Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Costantino Roselli: «Η NTZNS είναι ένα cultural brand»

Ένα project σαν αυτό του NTZNS υπερβαίνει τις γνώσεις της μόδας. Αυτό που χτίζεται είναι μοναδικό και αποτελεί τα θεμέλια για το πως θα είναι η πραγματικότητα σε λίγα χρόνια με καθοριστικό milestone το 2030

Ο Costantino Roselli, CEO της NTZNS, με πλούσιο επιχειρηματικό βιογραφικό, με όραμα και πάθος για δημιουργία, μιλά αποκλειστικά στο Startupper.gr για την ψηφιακή μόδα, το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα, τις Startups, τους επενδυτές και τους Netizen, σε ένα κόσμο που κινείται πια γύρω από από τα Social Media και το Metaverse.

Startupper.gr: Η NTZNS αποτελεί μια από τις πρώτες, ίσως και μοναδικές πρωτοβουλίες ψηφιακής μόδας στην Ελλάδα. Τι είναι όμως η ψηφιακή μόδα και γιατί κάποιος να θελήσει να ασχοληθεί ή ακόμα και να επενδύσει σε αυτή;

Costantino Roselli: Η ψηφιακή μόδα είναι αποτέλεσμα της ψηφιακής ταυτότητας που έχουν αποκτήσει πλέον όλοι οι άνθρωποι. Πολύ πιο απλά η ψηφιακή μόδα ντύνει τον εαυτό σου ή\και το avatar σου στα Social Media, στα video games και στους νέους Metaverse κόσμους που έχουν αρχίσει και δημιουργούνται.

Ο εικονικός κόσμος είναι πλέον σίγουρο ότι θα είναι μέρος της πραγματικότητας μας με πρώτο σταθμό (milestone) το 2030. Είναι το επόμενο βήμα στην ψηφιακή πραγματικότητα. Το πρώτο βήμα ήταν το internet, η δυνατότητα να ανταλλάσουμε πληροφορίες (web 1), το δεύτερο ήταν τα Social Media που μας έδωσαν τη δυνατότητα άμεσης συμμετοχής (interaction) μεταξύ μας δημιουργώντας ψηφιακές οντότητες και ρόλους σε ένα πιο ευρύ φάσμα από την καθημερινότητα μας. Ο κόσμος μας, από μια κατάσταση, μια δουλειά, μια παρέα, ένα περιβάλλον, μετατράπηκε σε έναν πολλαπλό ρόλο media όπου συμμετέχουμε ενεργά δημιουργώντας νέες ταυτότητες επιρροής (influencers) που πλέον επιδρούν και αλλάζουν την φυσική μας ταυτότητα (web 2). Τώρα, ήρθε η στιγμή να πάμε ακόμα ένα βήμα πιο πέρα. Στο να δημιουργήσουμε κόσμους στους οποίους θα μπορούμε να επιτύχουμε πλήρη ένταξη (full immersion). Αυτό θα γίνει χρησιμοποιώντας avatars είτε σε mobile, web μορφή είτε σε εικονική (VR\AR). H μεγάλη διαφορά βρίσκεται στο ότι το Metaverse δεν έχει τα όρια που έχει ο φυσικός κόσμος, όπως βαρύτητα, φύλο, σύνορα, στερεότυπα, και φυσικές δυνάμεις. Στον εικονικό κόσμο μπορείς να είσαι όλα όσα θες, να κάνεις όλα όσα φαντάζεσαι και πάνω απ’όλα να ντυθείς όπως ονειρεύεσαι!

Γιατί να επενδύσει κάποιος στη ψηφιακή μόδα; Αρκεί να διαβάσει τα νούμερα και τις κινήσεις της αγοράς. Σύμφωνα με τα reports της Morgan Stanley και της McKinsey η αξία του Metaverse industry ανέρχεται στα $148 δις ενώ το 2030 θα ανέρχεται στα $8 τρις. Το ψηφιακό luxury fashion σύμφωνα με τη Statista θα φτάσει τα $50 δις και τα NFTs τα $240 δις ενώ ήδη πωλούνται από $10 εκ – $20 εκ fashion NFTs την εβδομάδα.

Δεν νομίζω ότι υπάρχει σοβαρός επενδυτής που δεν έχει ήδη επενδύσει σε κάποιο κλάδο γύρω από το Metaverse και η ψηφιακή μόδα μαζί με το virtual real estate είναι οι πιο δυνατές και σίγουρες επενδύσεις.

Startupper.gr: Η ιδέα για τη Netizens ξεκίνησε πριν από περίπου μία δεκαετία, με την άνοδο του Metaverse και της αγοράς NFTs , θεωρείτε πως η ιδέα έχει αποκτήσει νέα δυναμική; Τα δεδομένα έχουν συμβάλει στην αλλαγή ή τον επαναπροσδιορισμό της κεντρικής ιδέας της Startup;

Costantino Roselli: Οπωσδήποτε! Ζούμε σε έναν κόσμο όπου η αλλαγή είναι η μοναδική σταθερά. Όποιος φοβάται την αλλαγή ή δεν την αποζητά είναι ήδη εκτός αγοράς, απλά δεν το ξέρει ακόμα. Όταν το μάθει θα είναι πια αργά. Αυτό που δεν αλλάζουμε είναι το γιατί κάνουμε ότι κάνουμε κι αυτό βρίσκεται στο μανιφέστο μας που εκφράζεται μέσα από τις υπηρεσίες, τις αξίες και τα προϊόντα μας.

H NTZNS ξεκίνησε με την ιδέα να δημιουργήσει ένα εικονικό περιβάλλον πάνω στο οποίο θα μπορούν να συνδέονται και να χτίζουν επαγγελματικές και εμπορικές σχέσεις οι οίκοι μόδας, οι σχεδιαστές, και οι influencers με απευθείας σύνδεση με τους πελάτες τους, χωρίς την ανάγκη ενδιάμεσων (showrooms, trade fairs, fashion shows, pr, productions, κλπ.). Και χωρίς φυσικά την ανάγκη ενός κοστοβόρου και χρονοβόρου supply chain δικτύου.

Εκείνο που αλλάζει σήμερα είναι ο τρόπος που το κάνουμε αυτό και το εύρος της αγοράς που έγινε πολύ μεγαλύτερο (thanks to Mark). Η αποστολή μας ωστόσο παραμένει η ίδια. Δημιουργούμε μια 360 0 εμπειρία στο κοινό μας μέσα από τις ψηφιακές μας συλλογές, NFTs, SaaS και art productions.

 

Πρωταρχικός μας στόχος είναι να συνδέσουμε τους designers με το κοινό τους ντύνοντας Influencers και Celebrities (βλ. Harry Styles, Bella Hadid, ABA Wils, KIRA, etc) και να δημιουργήσουμε ένα NFT Gaming experience για τα Fashion Brands και τους influencers (therefore their end users).

Startupper.gr: Ως Startup πόσο δύσκολο είναι να αντιμετωπίσετε τον ανταγωνισμό και την συνεχή άνοδο, ποιά είναι τα σημεία αναφοράς που σας καθιστούν διαφορετικούς από τους ανταγωνιστές σας;

Costantino Roselli: Αυτό που κάθε καινοτόμος επιχειρηματίας επιθυμεί, είναι να μπορεί να συμμετέχει σε ένα εγχείρημα που θα αλλάξει το κόσμο. Όταν αυτό συμβαίνει δεν βλέπεις πουθενά ανταγωνισμό παρά μόνο συμμαχίες, και συνοδοιπόρους. Έτσι βλέπουμε κι εμείς τους “ανταγωνιστές” μας στο digital fashion και συνολικά στο Metaverse. Με αυτή τη λογική απλά μαθαίνουμε, συνεργαζόμαστε και συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της αγοράς, η οποία εξαπλώνεται με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς προς όλες τις κατευθύνσεις.

Η διαφορά μας βρίσκεται σε 3 βασικά σημεία. Το πρώτο είναι ότι για εμάς τα NFT δεν είναι στατικά προιόντα, όπως ένας πίνακας, ή ένα ρούχο. Για εμάς είναι κλειδιά που χρησιμοποιούνται για να ξεκλειδώσεις πόρτες που σε οδηγούν σε μεγαλύτερα και πιο αξιόλογα assets. Δημιουργούμε μέσα από τα NFTs valuable experiences και ένα πολυσυλλεκτικό asset που αυξάνει κατά πολύ την αξία του στην αγορά ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί αφοσιωμένους οπαδούς στις κοινότητες των fashion brands (build loyal fans in the community of fashion brands).

Το δεύτερο είναι ότι δημιουργούμε μια διαδικασία μέσω του οποίου οι σχεδιαστές και τα brands θα μπορούν να σχεδιάσουν ό,τι θέλουν για όποια πλατφόρμα θέλουν interoperability). Το interoperability θεωρείται το άγιο δισκοπότηρο στο Metaverse κι εμείς απλά το βρήκαμε. Το τρίτο, και βασικότερο για εμάς, είναι το ότι δεν φτιάχνουμε μια ακόμα εταιρεία σαν τις άλλες αλλά ένα cultural brand που σαν στόχο έχει τη δημιουργία ενός mindset που θα χτίσει τις κοινωνίες του μέλλοντος. Με λίγα λόγια το πώς πρέπει να σκεφτόμαστε για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε, αντί να μένουμε στατικοί. Το χαρακτήρισα βασικότερο γιατί είναι το πιο δύσκολο.

Startupper.gr: Από που αντλείτε χρηματοδότηση; Οι επενδυτές και τα VCs φαίνεται να δείχνουν ενδιαφέρον για τέτοιου είδους ιδέες ή τείνουν να αντιμετωπίζουν την ψηφιακή μόδα με επιφυλακτικότητα;

Costantino Roselli: Προς το παρόν αντλούμε χρηματοδότηση από ίδια κεφάλαια, και βοήθεια από business angels που κατάλαβαν πολύ νωρίς τη δυναμική της αγοράς. Έχουμε ήδη 2 letter of intent από VCs στην Αμερική και Γαλλία και κάποιες θετικές πρώτες συζητήσεις με ένα ελληνικό VC.

Επιλέγουμε τους επενδυτές μας με 3 κανόνες. Πρώτον, ταχύτητα επενδυσης και αποφασιστικότητα. Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και η αναποφασιστικότητα είναι σημάδια ερασιτεχνισμού. Δεύτερον, το δίκτυο που το VC μπορεί να μας παρέχει τόσο για συνεργασίες όσο και συμβούλους (advisory board). Τρίτον, σοβαρό επενδυτικό κεφάλαιο.

Startupper.gr: Η ανάπτυξη μιας τόσο on point και πρωτοποριακής ιδέας αναμφίβολα προέρχεται μετά από ενδελεχή μελέτη τόσο της μόδας όσο και της αγοράς. Εσείς έχετε background στην βιομηχανία της μόδας; Θα μπορούσατε να μας πείτε συνοπτικά λίγα λόγια για το ιστορικό του Costantino Roselli;

Costantino Roselli: Eίμαι ελληνοιταλός κι αυτό με βοήθησε να χτίσω μια multi-culti νοοτροπία. Όταν ήμουν μικρός με ρωτούσαν ποια χώρα μου αρέσει πιο πολύ κι ενώ αυτό ήταν μια αθώα ερώτηση εγώ έπρεπε να επιλέξω μεταξύ του πατέρα μου και της μητέρας μου. Έτσι μεγαλώνοντας υποσχέθηκα να δημιουργήσω έναν κόσμο όπου τα σύνορα, οι εθνικότητες και τα στερεότυπα όχι μόνο δεν θα έχουν καμία αξία αλλά δεν θα μπορούν καν να λειτουργήσουν μέσα σε αυτόν. Το να συλλάβεις και να δημιουργήσεις μια ιδέα που αλλάζει θεμελιωδώς τον κόσμο δεν είναι απόρροια εμπειριών και γνώσης, χρειάζεται πάνω απ’ όλα όραμα και πάθος για δημιουργία.

Όσον αφορά τα skills μου και τις γνώσεις μου είμαι bestselling author, Brand Storyteller, Futurist και Keynote Speaker. Το Linkedin με έχει καταχωρήσει στο 1% των κορυφαίων Marketer στο Marketing Industry, είμαι mentor στο Coursera, AllilonNet, και 100Mentors, μέλος της κοινότητας “:Leadership” και “This is Marketing” του Seth Godin, “The Blueprint of Game-Changers” του Robin Sharma και του think tank “The Infinite Club” με θέμα “immortality as a lifestyle.” Ξεκίνησα την καριέρα μου ως IT και εργάστηκα για 15 χρόνια σε διεθνείς corporate οργανισμούς στην Ελλάδα, Ιταλία με τελευταία στάση τις Βρυξέλλες ως Executive IT Marketing Director όπου αποφάσισα να σταματήσω την καριέρα μου, θέλοντας να ακολουθήσω νέα μονοπάτια. Συνέχισα ως freelancer Brand Strategist Consultant και συνεργάστηκα σε projects για brands όπως τα Ferrari, Red Bull, Dior, Moschino και οργανισμούς όπως Milan Fashion Week.

Αργότερα δημιούργησα το δικό μου branding agency, τη Weird Authentic People, με κατεύθυνση την αγορά της μόδας στα πλαίσια του οποίου συνεργάστηκα με αρκετά brands, και στην Ελλάδα, τοποθετώντας τα στην διεθνή αγορά. Περισσότερα για εμένα μπορείς να βρείς στο site μου costantinoroselli.com

Ένα project σαν τους NTZNS υπερβαίνει τις γνώσεις της μόδας. Αυτό που χτίζουμε είναι μοναδικό και αποτελεί τα θεμέλια για το πως θα είναι η πραγματικότητα σε λίγα χρόνια με καθοριστικό milestone το 2030. Όταν η καθημερινότητα θα είναι όχι απλά τρισδιάστατη αλλά συνολική εμπειρία που θα τη ζεις με όλες σου τις αισθήσεις. Όταν θα μπορείς να αγοράσεις ψηφιακά ρούχα για το αβαταρ σου, τον ψηφιακό σου εαυτό, που θα χρησιμοποιείς στη δουλειά σου, στις εκδηλώσεις σου, στα πάρτι σου, στις συναυλίες σου αλλά και όχι μόνο.

Φαντάσου έναν κόσμο όπου θα μπορείς να συμμετέχεις σε όλες τις αποφάσεις που σε αφορούν ενεργά, να επιλέγεις και όχι να επιλέγουν άλλοι για εσένα (DAO). Να επικοινωνείς ενεργά και να βρίσκεσαι με όλες σου τις αισθήσεις σε όλες τις γωνιές του πλανήτη. Αυτό δεν μπορεί να στο δώσει η εμπειρία και οι γνώσεις που αποκτάς αλλά το
όραμα και επιμονή για συνεχή μάθηση και δημιουργία. Χρειάζεται να πιστεύεις στο ότι μπορείς να χτίσεις το μέλλον, μια ουτοπική πραγματικότητα που ακόμα έχει πολύ λίγους θαυμαστές και ακόμα λιγότερους που κατανοούν αυτό που θα συμβεί.

Η NTZNS δεν είναι ακόμα μια startup της σειράς, είναι lifestyle, ένα cultural brand που έχει σκοπό να καθοδηγήσει αυτούς που θέλουν να αγκαλιάσουν την έννοια του να είσαι πολίτης του διαδικτύου. Να ζεις χωρίς σύνορα, χωρίς φυσικούς περιορισμούς, ταξιδεύοντας σε έναν υπερχώρο όπου η πραγματικότητα διαστέλλεται, να ζεις ιστορίες που σε κάνουν τον υπερήρωα που πάντα ήθελες να είσαι και να κάνεις παρέα με ανθρώπους που δεν θα φανταζόσουν ότι θα τους έβλεπες ποτέ γιατί μόνο η τεχνολογία web3 μπορεί να σου το προσφέρει. Αυτό που υπάρχει πάντα στο μυαλό μου είναι το μέλλον γιατί εκεί θα ζήσουμε το υπόλοιπο της ζωής μας και δεν με ενδιαφέρει να κρατήσω καμία επαφή με το παρελθόν. Οι παραδόσεις και οι επαναλήψεις είναι ότι πιο βαρετό υπάρχει, απλά για τους περισσότερους είναι comfort zone.

Πιστεύω ότι η τεχνολογία είναι κομμάτι της βιολογικής μας εξέλιξης και ο λόγος που θα περάσουμε στο επόμενο στάδιο της εξέλιξης μας (από Homo-Sapiens σε Homo- Something else). Η μόδα, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, είναι η αρχή για αυτή την εξέλιξη. Αλλάζει συνεχώς, δίνει εικόνα στο self-statement και σε κάνει να ξεχωρίζεις. Είναι τέχνη, πολιτισμός, και σου δημιουργεί αισθητική. Η ψηφιακή μόδα δημιουργεί culture και είναι το κλειδί για αυτό που ακολουθεί στη δημιουργία του αληθινού Metaverse.

Startupper.gr: Παρ’ ότι το μέλλον του NTZNS φαίνεται αρκετά ελπιδοφόρο, υπάρχουν εγχειρήματα σας στο παρελθόν που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες σας και τελικά δεν τα ολοκληρώστε;

Costantino Roselli: Εννοείται πως ναι. Αυτό είναι η φυσιολογική πορεία κάθε επιχειρηματία. Δεν επιχειρείς για να πετύχεις ή όχι. Απλά επιχειρείς. Δημιουργείς καταστάσεις που μπορούν να φέρουν σε ένα τραπέζι μια ομάδα που θα λατρέψει το όραμα σου, περίεργους (pioneers and first admirers) που θα αγοράσουν αυτό που φτιάχνεις και επενδυτές που βλέπουν που βρίσκεται το μέλλον. Το εγχείρημα μπορεί να δουλέψει, μπορεί και όχι (it might work or not). Ο επιχειρηματίας μαθαίνει να ζει και με τις δυο καταστάσεις να συμβαίνουν ταυτόχρονα σαν να είναι ότι πιο φυσιολογικό υπάρχει.

Startupper.gr: Ποια είναι η γνώμη σας για το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα, τις startups και τους επενδυτές;

Costantino Roselli: Είναι θέμα ορισμού. Αν ορίσουμε τις έννοιες επιχειρηματικό οικοσύστημα και startups με διεθνή πρότυπα απλά δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Ο λόγος είναι γιατί δεν υπάρχει η επιχειρηματική νοοτροπία στη χώρα μας. (We are the land of finding a job, not the land of grabbing this opportunity). Τουλάχιστον η δική μας εμπειρία με συνεργασίες με ελληνικά incubators, business angels και VCs αυτό δείχνει. Το σημαντικότερο είναι ότι το ρολόι της διεθνούς αγοράς σε σχέση με την ελληνική αγορά είναι έτη φωτός μακριά. Ένας τρόπος να καταλάβεις τη μεγάλη διαφορά είναι να δεις τα τοπικά media που ασχολούνται με τη μόδα. Τα ευρωπαϊκά, αμερικάνικα και ασιατικά media έχουν πλέον μόνιμα verticals με θέμα το digital fashion και Metaverse. Τα newsletters τους οργιάζουν. Τα editorials είναι phygital και μετράνε τους influencers, εδω και μια δεκαετία, με ποσοστά engagement κι όχι με followers. O ρυθμός αιτήσεων για θέσεις εργασίας ως Chief Metaverse Officer ή NFT expert είναι καταιγιστικός. Κι εδώ, στα σύνορα της Ευρώπης “δεν μιλούν για τον Βruno.”

Η αγορά παγκοσμίως έχει εμβαθύνει στο connection economy ενώ στην Ελλάδα ακόμα προσπαθούμε να στήσουμε (και στήνουμε) επιχειρήσεις με τους κανόνες του ndustrial economy. Ακόμα κι αν ξέρουμε ότι θα αποτύχουν, γιατί δεν καταλαβαίνουμε ότι η επένδυση έχει να κάνει με το πως χτίζεις κάτι σήμερα που θα αλλάξει κάτι αύριο.

Στη τράπεζα ανοίγοντας εταιρικό λογαριασμό απαιτούσαν την φυσική μας παρουσία (wtf?), και μας ρώτησαν αν θέλουμε να έχουμε e-banking. Εγώ ρώτησα “γιατί γίνονται και αλλιώς οι τραπεζικές συναλλαγές;” και μου απάντησαν πως ναι, πολλοί επιχειρηματίες προτιμούν να έρχονται στην τράπεζα. Στα εστιατόρια και στα καφέ της Αθήνας ακόμα ρωτάνε αν θα πληρώσω μετρητά ή με κάρτα.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα που δεν υπακούει σε κανένα κανόνα της αγοράς. Λειτουργεί με κλειστά αυτιά και μάτια. Αντιστέκεται στις αλλαγές και δεν μαθαίνει από την ιστορία, ότι οι αλλαγές θα συμβούν είτε εμείς αντισταθούμε είτε όχι. Δεν ξέρω πως το κάνουμε αυτό αλλά μοιάζει λίγο με το γαλατικό χωριό, κάτι που ναι μεν ακούγεται ρομαντικό, μόνο που η Ελλάδα δεν παράγει μαγικό ζωμό, κι εκεί καταρρέουν όλα.

Startupper.gr: Πώς μπορεί κάποιος να γίνει NTZN και τι να περιμένει από την κοινότητά σας;

Costantino Roselli: NTZNS είναι το ακρωνύμιο της λέξης NeTiZeNS από το συνδυασμό citiZeNS και interNeT, που σημαίνει πολίτης του διαδικτύου. Για να γίνεις Netizen χρειάζεται να αγαπάς την τέχνη (art), και την τεχνολογία. Να αγκαλιάζεις τις αλλαγές και να θέλεις  να ζήσεις σε μια διαφορετική κοινωνία. Να θέλεις να σπάσεις τις αλυσίδες με τις παραδόσεις που σε πηγαίνουν πίσω και να επιθυμείς να πετάξεις πραγματικά. Να μην σε ενδιαφέρουν οι εθνικότητες, τα σύνορα, τα στερεότυπα, και να νιώθεις πολίτης του κόσμου. Να βλέπεις την φαντασία ως αναπόσπαστο κομμάτι της πραγματικότητας. Ο φυσικός σου κόσμος να είναι μια επιλογή όπως ένα ακόμα app στο smartphone σου. Η τεχνολογία πρέπει να δουλεύει για σένα, να δημιουργεί τα θεμέλια του κόσμου που ζεις.

Οι NeTiZeNS είναι storytellers. Ζουν και αφηγούνται ιστορίες, με πρωταγωνιστές τους εαυτούς τους, που οι περισσότεροι ονειρεύονται να ζήσουν. Ντύνονται με ρούχα που δεν θα μπορούσαν ποτέ να αποκτήσουν στο φυσικό κόσμο, συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και parties που δεν θα συμβούν ποτέ στο φυσικό μας χώρο, μιλούν, συνεργάζονται και κάνουν παρέα με επιχειρηματίες, influencers και celebrities που δεν θα μπορούσαν να συναντήσουν στην φυσική τους καθημερινότητα.

 

Τα ψηφιακά μας ρούχα δεν είναι σαν τα φυσικά που αγοράζεις απλά για να τα φορέσεις. Κάθε σου αγορά σε βάζει σε ένα community που μοιράζεται ιδέες, επιθυμίες, πάθη, χόμπι, και οτιδήποτε άλλο μπορείς να φανταστείς.

Το να είσαι Netizen είναι τρόπος ζωής, σκέψης και δράσης. Η ψηφιακή μόδα είναι το κλειδί για ότι θα ακολουθήσει. Διάβασε το manifesto μας και ακολούθησε μας.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις