Πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα συνάντηση της ηγεσίας του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης με πάνω από 100 εκπροσώπους των Startups που συμμετείχαν στο περίπτερο 12 της ΔΕΘ η οποία έβγαλε πολλές ειδήσεις αλλά και παράπονα των επιχειρηματιών για καθημερινά και δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Στην μεγάλη αίθουσα του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής βρέθηκε ο υπουργός Νίκος Παππάς, ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθης Γιαννακίδης. Στην συζήτηση προστέθηκε αργότερα ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής πολιτικής, Στέλιος Ράλλης και η Ειδική γραμματέας για τα προγράμματα ΕΣΠΑ, Ευγενία Φωτονιάτα.
Στην αρχή της εκδήλωσης παρουσιάστηκε από τον δημοσιογράφο Γιώργο Χριστοφύλλου η έρευνα που έτρεξε περίπτερο 12 της ΔΕΘ ανάμεσα στους συμμετέχοντες Startuppers.
Συνοπτικά τα αποτελέσματα της έρευνας:
– Οι ηλικίες των founders ήταν μεταξύ 26-35 ετών ενώ στους τομείς ενδιαφέροντος το ICT ήταν στη πρώτη θέση. Aκολούθησαν: AgΤech, Smartcities, Audio Visual-Gaming, Tourism, HealthTech. Οι περισσότερες Startups ιδρύθηκαν μεταξύ 2016 και 2017 , ενώ πάνω από το 52% έχει την έδρα της στην περιφέρεια. Πρόκειται για ολιγομελής ομάδες και περίπου το 1/4 έχει κατοχυρώσει πατέντες ενώ παράλληλα ζητάνε και βελτιωμένο σύστημα πατεντών στη χώρα μας.
– Η μεγαλύτερη ανάγκη των Startupper είναι η δικτύωση με επενδυτές και προβολή τους με πρόσβαση σε εκθέσεις σε Ελλάδα αλλά και ειδικά στο εξωτερικό.
– Το 71% ζητά μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ή / και απαλλαγή τα 3 πρώτα χρόνια, χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές και ένα μικρο ξεκάθαρο και ευέλικτο φορολογικό σύστημα.
– Το 50% θα ήθελε μείωση μείωση των εργοδοτικών εισφορών ενώ το 2% προτείνει κρατικές επιδοτήσεις.
– Από το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής περιμένουν, περισσότερη προβολή και προώθηση, περισσότερες δράσεις ενίσχυσης, δικτύωση με επενδυτές ανάλογες με αυτές του περίπτερου 12, Β2Β Meetings και διασύνδεση με ξένες και ελληνικές μεγάλες εταιρείες.
Ο Νίκος Παππας ανέφερε ότι η επαφή αυτή που άρχισε με αφορμή τη ΔΕΘ θα συνεχιστεί και θα εξελιχθεί ότι το υπουργείο θα βρίσκεται σε επαφή με τους Startupppers και ζήτησε να γίνει μια ανοικτή συζήτηση ειδικά στα βήματα που πρέπει να γίνουν για την γενική υποστήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων. Στάθηκε στο γεγονός ότι υπάρχει φαινόμενο “έκρηξης” στις Startups τα τελευταία χρόνια και ότι η πολιτεία δεν δικαιούται να κάνει ότι δεν τη βλέπει. Ανέφερε επίσης ότι είναι θετικό ότι υπάρχει γεωγραφική κατανομή της κοινότητας των Startups και ότι τo Περίπτερο 12 αναβάθμισε όλη την έκθεση ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι στο περίπτερο μίλησε ο Αλέξης Τσίπρας, Κυριάκος Μητροτάκης, Σταύρος Θεοδωράκης ενώ επίσκεψη έκανε και η Φώφη Γεννηματά.
Μια είδηση που βγήκε είναι ότι θα παρθούν πρωτοβουλίες επαφής με τα υπουργεία οικονομίας και οικονομικών για να εξεταστεί το κατά πόσο μπορούν να θεσμοθετηθούν μερικά από τα βασικά φορολογικά και ασφαλιστικά ζητήματα που ήρθαν στην επιφάνεια από την παραπάνω έρευνα.
Επίσης θα υπάρξουν αντίστοιχα “Περίπτερα 12” σε εκθέσεις όπως η επερχόμενη “FILOXENIA” αλλά και άλλες ειδικές εκθέσεις.
Επίσης ο υπουργός Νίκος Παππάς ανακοίνωσε:
– Την χαρτογράφηση και ενίσχυση του δικτύου υποστήριξης εταιρειών τεχνολογίας και Startups.
– Ένα νέο πρόγραμμα προθερμοκοίτησης 30 εκατ. ευρώ για ενδιαφερόμενους 18-45 ετών οι οποίοι επιθυμούν να αναπτύξουν τις ιδέες τους σε κλάδους αιχμής σε δυο κύκλους μέσα σε τρία χρόνια. Με mentoring και hubs ανάλογα το αντικείμενο στις αντίστοιχες πόλεις της Ελλάδας.
– Δράση ανοικτής καινοτομίας σε Αθήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο με ανοικτά φόρα επαφής των νέων με τις σύγχρονες τεχνολογίες
Στην ομιλία του Γενικού Γραμματέα, Στέλιου Ράλλη, αποκαλύφθηκε ότι το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής θα συνεργαστεί με Startups σε επιλεγμένα έργα ψηφιοποίησης του υπουργείου, μια πρόταση πού έγινε και από τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση επιχειρηματίες. Η δημιουργία ενός πιλοτικού με κρατικούς φορείς και υπουργεία ή και ακόμα μια πρώτη εμπορική υλοποίηση στο Δημόσιο είναι μια εξαιρετικά σημαντική βοήθεια που μπορεί να δεχτεί μια Startup, ίσως και εξίσου πολύτιμη με μια χρηματοδότηση.
Επίσης αναφέρθηκε στο γεγονός ότι στο Υπουργείο έχει ψηφιοποιήσει το εσωτερικό σύστημα εργασιών και επικοινωνίας, με όλα τα μέρη να μπορούν να ελέγξουν τα (προβληματικά) σημεία μιας διαδικασίας και μιας απόφασης, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την διαφάνεια και την ταχύτητα λήψης αποφάσεων.
Επίσης στάθηκε στο μεγάλο -εθνικής κλίμακας- έργο Ευφυούς Γεωργίας με 6.500 σταθμούς σε όλη την Ελλάδα οι οποίοι συλλέγουν δεδομένα καιρού και δορυφόρων και τα οποία θα είναι ανοικτά και διαθέσιμα σε ερευνητική κοινότητα και φυσικά σε Startups, μέσω ειδικής πλατφόρμας.
Η Ευγενία Φωτονιάτα στάθηκε στο γεγονός ότι προγράμματα ΕΣΠΑ θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ένα μέρος των Startups, με συγκεκριμένα και σταθερά επιχειρηματικά αντικείμενα, ενώ διάφορα ζητήματα, όπως αυτό της έδρας, δεν μπορεί εύκολα να ξεπεραστεί, λόγω των αυστηρών κανονισμών για να “αντιμετωπιστεί” η παραδοσιακή επιχειρηματικότητα και οι παθογένειες της. Η ενεργοποίηση εργαλείων για Startups, απόπειρες οργάνωσης και οριοθέτησης του οικοσυστήματος με διοικητικούς όρους, έτσι ώστε να μπορεί να ενταχθεί συλλογικά στο ΕΣΠΑ, αλλά και να φτιαχτούν ειδικά υποπρογράμματα για Startups, είναι μέσα στα σχέδια του υπουργείου ανάπτυξης, αλλά το βασικό ρόλο χρηματοδοτικής υποστήριξης των Startups παίζει και θα παίζει το Equifund.
Μετά τις αρχικές ομιλίες πήραν το λόγο αρκετοί founders, με τους περισσότερους να οριοθετούν. τα πολλές φορές ανυπέρβλητα, προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Το ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι ότι οι περισσότεροι δεν στάθηκαν στα αυτονόητα και λογικά επιχειρήματα για μείωση της φορολογίας και των ασφαλιστικών η εργοδοτικών εισφορών για τις νέες επιχειρήσεις τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, μια και οι Startups δεν αντέχουν αυτά τα έξοδα να είναι εμπροσθοβαρή.
Το βασικότερο πρόβλημα όλων είναι ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη αντιμετώπισης των ιδιαιτεροτήτων των Startups από τον κρατικό, φορολογικό και ασφαλιστικό μηχανισμό με πάμπολες ιστορίες “τρόμου” στην Εφορία Καλλιθέας και τον ΕΦΚΑ, που έβαζε πρόστιμα γιατί οι υπάλληλοι κάθισαν μια ώρα παραπάνω στο γραφείο ή γιατί δουλεύουν εξ’ αποστάσεως και σε άλλη χώρα, για παράδειγμα.
Τέλος, ήταν χαρακτηριστική η αναφορά στην απουσία ύπαρξης ενός “PDF 10-20 σελίδων” που θα περιγράφει όλες τις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις και διαδικασίες που έχει μια νέα επιχείρηση το πρώτο χρόνο ζωής της, κάτι που υπάρχει στην Κύπρο…