Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Όχι e-katanalotis, αλλά κάτι πολύ πιο μεγάλο

Το κύμα αυξήσεων σε όλα τα καταναλωτικά και βιομηχανικά προϊόντα, που έχει ξεκινήσει να σαρώνει και τη χώρα μας, είναι και διεθνές αλλά και επικίνδυνο. Καθώς κανείς δεν γνωρίζει πότε και αν θα λήξει. Αν και επίσημες διαβεβαιώσεις μιλούν για «σύντομο φαινόμενο», είναι εμφανές πως η πανδημία όχι μόνο διατάραξε τις παγκόσμιες αγορές, αλλά έχει ήδη επιφέρει και σημαντικές μόνιμες αλλαγές στον τρόπο ζωής και κατανάλωσης. Και εδώ εμφανίζεται μια κρίσιμη ανάγκη –άρα και αγορά– για το χώρο των καινοτόμων επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, προ ημερών κυβερνητικό στέλεχος προέτρεψε το κοινό να συμβουλεύεται για τις αγορές λιανικών προϊόντων του το e-katanalotis.gov.gr, μία από τις πολλές νέες ψηφιακές κρατικές υπηρεσίες, η οποία συγκεντρώνει τιμές, ώστε να είναι δυνατή η σύγκρισή τους. Η σκέψη είναι καλή, η εφαρμογή χωλαίνει όμως, καθώς η συλλογή στοιχείων είναι μικρή, δεν υπάρχουν σχετικές υπηρεσίες και προφανώς κανείς πολίτης δεν έχει την αντοχή να περιδιαβαίνει τα σούπερ μάρκετ για να ψωνίζει κάτι φθηνό στο ένα και κάτι φθηνό στο άλλο. Και γενικότερα, αν θέλει το κράτος να αντιμετωπίσει την ακρίβεια, χρειάζονται μέτρα ενίσχυσης του χαμηλού εισοδήματος, φοροαπαλλαγές και με μείωση του ΦΠΑ, σπάσιμο των διάφορων καρτέλ και πολλά ακόμη «ενεργά» και πιο αποδοτικά μέτρα. 

Ένα έξυπνο όμως παρατηρητήριο τιμών (και παραπάνω από ένα) είναι σαφώς απαραίτητο στην εποχή μας. Και με υπηρεσίες πολύ πιο εκτεταμένες από ό,τι μια απλή αναγραφή-σύγκριση. Και μάλλον αυτές οι υπηρεσίες είναι πεδίο των καινοφυών επιχειρήσεων που μπορούν να τις μετουσιώσουν σε καθημερινά εργαλεία. Μερικές ιδέες; Όχι απλώς συλλογή τιμών, αλλά συγκρότηση καλαθιού προϊόντων με σύγκριση ποιο είναι φθηνότερο σε ποιο κατάστημα και πότε. Με ποσότητες-συσκευασίες-μάρκες που θα ορίζει ο χρήστης, αλλά θα προσφέρονται ως «πακέτα» καλύτερων επιλογών και θα (ανα)προσαρμόζονται ανάλογα με το προφίλ του, π.χ. από στοιχεία εισοδήματος, μέλη οικογενείας (που καθένα έχει άλλες ανάγκες), τρόπο πληρωμής, συχνότητα αγορών κ.λπ. Με δυνατότητα online παραγγελίας και παράδοσης στο σπίτι. Με εκμετάλλευση προσφορών που θα ενεργοποιούν alerts. Με δυνατότητα ομαδοποίησης αγορών από φίλους, συγγενείς, γείτονες, που θα ψωνίζουν όλοι μαζί σε καλύτερες τιμές, μέσω διαδραστικής «συσπείρωσης». Με παροχή ακόμη και άμεσης διαπραγμάτευσης τιμών με τον πωλητή. Με σύγκριση τιμών, που όμως θα ελέγχονται ότι είναι τελικές-πραγματικές (ξεπερνώντας ανάλογα προβλήματα που είχε π.χ. αντιμετωπίσει παλαιότερα το Skroutz.gr). Με εντοπισμό τοπικών-ειδικών αγορών που θα προσφέρουν καλύτερη τιμή ή ευκολίες στον καταναλωτή. Με χρήση tokens για αγορές και με αυτόματη εξαργύρωση –με βελτιστοποίηση κιόλας– των συστημάτων «συλλογής πόντων» και προσφορών που έχουν πολλές πιστωτικές κάρτες. 

Οι ιδέες είναι πολλές και σίγουρα μπορεί να βρεθούν πολύ περισσότερες. Τέτοιες βέβαιες ψηφιακές υπηρεσίες υπάρχουν αυτήν τη στιγμή αρκετές, αλλά «δεν μιλούν» μεταξύ τους, δεν είναι εξίσου καλές, είναι αποσπασματικές ή κλειστές, καθώς απευθύνονται σε συγκεκριμένα κοινά. Αν κάποιοι σπάσουν-ενώσουν-συγχρονίσουν όλες αυτές τις διάχυτες παροχές «παρατηρητηρίων», αν συνδυάσουν προϊόντα που είναι τελείως διαφορετικά μεταξύ τους, βρίσκοντας τις συνέργειες που ούτε καν και οι ίδιοι οι έμποροι και παραγωγοί δεν έχουν σκεφθεί, αν το κάνουν με ένα ξεκάθαρο και χρηστικό interface με διαφάνεια και με χαμηλές χρεώσεις, τότε το κοινό θα ανταποκριθεί. Και μάλλον μαζικά υπό την πίεση της ακρίβειας και της ανέχειας που απαιτεί πρακτικές λύσεις. 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις