StartUpper

Η παγίδα της καινοτομίας

Τα τελευταία χρόνια όλο και πιο συχνά ταυτίζουμε την καινοτομία με την επιχειρηματικότητα. Αυτό συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή έχει αναδειχθεί ο ρόλος των τεχνολογικών Startups στη διαμόρφωση της νέας οικονομίας και, δεύτερον, επειδή η καινοτομία είναι όντως απαραίτητη για επιχειρήσεις που έχουν στόχο τη συνεχή ανάπτυξη. Η ταύτιση αυτή όμως, όσο δικαιολογημένη κι αν είναι, δημιουργεί κάποια λογικά άλματα, ενώ καθοδηγεί πιθανώς λανθασμένα όσες και όσους ενδιαφέρονται να εμπλακούν επιχειρηματικά με μια νέα ιδέα.

Η καινοτομία είναι σημαντική, αλλά δεν αρκεί για να δημιουργηθεί μια επιχείρηση. Αν μείνουμε στην καινοτομία, δεν θα μπορέσουμε να περάσουμε συνειδητά από τα πλέον σημαντικά βήματα της επιχειρηματικής διεργασίας, το ενδιαφέρον της αγοράς για τη λύση που προτείνουμε (desirability) και τη βιωσιμότητά της (viability). Δεν είναι περίεργο, λοιπόν, το γεγονός ότι εντυπωσιακά καινοτόμες λύσεις αποτυγχάνουν, ενώ «βαρετές» λύσεις αναπτύσσονται και ευημερούν. 

Παράλληλα, είναι χρήσιμο να δούμε το διαφορετικό τρόπο ερμηνείας της καινοτομίας από την ερευνητική και την επιχειρηματική κοινότητα. Η ερευνητική καινοτομία εστιάζει στο να βρεθεί κάτι νέο, μια ανακάλυψη. Που είναι πιθανό να μεταμορφωθεί σε προϊόν ή σε υπηρεσία κάποια στιγμή στο μέλλον. Αντίθετα, στην επιχειρηματική κοινότητα η καινοτομία συχνά είναι υποκειμενική. Κάτι συνηθισμένο για μια ομάδα πελατών, μπορεί να είναι καινοτόμο για μια άλλη. Επίσης, η καινοτομία στην επιχειρηματικότητα μπορεί να είναι μέρος της λύσης και να αφορά άμεσα τους πελάτες της ή να είναι μέρος της αλυσίδας αξίας που αξιοποιεί η επιχείρηση για τη δημιουργία της λύσης που προσφέρει.

Είναι σημαντικό να διαχωρίσουμε λοιπόν τις δύο έννοιες, κυρίως για τους νέους –ανεξαρτήτως ηλικίας– επιχειρηματίες. Καθημερινά συναντάμε περιπτώσεις που αποθαρρύνονται από την εμπλοκή με την επιχειρηματικότητα ή αποτυγχάνουν έχοντας λάβει μια σειρά από λανθασμένα μηνύματα. Ένα πρόβλημα που σχετίζεται και με τη δυσκολία μας να διαχωρίσουμε τις τεχνολογικές Startups από αυτές που εντάσσονται περισσότερο στην κατηγορία των lifestyle businesses.

Άρθρο Του Αλέξη Κομσέλη, διευθυντή AHEAD-Alba Hub for Entrepreneurship and Development\Alba Graduate Business School, The American College of Greece 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις