Τι είναι οι intrapreneur και πόσο σημαντικοί θεωρούνται για μια επιχείρηση

Μια ταλαντούχα ομάδα που "μπουστάρει" την επιχείρηση μέσα από μια καινοτόμο ιδέα "in the making".

Ο intrapreneur απαντά στην έννοια του εσωτερικού επιχειρηματία δηλαδή σε κάποιον που έχει αναλάβει την ανάπτυξη μιας καινοτόμου ιδέας ή ενός έργου σε μια εταιρεία. Συγκεκριμένα, αναλαμβάνει την ευθύνη να διαμορφώσει μια ιδέα που χαρακτηρίζεται καινοτόμος για να το μετατρέψει σε ένα ολοκληρωμένο εμπορικό προϊόν μέσω μιας ανάληψης κινδύνου, ενώ ο ίδιος έχει πρόσβαση στους πόρους και τις δυνατότητες μιας καθιερωμένης εταιρείας.  

Πρόκειται ουσιαστικά για έναν εργαζόμενο που μετατρέπεται σε επιχειρηματία, αποκτώντας ένα μερίδιο στην επιτυχία της εταιρείας, για παράδειγμα μέσα από ένα πρόγραμμα Share Option (πρόγραμμα παροχής δικαιωμάτων προαίρεσης μετοχών), όπως στην περίπτωση της Viva Wallet, διανέμοντας μετοχές σε άτομα που εργάζονται στην εταιρεία, με σκοπό να παράσχει κίνητρα που θα ωθήσουν τους ίδιους στο να “τρέξουν” ένα project καινοτομίας για την εταιρεία.  

Ο όρος, τα skills και τα “options” 

Ένας από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν την έννοια ήταν ο Steve Jobs της Apple, ο οποίος αναφέρθηκε σε ένα μάτσο τύπους που πηγαίνουν την δουλειά τους από το γκαράζ στην μεγάλη εταιρεία.  

Άλλες εταιρείες όπως η Siemens και η Microsoft έκαναν ανάλογα βήματα, με την πρώτη να μετατρέπει κάποτε 300 διευθυντές σε εσωτερικούς επιχειρηματίες. Πολλοί αντιμετωπίζουν βέβαια γραφειοκρατικά ζητήματα που εμποδίζουν την υιοθέτηση μιας ενδό-επιχειρηματικής κουλτούρας. 

Το Facebook ήταν επίσης ανάμεσα στις πρώτες εταιρείες που διέθεσαν στους υπαλλήλους μετοχές από τις οποίες κατάφεραν ή να γίνουν πλουσιότεροι ή να αναπτύξουν τις επιχειρηματικές τους εργασίες σε προσωπικό και εταιρικό επίπεδο, ανταμείβοντας την εταιρεία και τους ίδιους.  

Ανάλογα με το μέγεθος της κάθε εταιρείας, οι εργαζόμενοι της σε ορισμένους τομείς ενθαρρύνονται σε μια επιχειρηματική συμπεριφορά και εκτέλεση ενός κερδοφόρου εγχειρήματος, χωρίς όμως την ίδια έκθεση κινδύνου που θα είχε οποιαδήποτε άλλη επιχειρηματική αποτυχία.  

Φυσικά ο στόχος είναι το προϊόν που θα προκύψει να έχει μια επιτυχημένη πορεία στην αγορά, αλλά το χαρακτηριστικό των intrapreneurs είναι ακριβώς η ευελιξία και το ρίσκο που θα πάρουν, γεγονός που τους αφήνει το περιθώριο να εργαστούν ελεύθερα πάνω στην ιδέα που αργότερα θα παρουσιάσουν μπροστά σε ένα ΔΣ. 

Η “σκέψη έξω από το κουτί” και η στρατηγική προοπτική έχουν πάντα στόχο την πρόσθεση αξίας στην επιχείρηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν ριζικές αλλαγές ως αποτέλεσμα των έργων, αφού οι intrapreneur είναι κάτι ανάμεσα σε leaders και managers που κατευθύνουν προς την υλοποίηση της ιδέας που έχουν σκαρφιστεί, μέσα στους περιορισμούς όμως μιας ήδη εδραιωμένης εταιρείας. 

Τα παραπάνω προσελκύουν και υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό με αυτόν τον τρόπο αλλά και βοηθούν την εταιρεία να ξεφύγει από τα συνήθη όρια της και να πάει προς κάτι νέο που συγχρόνως μπορεί να επιφέρει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, εξαγορές, επενδύσεις και κινήσεις. 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις