Βρισκόμαστε σε μια εποχή που το παραδοσιακό τηλεοπτικό τηλεκοντρόλ έχει αρχίσει να σκονίζεται. Το ελληνικό κοινό, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, στρέφεται μαζικά στις on-demand υπηρεσίες. Ο μέσος τηλεθεατής βιώνει ήδη το λεγόμενο “subscription fatigue” (κόπωση συνδρομών): πληρώνει παγκόσμιους κολοσσούς όπως το Netflix, το Apple TV και το Disney+, στηρίζει εξειδικευμένες εγχώριες προσπάθειες επί πληρωμή (όπως το Cinobo για τον ποιοτικό και ανεξάρτητο κινηματογράφο), ενώ παράλληλα έχει τη διέξοδο του εντυπωσιακά επιτυχημένου –και εντελώς δωρεάν– Ertflix.
Μέσα σε αυτό το φαινομενικά κορεσμένο και άκρως ανταγωνιστικό τοπίο, έρχεται μια επιχειρηματική κίνηση να ταράξει τα νερά: Ο Όμιλος Antenna, η Alter Ego (Mega) και η Motor Oil (με άμεσους δεσμούς με Alpha/Star) ενώνουν τις δυνάμεις τους. Αποκτούν από ένα τρίτο (33,3% έκαστος) της πλατφόρμας ANT1+, με την Alter Ego και τη Motor Oil να επενδύουν από περίπου 5,5 εκατ. ευρώ η καθεμία. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις τους, στόχος είναι η πλήρης αναβάθμιση και η λανσάρισμα μιας νέας εμπορικής επωνυμίας που θα αφήσει πίσω το brand ANT1+.
Γιατί όμως τρεις τεράστιοι όμιλοι, που ανταγωνίζονται σκληρά στην ελεύθερη τηλεόραση, αποφασίζουν να συμμαχήσουν στο streaming;
Οι 4 στρατηγικοί άξονες της συμμαχίας
- Το Μοντέλο “Hulu” και οι οικονομίες κλίμακας: Στις ΗΠΑ, όταν τα παραδοσιακά δίκτυα κατάλαβαν ότι το Netflix τους “κλέβει” το κοινό, ενώθηκαν και δημιούργησαν το Hulu. Η συντήρηση μιας σύγχρονης streaming πλατφόρμας αποτελεί μια οικονομική “μαύρη τρύπα”. Μοιράζοντας το δυσβάσταχτο τεχνολογικό κόστος στα τρία, οι όμιλοι δημιουργούν μια τεράστια κοινή δεξαμενή περιεχομένου με βιώσιμους οικονομικούς όρους.
- Το παράδοξο της ελληνικής μυθοπλασίας: Το Netflix ρίχνει δισεκατομμύρια στο Χόλιγουντ, αλλά του λείπει η εντοπιότητα, εκτός κάποιων ελαχίστων εξαιρέσεων. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ένα δομικό πρόβλημα: η παραδοσιακή τηλεοπτική μυθοπλασία “χτυπάει” υψηλά νούμερα, αλλά απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες και νοικοκυρές. Το νεανικό, δυναμικό κοινό που πληρώνει συνδρομές δεν βλέπει “σαπουνόπερες”. Το στοίχημα της νέας πλατφόρμας είναι να ενώσει δυνάμεις για να παράγει premium, κινηματογραφικών προδιαγραφών ελληνικές σειρές (στα πρότυπα του Maestro) που θα πείσουν τους νέους να πληρώσουν.
- Direct-to-Consumer (D2C) και η αξία των δεδομένων: Στην ελεύθερη τηλεόραση, τα κανάλια δεν ξέρουν ποιος ακριβώς τους βλέπει. Στο streaming, οι εταιρείες κατέχουν τα δεδομένα (Data) των χρηστών: ηλικία, συνήθειες, email, στοιχεία πληρωμής. Για ομίλους με ευρύτερες δραστηριότητες στην ενέργεια, τα καύσιμα και τα media, αυτά τα δεδομένα είναι ανεκτίμητα για στοχευμένο marketing.
- Bundling (πακετοποίηση): Το να ζητήσεις από τον Έλληνα άλλη μια μηνιαία συνδρομή 8 ευρώ είναι ρίσκο. Με τους μετόχους όμως να έχουν διασυνδέσεις με ευρύτερους κλάδους (π.χ. πάροχοι ενέργειας ή τηλεπικοινωνιών), η νέα πλατφόρμα θα μπορούσε να προσφέρεται ως “δώρο” ή με μεγάλη έκπτωση μέσα από πακέτα ρεύματος ή κινητής τηλεφωνίας, αποκτώντας ακαριαία χιλιάδες χρήστες.
Το Ντόμινο: Πώς απαντούν Cosmote TV, Nova, Vodafone και… ΔΕΗ
Η είσοδος αυτού του σχήματος δεν περνάει απαρατήρητη από το εδραιωμένο οικοσύστημα της συνδρομητικής τηλεόρασης. Ο χάρτης επανασχεδιάζεται και οι παραδοσιακοί παίκτες έχουν ήδη ετοιμάσει τα όπλα τους:
Το μοντέλο του “Super-Aggregator”: Η Cosmote TV, η Nova και η Vodafone ήδη λειτουργούν ως «ομπρέλες», ενσωματώνοντας το Netflix, Disney+ και το HBO στα πακέτα τους. Το ιδανικό σενάριο (win-win) θα ήταν να ενσωματώσουν και τη νέα ελληνική πλατφόρμα, κρατώντας τους χρήστες στο δικό τους περιβάλλον.
Επιθετικό τηλεπικοινωνιακό bundling: Ελέγχοντας το “καλώδιο” του ίντερνετ, αναμένεται να απαντήσουν με επιθετικά πακέτα “Triple” ή “Quadruple Play” (Σταθερό, Ίντερνετ, Κινητό και Τηλεόραση μαζί) σε τιμές που μια αυτόνομη πλατφόρμα δεν μπορεί να χτυπήσει.
Ο πόλεμος του περιεχομένου: Τα αθλητικά δικαιώματα (Super League, Ευρωπαϊκές διοργανώσεις) θα παραμείνουν το “ιερό δισκοπότηρο” που θα προσπαθήσουν να κλειδώσουν οι πάροχοι. Παράλληλα, αν η νέα πλατφόρμα μπει δυνατά στη μυθοπλασία, η Cosmote και η Nova θα αυξήσουν τα δικά τους budget για premium ελληνικές παραγωγές (όπως έκανε η Cosmote με τις 17 Κλωστές).
Ο “Ελέφαντας στο Δωμάτιο”: ΔΕΗ “One Vision”. Η μεγαλύτερη ανατροπή στην αγορά δεν έρχεται από παραδοσιακό πάροχο, αλλά από τη ΔΕΗ. Μέσα από το νέο στρατηγικό της πλάνο με την ονομασία “One Vision”, η ΔΕΗ μετασχηματίζεται σε έναν απόλυτο πάροχο υπηρεσιών. Έχοντας ήδη λανσάρει το ΔΕΗ Fiber (οπτικές ίνες) και ετοιμάζοντας υπηρεσίες τηλεφωνίας, έχει μπει δυναμικά και στο κομμάτι της ψυχαγωγίας. Η ΔΕΗ ήδη πακετάρει συνδρομές Disney+ μαζί με τα προγράμματα ρεύματος, ενώ προσφέρει και κουπόνια για το ANT1+. Το αν η ΔΕΗ θα δημιουργήσει δική της πλατφόρμα ή αν θα λειτουργήσει ως ο μεγαλύτερος “Super-Aggregator” της χώρας (ενσωματώνοντας το νέο “Hulu” των καναλιών στα δικά της πακέτα ρεύματος/ίντερνετ) είναι το μεγαλύτερο στοίχημα της αγοράς.
H αγορά “βράζει” από φήμες εξαγορών. Οι συνεχείς συζητήσεις γύρω από το μέλλον και την πιθανή πώληση της Nova (ή των υπηρεσιών τηλεόρασης γενικότερα από διάφορους “παίκτες” σε επενδυτικά funds) δημιουργούν ένα ασταθές περιβάλλον, ενώ τον τελευταίο καιρό υπάρχουν φήμες για την πώληση της Vodafone Ελλάδας, παρότι το διέψευσε ο CEO της. Σε μια αγορά που συγκεντρώνεται ραγδαία, κανείς δεν αποκλείει έναν νέο γύρο συγχωνεύσεων ως άμυνα απέναντι στην είσοδο καναλαρχών και εταιρειών ενέργειας στο streaming.
Συμπερασματικά
Η σύμπραξη Antenna, Alter Ego και Motor Oil δεν είναι μια απλή επένδυση, αλλά ένα αμυντικό σύμφωνο επιβίωσης της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης στην ψηφιακή εποχή. Στο παγκόσμιο χωριό του streaming, κανένα ελληνικό κανάλι δεν μπορεί να επιβιώσει μόνο του απέναντι στους πολυεθνικούς κολοσσούς.
Μαζί, έχουν τα κεφάλαια και το περιεχόμενο για να δημιουργήσουν τον απόλυτο εγχώριο παίκτη. Για να πετύχουν, ωστόσο, θα πρέπει να προσφέρουν άψογη τεχνολογική εμπειρία και περιεχόμενο που να δικαιολογεί το κόστος του απέναντι στο δωρεάν Ertflix και τις αμερικανικές παραγωγές.
Η μάχη για το ελληνικό τηλεκοντρόλ μόλις ξεκίνησε.
