρέφεια και έχουν καλλιεργήσει επαφές με τα πιο ανεπτυγμένα οικοσυστήματα της Ευρώπης, όπως π.χ. με αυτά του Λονδίνου, του Βερολίνου και του Άμστερνταμ, όπου μέσα από τη συστηματική τους παρουσία σε συνέδρια, συναφείς εκδηλώσεις και networking sessions, δικτυώνονται, προβάλλουν τη δραστηριότητά τους και εν τέλει δημιουργούν ουσιαστικές επαφές οι οποίες οδηγούν σιγά αλλά σταθερά σε ουσιαστικές, οικονομικής απόχρωσης, συνέργειες. Όλοι μιλούμε πια για εξωστρέφεια και διεθνοποίηση. Φαίνεται ότι έχουμε αντιληφθεί πλέον ότι η ανάγκη να ανοίξουμε τα στενά όρια της ελληνικής επιχειρηματικότητας είναι επιτακτική. Θεωρώ όμως ότι ακόμα δεν έχουμε προβάλλει, ούτε καν γνωστοποιήσει τη δυναμική του οικοσυστήματός μας πέρα από τα δικά μας σύνορα με τον μοναδικό τρόπο που υπάρχει και δεν είναι άλλος από την συστηματική μας παρουσία στις ξένες αγορές που *θα έπρεπε να* στοχεύουμε. Αφορμές υπάρχουν αρκετές για μια τέτοιου είδους δικτύωση: από τεχνολογικά συνέδρια και ομιλίες, μέχρι startup competitions και μικρά, στοχευμένα networking events τα οποία συνήθως οργανώνουν τοπικοί συνεργατικοί χώροι και επενδυτικά σχήματα.

Από την άλλη πλευρά, η «δράση» μας στο εσωτερικό, είναι ιδιαίτερα έντονη, συναντάμε καθημερινά ανακοινώσεις για εκδηλώσεις επιχειρηματικότητας, νέους incubators, νέα startups που τώρα ξεκινούν την πορεία τους. Παράλληλα, συναντούμε το εξής οξύμωρο: Επενδυτικά ταμεία και θεσμικοί φορείς της χώρας δεν ανοίγουν τις πόρτες τους στο εξωτερικό, δεν καταφέρνουν να έχουν την επιθυμητή προβολή σε διεθνές επίπεδο και κατ’ επέκταση να προσελκύσουν επενδυτικά ταμεία από το εξωτερικό, την ίδια στιγμή που προωθούν (και ορθά) ως δόγμα στα startups, ότι η εξωστρεφής στρατηγική είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξή και τελικά την βιωσιμότητα τους. Οι stakeholders της χώρας μας είναι λοιπόν εξαιρετικά δικτυωμένοι (επαφές με media, συμμετοχή σε εκδηλώσεις, networking events, workshops, hackathons κ.λπ.) και εκμεταλλεύονται κάθε ευκαιρία για επικοινωνία των δράσεων τους. Αν δώσουμε λίγη από την ενέργεια που σπαταλάμε στην «εσωτερική κατανάλωση» των δράσεων μας στην δημιουργία εξωστρεφούς εικόνας για το ελληνική startup σκηνή, το όφελος θα είναι πολλαπλάσιο και ουσιαστικότερο, ιδιαίτερα μέσο-μακροπρόθεσμα.

Στο Found.ation προσπαθούμε να μην ρίχνουμε απλά κλεφτές ματιές σε ό,τι συμβαίνει έξω από τη χώρα αλλά να είμαστε διαρκώς στραμμένοι στο διεθνές περιβάλλον. Τους τελευταίους μήνες βρεθήκαμε σε 4 Ευρωπαϊκά τεχνολογικά συνέδρια (σε Σόφια, Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη και Λίβανο), με θέμα την τεχνολογική καινοτομία και επιχειρηματικότητα, και διαφαίνεται μια περίοδος θετικών εξελίξεων, όπου θα απαιτηθεί η δικτύωση μεταξύ των οικοσυστημάτων, τόσο σε περιφερειακό (Βαλκάνια, ΝΑ Ευρώπη) όσο και σε ευρύτερα ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Εκεί πρέπει να κοιτάξουμε την “μεγάλη εικόνα”, η οποία αφορά την χώρα και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία προσφέρει, μαζί με τα early successes που μπορεί να δείξει στην μέχρι τώρα πορεία της.

Η πρωτοβουλία Jeremie ήταν αναμφίβολα σημαντική για την εξέλιξη του οικοσυστήματος τα τελευταία τρία χρόνια και έδωσε προοπτικές στους εν δυνάμει tech entrepreneurs. Για το υπόλοιπο του παρόντος Προγράμματος καθώς και για κάθε επόμενη αντίστοιχη πρωτοβουλία, στην κορυφή των προτεραιοτήτων για τη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων, θα πρέπει να είναι η προσπάθεια για την επιδίωξη συνεργασιών με αντίστοιχα funds του εξωτερικού ώστε να δημιουργούνται συν-επενδύσεις μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ. Να ενεργοποιηθούν πιο έντονα οι θεσμικοί φορείς και τα μέλη της επενδυτικής κοινότητας στο διεθνές περιβάλλον, με στόχο να ξεκινήσουν να προσελκύονται επενδύσεις. Σαν ελληνικό startup οικοσύστημα να κάνουμε εντονότερη την παρουσία μας εκτός συνόρων, να κρατάμε επαφή με την ανανεωμένη πληροφορία, να συμμετέχουμε σε διεθνείς διοργανώσεις, να πραγματοποιούμε επαφές στα περιθώριά τους και να ξεκινήσουμε τελικά να προσελκύουμε πραγματικές ευκαιρίες στην Ελλάδα.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις