Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Chanel: Μπορεί το σχήμα ενός αρώματος να γίνει trademark;

«Το σχήμα είναι ένα κοινό ή βασικό σχήμα που δεν είναι μοναδικό ή ασυνήθιστο στους τομείς των καλλυντικών, των αρωμάτων, της αρωματοποιίας και του eau de parfum», σύμφωνα με την εξεταστική δικηγόρο του USPTO Sabrina Tomlinson

Περίπου 100 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του αρώματος, η Chanel επιδιώκει να κατοχυρώσει το σχήμα του μπουκαλιού του αρώματος No. 5 ως εμπορικό σήμα στις ΗΠΑ – και αντιμετωπίζει κάποιες (καθόλου περίεργες) προκαταρκτικές αντιδράσεις.

Με αφορμή την κατάθεση του αιτήματος στην αμερικανική Patent and Trademark Office στα τέλη του περασμένου έτους για ένα εμπορικό σήμα που αποτελείται από «Ένα δοχείο ορθογώνιου σχήματος με λοξές πλευρές, λεπτότερο λαιμό και στην κορυφή ένα οριζόντιο ορθογώνιο σχήμα με όψεις» για χρήση σε «καλλυντικά- αρώματα και αρωματοποιία».

Ένας δικηγόρος του γραφείου εμπορικών σημάτων αρνήθηκε να καταχωρίσει το σήμα, δηλώνοντας ότι το αιτούμενο σήμα δεν είναι εγγενώς διακριτικό επειδή «το σχήμα του μπουκαλιού αρωμάτων και το πώμα του μπουκαλιού είναι ένα βασικό σχήμα που είναι κοινό στους τομείς των καλλυντικών, των αρωμάτων [και] της αρωματοποιίας».

Συγκεκριμένα, η εξεταστική δικηγόρο του USPTO Sabrina Tomlinson δήλωσε σε μη οριστική πράξη του Γραφείου στις 15 Αυγούστου ότι η καταχώριση του σχεδίου κενής φιάλης απορρίπτεται (προς το παρόν) διότι «το σήμα αποτελείται από μια μη διακριτική διαμόρφωση της συσκευασίας των προϊόντων που δεν μπορεί να καταχωριστεί στο κύριο μητρώο χωρίς επαρκή απόδειξη κεκτημένου διακριτικού χαρακτήρα».

Η Tomlinson υποστήριξε στην προσφυγή του Γραφείου ότι το μπουκάλι είναι «ένα κοινό δοχείο ορθογώνιου σχήματος με λοξές πλευρές που προορίζεται να γεμίζει με άρωμα», επισημαίνοντας παραδείγματα «μεγάλων, γνωστών λιανοπωλητών», όπως τα Macy’s, Sephora και Ulta, που διαθέτουν «πολλά συγκρίσιμα και γνωστά εμπορικά σήματα καλλυντικών και αρωμάτων που χρησιμοποιούν το ίδιο δοχείο ορθογώνιου σχήματος με λοξές πλευρές ως βάση του μπουκαλιού αρωμάτων».

«Το σχήμα είναι ένα κοινό ή βασικό σχήμα που δεν είναι μοναδικό ή ασυνήθιστο στους τομείς των καλλυντικών, των αρωμάτων, της αρωματοποιίας και του eau de parfum», σύμφωνα με την Tomlinson.

Η ύπαρξη καταχωρίσεων USPTO – τις οποίες η Chanel είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συγκεντρώσει για το μπουκάλι της No. 5 (στο οποίο έχει ήδη δικαιώματα) – δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι αυτά τα σήματα κενών μπουκαλιών δεν θα μπορούσαν να βρεθούν στο στόχαστρο σε περίπτωση που η μάρκα επιχειρήσει να επιβάλει το σήμα της έναντι ενός φερόμενου ως παραβάτη, ο οποίος θα μπορούσε να υποστηρίξει (σε μια προσπάθεια να αποφύγει την ευθύνη για την παράβαση) ότι η μάρκα δεν απολαμβάνει στην πραγματικότητα τόσο εκτεταμένα δικαιώματα, καθώς κάνει αποκλειστικά χρήση του μπουκαλιού με το όνομά της, καθιστώντας έτσι τους καταναλωτές να μην συνδέουν το σχήμα του μπουκαλιού, από μόνο του, με μία και μόνη πηγή.

Η αίτηση καταχώρισης της Chanel για το σχήμα του μπουκαλιού Νο 5 έρχεται καθώς η εταιρεία επιδιώκει επίσης την καταχώριση του αριθμού 5 για χρήση σε καλλυντικά, σε συνέχεια μιας ευρύτερης τάσης των εμπορικών σημάτων που φαίνεται να επιδιώκουν να ενισχύσουν τα δικαιώματά τους – ή καλύτερα, τις καταχωρίσεις τους – για μερικούς από τους πιο διάσημους δείκτες της πηγής τους.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις