StartUpper

Kineo: Το μέλλον των αστικών μετακινήσεων είναι ηλεκτρικό και… συνδρομητικό

Μια νέα ελληνική Startup φέρνει στην πόρτα μας ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα με μηνιαία συνδρομή

Μετά τις συνδρομές σε υπηρεσίες streaming, τις συνδρομές σε αυτοκίνητα ή ακόμα και σε συμπληρώματα διατροφής, μια νέα ελληνική startup θέλει να μας πείσει να βάλουμε στη ζωή μας και τις συνδρομές σε εναλλακτικά μέσα μετακίνησης όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια. Ο λόγος για την Kineo, μια εταιρεία που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στο αναπτυσσόμενο ελληνικό τοπίο της μικροκινητικότητας.  Ο ιδρυτής της, Αδάμ Μαρκάκης, μιλά στο Startupper.gr για το όραμά του και περιγράφει την πορεία του εγχειρήματός του μέχρι σήμερα.

Startupper.gr: Η Kineo θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια υπηρεσία «leasing» νέας γενιάς. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι ακριβώς προσφέρει και ποιο είναι το μοντέλο με το οποίο λειτουργεί;

Αδάμ Μαρκάκης: Η Kineo επιτρέπει σε ανθρώπους και επιχειρήσεις να δοκιμάσουν και στη συνέχεια να επιλέξουν τη μικροκινητικότητα για τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Επικεντρωνόμαστε στα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ), ποδήλατα και πατίνια προς το παρόν, τα οποία προσφέρουμε ως ενιαίο προϊόν μαζί με όλες τις απαραίτητες συμπληρωματικές υπηρεσίες (συντήρηση, ασφάλεια, κτλ.). Με λίγα λόγια, μηνιαία ενοικίαση ηλεκτρικού ποδηλάτου ή πατινιού σε μορφή συνδρομής. Δεν υπάρχει οποιαδήποτε δέσμευση πέραν του ενός μήνα και μπορείς να αγοράσεις ή να επιστρέψεις το όχημα σου όποτε το αποφασίσεις.

Startupper.gr: Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία της εταιρείας; Ποια ανάγκη φιλοδοξεί να καλύψει στην ελληνική αγορά;

Αδάμ Μαρκάκης: Η ιδέα προέκυψε από προσωπικά βιώματα και προσωπική ανάγκη. Μεγάλωσα σε προάστιο και πάντα ανυπομονούσα να έχω το αυτοκίνητο μου για να αποκτήσω την ανεξαρτησία μου. Η πραγματικότητα όμως ήταν πολύ διαφορετική, μιας και στο αυτοκίνητο ανακάλυψα ότι ήμουν η χειρότερη εκδοχή του εαυτού μου. Νευρικός, απότομος, εγωιστής. Μετά έζησα στο εξωτερικό σε μια περιοχή που πλέον θα ονομάζαμε 15-minute city. Για πρώτη φορά στη ζωή μου ικανοποιούσα όλες τις ανάγκες μου διανύοντας μικρές αποστάσεις, κυρίως με τα πόδια. Το πόσο πιο χαρούμενος, ήρεμος και συνδεδεμένος ήμουν με τη γειτονιά μου και τους ανθρώπους της, μου άνοιξε τα μάτια σε έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. Από τότε που επέστρεψα, ψάχνω αυτό το συναίσθημα. Τα τελευταία 7 χρόνια, δεν έχω και δεν χρησιμοποιώ αυτοκίνητο περισσότερο από λίγες μέρες το χρόνο, ενώ εδώ και κάποιο καιρό έχω βάλει τόσο το ηλεκτρικό ποδήλατο όσο και το ηλεκτρικό πατίνι στη ζωή μου και με έχουν βοηθήσει απίστευτα.

Η ανάγκη που θέλουμε να καλύψουμε λοιπόν δεν είναι τίποτα παραπάνω από αυτή της βασικής καθημερινής μετακίνησης. Λόγω του περιβάλλοντος και της κουλτούρας μας, για τους περισσότερους από εμάς δεν υπάρχει καν δεύτερη επιλογή στο μυαλό μας πέραν του αυτοκινήτου. Όμως στην Αθήνα, το 37% των μετακινήσεων είναι κάτω από 2,5 χλμ. και το 80% κάτω από 8 χλμ. Στη Θεσσαλονίκη, τα αντίστοιχα νούμερα είναι 45% και 90%. Στις υπόλοιπες πόλεις μας η κατάσταση είναι παρόμοια. Αυτές οι μετακινήσεις μπορούν να γίνουν πιο αποδοτικά, πιο οικονομικά και πιο ευχάριστα και να μας φέρουν πιο κοντά στην πόλη και τους συμπολίτες μας. Το ξέρουμε επειδή το ζούμε.

Startupper.gr: Σε τι στάδιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η εταιρεία; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε μερικά στοιχεία για το διάστημα λειτουργίας σας;

O Αδάμ Μαρκάκης

Αδάμ Μαρκάκης: Ξεκινήσαμε στα μέσα Ιανουαρίου και είχαμε το πρώτο μας όχημα στο δρόμο λίγες μέρες μετά. Από τότε έχουμε δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες, και πολλά περισσότερα οχήματα στο δρόμο. Η αρχική υποδοχή είναι πολύ θετική, και το πιο σημαντικό για εμάς είναι ότι ο κόσμος βλέπει την ιδέα, την αποστολή και την υπηρεσία μας και θέλει να τη μοιραστεί με τους φίλους, την οικογένεια ή τους συναδέλφους του.

Επίσης σημαντικό είναι το ενδιαφέρον που έχουν δείξει επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, είτε από το χώρο του logistics / delivery είτε από το  tourism / leisure, χωρίς ουσιαστικά εμείς να προσφέρουμε ακόμα κάποια συγκεκριμένη λύση. Ελπίζουμε μέσα στον Απρίλιο να ολοκληρωθούν δύο πιλοτικές προσπάθειες με σημαντικούς συνεργάτες και τα μαθήματα από αυτές να διοχετευθούν σε μια εξαιρετική λύση.

Startupper.gr: Έχετε λάβει μέχρι σήμερα επιχειρηματική, τεχνική ή οικονομική υποστήριξη από κάποιο πρόγραμμα ή VC; Αν όχι, σκοπεύετε να το κάνετε;

Αδάμ Μαρκάκης: Δεν έχουμε λάβει ακόμα κάποια σχετική υποστήριξη. Για μια προσπάθεια έντασης κεφαλαίου όπως της δικής μας, δεν νομίζω ότι υπάρχουν και ουσιαστικές επιλογές όταν ξεκινάς από το μηδέν. Αυτό φυσικά σημαίνει ότι δε θα μπορούσαμε να είμαστε και bootstrapped. Η υποστήριξη που έχουμε στα πρώτα μας βήματα, έρχεται από έναν από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ελλάδα, τόσο στο χώρο των μεταφορών όσο και γενικότερα, την Autohellas. Επιβεβαιώνοντας το μοντέλο μας, νομίζω ότι θα ανοίξουν και άλλες επιλογές που σίγουρα θα εξετάσουμε.

Startupper.gr:  Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πλεονέκτημά της υπηρεσίας σας σε σύγκριση με άλλες λύσεις μικροκινητικότητας, όπως είναι το ridesharing; Μπορεί κατ’ επέκταση να ανταγωνιστεί εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα στην Ελλάδα;

Αδάμ Μαρκάκης: Μπορεί τα τελευταία χρόνια να ακούμε για δυνατές χρηματοδοτήσεις και εξαγορές σχεδόν αποκλειστικά στο κομμάτι της κοινόχρηστης μικροκινητικότητας αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η ιδιοκτησία είναι ακόμα πάνω από το 90% της παγκόσμιας αγοράς. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα κοινόχρηστα οχήματα δεν αποτελούν ανταγωνιστική επιλογή για τους μόνιμους κατοίκους μιας πόλης. Ούτε στο κομμάτι της άνεσης (πόσοι θα βρουν ένα όχημα έξω από το σπίτι τους;), ούτε στο κομμάτι της τιμής.

Έχουν βέβαια αρχίσει να πειραματίζονται με διάφορες λύσεις (παράδοση οχήματος, συνδρομές, και άλλα), αλλά ακόμα τα θεωρώ περισσότερο συμπληρωματικά παρά ανταγωνιστικά προϊόντα. Εξαίρεση αποτελούν ημι-δημόσιες προσπάθειες όπως το Vélib’ στο Παρίσι, όπου επιδοτούνται από το κράτος ή τον δήμο γιατί θεωρούνται κομμάτι των δημοσίων μεταφορών. Μακάρι να φτάσουμε εκεί, ό,τι και αν σημαίνει για την Kineo!
Θα θέλαμε πολύ πάντως να έρθει κάποιος σοβαρός και ασφαλής operator στις πόλεις μας, μιας και θα επιταχύνει την υιοθέτηση αυτών των οχημάτων και την ανάγκη υποδομών.

Startupper.gr: Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής μετακίνησης αυτού του τύπου γενικότερα; Σε ποιο από αυτά πιστεύετε ότι εστιάζει ο Έλληνας; Ενδιαφέρεται περισσότερο για πιθανό οικονομικό όφελος ή για τις θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον;

Αδάμ Μαρκάκης: Η μικροκινητικότητα είναι για εμάς το μέλλον των αστικών μετακινήσεων. Παρουσιάζει μια τεράστια ευκαιρία για τις πόλεις στη διαχείριση ορισμένων από των μεγαλύτερων προκλήσεων που έχουν να αντιμετωπίσουν τον 21ο αιώνα, όπως συμφόρηση, εκπομπές CO2 και ποιότητα αέρα, ηχορύπανση, άνιση πρόσβαση στο αστικό δίκτυο και κατά συνέπεια στην αγορά εργασίας. Αυτοί οι τύποι οχημάτων συρρικνώνουν το φυσικό αποτύπωμα που απαιτείται για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών σε σχετικά μικρές αποστάσεις. Έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν καλύτερα τους πολίτες με τη δημόσια συγκοινωνία, να περιορίσουν την εξάρτηση από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον υπάρχοντα δημόσιο χώρο, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό κόστος των μετακινήσεων.

Δε θεωρούμε όμως πως οποιοσδήποτε άνθρωπος, Έλληνας ή μη, θα πρέπει να κάνει κάτι μόνο για το συλλογικό καλό. Η πραγματικότητα είναι ότι η μετακίνηση με αυτά τα οχήματα μέσα στον αστικό ιστό είναι απλά πιο γρήγορη (σταθερή μέση ταχύτητα κοντά στου αυτοκινήτου, door-to-door μετακινήσεις, δε ψάχνεις για parking), πιο οικονομική (τουλάχιστον 6 φορές φθηνότερο από την πιο οικονομική μηνιαία επιλογή σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο) και πολύ πιο χαρούμενη και δραστήρια. Είναι απλά μια καλύτερη εμπειρία, ακόμα και στους δικούς μας δρόμους, και εκεί πιστεύω πρέπει να εστιάσουμε όλοι.

Startupper.gr: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε στην επιχειρηματική σας προσπάθεια μέχρι σήμερα;

Αδάμ Μαρκάκης: Η διεθνής ανωριμότητα του συγκεκριμένου κλάδου όσον αφορά το όχημα και την εξυπηρέτηση. Οι παλιοί έχουν μείνει σε άλλους ρυθμούς και οι καινούριοι ακόμα ψάχνονται. Μιλάμε με προμηθευτές που θα ξαναέχουν ποδήλατα το 2022, ενώ και για τα υπάρχοντα υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις και τεχνικά θέματα. Θα τον βρούμε το ρυθμό μας.

Startupper.gr: Έχοντας λάβει πια μια πρώτη επαφή με την αγορά, πώς σκοπεύετε να αναπτυχθείτε στο μέλλον; Ποιο είναι το πλάνο σας για τον επόμενο χρόνο;

Αδάμ Μαρκάκης: Έχουμε ξεκινήσει από την Αττική, αλλά θέλουμε σύντομα να εξυπηρετούμε και τις υπόλοιπες πόλεις μας, οι οποίες είναι σίγουρα και πιο ώριμες και φιλικές προς αυτά τα μέσα.

Επίσης θέλουμε να βοηθήσουμε να ξεκινήσει η χρήση των ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων στο last mile. Είναι κάτι που το δουλεύουν οι μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου στο εξωτερικό (Amazon, DHL, Deliveroo, κ.ο.κ.) και θα βελτιώσει πραγματικά την εικόνα στους δρόμους μας, ενώ θα βοηθήσει και περισσότερο κόσμο να απασχοληθεί σε αυτόν τον κλάδο μιας και είναι πιο απλά στη χρήση και δε χρειάζεται κάποιο δίπλωμα για να τα οδηγήσεις.

Τέλος, θέλουμε να ανοίξουμε δίαυλο επικοινωνίας με δήμους και να βοηθήσουμε να δοκιμαστούν ιδέες (υποδομές, στάθμευση, δεδομένα, κτλ.) που θα κάνουν την υιοθέτηση αυτών των μέσων πιο εύκολη.

Startupper.gr: Τέλος, κάντε μια εκτίμηση για την αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε. Η πανδημία παγκοσμίως την έχει ευνοήσει. Εσείς θεωρείτε θετικό το timing; Πιστεύετε ότι είναι μια τάση που θα παγιωθεί;

Αδάμ Μαρκάκης: Η πανδημία, επειδή μας έβγαλε από την «κανονικότητα», μας έδωσε τον απαραίτητο χώρο και χρόνο να δούμε διαφορετικά τις περισσότερες εκφάνσεις της ζωής μας. Οι μεταφορές δε ξέφυγαν από αυτό, και πολλές μεγάλες πόλεις του κόσμου μπόρεσαν να εκμεταλλευτούν την απουσία των αυτοκινήτων στο δρόμο για να προβούν σε μια δικαιότερη μοιρασιά των δημόσιων χώρων. Αυτό σε εμάς δεν έγινε, ή έγινε πολύ περιορισμένα και χωρίς την απαραίτητη πεποίθηση.

Εκεί που είναι όντως θετικό το timing, είναι στο ότι εν απουσία άλλων επιλογών για άθληση, κατανάλωση και διασκέδαση, έχει γίνει πολύ εύκολη για τον κόσμο η απόφαση να δοκιμάσει, κυρίως, το ποδήλατο. Όμως για να παγιωθεί αυτή η συνήθεια και να μην το ξαναξεχάσει, θα πρέπει να τον βοηθήσουμε να το βάλει στην καθημερινότητα του, και να το χρησιμοποιεί πέραν της άθλησης και της βόλτας, και για τις υπόλοιπες μεταφορές του. Αυτό είναι το δικό μας στοίχημα.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.