Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Απόστολος Αποστολάκης: Ο Έλληνας serial entrepreneur πίσω από τα μεγαλύτερα success stories της ελληνικής Startup σκηνής

Η ιστορία ενός εκ των κορυφαίων επιχειρηματιών και επενδυτών της χώρας μας

Δεν ξέρω εάν θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς καλύτερο παράδειγμα serial entrepreneur στην Ελλάδα από τον Απόστολο Αποστολάκη. Ο Έλληνας επιχειρηματίας είναι ένα από τα προβεβλημένα πρόσωπα της ελληνικής Startup σκηνής χωρίς ο ίδιος να το έχει επιδιώξει. Ωστόσο, οι επιτυχίες του μιλάνε από μόνες τους, καθώς είναι ο άνθρωπος πίσω από τα μεγαλύτερα success stories της εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας, όπως το e-food, η Blueground, η Free Now, η Flexcar κ.α. Πάμε λοιπόν να δούμε πως ξεκίνησε το επιχειρηματικό ταξίδι ενός εκ των κορυφαίων επιχειρηματιών και επενδυτών της χώρας μας.

Ο Απόστολος Αποστολάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη. Η επιρροή των γονιών του ήταν καθοριστική στη μετέπειτα πορεία του, καθώς τους έβλεπε από παιδί να πασχίζουν να δημιουργήσουν και να εξελιχθούν στη δουλειά τους. Το γεγονός αυτό τον έκανε να συνειδητοποιήσει από πολύ νωρίς την αξία του να προσπαθείς σκληρά για να πετύχεις τους στόχους σου.

Τα επόμενα χρόνια σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ενώ παράλληλα δούλευε στο πλευρό του πατέρα του. Η επιχειρηματικότητα όμως κέντρισε γρήγορα το ενδιαφέρον του. Στο πρώτο έτος της σχολής ένας συμφοιτητής του τον προσέγγισε με την ιδέα του e-shop, του πρώτου ηλεκτρονικού καταστήματος στην Ελλάδα. Η ιδέα τον ενθουσίασε και έτσι προχώρησε στην υλοποίηση της ασχολούμενος με τα πάντα μέχρι και με τη συσκευασία και παράδοση παραγγελιών. Η εμπειρία αυτή τον γέμισε πολύτιμα εφόδια, ενώ χάρη σε αυτήν γνώρισε και τον κλάδο των ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Έπειτα έφυγε για την Αμερική για να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα από τα πιο φημισμένα πανεπιστήμια του κόσμου, το Columbia Business School, ενώ αργότερα δούλεψε και ως σύμβουλος στην Boston Consulting. Προτιμούσε όμως το αίσθημα της ελευθερίας που του έδινε η επιχειρηματικότητα και έτσι το 2004. Η επόμενη 5ετία ήταν αφιερωμένη στο e-shop. Όπως έχει δηλώσει ο κ. Αποστολάκης στη συνέντευξή του με τον Γιάννη Διονάτο, στην τηλεοπτική εκπομπή «ΜΟΝΟΚΕΡΟΣ», για το e-shop «ήταν ένα τεράστιο σχολείο, με την πολύ μεγάλη άνοδο του και βέβαια με τις δυσκολίες που ήρθαν μετά».

Λόγω των δύσκολων συνθηκών που επικρατούσαν εκείνη την περίοδο στη χώρα, το e-shop δεν κατάφερε να υλοποιήσει τις προσδοκίες του, κάτι που έδειξε στον κ. Αποστολάκη τη δύσκολη πλευρά της επιχειρηματικότητας. Ωστόσο, ήταν αυτό που του έδωσε κίνητρο για τα επόμενα επιχειρηματικά του βήματα. Έτσι λοιπόν, στη μετέπειτα πορεία του ξεκίνησε να ασχολείται με νέες Startups όπως το e-food, την τότε Taxibeat (σήμερα FREENOW) και το Doctoranytime, οι οποίες εξελίχθηκαν σε μερικές από τις πιο επιτυχημένες νεοφυείς επιχειρήσεις της χώρας μας.

