Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τρία χρόνια gov.gr: Το «θαύμα» Πιερρακάκη που δημιούργησε μια νέα Ελλάδα

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης γιόρτασε χθες τη συμπλήρωση των τριών χρόνων λειτουργίας του gov.gr με την εκδήλωση «Ένα κράτος ψηφιακό, η Ελλάδα σε κίνηση»

Πριν τρία χρόνια οι περισσότεροι από εμάς ασφυκτιούσαμε και μόνο στη σκέψη ότι θα έπρεπε να παραλάβουμε έστω και ένα έγγραφο από κάποια δημόσια υπηρεσία. Και αυτό γιατί γνωρίζαμε πολύ καλά ότι στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαζόταν να περιμένουμε επί ώρες σε μια ουρά και στη χειρότερη ότι θα μας έστελναν από υπηρεσία σε υπηρεσία χωρίς να μπορούμε να βγάλουμε άκρη. Τότε δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα έφτανε η μέρα που θα πραγματοποιούσαμε αυτές τις δουλειές με ένα «κλικ» στο κινητό από την άνεση του σπιτιού μας. Και όμως, τρία χρόνια μετά το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ο υπουργός, Κυριάκος Πιερρακάκης, έχουν καταφέρει να βγάλουν εις πέρας ένα από τα πιο εμβληματικά έργα που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα, αυτό της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης μέσω του gov.gr. Αν αναλογιστούμε το πόσο μεγάλο πρόβλημα γραφειοκρατίας αντιμετώπιζε η χώρα, δεν προκαλεί σε κανέναν εντύπωση το γεγονός ότι οι άνθρωποι της δημόσιας διοίκησης αναφέρονται στο gov.gr, ως το «θαύμα» Πιερρακάκη. Χάρη στο έργο αυτό άλλωστε η Ελλάδα έκανε άλματα στον ψηφιακό τομέα. Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης γιόρτασε χθες τη συμπλήρωση των τριών χρόνων λειτουργίας του gov.gr με την εκδήλωση «Ένα κράτος ψηφιακό, η Ελλάδα σε κίνηση», η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης είχαμε την ευκαιρία να δούμε «αθέατη πλευρά» της επιχειρησιακής δομής για κάθε τομέα ξεχωριστά, τους συντελεστές, αλλά και να γνωρίσουμε τους ανθρώπους που ψηφιοποίησαν και απλούστευσαν τις διαδικασίες, που προσπάθησαν και δημιούργησαν τις πλατφόρμες, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τους πολίτες. Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ το παρόν έδωσαν κορυφαίοι υπουργοί και στελέχη της κυβέρνησης.

Πώς γεννήθηκε το gov.gr

Στο πλαίσιο της χθεσινής εκδήλωσης ο Διονύσης Κοντογιώργης, προϊστάμενος υπηρεσίας Συντονισμού gov.gr μοιράστηκε το πως βίωσε τις πρώτες μέρες της «γέννησης» του gov.gr. Όπως είπε χαρακτηριστικά « είναι οι έξι χαρακτήρες που άλλαξαν την ζωή πολλών ανθρώπων και την δική μας. Λόγω πανδημίας έπρεπε να βγει το gov.gr τον Μάρτιο, ήταν πολύ δύσκολα τα πρώτα βράδια» και ανέφερε ότι «φτάσαμε στο σημείο κάθε βδομάδα να βγάζουμε κάτι νέο που ήταν έτοιμο να λειτουργήσει. Οι επισκέψεις κατά 60%, στο gov.gr γίνονται από κινητά και τάμπλετ, ενώ πάνω από 8 εκατ. πολίτες έχουν μπει και εκδώσει τουλάχιστον ένα ψηφιακό έγγραφο. Στόχος να είναι το μόνο ψηφιακό σημείο εξυπηρέτησης του πολίτη με το Δημόσιο».

Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο Πάνος Λουρίδας, διευθυντής Ανάπτυξης ΕΔΥΤΕ GRNET, ο οποίος ανέφερε ότι «ήταν ένας αγώνας για να μπορέσει να βγει και να αναπτυχθεί μέχρι σήμερα». Μάλιστα υπογράμμισε ότι «η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο της Ουκρανίας είναι η τεχνολογία που αναπτύξαμε για το covid wallet για να σωθούν τα στοιχεία τους, όπως ταυτότητα». Μάλιστα τόνισε ότι μέσω wallet το καλοκαίρι θα υπάρξει επέκταση χρήσεων όπως ενοικίαση αυτοκίνητου σε οποιαδήποτε χώρα, τίτλοι σπουδών κ.ά. και συγκεκριμένα ανέφερε ότι με την εμπειρία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του gov.gr wallet συμμετέχει δυναμικά στις εργασίες που πραγματοποιούνται σε επίπεδο ΕΕ για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού» ώστε όλοι οι πολίτες της Ένωσης να διεκπεραιώνουν συγκεκριμένες διαδικασίες (ενοικίαση αυτοκινήτου, κ.λπ.) από ενιαία εφαρμογή στο πρότυπο που δημιούργησε το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό covid.

Με τη σειρά του ο Κώστας Χαμπίδης, διευθυντής γραφείου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση είπε ότι «το gov.gr ήταν οι πρώτες εξετάσεις του νέου υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αποδεικνύει ότι ό,τι υποσχεθήκαμε έγινε σε συνθήκες πίεσης. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν χτίστηκε ένας κατάλογος υπηρεσιών αλλά ένα οικοσύστημα εφαρμογών όπου συνεργάζονται όλοι οι δημόσιοι φορείς, είναι μια νέα αντίληψη στη δημόσια αντίληψη, ένας μηχανισμός που συνεχώς επαναχρησιμοποιείται». Όσο για το wallet όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δημιουργήθηκε από μια ανάγκη. «Το covid wallet ήταν πολύ κομψή διαχείριση δεδομένών προσωπικών υγείας, με απαραίτητες πληροφορίες για τον έλεγχο, ήταν ένα πείραμα και η αυτή η εμπειρία αυτόματα μεταφέρθηκε για το δίπλωμα και την ταυτότητα».

Η σημασία της διαλειτουργικότητας

Ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αυτά τα τρία χρόνια είναι η διαλειτουργικότητα μεταξύ των υπηρεσιών. Την ιδιαίτερη σημασία της υπογράμμισε ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος μίλησε αρχικά για την χρησιμότητα των κωδικών πρόσβασης taxisnet που ήταν περιορισμένου σκοπού, ωστόσο επεκτάθηκε σήμερα η δυνατότητα χρήσης τους για 663 συστήματα. Αναφέρθηκε στον τρόπο που σχεδιάστηκαν τα συστήματα για επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών μεταξύ τους. Από 20 που είχαν στην αρχή το 2019 φτάσαμε στα 183 συστήματα έχουν δημιουργηθεί». Στη συνέχεια εξήγησε πώς το 2022 από 8,8 εκατ ψηφιακές συναλλαγές καταφέραμε να έχουμε 772 εκατομμύρια. Τέλος, εξήγησε πώς μέσα από υπηρεσίες όπως το Know Your Customer η διαλειτουργικότητα δεν διευκολύνει και αναβαθμίζει τις συναλλαγές μόνον με το Δημόσιο, αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα.

Στη συνέχεια, ο Ανδρέας Δρυμιώτης, πρόεδρος ΔΕΛΤΑ – Singular, εξήρε το έργο του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υπογράμμισε το τεχνολογικό άλμα που έγινε στο θέμα των εκλογών και κατέληξε ότι «το αποτέλεσμα από τα λεφτά που ξοδεύτηκαν για εξοπλισμό ήταν μηδέν», ενώ η χρηματοδότηση να φτιάχνονται υπηρεσίες ήταν αποδείχθηκαν πολύτιμες καθώς εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να εξυπηρετηθούν. Όπως ανέφερε, «το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι πρέπει να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτόν τον τόπο να είναι αυτός που μας αξίζει».

Η ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης

Ένας από τους τομείς που αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα γραφειοκρατίας όλα αυτά τα χρόνια ήταν αυτός της δικαιοσύνης. Ωστόσο η σταδιακή ψηφιοποίηση του κλάδου, όπως αυτή υλοποιείται χάρη στις μέχρι τώρα πρωτοβουλίες του υπουργείου, έχει βάλει τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών. Πιο συγκεκριμένα, ο Πάνος Αλεξανδρής, γενικός γραμματέας Δικαιοσύνης και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, ανέφερε αναλυτικά τις υπηρεσίες του δικαστηριακού κλάδου που έχουν ψηφιοποιηθεί: Ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας (πριν ήταν 25 διαφορετικά πιστοποιητικά), άυλο συναινετικό διαζύγιο, πιστοποιητικά και δικαστικές αποφάσεις από κάθε ειρηνοδικείο ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πρόοδο της. ψηφιοποίησης των αρχείων των δικαστηρίων και τις ηλεκτρονικές επιδόσεις, αλλά και τη συμβολή της διαλειτουργικότητας σε όλα τα παραπάνω. Τέλος, εξήγησε πώς μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να συμβάλει στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης μιλώντας για την ανάγκη υλοποίησης και της τηλεματικής δίκης, «αν θέλουμε να δούμε ένα δικαστήριο του μέλλοντος».

Η Λίλιαν Μήτρου, καθηγήτρια στο τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, πρόεδρος του Ινστιτούτου για την Ιδιωτικότητα, τα Προσωπικά Δεδομένα και την Τεχνολογία (Εuropean Public Law Organisation – www.eplo.org) τόνισε τη σημασία της ισότητας στο θέμα χρήσης των εφαρμογών, καθώς όπως επεσήμανε οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί εξ αποστάσεως να διεκπεραιώνει τις εργασίες του με σεβασμό στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, αυτό που έχει επιτευχθεί είναι η αποφυγή του διαμεσολαβητή που είναι τεράστιο κέρδος, όχι μόνο οικονομικό αλλά και στην κατεύθυνση της ισότητας» και έκανε λόγο για μια σωστή εκτίμηση όσον αφορά στη χρήση τεχνητής δικαιοσύνης στον δημόσιο τομέα, να υπάρχουν αρχές διαφάνειας, ενημέρωση των πολιτών, συμμετοχής των πολιτών μέσω συγκατάθεσής τους.

Για την τήρηση της αρχής προσωπικών δεδομένων μίλησε ο Κωνσταντίνος Λαμπρινουδάκης, καθηγητής στο τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστημίου Πειραιώς υπογραμμίζοντας ότι «από πίσω υπάρχει πολλή δουλειά για να προστατέψουν τα δεδομένα των πολιτών. Θα πρέπει να γίνεται ουσιαστική εφαρμογή των κανόνων».

Υγεία

Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης μίλησε για ένωση δυνάμεων μιλώντας τις προληπτικές εξετάσεις «αναζητάμε τους πολίτες για να πάνε να κάνουν δωρεάν σε δημόσιες ή ιδιωτικές δομές», ενώ μίλησε για τη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών στο θέμα της υγείας, τον προσωπικό γιατρό, τον ψηφιακό φάκελο υγείας, την τηλειατρική και επεσήμανε την άψογη συνεργασία με τον υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

«Είδαμε τι πρέπει να γίνει από την πολιτοκεντρική πλευρά» είπε η Νίκη Τσούμα, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος ΗΔΙΚΑ. «Θα έπρεπε να καταργηθούν, να μειωθούν οι ουρές» και αναφέρθηκε στις απλουστεύσεις στις διαδικασίες στα γεγονότα ζωής του ανθρώπου όπως γέννηση ενός παιδιού, κοινωνικής ασφάλισης, ασφαλιστική ενημερότητα, ιατρικός φάκελος για τα ΚΕΠΑ, ενώ αναφέρθηκε στο σύστημα εμβολιασμού, στην άυλη συνταγογράφηση και υπογράμμισε ότι «4,5 εκατομμύρια πολίτες έχουν τον ψηφιακό φάκελο υγείας στο κινητό τους μέσω της εφαρμογής my Health». Τα επόμενα βήματα κινούνται σε βασικούς άξονες όπως η ψηφιακή αναβάθμιση των νοσοκομείων της χώρας, το σύστημα για τους ογκολογικούς ασθενείς και η διεύρυνση ηλεκτρονικού ιατρικού φακέλου.

Η Ειρήνη Αγαπηδάκη, γενική γραμματέας Δημόσιας Υγείας, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων, στην άυλη συνταγογράφηση παραπεμπτικών, στο πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά» για την πρόληψη καρκίνου μαστού, ενώ μίλησε για το πρόγραμμα πρόληψης καρκίνου τραχήλου της μήτρας, του πνεύμονα, δέρματος, αλλά και για τον ψηφιακό σύμβουλο υγείας που σχεδιάζεται.

ΜΙΤΟΣ

Ξεκινώντας την ομιλία του, ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, χαρακτήρισε διοικητική τομή το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στο έργο «Εθνική πολιτική διοικητών διαδικασιών» για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Συγκεκριμένα για το ΜΙΤΟΣ, ο κ. Χριστόπουλος επεσήμανε ότι πρόκειται για «το συνεργατικό εργαλείο όλων των δημόσιων φορέων, ώστε να αποτελεί σήμερα την εγκυκλοπαίδεια των διοικητικών διαδικασιών για κάθε πολίτη, για κάθε επιχειρηματία». Όπως είπε χαρακτηριστικά «ο Μίτος εξελίσσεται συνεχώς, εντάσσοντας και νέες υπηρεσίες τόσο για τους πολίτες, φέρνοντάς τους ακόμη πιο κοντά στους φορείς παρόχους των διαδικασιών». Όπως ανέφερε ο κ. Χριστόπουλος, μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί πλήρως πάνω από 2.500 διαδικασίες, ενώ μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου θα έχουν καταχωρηθεί και οι 4000 χιλιάδες διαδικασίες που είναι κατανεμημένες σε 11 κατηγορίες. Κατέληξε μάλιστα, ότι «αν το gov.gr είναι η μεταρρύθμιση που κάνει μια μικρή αλλαγή στην ζωή μας, ο ΜΙΤΟΣ είναι το θεμέλιο που αυτές οι μικρές αλλαγές θα μείνουν».

Επενδύσεις σε Cloud υποδομές

Για τις υποδομές Cloud, ο ‘Αρης Κοζύρης, κοσμήτορας της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ, εξήγησε ότι πολιτική Cloud first ήταν από τις πρώτες που εισήγαγε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δίνοντας προτεραιότητα στη χρήση cloud στις πλατφόρμες και στις υποδομές. Σημείωσε ότι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που έκανε πράξη την φιλοσοφία cloud first. Όπως σημείωσε, έχει υλοποιηθεί ένα μείγμα αρχιτεκτονικών, το οποίο έχει περάσει και στη φιλοσοφία του gov.gr. Επιπλέον, εξήγησε τι σημαίνει το cloud για τον απλό πολίτη, καθώς επιτρέπει στις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου να αντέξουν την επισκεψιμότητα την περίοδο της πανδημίας. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «δεν είναι μόνο μία πολιτική, αλλά είναι μία πρόκληση, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε δυναμική διάθεση πόρων και να σχεδιάζουμε και να αναπτύσσουμε ένα μοντέλο που σημαίνει ότι ο Έλληνας που είναι developer, να έρθει εδώ με υψηλά αμειβόμενες θέσεις».

Ο Αντώνης Οικονόμου, εκπρόσωπος της Microsoft, ανέφερε ότι η εταιρεία ανακοίνωσε την επένδυση data center τον Νοέμβριο του 2020, εξηγώντας πώς μια τέτοια επένδυση συμπαρασύρει άλλες επενδύσεις και συμβάλλει την πιστοληπτική ικανότητα μίας χώρας. Επεσήμανε στη συνέχεια τον πολύ σημαντικό ρόλο που έπαιξε για την επένδυση το cloud first policy, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που διέθετε η χώρα. Τέλος, εξήγησε ότι με το Cloud απελευθερώνεται ο χρόνος και κόστος, ενώ ενισχύεται η ασφάλεια και η διαθεσιμότητα υπηρεσιών.

Η Βικτώρια Καλφάκη, εκπρόσωπος της Google, στάθηκε ιδιαίτερα στην επόμενη φάση των επενδύσεων Cloud. Τα cloud που έχουν δημιουργηθεί έχουν μεγάλο βαθμό ασφάλειας, γιατί εξ ορισμού μέσα στην αρχιτεκτονική αυτή, πρέπει να υπάρχει η ασφάλεια στον απόλυτο βαθμό. Γι’ αυτό και το Δημόσιο και ο ιδιωτικός τομέας, πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους προς αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει όλη η χώρα να δημιουργήσει εκείνες τις δομές που θα αξιοποιήσουν στο έπακρο όλα τα ταλέντα που διαθέτουμε.

Επιχείρηση «Ελευθερία» 

Ο Θανάσης Κοντογιώργης, γενικός γραμματέας Συντονισμού, τόνισε ότι η πανδημία ήταν επιταχυντής ψηφιακού μετασχηματισμού, συγκροτήθηκε παρατηρητήριο για τη διαχείριση της πανδημίας και συμμετείχαν 8 υπουργεία σε αυτή τη διαδικασία. Όσο για το «τι μας δίδαξε: Πρέπει να υπάρχει εθνική αυτοπεποίθηση, συστήματα διοίκησης που να εξασφαλίζουν μια πρόσθετη αξία στη ελληνική δημόσια Διοίκηση, συνεργατικό σύστημα μακριά από συγκρούσεις, ανάγκη για έρευνα, για πρόληψη, για εμβολιασμό».

Από την πλευρά του, ο Μάριος Θεμιστοκλέους, γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας επεσήμανε ότι το σύστημα εμβολιασμών καταγράφηκε ως αξιόπιστο στη συνείδηση των πολιτών, την στιγμή που το σύστημα εμβολιασμών σε Κύπρο, Γερμανία, Ιταλία, Αμερική, Αγγλία, αντιμετώπιζε προβλήματα. Όπως τόνισε «μπορεί να είμαστε και πρώτοι (όχι μόνο τελευταίοι στην ΕΕ ή στον κόσμο), πρέπει να υπάρχει απόλυτη ταύτιση και πειθαρχία προς έναν κοινό στόχο», ενώ έκανε λόγο για ασφάλεια, διαφάνεια και σεβασμό στον πολίτη.

Ο Κώστας Χαμπίδης, διευθυντής του γραφείου υπουργού Επικρατείας αρμόδιου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση, υπογράμμισε ότι η επιτυχία της επιχείρησης «Ελευθερία» αποτελεί κληρονομιά για την προληπτική ιατρική που θα εφαρμοστεί και ήδη εφαρμόζεται, και πρόσθεσε ότι «διαφορετικοί φορείς μαζεύονταν στο κτήριο της Πολιτικής Προστασίας και έκαναν τον συντονισμό. Ό,τι και να πήγε στραβά τελικά σώθηκε» σημείωσε.

Κ. Πιερρακάκης: Το μέλλον είναι ψηφιακό

Μεγάλος πρωταγωνιστής της χθεσινής εκδήλωσης δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, όπως φάνηκε άλλωστε και από την ζεστή υποδοχή που του επιφύλαξε ο κόσμος που παρευρέθηκε στην εκδήλωση. «Είναι ημέρα μεγάλης χαράς και συγκίνησης» τόνισε ο υπουργός στο πλαίσιο της ομιλίας του.

Ο Κ. Πιερρακάκης Μίλησε για τις ψηφιακές συναλλαγές που έφτασαν το 2020 το 1,2 δις, ενώ έκανε μια αναδρομή στο παρελθόν για να παρουσιάσει την σημερινό άλμα που επετεύχθη στο θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας.

Διευκρίνισε ότι το αρχικό πρότυπο, καλύτερο παράδειγμα ήταν αρχικά εκείνο της Μ. Βρετανίας. «Οι μεταρρυθμίσεις όμως δεν είναι απλά αντιγραφές. Έπρεπε να χαρτογραφήσουμε τα δικά μας μητρώα που πρέπει να διασυνδεθούν και έτσι έγινε μια σιωπηρή οργανωσιακή δουλειά και την επόμενη μέρα των εκλογών δημιουργήθηκε το υπουργείο, μια νέα δομή που μπορούσε να κάνει μια σειρά από αλλαγές» είπε χαρακτηριστικά.

«Οι αλλαγές ξεκίνησαν αμέσως γιατί τα γεγονότα είναι πάντα αμείλικτα. Έτσι το 112 ετέθη πρώτη προτεραιότητα», στα διόδια χρησιμοποιείται ο ίδιος πομποδέκτης, έγινε απλούστευση της δήλωσης γέννησης του παιδιού, καταργήθηκε το φαξ, «επιταχύναμε, όμως, λόγω covid την πλατφόρμα και έτσι το gov.gr ήρθε δυο μήνες νωρίτερα από ό,τι το περιμέναμε». Ο υπουργός συνέχισε την διαδρομή της ψηφιακής πύλης θυμίζοντας το 13033, την άυλη συνταγογράφηση, την Βίβλο ψηφιακού μετασχηματισμού, η μετάβαση στο 5G έγινε με καινοτόμα δημοπρασία, «ενώ ξεκινήσαμε στη σταθερή τηλεφωνία έχουμε την οπτική ίνα με κάλυψη 1,3 εκατ. γραμμών μέχρι σήμερα και πρέπει να φτάσουμε 4,8 μέχρι το 2027», ενώ μίλησε για το ΚΕΠ live (τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο του ΚΕΠ) και για το σύστημα εθνικού εμβολιασμού που στήθηκε μέσα σε λίγες βδομάδες.

«Υπήρξαν πολλές επενδύσεις από ξένες εταιρείες, όπως Amazon, Microsoft, google, το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό covid που το εισηγηθήκαμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, το My Health που είναι το πρόπλασμα ιατρικού φακέλου, ο τρόπος χορήγησης των επιδομάτων, οι «έξυπνες πόλεις» με πρόγραμμα για τους 332 δήμους για να κάνουν και οι δήμοι την μετάβαση. Και βέβαια με το ΜΙΤΟΣ η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα που μετράει τον εαυτό της καθ’ ολοκληρίαν, μετράμε τις διαδικασίες και έχουμε ήδη αποτιμήσει πάνω από 5.000 διαδικασίες, οι οποίες την επόμενη τετραετία θα ψηφιοποιηθούν όλες. Και βέβαια το wallet, «το Chat gpt και η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη στην ζωή μας, οι διάδρομοι 5G, τα drones είναι εδώ «το μέλλον ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι. Είναι μια οριζόντια πολιτική, αφορά όλα τα υπουργεία, είναι κτήμα όλης της δημόσιας διοίκησης».

Κ. Μητσοτάκης: «Γινόμαστε σοβαρό κράτος που σέβεται τον πολίτη, χτίζει σχέση εμπιστοσύνης»

Η λαμπερή εκδήλωση έκλεισε με την ομιλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος τόνισε χαρακτηριστικά ότι: «Γινόμαστε επιτέλους σοβαρό κράτος που σέβεται τον πολίτη και χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης. Το εγχείρημα της ψηφιακής διακυβέρνησης έχει τύχει πιστεύω καθολικής αναγνώρισης.

Όταν σχεδιάσαμε το μέλλον της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είπαμε ότι το πρώτο θα ήταν να δημιουργήσουμε υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνησης. Οι συναρμόδιοι υπουργοί ήταν όλοι χαρούμενοι. Δεν είχαν πάρει χαμπάρι ότι είχαμε πάρει ένα κομμάτι των αρμοδιοτήτων τους.

Δεν το κρύβω ότι μπορέσαμε και μετατρέψαμε τις αντιξοότητες σε ευκαιρίες. Προτάξαμε το ζήτημα του 112. Σήμερα το 112 είναι συλλογικό κτήμα και δεν είναι μόνο ψηφιακό εργαλείο, αλλά ολόκληρη κουλτούρα πολιτικής προστασίας.

Μετά ήρθε η πανδημία η οποία μας υποχρέωσε να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία που είχαμε στη διάθεσή μας όπως τα sms. Μετά πειραματιστήκαμε με πιο προχωρημένες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη για να σχεδιάσουμε εργαλείο για να αξιοποιήσουμε τα λίγα τεστ που είχαμε το πρώτο καλοκαίρι στη διάθεση μας. Και μετά βέβαια ακολούθησε η διαδικασία του εμβολιασμού, στην οποία το κράτος πήγε στον πολίτη και όχι ο πολίτης στο κράτος».

«Σας συνιστώ όσοι δεν έχετε κατεβάσει το myhealth να το κάνετε. Δημιουργούμε πρόπλασμα ενός ψηφιακού φακέλου υγείας. Η τεχνολογία δεν σταματά. Είτε θα μας ξεπεράσει, είτε θα την αξιοποιήσουμε. Είναι ήδη εδώ τεχνολογίες που απαιτούν μεγαλύτερη διασυνδεσιμότητα.
Η χώρα μετατρέπεται σε πόλο υψηλής τεχνολογίας. Θέλω να αναδείξω ιδιαίτερα τον προοδευτικό χαρακτήρα αυτής της μεταρρύθμισης. Με ένα τρόπο ευνοεί τους λιγότερο προνομιούχους, όσους είναι σε απομακρυσμένα νησιά, τους ανάπηρους, την εργαζόμενη γυναίκα. Η τεχνολογία συνδέεται με τη μείωση της διαφθοράς, με τη διαφάνεια.

Έχουμε πετύχει πολλά αυτά τα 3,5 χρόνια και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους δημόσιους λειτουργού που συνέβαλαν.
Είμαστε μόνο στην αρχή. Να είστε σίγουροι ότι μπορούμε να τρέξουμε με την τεχνολογία. Η επόμενη τετραετία προδιαγράφεται ακόμα πιο συναρπαστική σε μια σειρά από πεδία. Έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

«Μιλούσα πρόσφατα με την Εσθονή πρωθυπουργό. Στην Εσθονία οι μισοί πολίτες ψηφίζουν ηλεκτρονικά. Θα ήθελα να γίνει και εδώ. Τουλάχιστον όσοι ζουν εκτός Ελλάδος να έχουν αυτή τη δυνατότητα.

Στην επίσκεψη μου πρόσφατα στον Κορυδαλλό συνάντησα μια ηλικιωμένη κυρία που μάθαινε τα μυστικά της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών. Την ρώτησα γιατί τα μαθαίνει και μου είπε «δεν θέλω να είμαι εξαρτημένη από τον εγγονό μου για να μπαίνω στο gov.gr», κατέληξε ο Κ. Μητσοτάκης.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις