StartUpper

Κατερίνα Σαριδάκη: Ο CapsuleT θωρακίζει τον ελληνικό τουρισμό και γίνεται εξωστρεφής

Με αφορμή την ολοκλήρωση δύο ετών από τη λειτουργία του CapsuleT και ενόψει της νέας κρίσιμης χρονιάς για τον ελληνικό τουρισμό, συνομιλήσαμε με την Κατερίνα Σαριδάκη, διευθύντρια του τουριστικού accelerator του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, η οποία μας έκανε έναν απολογισμό και μας μίλησε για τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα πλάνα της για το 2021.

S.M. Ο CapsuleT έκλεισε δύο χρόνια λειτουργίας και τρεις κύκλους, μπορείτε να μας κάνετε έναν μικρό απολογισμό;

K. Σαριδάκη: Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος ανακοίνωσε τον Απρίλιο του 2019 την έναρξη της νέας πρωτοβουλίας του, CapsuleT Travel & Hospitality Accelerator, του πρώτου επιταχυντή για Startups του τουρισμού στη χώρα μας. Η επίσημη έναρξη των προγραμμάτων έγινε το Σεπτέμβριο του 2019 και έως το Δεκέμβριο του 2020 έλαβαν χώρα 3 κύκλοι Επιτάχυνσης, 1 διαγωνισμός «Πλατφόρμα Ιδεών» («Idea Platform»), συνολικά 46 εβδομάδες προγράμματος, 250 ώρες εκπαίδευσης και πάνω από 300 ώρες εξειδικευμένης καθοδήγησης από την επιτροπή μας και μέντορες/εκπροσώπους ηγετικών εταιρειών του τουριστικού τομέα. Πραγματοποιήσαμε 47 θεματικά εργαστήρια σε επιχειρηματικά και ψηφιακά εργαλεία, 16 εκδηλώσεις, 31 on-site visits σε τουριστικές εταιρείες και 4 συμμετοχές σε κλαδικές εκθέσεις. Τα προγράμματά μας στηρίχθηκαν από 35 χορηγούς στρατηγικούς συνεργάτες και άλλους υποστηρικτές μέλη του ΞΕΕ, καθώς και 95 μέντορες-κριτές και 47 ομιλητές που συνέπραξαν και υποστήριξαν ενεργά το έργο μας.

Αναφορικά με τον αντίκτυπο όλων των παραπάνω δράσεων, 36 Startup εταιρείες, με 81 ιδρυτικά μέλη, έλαβαν μέσω του CapsuleT την πολύτιμη στήριξη που χρειάζονταν για να αναπτύξουν περαιτέρω το προϊόν/υπηρεσία τους στην αγορά του τουρισμού. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως οι παραπάνω εταιρείες προχώρησαν σε συνολικά
18 pivots –χάρη στη συμβουλευτική καθοδήγηση από μέντορες του προγράμματος– 157 πιλοτικά προγράμματα με συνεργαζόμενους τουριστικούς ομίλους/εταιρείες, ενώ πρόσθεσαν στις επιχειρηματικές «αποσκευές» τους 521 νέους πελάτες και 211 νέες συνεργασίες, καλωσορίζοντας παράλληλα 40 νέους συμβούλους στις ομάδες τους.

S.M. Ο CapsuleT είναι ένα από τα λίγα προγράμματα επιτάχυνσης Startups της χώρας μας, με στόχο να αντιμετωπίσουν πραγματικά προβλήματα της βιομηχανίας του τουρισμού. Μπορείτε να μας πείτε πώς «βοήθησε» τον κλάδο την περίοδο της πανδημίας;

K. Σαριδάκη: Ο CapsuleT είναι το μοναδικό πρόγραμμα επιτάχυνσης στην Ελλάδα που εστιάζει αποκλειστικά στον τουριστικό τομέα και στις ανάγκες για λύσεις που χρειάζεται ο τομέας αυτός τόσο σε προβλήματα που αφορούν την ελληνική αγορά όσο και σε εφαρμογές για την παγκόσμια αγορά. Όπως όλοι γνωρίζουμε, το 2020 αποτέλεσε μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό, με επαγγελματίες όπως οι ξενοδόχοι να έρχονται αντιμέτωποι με συνθήκες άγνωστες που απαιτούσαν άμεσες λύσεις.

Οι τεχνολογικές λύσεις που προσφέρουν οι Startups μας ήρθαν να βοηθήσουν σε σημαντικά θέματα που είτε προέκυψαν λόγω της πανδημίας είτε ήρθαν πιο έντονα στην επιφάνεια ως άμεση ανάγκη. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου και του τρίτου κύκλου επιτάχυνσης –κύκλοι οι οποίοι «έτρεξαν» διαδικτυακά μέσα στην πανδημία και τα lockdown–, οι περισσότερες Startups δούλεψαν εκ νέου τα προϊόντα/υπηρεσίες τους μέσα από την καθοδήγηση που λάμβαναν από επαγγελματίες της αγοράς, με στόχο να προσαρμόσουν τις λύσεις τους στις τρέχουσες ανάγκες – εξ ου και τα περισσότερα pivots που έγιναν πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτών των δύο κύκλων. Οι προσαρμογές είχαν να κάνουν είτε με τη δημιουργία νέων προϊοντικών χαρακτηριστικών είτε με την ενίσχυση υπηρεσιών (συμβουλευτικών, εκπαιδευτικών κ.λπ.) για την καλύτερη χρήση και εφαρμογή των προϊόντων των Startups από τους επαγγελματίες της τουριστικής αγοράς.

Τάσεις όπως η ανάλυση και η βελτιωμένη μελέτη μεγάλων δεδομένων και τιμών, ανέπαφες υπηρεσίες, υπηρεσίες που κάλυπταν την τάση του οδικού και εναλλακτικού τουρισμού, αλλά και πιο προσωποποιημένες-ατομικές τουριστικές εμπειρίες ήταν ανάμεσα στις λύσεις που κινήθηκαν ιδιαίτερα και βρήκαν πεδία εφαρμογής και ενδιαφέροντος μέσα από το πρόγραμμά μας.

S.M. Ενόψει του 2021 και της επανεκκίνησης του τουρισμού στη χώρα μας, ποια είναι τα σχέδια του CapsuleT τόσο για το τρέχον έτος όσο και για τα επόμενα; Ποια προγράμματα να αναμένουμε και σε ποιες Startups θα απευθύνονται;

K. Σαριδάκη: Έπειτα από σχεδόν δύο έτη λειτουργίας με αξιόλογα αποτελέσματα και ιδιαίτερο ενδιαφέρον από το σύνολο του οικοσυστήματος, συνεχίζουμε και εμπλουτίζουμε τα εγχώρια προγράμματα.

Όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, είναι σε εξέλιξη η δεύτερη κατά σειρά Πλατφόρμα Ιδεών («Idea Platform»). Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά από τις 6 μέχρι τις 22 Απριλίου 2021 και απευθύνεται σε ομάδες νέων έως 35 ετών, που έχουν εμπνευστεί από τις προκλήσεις αλλά και τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς, έχουν μια φρέσκια ιδέα και θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και την προοπτική να ξεκινήσουν μια νέα επιχείρηση.

Παράλληλα, συνεχίζουμε το πρόγραμμα acceleration για Startups που ήδη δραστηριοποιούνται στην αγορά, το οποίο όμως θα υλοποιείται πλέον με τη μορφή ενός κύκλου το χρόνο, διάρκειας πέντε μηνών. Έτσι, ο τέταρτος κύκλος επιτάχυνσης θα πραγματοποιηθεί από το Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι το Φεβρουάριο του 2022, εμπλουτιζόμενος με περισσότερα θεματικά εργαστήρια και επισκέψεις, συμμετοχές σε εκθέσεις καθώς και περισσότερες ώρες συμβουλευτικής καθοδήγησης. Η υποβολή αιτήσεων από ενδιαφερόμενες ομάδες για τον τέταρτο κύκλο θα ξεκινήσει στα τέλη Μαΐου και θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου του 2021.

Πέρα όμως από τα εγχώρια προγράμματά μας, στρέφουμε το βλέμμα προς την εξωστρέφεια και τη διασύνδεση με την παγκόσμια αγορά, κάτι που αποτελεί άλλωστε και μέρος της αποστολής του CapsuleT. Έτσι, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε δύο νέα προγράμματα εξωστρέφειας: α) ένα πρόγραμμα ανταλλαγής Startup ομάδων («Exchange Visits Program»), με βασικό μέλημα τη συνεργασία με πρεσβείες και άλλους ευρωπαϊκούς επιταχυντές νεοφυών επιχειρήσεων για την προώθηση/συμμετοχή ελληνικών τουριστικών Startups στις αγορές τους και αντιστρόφως. Απώτερος στόχος του νέου αυτού προγράμματος είναι η δημιουργία ενός ανοιχτού διαύλου επικοινωνίας, η ανταλλαγή γνώσης μεταξύ των χωρών, όπως επίσης φυσικά και η διασύνδεση Startup εταιρειών και β) ένα διεθνές bootcamp διάρκειας τριών εβδομάδων τον προσεχή Ιούνιο. Σκοπός του νέου αυτού προγράμματος είναι η προσέλκυση Startup εταιρειών από άλλους ευρωπαϊκούς επιταχυντές και η διασύνδεσή τους με ελληνικές Startups για την ανταλλαγή ιδεών/τεχνογνωσίας.

Το πρόγραμμα θα δώσει ουσιαστικά την ευκαιρία στις συμμετέχουσες ομάδες να αξιοποιήσουν την ελληνική αγορά σαν test market, ενώ θα παρέχει ένα σύνολο δράσεων, μεταξύ των οποίων θα είναι τα θεματικά εργαστήρια με εκπροσώπους του χώρου, τα on-site visits σε ηγετικές εταιρείες του τουρισμού, οι συνεδρίες mentoring, η δυνατότητα επαφής με ελληνικές Startup εταιρείες και funds κ.ά.

S.Μ. Μια και είστε βασικό στέλεχος του ελληνικού οικοσυστήματος Startups εδώ και αρκετά έτη, πώς βλέπετε το επίπεδό μας και τι πρέπει να γίνει για να κάνουμε το Scaleup ως χώρα;

K. Σαριδάκη: Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε πλέον ότι έχουμε σχεδιάσει ένα οικοσύστημα που περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία, πρωτοβουλίες και σχήματα για να πάμε στο επόμενο βήμα, αυτό του Scaleup ως χώρα. Υπάρχουν εκκολαπτήρια, επιταχυντές, πρωτοβουλίες σε πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, διαγωνισμοί, επενδυτικά σχήματα, ακόμα και ένα μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων. Έχουμε αναδείξει κάποια επιτυχημένα case studies εταιρειών και εξαγορών, άρα θα έλεγε κανείς ότι έχουμε όλο το μείγμα και τα εργαλεία στα χέρια μας. Πιστεύω ότι από εδώ και στο εξής χρειάζεται να συνεργαστούμε ουσιαστικά μεταξύ μας, η κάθε πρωτοβουλία έχει μια βαθιά γνώση και εμπειρία στο αντικείμενό της, ένα δίκτυο και μια κατεύθυνση που, αν συνδυαστούν με άλλες πρωτοβουλίες, μπορούμε να έχουμε ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.

Παράλληλα, χρειάζεται και ένα εθνικό σχέδιο, με ανταγωνιστικά κίνητρα (φορολογικά, εργασιακά κ.λπ.), επενδύσεις σε υποδομές και μια ενιαία στρατηγική που θα αγκαλιάσει όλο το οικοσύστημα και θα προβάλει έντονα προς τα έξω τα πλεονεκτήματά μας, ώστε να προσελκύσουμε ενδιαφερόμενους επενδυτές αλλά και μεμονωμένα άτομα να έρθουν στην Ελλάδα, να δουλέψουν, να επενδύσουν, να αναπτύξουν νέες ευκαιρίες στη χώρα μας. Ο τουρισμός αποτελεί ίσως το σημαντικότερο πυλώνα της οικονομίας μας, έχει αρκετά περιθώρια εξέλιξης σε τεχνολογικό επίπεδο και υπάρχουν ανάγκες καθώς και προκλήσεις όπου θα κληθούμε να δώσουμε άμεσες και καινοτόμες απαντήσεις.

Ως πιο σημαντικές κατηγορίες στον τομέα του τουρισμού θα ανέφερα εφαρμογές-λύσεις με χρήση AI, Augmented reality, Big data, λύσεις βιωσιμότητας σε θέματα ενέργειας και διαχείρισης φυσικών πόρων, εφαρμογές και λύσεις smart cities (δεν αφορούν μόνο τον πολίτη τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν αλλά και τον επισκέπτη/ταξιδιώτη), αλλά και πιο απλές εφαρμογές που θα προσφέρουν καλύτερη διαχείριση και επιλογές τόσο στον ταξιδιώτη όσο και στον επαγγελματία σε θέματα εξατομικευμένων εμπειριών, κρατήσεων, οργάνωσης κ.λπ.

Δηλώσεις των νικητών του 3ου κύκλου του CapsuleT

1η θέση, Κυριάκος Τσίγκρος, Campsaround

H Campsaround είναι η πρώτη πλατφόρμα online κρατήσεων για Glamping, Κάμπινγκ και Εναλλακτικά Καταλύματα στη φύση στην Ελλάδα.

«Με τη συμμετοχή μας στον τρίτο κύκλο του CapsuleT, μέσα σε μόλις τρεις μήνες, καταφέραμε να αναπτύξουμε την επιχείρησή μας, διπλασιάζοντας την προσφορά καταλυμάτων στην πλατφόρμα, προσαρμόζοντάς τη στις νέες συνθήκες της πανδημίας, δημιουργώντας εννέα νέες συνέργειες, διπλασιάζοντας το μέγεθος της ομάδας μας αλλά και προετοιμάζοντας τη στρατηγική μας για την επέκτασή μας στο εξωτερικό. Στα παραπάνω συνετέλεσαν τα εκπαιδευτικά workshops, οι συναντήσεις με ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχείων, το mentoring και το να είμαστε μέρος ενός καινοτόμου τουριστικού οικοσυστήματος».

2η θέση, Στέλιος Χρηστάκης, Tourmie

H Tourmie προσφέρει μια online concierge εφαρμογή που συνδέει εύκολα ξενοδοχεία με παρόχους υπηρεσιών, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών τους. «Η Tourmie μέσα σε δύσκολες συνθήκες για τον κλάδο του τουρισμού, είχε την ευκαιρία να συμμετέχει στον τρίτο και πιο απαιτητικό κύκλο του CapsuleΤ το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Η συμμετοχή μας στις δράσεις του επιταχυντή, αλλά και η αλληλεπίδραση με τις άλλες ομάδες, το δίκτυο των συνεργατών και των μεντόρων, ήταν καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη της υπηρεσίας μας που βρισκόταν σε στάδιο ιδέας. Έτσι κατά τη
διάρκεια του προγράμματος, αναπτύξαμε την beta έκδοση της υπηρεσίας μας, ξεκινήσαμε συνεργασίες με τους πρώτους 50 πελάτες μας και συμμετείχαμε ενεργά στις διεθνείς εκθέσεις που συνδιοργανώθηκαν με το ΞΕΕ, αυξάνοντας την «κίνηση» στη σελίδα μας κατά 65% κάθε μήνα».

3η θέση, Χρήστος Στεφανάτος, EV Loader

Η EVLoader έχει αναπτύξει μια εφαρμογή διαχείρισης σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

«Το πρόγραμμα μας έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με ιδιοκτήτες κα τεχνικούς διευθυντές ξενοδοχείων σε όλη την Ελλάδα και να διαμορφώσουμε ολοκληρωμένες λύσεις
σταθμών φόρτισης και λογισμικού διαχείρισης. Μέσω στοχευμένων δράσεων προώθησης του CapsuleT επικοινωνήσαμε τις λύσεις του EV Loader και ολοκληρώσαμε πέντε νέες εγκαταστάσεις σταθμών σε ξενοδοχεία σε Αθήνα, Κεφαλονιά, Λακωνία, Ήπειρο. Στο τρίμηνο που διήρκεσε το πρόγραμμα διπλασιάσαμε τους ενεργούς οδηγούς της πλατφόρμας, ξεπερνώντας τους 200 εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ προσθέσαμε υπό τη διαχείριση της πλατφόρμας επιπλέον 20 υφιστάμενους σταθμούς σε ξενοδοχεία. Παρότι ο κύκλος του προγράμματος έχει ολοκληρωθεί, συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με τον CapsuleT και με τους μέντορές μας για να βοηθήσουμε περισσότερα ξενοδοχεία να εγκαταστήσουν σταθμούς φόρτισης και να επωφεληθούν από την ηλεκτροκίνηση».

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.