Σχετικά με την μεγάλη επιτυχία του e-food και την μετέπειτα εξαγορά του ο κ. Αποστολάκης είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στην συνέντευξή του στον τηλεοπτικό «ΜΟΝΟΚΕΡΟ» πως «δείχνει τελικά ότι μπορούν να γίνουν εξαγορές και είναι στη δικιά μου φιλοσοφία και γενικότερα στην φιλοσοφία μας σαν Venture Friends πάντα να κοιτάμε win win συνεργασίες, οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν όφελος και για τις δύο πλευρές. Γιατί και για εμάς μπορεί να πουλήσαμε λίγο πιο χαμηλά απ ότι θα θέλαμε, ωστόσο αυτό επέτρεψε τη δημιουργία του VentureFriends και έδωσε ένα ακόμα datapoint ότι μπορούν να υπάρξουν exits σε μια αγορά όπως η ελληνική, κάτι το οποίο έπεισε επενδυτές να έρθουν και να στηρίξουν το εγχώριο οικοσύστημα».

Συγχρόνως, την ίδια περίοδο ξεκίνησε και το ταξίδι του στον κόσμο των επενδύσεων, καθώς πραγματοποίησε την πρώτη του angel επένδυση στην την τότε Taxibeat, η οποία σήμερα έχει μετονομαστεί σε FREENOW.

Τα επόμενα χρόνια αποφάσισε να ασχοληθεί πιο συστηματικά με τον τομέα των επενδύσεων και έτσι το 2016 ίδρυσε το VC fund, VentureFriends, μαζί με τον Γιώργο Δημόπουλο. Εκείνη την περίοδο υπήρχε ένα κενό στο ελληνικό οικοσύστημα διότι δεν υπήρχαν ενεργά Venture Capital funds οπότε βλέποντας την ανάγκη από τα startups και πιστεύοντας στην επενδυτική ευκαιρία σήκωσαν το πρώτο fund εξ ολοκλήρου από ιδιώτες επενδυτές. Το πρώτο τους fund έφτασε στο τελικό του κλείσιμο να έχει μέγεθός 20 εκατ. ευρώ , ενώ το 2018 σήκωσαν το δεύτερο με μέγεθος 50 εκατ. ευρώ και το 2021 το τρίτο με μέγεθός 100 εκατ. ευρώ. Ανάμεσα στις εταιρείες που έχει επενδύσει το VF συγκαταλέγονται οι Scale-ups Blueground, InstaShop, FlexCar, Plum, WelcomePickups, Spotawheel και douleutaras.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι η Instashop, η οποία το 2020 εξαγοράστηκε από την Delivery Hero έναντι 360 εκατ. δολαρίων αποτελεί το μεγαλύτερο exit στην ιστορία του εγχώριου οικοσυστήματος.

H επιτυχία του VentureFriends, το οποίο είναι σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα VC Funds στην Ελλάδα δίνει το εξαιρετικά ισχυρό επενδυτικό ένστικτο του κ. Αποστολάκη. Όπως δήλωσε ο ίδιος στη συνέντευξή του στον «ΜΟΝΟΚΕΡΟ», «πάντοτε πιστεύω σε μια διαπραγμάτευση πρέπει να είναι και οι δύο πλευρές χαρούμενες, γιατί είναι σχέσεις, οι οποίες θα συνεχιστούν στο μέλλον»λ, συμπληρώνοντας ότι «έχουμε ωριμάσει πολύ σαν ομάδα, είμαστε μια μεγάλη ομάδα, μια διεθνής ομάδα. Έχουμε άτομα στο Λονδίνο, στην Ισπανία, στην Πολωνία, δεν είμαστε πλέον μόνο Έλληνες, κάτι το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να επενδύουμε σε όλη την Ευρώπη».

 

Δείτε τη συνέντευξη του Απόστολου Αποστολάκη στον τηλεοπτικό ΜΟΝΟΚΕΡΟ παρακάτω:

 

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην Business Voice #52

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις