Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

FlowOn: Η μαθητική Startup από τη Μακεδονία που λύνει το πρόβλημα της σπατάλης νερού!

Παρόλο που η ανάπτυξη και η προώθηση της εκπαίδευσης στο επιχειρείν αποτελεί εδώ και χρόνια έναν από τους βασικούς στόχους της ΕΕ, στην Ελλάδα το μάθημα της επιχειρηματικότητας δεν έχει καταφέρει να βρει ακόμα το δρόμο του προς τις σχολικές αίθουσες. Έτσι, ο μόνος τρόπος για τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τις προκλήσεις αλλά και τα οφέλη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, είναι προγράμματα όπως αυτό της Μαθητικής Εικονικής Επιχείρησης που υλοποιείται από το Junior Achievement Greece.

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, επέλεξαν φέτος να συμμετέχουν, κατακτώντας μάλιστα στη συνέχεια την 1η θέση στον Διαγωνισμό Kαλύτερο Promo Video, μαθητές από το Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Μακεδονίας, οι οποίοι σχηματίζοντας την ομάδα “FlowOn” δημιούργησαν μια “Έξυπνη βρύση” εξωτερικού χώρου που κλείνει αυτόματα όταν δεν χρησιμοποιείται. Με τη νίκη τους αυτή, οι μαθητές από τη Μακεδονία περνούν απευθείας στην τελική δεκάδα του Πανελλαδικού Τελικού Διαγωνισμού και ετοιμάζονται να “αγωνιστούν” για μια θέση στον Πανευρωπαϊκό Τελικό.

Πριν φτάσουν όμως εκεί, μιλούν στο Startupper.gr και μοιράζονται την εμπειρία τους μέχρι τώρα στο διαγωνισμό, την επαφή τους με το επιχειρείν και τα πλάνα τους για το μέλλον τα οποία είναι εντυπωσιακά!

Startupper.gr: Η «εταιρεία» σας ξεχώρισε και κατάφερε να κερδίσει τον Διαγωνισμό Kαλύτερο Promo Video Mαθητικών Εικονικών Επιχειρήσεων 2021 του Junior Achievement Greece. Πείτε μας μερικά πράγματα για τη λύση που δημιουργήσατε; Πώς λειτουργεί, ποιο πρόβλημα λύνει και ποιους μπορεί να βοηθήσει;

FlowOn: Το εξάρτημα που δημιουργήσαμε, το οποίο σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε αποκλειστικά από εμάς με την αξιοποίηση ρομποτικής τεχνολογίας και την τεχνική της 3D printing, τοποθετείται σε κάθε τύπο εξωτερικής βρύσης σε μερικά δευτερόλεπτα, μετατρέποντάς την σε «έξυπνη» – αυτόματη βρύση που ανοιγοκλείνει αυτόματα με αισθητήρες κίνησης, κλειδώνει όταν δεν χρησιμοποιείται, δεν απαιτεί την επαφή του χρήστη.

Έτσι μειώνει την σπατάλη νερού και το κόστος κατανάλωσης, ενώ συμβάλλει στον περιορισμό της διάδοσης μικροβίων. Πρώτη προτεραιότητα της μαθητικής επιχείρησης είναι η εγκατάσταση του συστήματος που δημιούργησε στα σχολεία, σε συνδυασμό με καμπάνια ευαισθητοποίησης για επιστροφή των μαθητών στο νερό της βρύσης. Κατόπιν απευθύνεται σε δημόσιους φορείς και ιδιώτες, για να εγκαταστήσει το σύστημά της σε πάρκα, παιδικές χαρές, γήπεδα, εκπαιδευτικά ιδρύματα, ξενοδοχειακές και μεταποιητικές μονάδες, σταθμούς αυτοκινήτων, πρατήρια βενζίνης, μονοκατοικίες με κήπους, παντού!

