Σε μια τολμηρή κίνηση με στόχο την αναμόρφωση της ομοσπονδιακής γραφειοκρατίας, ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, διόρισε τον διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla, Ιλον Μασκ και τον πρώην προεδρικό υποψήφιο των Ρεπουμπλικάνων, Βιβέκ Ραμασάμι για να ηγηθούν του νεοσύστατου Υπουργείου Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας (DOGE). Αυτό το τμήμα πρόκειται να λειτουργήσει εκτός των παραδοσιακών κυβερνητικών δομών, παρακάμπτοντας την ανάγκη έγκρισης της Γερουσίας.
Η πρωταρχική αποστολή του DOGE είναι να “διαλύσει” τη γραφειοκρατία, να μειώσει τους υπερβολικούς κανονισμούς και να αναδιαρθρώσει τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Οι εργασίες του υπουργείου αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τις 4 Ιουλίου 2026, συμπίπτοντας με την 250ή επέτειο από την υπογραφή της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας.
Ο Μάσκ και ο Ραμασάμι θα συνεργαστούν στενά με τον Λευκό Οίκο και το Γραφείο Διαχείρισης και Προϋπολογισμού (OMB) για να προωθήσουν μεγάλης κλίμακας διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Οι ρόλοι τους θα είναι ανεπίσημοι, επιτρέποντας στον Musk να συνεχίσει να ηγείται των εταιρειών του, συμπεριλαμβανομένων των Tesla, SpaceX και X.
Ο διορισμός έχει προκαλέσει διαμάχη, με επικριτές όπως η Public Citizen, μια προοδευτική ΜΚΟ για τα δικαιώματα των καταναλωτών, να εκφράζουν ανησυχίες για πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων. Η Lisa Gilbert, συμπρόεδρος του Public Citizen, δήλωσε στο Reuters: «Ο Musk όχι μόνο δεν γνωρίζει τίποτα για την αποτελεσματικότητα και τη ρύθμιση της κυβέρνησης, αλλά οι δικές του επιχειρήσεις παραβιάζουν τακτικά τους ίδιους τους κανόνες στους οποίους θα είναι σε θέση να αλλάξει. Αυτή είναι η απόλυτη εταιρική διαφθορά».
Σε απάντηση, ο Musk υποσχέθηκε μέγιστη διαφάνεια, δηλώνοντας ότι όλες οι ενέργειες του τμήματος θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο. Κάλεσε επίσης το κοινό να παράσχει συμβουλές και πρότεινε ότι θα υπάρξει ένας πίνακας κατάταξης για τις κυβερνητικές δαπάνες που δεν χρειάζονται.
