Κερδίζει συνεχώς έδαφος η χρήση των POS στην ελληνική αγορά
Άνοδο ύψους 17% παρουσιάζει ο αριθμός των POS στη χώρα μας, την περίοδο 2018-2020, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας τεχνολογίας Printec.
Σημαντική αύξηση παρουσίασε ο αριθμός των τερματικών αποδοχής καρτών (POS) από το 2018 έως το 2020 στην Ελλάδα, με το ποσοστό να ανεβαίνει κατά +17% (κατά περίπου 116.000).
Η είδηση αυτή δεν προκαλεί έκπληξη, αφού όλο και αυξάνεται η δημοτικότητα των πληρωμών με κάρτα ή άλλων εναλλακτικών μεθόδων, με τον μέσο όρο ανόδου σε σειρά χωρών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, να φτάνει το 20%.
Σταθερά παραμένουν τα ATMs την περίοδο 2018-2020
Φαίνεται πως, παρόλο που η αγορά των ΑΤΜs είναι σταθερή τα τελευταία 3 χρόνια, τα ίδια τα ΑΤΜs εξελίσσονται, κυρίως ως προς τις υπηρεσίες που προσφέρουν, τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν και τον σχεδιασμό τους. Καθώς οι πελάτες αναμένουν από τα ΑΤΜs να έχουν απόδοση όπως οι άλλες τεχνολογίες και συσκευές που έχουν συνηθίσει, η λειτουργικότητα και η μορφή των ΑΤΜs έχουν αλλάξει προς μια πιο διαισθητική εμπειρία για τον χρήστη. Από τις οθόνες αφής, το ζουμ με το δάχτυλο έως και τις ανέπαφες συναλλαγές και τον έλεγχο ταυτότητας μέσω κινητού, οι τραπεζικοί πελάτες μπορούν πλέον να απολαμβάνουν παρόμοια εμπειρία στο ΑΤΜ, όπως σε άλλες σύγχρονες ηλεκτρονικές συσκευές ευρείας κατανάλωσης.
Ο ρόλος των ATMs στα τραπεζικά καταστήματα του μέλλοντος
Η πανδημία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον ψηφιακό μετασχηματισμό το 2020, με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα. Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, η κοινωνική αποστασιοποίηση και τα lockdowns έχουν ωθήσει τόσο τους πελάτες όσο και τους οργανισμούς να βρουν νέους ψηφιακούς τρόπους συναλλαγής, με τους καταναλωτές να έχουν πλέον εκπαιδευτεί και εξοικειωθεί με τις ψηφιακές υπηρεσίες και τα self-service κανάλια.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Printec, όπως όλα δείχνουν, τα τραπεζικά καταστήματα τα επόμενα χρόνια θα μειωθούν και θα έχουν μια εντελώς διαφορετική μορφή. Συνήθως, στα τραπεζικά καταστήματα συναντούμε 4 «ζώνες» εξυπηρέτησης πελατών – τη ζώνη 24ωρης self-service λειτουργίας όπου βρίσκονται και τα ATMs και η οποία είναι συνδεδεμένη με το τραπεζικό κατάστημα, αλλά φυσικά αποκομμένη, την υποβοηθούμενη ζώνη self-service, η οποία βρίσκεται μέσα στο κατάστημα και οι πελάτες μπορούν να πραγματοποιούν μόνοι τους συναλλαγές σε μηχανήματα και να ζητούν βοήθεια από υπαλλήλους σε περίπτωση που χρειάζεται, η ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και η ζώνη για συναλλαγές στο ταμείο. Σε αυτά έρχονται να προστεθούν και οι υπηρεσίες που παλαιότερα εκτελούνταν στο κατάστημα, ενώ πλέον μπορούν να ολοκληρωθούν απομακρυσμένα, μέσω των ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχουν οι οργανισμοί στους πελάτες τους, απομακρύνοντας τους πελάτες από τα καταστήματα. Έτσι, στα τραπεζικά καταστήματα των επόμενων χρόνων, στόχος είναι να πραγματοποιούνται οι περισσότερες συναλλαγές ρουτίνας στις ζώνες 24ωρης self-service λειτουργίας, υποβοηθούμενης self-service λειτουργίας, ενώ οι συναλλαγές που προσδίδουν υψηλή αξία στις τράπεζες να πραγματοποιούνται στη ζώνη παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το 1981, η Alpha Bank έφερε για πρώτη στην Ελλάδα τις Αυτόματες Ταμειολογιστικές Μηχανές γνωστές ως ATM ενώ το 1988 επίσης η Alpha Bank κυκλοφόρησε την Cashcard Visa, την πρώτη τραπεζική και πιστωτική κάρτα στην Ελλάδα που αποτελούσε συνδυασμό πιστωτικής κάρτας και κάρτας αναλήψεων και καταθέσεων μετρητών.