Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Νομοθεσία και αναχρονιστικές πρωτοβουλίες εμποδίζουν την εξέλιξη της BEAT

(και του ελληνικού οικοσυστήματος)

Μπορεί συχνά να μιλάμε για την πρόοδο που κάνει το ελληνικό οικοσύστημα τεχνολογίας και τα μεθοδικά βήματα που γίνονται προς την ανάδειξη των νεοφυών επιχειρήσεων, η νομοθεσία όμως παραμένει εμπόδιο. Δυστυχώς, στη χώρα μας υπήρξαν και εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές εταιρείες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω της παρωχημένης νομοθεσίας και της νοοτροπίας που υποβαθμίζει την καινοτομία προς όφελος συντεχνιών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η BEAT, η οποία μέχρι και σήμερα έρχεται αντιμέτωπη με πολιτικές και μηχανισμούς που αποτρέπουν την ανάπτυξή της στη χώρα που ιδρύθηκε. Για την ιστορία, η BEAT ήταν ένα από τα πρώτα success stories της Ελλάδας και σίγουρα το πιο ηχηρό «exit», το 2017 που εξαγοράστηκε από την Daimler. Ήδη από τότε όμως, άρχισε να δέχεται επιθέσεις από συνδικαλιστικούς φορείς που προωθούσαν ένα «καταστροφικό» για την καινοτομία νομοσχέδιο, το οποίο αγνοεί την τεχνολογική εξέλιξη.

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει μέχρι σήμερα στην BEAT να επιβάλει οποιεσδήποτε προϋποθέσεις στα οχήματα με τα οποία συνεργάζεται. Έτσι, εάν για παράδειγμα η BEAT αποφασίσει να συνεργάζεται μόνο με οχήματα μηδενικών ρύπων, όπως έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να κάνει, θα κινδυνεύει με βαριά πρόστιμα. Επιπλέον, βάσει νόμου, η εταιρεία απαγορεύεται να προσαρμόζει τις τιμές των υπηρεσιών της ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση, ακόμη κι αν επιδοτεί η
ίδια τις προσφορές προς το κοινό και οι οδηγοί πληρώνονται κανονικά. Αυτό συμβαίνει λόγω της παρωχημένης πρακτικής της ταρίφας, που έφτασε την BEAT στο σημείο να κατηγορείται για τις προσφορές που έκανε στο επιβατικό κοινό, με αφορμή τον εμβολιασμό για παράδειγμα.

Την ώρα λοιπόν που οι καθημερινές μετακινήσεις αλλάζουν ριζικά σε όλον τον κόσμο και οι εφαρμογές επενδύουν στο Mobility as a Service, όπως κάνει η FREE NOW –μητρική της BEAT– στην Ελλάδα, η εταιρεία δεν έχει την ελευθερία να αναπτυχθεί με τον τρόπο που θα μπορούσε – και με τον τρόπο που το κάνει σε άλλες χώρες. Όπως η ίδια η εταιρεία έχει δηλώσει, η υφιστάμενη νομοθεσία στερεί από τους Έλληνες προϊόντα που η ίδια αναπτύσσει εδώ και εξάγει σε άλλες αγορές.

Για όλα αυτά, η BEAT έχει προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ έχει στείλει δεκάδες επιστολές στους εμπλεκόμενους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών. Παρ’ όλα αυτά, τίποτα δεν έχει συμβεί, με αποτέλεσμα νέες επενδύσεις να μπαίνουν στον πάγο, νέες θέσεις εργασίας να παγώνουν και η Ελλάδα να παραμένει μια «κουκκίδα» στον παγκόσμιο χάρτη της καινοτομίας, παρά το γεγονός πως η ελληνική τεχνολογία του BEAT τα πάει πολύ καλά σε άλλες χώρες, όπου το νομοθετικό πλαίσιο τους το επιτρέπει.

Η «ειρωνεία» δε είναι ότι ο κλάδος των ταξί, τον οποίο «προστατεύει» η ελληνική νομοθεσία, είναι ο πρώτος σε φοροδιαφυγή σύμφωνα με την ΑΑΔΕ. Η λογική θα έλεγε λοιπόν ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να «εκμεταλλεύεται» τις πλατφόρμες που από τη φύση τους είναι υποχρεωμένες να καταγράφουν τα χρήματα που διακινούνται και είναι εύκολο να ελεγχθούν. Μέχρι να συμβεί αυτό, οι ελληνικές Startups θα καινοτομούν –αναγκαστικά– εκτός συνόρων.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις