Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Narratologies: Η travel tech Startup που κάνει “παιχνίδι” την ξενάγηση στην πόλη

Το app που ξεναγεί τον χρήστη ανταμείβοντας τον για κάθε νέα γωνιά που ανακαλύπτει στην πόλη.

Δεδομένου ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους πιο προσοδοφόρους χώρους στην Ελλάδα, αρκετές νεοφυείς επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο σε αυτόν, ενώ μια από τις ανερχόμενες εταιρείες στον τομέα του travel tech είναι και η Narratologies.

Η Startup έχει αναπτύξει μια εφαρμογή με την οποία οι χρήστες της μπορούν να ανακαλύψουν διάφορα σημεία της πόλης, να συλλέξουν πόντους και να τους εξαργυρώσουν σε συνεργαζόμενα καταστήματα και φορείς.

Το Startupper μίλησε με τις δύο founders, Αλίκη Ιοβίτα και Νατάσα Παπαθωμά, οι οποίες μοιράστηκαν την έμπνευση τους γύρω από την εφαρμογή, τις μελλοντικές τους βλέψεις, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στο εγχείρημα τους καθώς και το πως ενσαρκώνουν την γυναικεία επιχειρηματικότητα.

Startupper: Ποια η βασική ιδέα πίσω από την εφαρμογή της Narratologies;

A. Ιοβίτα: Στόχος του Narratologies είναι να μετατρέψει το κινητό του κάθε ταξιδιώτη στον προσωποποιημένο ψηφιακό του ξεναγό. Με την εφαρμογή ο ταξιδιώτης περιηγείται ελεύθερα και στον δικό του ρυθμό στον προορισμό, κερδίζοντας ταυτόχρονα δώρα και προσφορές στα τοπικά καταστήματα. Η βασική ιδέα πάνω στην οποία βασιστήκαμε είναι, εκτός από το να ψηφιοποιήσουμε την εμπειρία της ξενάγησης, να την επαυξήσουμε με το γνωστό σε πολλά παιχνίδια μοντέλο “Play to Earn”. Μέσα από το μοντέλο αυτό, δίνεται κίνητρο στον χρήστη να συνεχίσει να προηγείται με την εφαρμογή, καθώς όσα περισσότερα τα σημεία που θα επισκεφτεί και θα απαντήσει σωστά στους γρίφους, τόσοι περισσότεροι οι πόντοι που έχει συλλέξει επομένως και οι ανταμοιβές με τα δώρα. Δημιουργείται επομένως ένα υβριδικό προϊόν το οποίο από την μια αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο ξενάγησης για τους ταξιδιώτες με στοιχεία επιβράβευσης και από την άλλη αποτελεί ένα μοναδικό εργαλείο διαφήμισης και αύξησης των πωλήσεων για τα τοπικά καταστήματα.

Startupper: Ποιες ευκαιρίες αναγνωρίσατε στον τομέα του travel tech;

Ν. Παπαθωμά: Μελέτες του 2019 έδειχναν πως το μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής βιομηχανίας λειτουργεί offline, ένα ποσοστό που άγγιζε το 80%. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ο τουρισμός είναι ένας αρκετά παραδοσιακός τομέας που έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης έτσι ώστε να προσαρμοστεί στο σήμερα και να απευθυνθεί σε νεότερους ταξιδιώτες, Millennials και Gen z. Αυτή την ευκαιρία είδαμε και θελήσαμε να αξιοποιήσουμε, συνδυάζοντας τις νέες τεχνολογίες με τις συνήθειες του σύγχρονου ταξιδιώτη, δηλαδή την εξερεύνηση και το εναλλακτικό shopping σε αυθεντικά τοπικά καταστήματα. Η πανδημία βέβαια ήρθε να ανακόψει την άνοδο του τουρισμού και να παγώσει τον κλάδο για σημαντικό διάστημα. Έγινε όμως μια αλλαγή κουλτούρας μέσα από τις νέες ανάγκες που δημιουργήθηκαν, η οποία θέτει στο προσκήνιο την ασφάλεια, τις ανέπαφες συναλλαγές και τα ψηφιακά εργαλεία με αποτέλεσμα να βλέπουμε και την αύξηση των μεμονωμένων ταξιδιωτών και των μικρών γκρουπ. Όλα αυτά μας δίνουν έξτρα ώθηση σαν εταιρεία.

Startupper: Πώς χρηματοδοτήθηκε/υποστηρίχθηκε αρχικά το project της Narratologies;

A. Ιοβίτα: Το Narratologies από την αρχή είχε την θερμή υποστήριξη πολλών ιδιωτικών και δημόσιων φορέων. Αρχικά μέσα από τη συνεργασία μας με τον Δήμου Αθηναίων μέσω του Athens Digital Lab και την ΕΑΤΑ, συστάθηκε ο βασικός πυρήνας του προϊόντος και τρέξαμε τις πρώτες μας συνέργειες με τοπικούς εμπόρους. Στην συνέχεια κομβικής σημασίας ήταν το βραβείο μας στο επιταχυντή CapsuleT Accelerator, ο οποίος αποτελεί πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και μέσα από την συνεργασία με την ΕΞΑΑ (Ένωση Ξενοδόχων Αττικής και Αργοσαρωνικού) καταφέραμε να τρέξουμε το πιλοτικό μας σε 20 ξενοδοχεία στην Αθήνα. Στο ενδιάμεσο σημαντικά σχολεία επιχειρηματικότητας αποτέλεσαν η συμμετοχή μας στο MITEF Greece 2020, η επιλογή στην ελληνική αποστολή του Υπουργείο Εξωτερικών γνωριμίας και σύμπραξης συνεργιών με το Startup οικοσύστημα στο Ισραήλ αλλά και το βραβείο που κερδίσαμε στο διαγωνισμό καινοτομίας τους Αεροδρόμιο Digital Gate III. Μέσα απ’ όλα αυτά κερδίσαμε πολύτιμους μέντορες και συνεργάτες οι οποίοι αποτελούν επιχειρηματικοί σύμβουλοι της εταιρείας μέχρι και σήμερα. Τέλος μέσα από τη συμμετοχή μας στο Egg, έχουμε την σημαντική υποστήριξη της Eurobank και των συνεργατών της, καθώς η ανάδειξη τεχνολογικών λύσεων στο τομέα του τουρισμού αποτελεί αναγκαιότητα πλέον για την ελληνική αγορά και στρατηγικός πυλώνας ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του εγχωρίου τουριστικού προϊόντος.

Startupper: Η Narratologies ιδρύθηκε το 2020. Πόσο δύσκολο είναι για μια Startup να κάνει τα πρώτα της βήματα ουσιαστικά εν μέσω της πανδημίας;

Ν. Παπαθωμά: Ήταν σίγουρα μια δύσκολη περίοδος. Βιώσαμε το πάγωμα του τουρισμού, την ανησυχία και το φόβο για το μέλλον, μαζί με τους επιχειρηματικούς μας συμβούλους και συνεργάτες από τον ξενοδοχειακό και τουριστικό κλάδο. Όμως, το παράδοξο, φαινομενικά, είναι πως για μας η πανδημία λειτούργησε σε σημαντικό βαθμό βοηθητικά. Η νέα ευκαιρία που γεννήθηκε μέσα σε αυτή την κρίση ήταν η στροφή στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις, τουριστικά πρακτορεία και ξενοδοχεία, έγιναν πολύ πιο ανοιχτά στο να δοκιμάσουν κάτι νέο και covid-free για να ενισχύσουν την εικόνα τους και να πειραματιστούν με νέες τεχνολογίες. Έχουμε ένα προϊόν αρκετά διαφορετικό από ότι έχει δει η αγορά μέχρι στιγμής και η πανδημία προετοίμασε το έδαφος για να μπορέσει το κοινό να το αγκαλιάσει.

Startupper: Πώς κατορθώσατε να συνδέσετε τον πολιτισμό με το στοιχείο του παιχνιδιού και τις νέες τεχνολογίες, ποιο ήταν το σκεπτικό πίσω από αυτή την απόφαση;

Α. Ιοβίτα: Τα πολιτιστικά στοιχεία συνδυάζονται με τα εμπορικά μέσα από το παιχνίδι με την βοήθεια της τεχνολογίας, δημιουργώντας ένα προϊόν το οποίο διαφοροποιείται σημαντικά από τον ανταγωνισμό προτείνοντας μια νέα υπηρεσία στην αγορά, φρέσκια και ενδιαφέρουσα. Το σκεπτικό ήταν η παροχή μια ολιστικής εμπειρίας περιήγησης στην πόλη, η οποία περιλαμβάνει όλα τα σημεία ενδιαφέροντος ενός προορισμού, χωρίς όμως να γίνει άλλος ένας ταξιδιωτικός οδηγός ο οποίος παρέχει σκέτη την πληροφορία και αποκομμένη από το περιβάλλον στο οποίο αναφέρετε. Το στοιχείο του παιχνιδιού το οποίο εισέρχεται στην εφαρμογή μέσα από τα avatar, τους γρίφους και την συλλογή των πόντων θα λέγαμε πως είναι το συνδετικό όλων των στοιχείων, ή αλλιώς η ‘’κόλλα” που δένει όλα τα επιμέρους μέρη μαζί και τα σερβίρει με άμεσο τρόπο στο τελικό χρήστη, δημιουργώντας ένα νέο κανάλι παροχής εμπειριών ξενάγησης, τοπικών αγορών και διαφήμισης ποικίλων φορέων. Η παιγνιώδης φύση της εφαρμογής σε συνδυασμό με τα στοιχεία διάδρασης (quiz, γρίφοι, puzzles) και με το ειδικά επιμελημένο περιεχομένο της, το οποίο αναπτύσσουμε με εξειδικευμένους τοπικούς συνεργάτες σε κάθε προορισμό, δημιουργούν τη συνταγή της επιτυχίας της εφαρμογής από την οποία δεν θα ξεκολλάτε εύκολα.

Startupper: Μεταξύ άλλων, η Narratologies στοχεύει στην ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας. Ποια οφέλη μπορούν να προκύψουν για τα καταστήματα και τις μικρές επιχειρήσεις;

Α. Ιοβίτα: Τα τοπικά καταστήματα εισάγονται στην Narratologies πλατφόρμα τόσο μέσα από την παρουσία τους στη mobile εφαρμογή, μέσα από την οποία οδηγούμε τον ταξιδιώτη έξω από το κατάστημα με GPS, όσο και μέσω από την ένταξη τους στο marketplace που έχουμε δημιουργήσει στην ιστοσελίδα μας. Εκεί ο ταξιδιώτης μπορεί, να δει τα καταστήματα online από το σπίτι του, να περιηγηθεί στην ιστοσελίδα τους και να εξαργυρώσει τους πόντους του διαδικτυακά μέσα από vouchers αγορών στα e-shop τους.

Επομένως τα οφέλη για τις τοπικές επιχειρήσεις είναι πολλαπλά:

  • Μέσα από τα affiliate links & την διαφήμιση βάση τοποθεσίας (location based-advertising) αυξάνουν κατά 50% το conversion rate των πωλήσεων τους.
  • Αυξάνουν την επισκεψιμότητα τόσο των φυσικών τους καταστημάτων όσων και των e-shop τους.
  • Παρέχουν ένα καινοτόμο loyalty πρόγραμμα, το οποίο αυξάνει πάνω από 20% τα κέρδη μέσα από επαναλαμβανόμενους πελάτες μειώνοντας το φαινόμενο του one-off αγοραστή.
  • Προσφέρουν ένα φρέσκο customer experience, το οποίου τους εξιχρονίζει τεχνολογικά και διαφοροποιεί σημαντικά το brand τους από τον ανταγωνισμό.
  • Αποκτούν πρόσβαση σε σημαντικά σε σχέση με την συμπεριφορά των πελατών τους στοιχεία (behavioral & mobility analytics)τόσο offline όσο και online.
  • Διευρύνουν το πελατολόγιο τους καθώς διαθέτουν ένα εργαλείο το στοχεύει ξεκάθαρα σε millennials ταξιδιώτες αλλά και ντόπιους.
  • Γίνονται μέλη μιας ραγδαίας αναπτυσσόμενης τοπικής κοινότητας, η οποία μπορεί είτε να ψηφιοποιήσει υπάρχουσες συνέργειες είτε να δημιουργήσει νέες με αμοιβαία οφέλη προς όλα τα μέλη.

Startupper: Σκέφτεστε να ενσωματώσετε νέα features στο μέλλον;

Ν. Παπαθωμά: Έχουμε ήδη ξεκινήσει. Αναπτύξαμε εξαρχής το προϊόν με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε να εντάξουμε μελλοντικά VR και AR στοιχεία. Στα αρχικά prototypes είχαμε κάποιες σκηνές με VR όμως δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή για να λανσάρουμε ένα τέτοιο feature. Θέλαμε πρώτα να επιβεβαιώσουμε την ανάγκη που υπάρχει στην αγορά για ένα τέτοιο προϊόν και να μην νοθευτούν τα αποτελέσματα από το λεγόμενο ‘wow factor’ που προσδίδουν τέτοια στοιχεία χωρίς απαραίτητα να μπορούν να έχουν μια άμεση εμπορική αξιοποίηση. Φέτος το καλοκαίρι επανερχόμαστε στο σχεδιασμό και την ένταξη AR στοιχείων στην εφαρμογή, δίνοντας έμφαση και στο πώς μπορούμε να αναπτύξουμε γρήγορα αλλά και ποιοτικά τέτοιο περιεχόμενο, αποτελώντας δομικό στοιχείο της εμπειρίας ξενάγησης, το οποίο φέρνει μεγάλη προστιθέμενη αξία. Οι εφαρμογές που μπορεί να έχει στον πολιτισμό είναι εξάλλου πάρα πολλές και πολύ συναρπαστικές, βελτιώνοντας σημαντικά την εμπειρία του επισκέπτη, απλά πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ του κόστους ανάπτυξης τέτοιων features και τις δυνατότητας γρήγορου scale, στοιχεία πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη μιας Startup.

Startupper: Ποιος ο ρόλος των Ελληνίδων founders αυτή τη στιγμή στο οικοσύστημα; Πιστεύετε ότι το γυναικείο φύλο υποεκπροσωπείται;

Α. Ιοβίτα: Η παρουσία όλο και περισσότερων γυναικών είναι απαραίτητη για να δημιουργηθούν νέα παραδείγματα, πρότυπα και νέες αφηγήσεις, δίνοντας κίνητρο σε όλο και περισσότερες γυναίκες να εισέλθουν στον επιχειρηματικό στίβο. Το γυναικείο φύλλο σαφώς και υποεκπροσωπείται και σε αριθμό συμμετοχής αλλά και στους ρόλους ευθύνης που συνηθώς αναλαμβάνει, γεγονός το οποίο μας κάνει να συνειδητοποιούμε πως έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο ελπίζουμε να αλλάξει μέσα από την υποστήριξη και την προτροπή τόσο του ιδιωτικού τομέα και των επιχειρήσεων όσο και του δημόσιου μέσα από ανεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων και την ανάδειξη τέτοιων εγχειρημάτων. Ελπίζουμε σύντομα να φτάσουμε σε ένα μοντέλο καθολικής εκπροσώπησης, το οποίο μπορεί να φέρει ραγδαία αποτελέσματα ανάπτυξης, κερδοφορίας και ουσιαστικής κοινωνικής και οικονομικής αναμόρφωσης, στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για τις νέες γενιές, για την μελλοντική τους σταδιοδρομία καθώς και την επαγγελματική και προσωπική εξέλιξη.

Startupper: Ποια είναι τα επόμενα σχέδια για την Narratologies;

Ν. Παπαθωμά: Στόχος μας είναι η φετινή σεζόν, η οποία μάλιστα προβλέπεται να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική για τον τουρισμό. Ανοίγουμε τρεις νέους προορισμούς στην Ελλάδα και εμπλουτίζουμε το προϊόν μας στην Αθήνα μέσα από την παροχή 3 διαφορετικών τυπολογιών ξενάγησης: Open Neighborhood Exploration, η οποία περιλαμβάνει ελεύθερη περιήγηση χωρίς ορισμένη διαδρομή σε πληθώρα σημείων ενδιαφέροντος, τα Guided Tours που προσφέρουν γραμμικές καθοδηγούμενες πορείες ξενάγησης με επιλεγμένα σημεία και τέλος τα Hybrid Scavenger Hunts τα οποία έχουν την καθαρή μορφή ενός Κυνηγιού Θησαυρού στην πόλη όπου λύνεις ένα γρίφο για να βρεις το επόμενο σημείο που θα επισκεφτείς. Το ενδιαφέρον στον τουρισμό είναι πως το expansion μπορεί να γίνει ακόμα και αν μείνεις στον ίδιο τόπο, αρκεί να μπορείς να συνομιλήσεις, κυριολεκτικά και μεταφορικά, με περισσότερους ταξιδιώτες όπως και στοχεύουμε να κάνουμε μέσα από την παροχή του περιεχομένου μας σε ακόμα 5 γλώσσες. Ακόμα φέτος καταφέραμε να συνάψουμε στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλους OTA’s και Tour Operators, ψηφιακά κανάλια διανομής τα οποία θα δώσουν σημαντική ώθηση στα υπάρχοντα offline κανάλια και τις συνεργασίες με τους τοπικούς εμπορικούς φορείς του τουριστικού κλάδου. Καθώς ήδη δεχόμαστε πολλές προτάσεις για την γρήγορη επέκτασή μας σε νέους προορισμούς, εντός και εκτός Ελλάδας, είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξουμε στην πλατφόρμα μας τα κατάλληλα εργαλεία, τα οποία θα παρέχουν τη δυνατότητα σε τοπικούς content providers να ψηφιοποιήσουν το περιεχόμενο τους δημιουργώντας ένα νέο revenue stream. Στόχος μας είναι να γίνουμε ο ψηφιακός ξεναγός των millennials, οι οποίοι εξερευνούν σε βάθος έναν προορισμό, μαθαίνουν τα μυστικά του και ζουν εμπειρίες που δεν θα ξεχάσουν ποτέ.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις