Ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση, αλλά και επιδιώκοντας πρόσθετο εισόδημα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, το ένα τρίτο περίπου των Ελλήνων μετατρέπουν το χόμπι τους σε επάγγελμα ή προγραμματίζουν να το κάνουν.
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Visa σε δείγμα 1.000 ατόμων πανελλαδικά, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (59%) ασχολούνται με κάποιο χόμπι, ενώ το 13% χρησιμοποιεί ήδη το χόμπι του ως πηγή εισοδήματος. Το 17% του πληθυσμού σκέφτεται να το εκμεταλλευτεί σύντομα ως εναλλακτική πηγή εισοδήματος.
Το τμήμα του πληθυσμού που ήδη αξιοποιεί το χόμπι του εντοπίζεται κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικίες (55-64 το 15%) και στη νεολαία (18-24 το 19%). Εκείνοι που επιθυμούν να ξεκινήσουν στο επόμενο διάστημα την αξιοποίηση του χόμπι τους προέρχονται κυρίως από τις ηλικιακές ομάδες 30-50 ετών, κάτι που συσχετίζεται με τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Ο γενικός πληθυσμός ασχολείται κυρίως με χόμπι που αφορούν καθημερινές ασχολίες που έχουν να κάνουν με το σπίτι (33%) όπως το μαγείρεμα (14%), η επίβλεψη παιδιών (10%) και τα ταξίδια, αλλά και η ομορφιά (16%) και τα καλλιτεχνικά (14%). Από τη διερεύνηση της ενασχόλησης και εκμετάλλευσης των χόμπι στον γενικό πληθυσμό προέκυψαν οι παρακάτω ομάδες:
Χομπίστες (59%)
Είναι το κομμάτι του πληθυσμού που έχει κάποιο χόμπι ανεξαρτήτως αν το έχει σαν πηγή εισοδήματος. Mικροεπιχειρηματίες: Είναι κοινό που ασχολείται με κάποιο χόμπι και επιπλέον αποτελεί πηγή εισοδήματος. Μελλοντικοί επιχειρηματίες: Είναι κοινό που ασχολείται ή έχει ασχοληθεί ή σκοπεύει να ασχοληθεί με κάποιο χόμπι στο μέλλον και ταυτόχρονα θεωρεί ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτή την ασχολία σαν πηγή εισοδήματος.
Μικροεπιχειρηματίες (13%)
Οι μικροεπιχειρηματίες έχουν διείσδυση τόσο στις νεαρές ηλικίες 18-24 όσο και στις μεγαλύτερες ηλικίες 55-64. Γεωγραφικά η διείσδυση είναι πιο ισχυρή στις αστικές περιοχές (25%). Το κοινό αυτό εκμεταλλεύεται κυρίως χόμπι που απαιτούν κάποια ειδική γνώση ή εξειδίκευση (διδασκαλία 15%, οικοδομικές εργασίες 11%) με τα οποία δεν ασχολείται ο γενικός πληθυσμός, άρα πληρώνει για να δεχθεί υπηρεσίες που σχετίζονται με αυτά. Το 33% των μικροεπιχειρηματιών ασχολείται με εργασίες που αφορούν κυρίως στο σπίτι ενώ το 15% με τέχνες όπως η φωτογραφία ή η διακόσμηση.
Μελλοντικοί Επιχειρηματίες (17%)
Οι μελλοντικοί επιχειρηματίες είναι κοινό ηλικίας 18-34 και ανώτερης μόρφωσης, κυρίως στην Αθήνα και στα αστικά κέντρα. Οι κύριες ασχολίες που έχουν προοπτική εισοδήματος είναι το babysitting (11%), το μαγείρεμα (9%) και τα ταξίδια 12%.
Η μεγαλύτερη δυσκολία για τους μικροεπιχειρηματίες ή τους μελλοντικούς επιχειρηματίες είναι η απήχηση της ιδέας τους (52%) και κατά δεύτερο λόγο η χρηματοδότηση (44%). Στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των καναλιών προβολής και για τα δύο κοινά η επικοινωνία mouth to mouth (20%) φαίνεται να είναι η πιο αποτελεσματική, ενώ για τους ήδη μικροεπιχειρηματίες, η online διαφήμιση (16%) και η χρήση του e-commerce (6%) δίνει περισσότερες δυνατότητες. Επίσης οι προσωπικές επαφές (18%) αλλά και η χρήση των κοινωνικών δικτύων (16%) παίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της ιδέας.