Λίγο πριν κλείσει 60 χρόνια ζωής, η θρυλική Panini έφτασε να γίνει επιχείρηση του ενός δις ευρώ! Όσο παράξενο κι αν ακούγεται, η εταιρία που έδωσε ζωή σε πολλές γενιές πιτσιρικάδων, που είτε αγαπούσαν το ποδόσφαιρο είτε ήταν απλά περίεργοι, έχει τυπώσει από το 1970 μέχρι σήμερα 25 δισεκατομμύρια φακελάκια με stickers που έχουν ταξιδέψει σε περισσότερες από 130 χώρες σε ολόκληρο τον πλανήτη. Πριν την υπέροχη ιστορία μας, να ξέρετε ότι πολλά στοιχήματα για τους παίκτες που υπάρχουν και στις κάρτες Panini, βρίσκετε στην bet365.
Η συμπλήρωση του θρυλικού άλμπουμ λοιπόν, σε κάθε διοργάνωση, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως… μανία. Και δεν αφορά πλέον μόνο τους μικρούς φίλους του ποδοσφαίρου αλλά και τους μεγαλύτερους που θυμούνται με νοσταλγία τα παιδικά τους χρόνια. Ισως αυτοί να είναι και περισσότεροι. Σε κάθε Παγκόσμιο Κύπελλο η αγορά εκτοξεύεται, με το τελευταίο που έγινε στη Ρωσία το 2018, να είναι η αφορμή για να φτάσει να έχει τζίρο σε δις!!!
Οι μεγάλες αγορές
Διόλου τυχαίο ότι η μεγαλύτερη αγορά είναι αυτή της Βραζιλίας και δεν έχει να κάνει μόνο με το ποδόσφαιρο. Σχετικά πρόσφατα ανέβηκαν στη δεύτερη θέση οι ΗΠΑ, με την ιταλική εταιρία να έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα του ΝΒΑ και να έχει εισχωρήσει πλέον και στο NFL και το Nascar. Εννοείται βέβαια ότι ο χώρος του ποδοσφαίρου, κρίνοντας από το ενδιαφέρον σε ολόκληρο τον πλανήτη, έχει το μεγαλύτερο ανταγωνισμό.
Το κόστος των 250 ευρώ
Αν επικεντρωθούμε στα Παγκόσμια Κύπελλα, η Panini είναι βέβαιο ότι πριν και κατά τη διάρκειά τους ζει μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Κάθε φακελάκι με 5 φωτογραφίες ποδοσφαιριστών κοστίζει 90 λεπτά του ευρώ και το άλμπουμ έχει 700 φωτογραφίες για να ολοκληρωθεί. Στην πιο εφικτή περίπτωση γεμίζει με 120 ευρώ, αλλά κατά μέσο όρο οι φανατικοί ξοδεύουν περισσότερα από 250 ευρώ για να πλησιάσουν στην ολοκλήρωσή του. Εκτός αν υπάρχουν αρκετοί φίλοι που ασχολούνται με το ίδιο σπορ, οπότε αυξάνονται οι πιθανότητες για τη δυνατότητα της ανταλλαγής.
Τα κίνητρα για το άλμπουμ
Ο πρώτος και βασικότερος λόγος της συμπλήρωσης ενός άλμπουμ είναι η νοσταλγία. Οι μπαμπάδες βρίσκουν μαζί με τους γιους ένα επιπλέον κίνητρο για να ασχοληθούν ξανά με κάτι αγαπημένο από την παιδική τους ηλικία.
Από εκεί και πέρα είναι το ενδιαφέρον της συμπλήρωσης κομμάτι – κομμάτι, σα να πρόκειται για ένα παζλ. Σα να ψωνίζεις από τα IKEA και να συναρμολογείς μόνος σου ένα αντικείμενο, αντί να το αγοράσεις έτοιμο. Η διαδικασία της δημιουργίας σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι πολύ πιο ελκυστική.
Αν προσθέσουμε και την περιέργεια ή την προσμονή σχετικά με το τι κρύβει το φακελάκι που αγόρασες, έχουμε ένα πλήρες πακέτο που όμοιό του δεν υπήρχε, όταν γέννησαν την ιδέα οι αδερφοί Ουμπέρτο και Τζουζέπε Πανίνι.
Το κιόσκι που έγινε εταιρία
Οι δύο Ιταλοί από την Μόντενα απέκτησαν το 1955 ένα κιόσκι στο οποίο πουλούσαν εφημερίδες. Τα κέρδη ήταν ελάχιστα και στην προσπάθεια να βρουν μια ιδέα για να επιβιώσουν, αγόρασαν πέντε χρόνια αργότερα μια συλλογή ποδοσφαιριστών από εταιρία του Μιλάνου που δεν ήξερε τι ακριβώς να τα κάνει. Αποφάσισαν να τα χωρίσουν σε φακελάκια των δύο stickers με τιμή πώλησης τις 10 λίρες. Αυτό ήταν. Σε ένα χρόνο είχαν πουλήσει 3 εκατ. φακελάκια και με τα κέρδη δημιούργησαν τη θρυλική Panini το 1961.
Το πρώτο Μουντιάλ
Τα πρώτα 9 χρόνια έφτιαχναν τα stickers και τα φακελάκια με τα ίδια τους τα χέρια. Το πρώτο άλμπουμ στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1970 ήταν χειροποίητο και χρειάστηκε κάποια χρόνια ακόμη για να τυπώνονται από συγκεκριμένη μηχανή.
Τα παιδιά και οι συλλέκτες ήταν οι βασικοί αγοραστές και αν ρίξουμε μια ματιά από τότε μέχρι σήμερα τι ακριβώς έχει συμβεί, θα νομίζουμε ότι πρόκειται για θαύμα. Υπάρχουν άλμπουμ που πωλούνται 2.500 δολάρια στο διαδίκτυο και αφορούν το ΝΒΑ, ενώ πρόσφατα εμφανίστηκε η κατηγορία των συλλεκτικών άλμπουμ με 3D figures και κάρτες με τη φωτογραφία και την υπογραφή των παικτών. Από αυτά βγαίνουν και τα περισσότερα χρήματα αυτό τον καιρό.
Αποκλειστικά δικαιώματα
Εννοείται ότι σε όλο αυτό το διάστημα που άλλαξαν τα οικονομικά δεδομένα στον αθλητισμό, η Panini εξασφαλίζει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τα logos των συλλόγων, των εθνικών ομάδων, των σταδίων, των φωτογραφιών των παικτών και πολλά άλλα. Μια σειρά από image rights που διατηρεί εδώ και δεκαετίες. Γι’ αυτό και το 2016 έφτασε στο σημείο να προσφέρει 170.000 δολάρια στον Κριστιάνο Ρονάλντο για να υπογράψει 1000 stickers. Η μπίζνα που δημιούργησαν τα αδέρφια Panini έχει πάρει μυθικές διαστάσεις και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να τη φανταστούν το 1955, όταν έστηναν το κιόσκι τους στη Μόντενα για να αρχίσουν να πουλούν εφημερίδες.