Startupper.gr: Πώς προέκυψε η ιδέα για τη συγκεκριμένη υλοποίηση και πώς αποφασίσατε να συμμετάσχετε στον διαγωνισμό;

FlowOn: Η ιδέα προέκυψε από το καθημερινό βίωμα της σπατάλης νερού στις βρύσες του σχολείου. Παρατηρήσαμε ότι συχνά ξεχνιούνται ανοιχτές ή έχουν διαρροές λόγω της εντατικής χρήσης ή της κακής συντήρησης. Από την άλλη μεριά, με την έμφαση που δόθηκε στην ατομική υγιεινή ως μέσο προστασίας στη διάρκεια της πανδημίας, μας απασχόλησε ότι οι κοινόχρηστες αυτές βρύσες εξυπηρετούν εκατοντάδες άτομα.

Πέρα απ’ αυτό, όμως, σκεφτήκαμε ότι, γενικά,  τo καθαρό, προσβάσιμο σε όλους νερό είναι απαραίτητο στοιχείο του κόσμου στον οποίο θέλουμε να ζούμε, είναι δικαίωμα όλων. Και διαπιστώσαμε πως η μείωση του υδατικού αποτυπώματος σε εξωτερικούς χώρους, δημόσιους ή ιδιωτικούς, κοινόχρηστους ή μη, δεν αποτελεί πρωταρχικό μέλημα ούτε των πολιτών, ούτε των αρμόδιων αρχών. «Αυτόματες» βρύσες με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ροή δυστυχώς δεν υπάρχουν σε εξωτερικούς χώρους. Ωστόσο, τόσο ο ΟΗΕ όσο και η ΕΕ στοχεύουν στο καθαρό νερό για όλους. Ο ΟΗΕ περιλαμβάνει το καθαρό νερό σε όλους στους στόχους του για τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ υπάρχει Οδηγία της ΕΕ που επιβάλλει την εγκατάσταση κοινόχρηστων βρυσών προς δωρεάν διάθεση νερού σε χώρους συγκέντρωσης κοινού, η οποία στοχεύει παράλληλα και στη δραστική μείωση της χρήσης πλαστικών.

Ήταν, λοιπόν, σημαντικό για μας να δημιουργήσουμε ένα καινοτόμο τεχνολογικό προϊόν που θα κάλυπτε ένα κενό που υπάρχει στην αγορά, θα ανταποκρινόταν παράλληλα στα ερευνητικά ενδιαφέροντα αρκετών από εμάς, θα είχε όμως και την διάσταση της κοινωνικής προσφοράς.

Έτσι, σε συνδυασμό με την παράδοση που έχει το σχολείο μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, δηλώσαμε συμμετοχή στον διαγωνισμό με το προϊόν αυτό. Θέλαμε πολύ να βιώσουμε κι εμείς την εμπειρία που με τόσο ενθουσιασμό μάς περιέγραψαν συμμαθητές και συμμαθήτριές μας που ήδη την έχουν ζήσει!

Startupper.gr: Πόσο χρόνο σας πήρε να σχεδιάσετε/ αναπτύξετε το προϊόν σας και ποιες γνώσεις εκμεταλλευτήκατε από το σχολείο; Πόσο σημαντική ήταν η συμβολή των καθηγητών σας;

FlowOn: Για τον σχεδιασμό και τη δημιουργία του προϊόντος χρειάστηκαν μήνες. Το τμήμα παραγωγής και πιο συγκεκριμένα τα στελέχη του Κώστας Πατσατζάκης και Ιάσονας Φιλιππίδης, μαθητές της Β΄ Λυκείου, που σχεδίασαν και κατασκεύασαν το εξάρτημα, υπήρχαν μέρες που αφιέρωναν περισσότερες από πέντε ώρες μέχρι να μπορέσουν να καταλήξουν σε αυτό το μοντέλο που διαθέτουμε τώρα. Οι συμμαθητές μας, με πολλές διακρίσεις σε διαγωνισμούς ρομποτικής και πληροφορικής (2 φορές στο πανελλαδικό top 20 του διαγωνισμού πληροφορικής ο Κώστας Πατσατζάκης, συμμετοχή και πρόκριση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ρομποτικής ο Ιάσονας Φιλιππίδης), αξιοποίησαν τις γνώσεις που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους σε Ομίλους ρομποτικής και πληροφορικής. Από την άλλη μεριά, η συμβολή των καθηγητών μας ήταν πάρα πολύ σημαντική, αφού χωρίς την καθοδήγησή τους, τις γνώσεις τους, αλλά και την προθυμία τους για συνεργασία δεν θα μπορούσαμε να τα καταφέρουμε.

Startupper.gr: Ποια ήταν η εμπειρία σας μέσα από τον διαγωνισμό; Αποκομίσατε κάποια οφέλη που μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμα στο μέλλον;

FlowOn: Η συμμετοχή μας στον Όμιλο Οικονομίας του σχολείου μας και στο πρόγραμμα «Εικονικές Επιχειρήσεις» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece ήταν για μας μία πρόκληση να διανύσουμε ένα ταξίδι γεμάτο καινούργιες εμπειρίες και γνώσεις.

Η υλοποίηση της καινοτόμας επιχειρηματικής μας ιδέας αποδείχτηκε ομολογουμένως εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία εξαιτίας των κλειστών σχολείων, αλλά κυρίως εξαιτίας της κλειστής αγοράς και της δυσκολίας να έρθουμε σε επαφή με φορείς και ιδρύματα, ιδιαίτερα στην περίοδο έξαρσης της πανδημίας στη Θεσσαλονίκη, που συνέπεσε με τη φάση ίδρυσης της επιχείρησής μας.

Παρά τις δυσκολίες, μαθητές και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου καταφέραμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να δημιουργήσουμε ένα προϊόν για το οποίο είμαστε περήφανοι, καθώς είναι αποτέλεσμα της όρεξης, της εφευρετικότητας και της συνεργασίας μας. Ήταν ένα ταξίδι γεμάτο πολλά συναισθήματα. Συναίσθημα χαράς, κάθε φορά που οι προσπάθειές μας έδιναν αποτέλεσμα, συναίσθημα άγχους για τις τηλεδιασκέψεις με νέα πρόσωπα, αλλά και συναίσθημα πίεσης για να προλάβουμε να οργανώσουμε τη δουλειά μας μέσα σε σφικτά χρονοδιαγράμματα. Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα μας έδωσε ικανοποίηση και αυτοπεποίθηση, αφού καταλάβαμε και σε προσωπικό επίπεδο τις δυνατότητές μας, αλλά και εξερευνήσαμε καινούργια ενδιαφέροντα που δεν γνωρίζαμε πως είχαμε. Ξεφύγαμε από τη ρουτίνα της καραντίνας, νιώσαμε χρήσιμοι και δημιουργικοί σε μια περίοδο που νιώθει κανείς παροπλισμένος, αξιοποιήσαμε, τέλος, με τον καλύτερο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο μας.

Και φυσικά η διάκρισή μας μας έδωσε μεγάλη χαρά και ικανοποίηση.

Όλα όσα γνωρίσαμε και βιώσαμε είμαστε βέβαιοι πως θα τα αξιοποιήσουμε μελλοντικά στις σπουδές μας και αργότερα στην επαγγελματική μας ζωή.

Startupper.gr: Στη βράβευσή σας, ενδιαφέρον για την έξυπνη βρύση «FLOW ON» έδειξαν ο Δήμαρχος Τρικκαίων και Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Πρασίνου και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Δήμου Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Δημητριάδης. Έχει προκύψει ενδιαφέρον ή και προτάσεις συνεργασίας από άλλους φορείς;

FlowOn: Επιδιώξαμε σημαντικές επαφές με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ξεκινώντας από τον Δήμαρχο Νεάπολης Συκεών και Αντιπρόεδρο ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας κ. Σίμο Δανιηλίδη. Άλλωστε το σχολείο μας ανήκει στο συγκεκριμένο Δήμο.

Ο κ. Δανιηλίδης ανταποκρίθηκε άμεσα και με μεγάλη προθυμία στέκεται αρωγός και υποστηρίζει την προσπάθειά μας.

Υποδέχθηκε στο Δημαρχείο, μαζί με τον Αντιδήμαρχο Κοινωνικής Πολιτικής & Παιδείας κ. Μιχάλη Βουλγαρίδη και τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου κ. Τριαντάφυλλο Κουτσαγιαννίδη εκπροσώπους της FlowOn, και αφού συνεχάρησαν και οι τρεις την προσπάθεια της ομάδας, εκδήλωσαν το ενδιαφέρον του Δήμου για το εξάρτημα που αυτή δημιούργησε και ανέλαβαν το κόστος των υλικών κατασκευής για δέκα (10) τεμάχια, τα οποία θα τοποθετηθούν σε βρύσες του Πειραματικού Λυκείου και σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους του Δήμου.

Οι μαθητές στη συνάντησή τους με το δήμαρχο Νεάπολης Συκεών

Startupper.gr: Γενικότερα, πως σκοπεύετε να προχωρήσετε από εδώ και στο εξής; Σας ενδιαφέρει να εξελίξετε τη λύση σας ή γενικά να ασχοληθείτε με την επιχειρηματικότητα στο μέλλον;

FlowOn: Αυτή τη στιγμή έχουμε τρεις σημαντικούς στόχους: Να προετοιμαστούμε για τον πανελλαδικό τελικό, να εγκαταστήσουμε άμεσα, με τη στήριξη του Δημάρχου κ. Δανιηλίδη, το εξάρτημά μας αρχικά στο σχολείο μας, αλλά και σε άλλες δημόσιες βρύσες  του Δήμου Νεάπολης Συκεών και τέλος να κατοχυρώσουμε την ιδέα μας και να πάρουν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας οι δημιουργοί του εξαρτήματος.

Ασχολούμαστε με την ανάπτυξη και την εξέλιξη του προϊόντος μας, αξιοποιώντας τις πολύ σημαντικές συμβουλές και προτάσεις των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και του βιομηχανικού designer κ. M. Anastassiades.

Θα μας ενδιέφερε φυσικά να δημιουργήσουμε τη δική μας startup επιχείρηση και να δούμε τη FlowOn να μετατρέπεται από μαθητική εικονική επιχείρηση σε πραγματική, με αποστολή την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και την ανάληψη πρωτοβουλιών για τη μείωση του υδατικού μας αποτυπώματος

Όμως, δεν μένουμε εδώ. Θέλουμε να επεκτείνουμε την γκάμα των προϊόντων μας  κάνοντας πράξη άλλες ιδέες μας, αλλά και να αξιοποιήσουμε εν γένει και να διευρύνουμε όσα μάθαμε για την επιχειρηματικότητα στην επαγγελματική μας ζωή.

Startupper.gr: Τέλος, μια ερώτηση προς τους καθηγητές. Πόσο σημαντική θεωρείτε την ενασχόληση των παιδιών με την καινοτομία και το επιχειρείν; Ποια τα οφέλη κατά την άποψή σας; Θα συστήνατε σε άλλα σχολεία το Junior Achievement Greece;

Με την εμπειρία υλοποίησης πολλών προγραμμάτων του Junior Achievement Greece διαπιστώνουμε κάθε χρόνο πως με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα οι μαθητές/τριες  γίνονται πλουσιότεροι σε γνώσεις και εμπειρίες.

Διερευνούν τα επαγγελματικά τους ενδιαφέροντα  και οδηγούνται σε πιο φιλόδοξες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές, συνεργάζονται με συμμαθητές/τριές τους διαφορετικών τάξεων, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, αποκτούν αυτοπε­ποίθηση, ευελιξία σκέψης και δράσης, ετοιμότητα στην αντιμετώπιση προβλημάτων και τη λήψη απο­φάσεων, ενώ παράλληλα συνειδητοποιούν έμπρακτα την αξία της ομαδικότητας και της συνεργα­σίας και επεκτείνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους σε περιοχές που δεν καλύπτονται από το σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα.

Η Επιχειρηματική Εκπαίδευση είναι μία καινοτόμα, σύνθετη, εκπαιδευτική διαδικασία. Παρά την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική υπέρ της ένταξης της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση, η διαρκής συρρίκνωσης της ήδη υποτυπώδους οικονομικής εκπαίδευσης στο Ελληνικό Γενικό Λύκειο δεν μας δίνει πλέον καμία δυνατότητα να μιλήσουμε για επιχειρηματικότητα στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης. Τα προγράμματα του Junior Achievement Greece είναι η μόνη διέξοδος, προσφέροντας μάλιστα στους εκπαιδευτικούς πλούσιο υλικό που ακολουθεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

Ενισχύουν την εξωστρέφεια του σχολείου, ευαισθητοποιούν τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και τον δικτυώνουν με το σχολείο για την στήριξη της προσπάθειας των παιδιών τους και κυρίως προσφέρουν στον εκπαιδευτικό την ευελιξία και το λειτουργικό πλαίσιο να ενσωματώνει στα μαθήματά του άμεσα θέματα και πρακτικές που απασχολούν την ευρύτερη κοινότητα. Τα αντικείμενα των εικονικών επιχειρήσεων απαιτούν διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις και άρα συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων. Αυτές οι συνεργασίες εκπαιδευτικών και μαθητών διαμορφώνουν ένα μαθησιακό κλίμα, μια παιδαγωγική ατμόσφαιρα που συμβάλλει επίσης στην επαγγελματική εξέλιξη των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών, μέσω της μεταξύ μας αλληλεπίδρασης, η οποία πηγάζει από τα ενδιαφέροντα και τις κοινωνικές ευαισθησίες των μαθητών/τριών, τη δυναμική και τις αναζητήσεις του σχολείου.

Σημείωση:

Η FlowOn αποτελείται από τους/τις:

Δαβίδ Μπεγκτζανιάν- Γενικός Διευθυντής

Αδαμαντία Τσεκούρα- Υποδιευθύντρια

Μαρία Τούνη- Δ/ντρια Δημοσίων Σχέσεων

Ιωάννης Αποστολίδης-Στέλεχος τμήματος Δημοσίων Σχέσεων

Ιάσονας Φιλιππίδης- Δ/ντής Παραγωγής

Κωνσταντίνος Πατσατζάκης-Στέλεχος τμήματος Παραγωγής

Μαρκέλλα Καραγώγου-Στέλεχος τμήματος Παραγωγής

Γεωργία Τρικιώνη-Δ/ντρια Πωλήσεων

Κωνσταντίνος Ξηραδάκης-Δ/ντής Marketing

Ηλίας Μπεγάλτσης-Στέλεχος τμήματος Marketing

Κωνσταντίνα-Μαρία Παυλίδου-Στέλεχος τμήματος Marketing

Φίλιππος Τιάγκος-Στέλεχος τμήματος Marketing

Χρυσούλα Τζήκα-Στέλεχος τμήματος Marketing

Σοφία Ιακωβίδου-Στέλεχος τμήματος Marketing

Μαρία Τσιαούση-Δ/ντρια Οικονομικών Υπηρεσιών

Δημήτρης Τσεκούρας-Στέλεχος τμήματος Οικονομικών

Σπύρος Αθανασιάδης-Στέλεχος τμήματος Οικονομικών

Ορέστης Αναστασιάδης-Στέλεχος τμήματος Οικονομικών

Ιωάννης Μανταμάς-Δ/ντής Πληροφορικής

Βασίλης Αθανασίου-Στέλεχος τμήματος Πληροφορικής

Κωνσταντίνα Δόξα-Στέλεχος τμήματος Πληροφορικής

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις