Η επανάσταση του ψηφιακού μετασχηματισμού περνάει από τα APIs
Τα APIs λειτουργούν σαν συγκολλητική ουσία μεταξύ διαφορετικών πληροφοριακών συστημάτων ή/και οργανισμών και δίνουν τη δυνατότητα της συνεργασίας των συστημάτων για την υλοποίηση μιας υπηρεσίας ή διαδικασίας.
Το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας αρχίζουμε και αντιλαμβανόμαστε όλο και πιο έντονη την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, μέσα από καθημερινές προσωπικές και εργασιακές ασχολίες και σε διάφορα γεγονότα της ζωής μας. Ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση, άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού από απόσταση και χωρίς να χρειάζεται να στείλω χαρτιά, ψηφιακή αλλαγή συμβολαίου παροχής ρεύματος όταν μετακομίζω, ενημέρωση για την κατάσταση της αποστολής μου με τα ψώνια μου μέσω chatbot κοκ.
Όλες αυτές οι χρήσιμες δυνατότητες γίνονται πραγματικότητα μέσω των Application Programming Interfaces (APIs). Τα APIs λειτουργούν σαν συγκολλητική ουσία μεταξύ διαφορετικών πληροφοριακών συστημάτων ή/και οργανισμών και δίνουν τη δυνατότητα της συνεργασίας των συστημάτων για την υλοποίηση μιας υπηρεσίας ή διαδικασίας. Ζητάω από το chatbot του παρόχου μου “τι χρωστάω”, βλέπω την εικόνα και μπορώ από το ίδιο περιβάλλον να πληρώσω, λαμβάνω αμέσως την απόδειξη, καταχωρώ τους πόντους μου και επιλέγω να ειδοποιηθώ με μήνυμα στην έκδοση του επόμενου λογαριασμού. Τη στιγμή εκείνη διαφορετικά συστήματα συνεργάζονται μεταξύ τους και δίνουν στον καταναλωτή αυτή την εμπειρία.
Θα πίστευε κανείς ότι τα APIs αφορούν μόνο τις τεχνολογικές εταιρείες, δεν είναι όμως έτσι. Δημιουργούν πολλαπλασιαστικά οφέλη σε κάθε τομέα της οικονομίας, όπως στην υγεία, στην ενέργεια, στον τραπεζικό τομέα, το real estate, τις τηλεπικοινωνίες, τα logistics, την διασκέδαση και ιδιαίτερα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που προσπαθούν να προσεγγίσουν το ψηφιακό κοινό μέσω κορεσμένων δικτύων διαφημίσεων και αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη δύναμη μετασχηματίζοντας τα συστήματά τους ώστε να ανταλλάσσουν δεδομένα, δίνοντας τη δυνατότητα σε τρίτους developers να τις αξιοποιούν για δημιουργία χρήσιμων εφαρμογών για συγκεκριμένα κοινά (όπως γίνεται με πυκνό χρονοδιάγραμμα κατά τη διάρκεια ενός 3ήμερου crowdhackathon) και δημιουργώντας οικοσυστήματα αξίας.
Η πρόσβαση των οργανισμών με ψηφιακό τρόπο σε ολοένα και μεγαλύτερα κοινά επιτυγχάνεται με το last mile που μπορεί να είναι το κινητό τηλέφωνο του χρήστη, και έναν απλό και εύχρηστο τρόπο όπως είναι ένα chatbot. Με 91% του πληθυσμού ενεργών χρηστών Viber στην Ελλάδα, αντιλαμβάνεται κανείς τη μεγάλη δυνατότητα των επιχειρήσεων και των οργανισμών για τη δημιουργία ολοκληρωμένων, εύχρηστων και γρήγορων στοχευμένων υπηρεσιών.
Η σχεδίαση λοιπόν τέτοιων εμπειριών, με κέντρο τον χρήση, που δεν τον βάζουμε να δει μια διαφήμιση, αλλά του δίνουμε μία χρήσιμη υπηρεσία, είναι μια πρόκληση ψηφιακού μετασχηματισμού όλων των κλάδων και οργανισμών που έχουμε αρχίσει να βιώνουμε, και στη χώρα μας.