Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

BookingClinic: Ο συνδετικός κρίκος που ενώνει ψηφιακά ασθενείς με κλινικές

Η Βασιλεία Χατζηστεργίου μιλά στο Startupper για την ιδέα, τη στήριξη από το EIT Health, τις νέες της υπηρεσίες αλλά και τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού στον τομέα της υγείας"

Η BookingClinic ανήκει στην κατηγορία των Startups οι οποίες γεννήθηκαν για να λύσουν μια πραγματική ανάγκη, ένα υπαρκτό πρόβλημα, και τις οποίες ακριβώς αυτή η συνθήκη τις βοήθησε να αναπτυχθούν και να ανέβουν αρκετά “σκαλοπάτια” μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ξεκινώντας από ένα πρόβλημα υγείας που έπρεπε να αντιμετωπιστεί, η BookingClinic δημιουργήθηκε το 2018 με στόχο να συνδέει ασθενείς με Κλινικές και Γιατρούς, παρέχοντάς αξιόπιστες και διαφανείς πληροφορίες σχετικά με το ιατρικό προσωπικό, τις υπηρεσίες και το συνολικό κόστος, ενώ παράλληλα να προσφέρει και τη δυνατότητα απευθείας ηλεκτρονικής κράτησης.

Σήμερα, έχει καταφέρει να δραστηριοποιείται σε διεθνές επίπεδο και να επεκτείνεται σταθερά, μεγαλώνοντας παράλληλα την ομάδα της. Αυτή τη στιγμή, το δυναμικό της περιλαμβάνει δύο μηχανικούς με μακρόχρονη εμπειρία στον επιχειρηματικό κόσμο, δύο νέους γιατρούς, έναν πρώην CEO μεγάλων ελληνικών ιδιωτικών Κλινικών, έναν finance expert, έναν IT expert, έναν social media digital analyst και πολύτιμους εξωτερικούς συνεργάτες.

Με “όπλο” την ομάδα αυτή, αλλά και το προϊόν της που φάνηκε πιο χρήσιμο από ποτέ στην περίοδο της πανδημίας, η ελληνική Startup επιλέχθηκε μέσω του Προγράμματος Headstart 2020 για να λάβει την υποστήριξη του EIT Health για τα επόμενα βήματά της.

Αυτή η διάκριση, που αποτελεί αν μη τι άλλο ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία της εταιρείας στάθηκε και η αφορμή για να μιλήσουμε με την Βασιλεία Χατζηστεργίου, Medical data & Communication Manager της BookingClinic και να μάθουμε τα πάντα για την ιδέα, την υλοποίηση αλλά και τα επόμενα βήματά της.

Startupper: Πως και πότε γεννήθηκε η ιδέα, ποια ήταν η ευκαιρία που διακρίνατε;

Βασιλεία Χατζηστεργίου: Η ιδέα της BookingClinic γεννήθηκε μέσα από ένα πραγματικό περιστατικό, όταν ένας αγαπημένος συγγενής χρειάστηκε να νοσηλευτεί για μια σοβαρή και ακριβή επέμβαση. Τότε διαπιστώσαμε ότι ενώ πλέον στρεφόμαστε απευθείας στην οθόνη της συσκευής μας για να αναζητήσουμε, να συγκρίνουμε, να αγοράσουμε και να αξιολογήσουμε προϊόντα και υπηρεσίες, δεν μπορούσαμε να κάνουμε το ίδιο για τις υπηρεσίες υγείας.

Ο τομέας της υγείας βρισκόταν εκτός του e-market και ήταν αδύνατον να βρούμε online επαρκείς πληροφορίες σχετικά με τις θεραπείες και τις υπηρεσίες που προσφέρει κάθε Κλινική στην Ελλάδα ή και στο εξωτερικό. Η αναζήτηση πληροφοριών σχετικά́ με το ποιες Κλινικές παρέχουν μια θεραπεία, με ποιους γιατρούς, με τι εμπειρία και εξειδίκευση, με ποιες καινοτόμες μεθόδους, με τι υπηρεσίες φιλοξενίας, με τι αξιολογήσεις και κυρίως με ποιο συνολικό́ κόστος δεν ήταν διαθέσιμο για τον ασθενή́.

Γενικότερα όμως, η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών παραμένει ένα από τα μεγάλα ζητούμενα στον τομέα της Υγείας, ο οποίος έχει μείνει πίσω σε σχέση με άλλους τομείς. Έτσι, εκτιμάται ότι οι πάροχοι, Κλινικές και Γιατροί, που θα δώσουν στους ασθενείς τους σύγχρονες υπηρεσίες θα ωφεληθούν σε πολλά επίπεδα. Ο μεγάλος ωφελούμενος όμως, θα είναι ο ασθενής, τόσο σε επίπεδο εξυπηρέτησης όσο και επιλογών, λήψης αποφάσεων και ποιότητας υπηρεσιών.

Εντοπίζοντας αυτή την σημαντική ανάγκη για τον ασθενή και το κενό της αγοράς για τις Κλινικές, δημιουργήσαμε την BookingClinic.com, η οποία βγήκε στον αέρα το 2018. Η Bookingclinic.com λοιπόν είναι μια διεθνής πλατφόρμα που συνδέει ασθενείς με Κλινικές και Γιατρούς, παρέχοντάς πληροφορίες σχετικά με το ιατρικό προσωπικό, τις υπηρεσίες και το συνολικό κόστος και δυνατότητα απευθείας ηλεκτρονικής κράτησης.

Ο ασθενής θα έχει επίσης σύντομα τη δυνατότητα να κάνει μια online ‘επίσκεψη’ στον γιατρό της επιλογής του μέσα από βιντεοκλήση, και να τον συμβουλευτεί προκειμένου να αποφασίσει για τη θεραπεία του. Η Bookingclinic.com προωθεί την καινοτομία και τον εκσυγχρονισμό στο οικοσύστημα υγείας και συμβάλλει στην εξωστρέφεια και τη διαφάνεια, παρέχοντας νέες ψηφιακές υπηρεσίες για τον ασθενή, ο οποίος κερδίζει χρόνο, χρήμα, και εύκολη πρόσβαση σε Κλινικές εντός και εκτός συνόρων.

Startupper: Πώς καταφέρατε και βγάλατε το προϊόν σας στην αγορά; Ποιες ήταν οι πιο σημαντικές στιγμές στην πορεία σας;

Βασιλεία Χατζηστεργίου: Τα πρώτα βήματα ήταν σίγουρα δύσκολα αλλά με επιμονή και προσπάθεια καταφέραμε, αφού δημιουργήσαμε το πρώτο προϊόν, να βρούμε συνεργάτες, ιατρούς και Κλινικές, οι οποίοι υπήρξαν πρωτοπόροι και μοιράστηκαν το όραμά μας για παροχή σύγχρονων, ψηφιακών υπηρεσιών υγείας. Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί Κλινικές με περισσότερους από 200 συνεργαζόμενους Γιατρούς, ενώ έχουν αναρτηθεί στην πλατφόρμα 434 διαφορετικές θεραπείες από 16 ιατρικές ειδικότητες.

Το δίκτυο των Κλινικών μας περιλαμβάνει Κλινικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, έχουμε δημιουργήσει συνεργασίες σε Αμερική́ και Κύπρο ενώ́ ανάμεσά στους συνεργάτες μας βρίσκεται μία εξειδικευμένη εταιρία ιατρικής τηλεδιάσκεψης και μία ασφαλιστική εταιρία με κοινό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.

Όπως κάθε επιχειρηματική ιδέα, έτσι και η BookingClinic, στην πορεία μεταβάλλεται, εξελίσσεται και αναπροσαρμόζεται στα πραγματικά δεδομένα, και σε αυτό μας βοήθησαν οι διαγωνισμοί στους οποίους λάβαμε μέρος, όπου πέραν από οικονομική υποστήριξη, μας προσέφεραν mentoring και καθοδήγηση μέσω ενός μεγάλου δικτύου συνεργατών, κάτι που μας άνοιξε νέους ορίζοντες και μας προσέφερε νέες ιδέες για να αναπροσαρμόσουμε και να βελτιώσουμε τις ιδέες μας.

Η BookingClinic αναδείχθηκε ως μια από τις 25 καλύτερες ευρωπαϊκές startups στον τομέα της Υγείας από το EIT Health το 2018, στο πλαίσιο της διοργάνωσης των Innostars Awards, ενώ ήταν στους νικητές του Envolve Entrepreneurship Award 2019 του Libra Group υπό την αιγίδα του The Hellenic Initiative. Ακόμα, ήταν μεταξύ των 10 καλύτερων και πιο καινοτόμων startups στον διαγωνισμό του Disrupt Greece 2018 (Fortune / ID-GC / Papastratos).

Επίσης, η BookingClinic είναι μία από τις νεοφυείς εταιρείες που προσκλήθηκαν και συμμετείχαν στο θεματικό πάρκο ‘Digital Greece’ με τις 100 ελληνικές start-ups, που διοργάνωσε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο της ΔΕΘ για δυο συνεχείς χρονιές, το 2018 και το 2019. Η BookingClinic αποτελεί μέλος της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης και της Elitour (Greek Medical Tourism Council).

Startupper: Πρόσφατα, η BookingClinic επιλέχθηκε μέσω του Προγράμματος Headstart 2020 για να λάβει την υποστήριξη του EIT Health. Πώς φιλοδοξείτε να σας βοηθήσει η εξέλιξη αυτή;

Βασιλεία Χατζηστεργίου:  Ήταν μεγάλη τιμή και χαρά η επιλογή μας από το Πρόγραμμα Headstart 2020 του ΕΙΤ Health που ανήκει στην ΕΕ. Ήμασταν μάλιστα η μόνη ελληνική εταιρεία που επιλέχθηκε, μέσα από μια πολύ απαιτητική και ανταγωνιστική διαδικασία σε όλη την Ευρώπη. Η υποστήριξη έγκειται στην αναβάθμιση και την επέκταση των υπηρεσιών μας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενόψει ενός πιθανού δεύτερος κύματος του COVID-19, αλλά και σε όφελος άλλων ευπαθών ομάδων που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας.

Η βοήθεια από αυτή τη διάκριση, εκτός από οικονομική, είναι και βοήθεια σε πολλά άλλα επίπεδα, όπως σε αυτό των συνεργασιών, της δικτύωσης και της χρηματοδότησης. Το ΕΙΤ Health είναι ένα μεγάλο δίκτυο της ΕΕ με πολύ σημαντικούς εταίρους από το χώρο της Υγείας, τόσο από την επιχειρηματική κοινότητα, όσο και από την ακαδημαϊκή και την ερευνητική. Αυτό έγινε κατανοητό σε εμάς, από την πρώτη διάκρισή μας από το EIT Health της ΕΕ, από τα Innostars Awards.

Από εκείνη τη βράβευση ήδη νιώσαμε ότι μπήκαμε στη μεγάλη οικογένεια και το ισχυρό δίκτυο του EIT Health, από το οποίο παίρνουμε συνεχώς ερεθίσματα, ιδέες, γνώσεις, προτάσεις, ευκαιρίες για συνεργασίες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στην Ελλάδα το focal point του ΕΙΤ Health είναι το Ευρωπαϊκό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), το ενδιαφέρον και η στήριξη του οποίου σε όλες αυτές τις ευκαιρίες που προκύπτουν από την ΕΕ, είναι αμέριστη και πολύτιμη.

Startupper: Αναφέρατε ότι η συμμετοχή σας στο πρόγραμμα του EIT Health συνεπάγεται και με οικονομική βοήθεια. Πώς είχατε χρηματοδοτήσει την ιδέα σας μέχρι τώρα και πώς σκοπεύετε να το κάνετε στη συνέχεια;

Βασιλεία Χατζηστεργίου:  Η χρηματοδότηση έγινε με ίδια κεφαλαία και πολλή προσωπική δουλειά με σκοπό να δώσουμε μορφή στην αρχική ιδέα μας, να την υλοποιήσουμε και να εξασφαλίσουμε τις πρώτες μας συνεργασίες. Στη συνέχεια αρχίσαμε να αναζητούμε ευκαιρίες που θα μας έδιναν μια ώθηση για να συνεχίσουμε, και ξεκινήσαμε να συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς και να ερχόμαστε σε επαφή με τους πρώτους επενδυτές. Η εμπειρία με τα VC, δείχνει ότι η προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση είναι το proof of concept που συνοδεύεται από έσοδα, ενώ η χρηματοδότηση πριν από αυτό το στάδιο μπορεί να γίνει μέσα από Ευρωπαϊκά Προγράμματα.

Την αξία της πρότασής μας μέσα από πλήθος προτάσεων από όλη την Ευρώπη την ξεχώρισε και πίστεψε σε αυτήν, το European Institute of Technology (EIT Health) της ΕΕ και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) στηρίζοντάς μας με μια αρχική μικρή χρηματοδότηση στα Innostars Awards και μια δεύτερη, αρκετά πιο σημαντική, στο Headstart Program. Το ίδιο συνέβη και με το Envolve Entrepreneurship Αward, το οποίο εκτός από τη χρηματοδότηση που μας έδωσε μέσω των βραβείων του 6ου κύκλου του θεσμού, μας υποστήριξε με πολλαπλούς τρόπους διευρύνοντας σημαντικά τον επιχειρηματικό μας κύκλο. Για τα επόμενα βήματά μας, η αναζήτηση νέων πηγών χρηματοδότησης θα είναι πολύ σημαντική στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της BookingClinic εντός και εκτός συνόρων.

Startupper: Γνωρίζουμε ότι κινητοποιηθήκατε πολύ γρήγορα για να βοηθήσετε ως εταιρεία ενάντια στην πανδημία. Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς κάνατε και αν σκοπεύετε να κάνετε κάτι επιπλέον μελλοντικά;

Βασιλεία Χατζηστεργίου: Η πανδημία δημιούργησε μια νέα πραγματικότητα για όλους μας. Μέσα σε αυτή δημιουργήθηκαν νέες ευκαιρίες αλλά και δόθηκαν νέες δυνατότητες σε επιχειρήσεις που μπορούσαν να βάλουν ένα λιθαράκι ώστε να προσφέρουν βοήθεια σε άτομα που βρέθηκαν σε ανάγκη. Έτσι και εμείς, δημιουργήσαμε συνεργασίες με τους Γιατρούς του Κόσμου, την ActionAid και την ΙΑΣΙΣ ώστε να προσφέρουμε δωρεάν, διαδικτυακά και μέσω τηλεδιάσκεψης με γιατρούς και συμβούλους, καθοδήγηση ιατρικού και ψυχοκοινωνικού περιεχομένου σε σχέση με τον κορωνοϊό κατά τη διάρκεια του περιορισμού των μετακινήσεων.

Οι νέες αυτές υπηρεσίες είναι πλέον έτοιμες και σε περίπτωση δεύτερου ‘κύματος’ θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση και την καλύτερη διαχείριση της κατάστασης. Εξάλλου και η επιλογή μας από το Headstart Program της ΕΕ για στήριξη και χρηματοδότηση, ως η μοναδική ελληνική εταιρεία του χώρου της υγείας, αποσκοπεί στη διεύρυνση αυτών των υπηρεσιών και σε άλλες χώρες της ΕΕ, ενόψει και ενός πιθανού νέου ‘κύματος’ κορωνοϊού.

Πέρα από αυτή καθ’ αυτή την αντιμετώπιση της πανδημίας, η κρίση αυτή δημιουργεί συνθήκες που επιτάχυναν τη ψηφιακή μετάβαση σε ένα πλήθος καθημερινών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Αυτή η ψηφιακή μετάβαση σε πολλούς τομείς έγινε, θα λέγαμε, «δια της βίας», όταν δεν είχαμε άλλη επιλογή, από το να μείνουμε σπίτι και να εργασθούμε, να εκπαιδευτούμε, να αγοράσουμε αγαθά και υπηρεσίες.

Είναι όμως σίγουρο ότι τα οφέλη «ήρθαν για να μείνουν» και η «επόμενη μέρα», μετά τον κορωνοϊό, θα μας βρει όλους με νέες καθημερινές συνήθειες, πιο ψηφιακές και πιο σύγχρονες. Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, η BookingClinic δίνει μια νέα υπηρεσία στο χώρο της Ψηφιακής Υγείας, συνδέοντας ασθενείς με Κλινικές και γιατρούς, γρήγορα, εύκολα και απλά, από την οθόνη της συσκευής μας, όχι μόνο κατά τη διάρκεια τέτοιων κρίσεων αλλά και στην καθημερινότητα, διευκολύνοντας ασθενείς οι οποίοι δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε ιατρούς, αντιμετωπίζουν δυσκολίες μετακίνησης, βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές ή απλώς επιθυμούν να εξοικονομήσουν χρόνο από περιττές μετακινήσεις και αναμονές.

Έτσι είτε υπάρξει δεύτερο κύμα είτε όχι, στοχεύουμε να προσφέρουμε online τηλεδιάσκεψη με ιατρούς μέσω video-call, διευρύνοντας την γκάμα ιατρικών ειδικοτήτων, και προσφέροντας μία νέα υπηρεσία η οποία ευθυγραμμίζεται με την νέα τάση ψηφιοποίησης των περισσότερων υπηρεσιών.

Startupper: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε στην επιχειρηματική σας προσπάθεια μέχρι σήμερα;

Βασιλεία Χατζηστεργίου: Είναι γεγονός, πως ο χώρος της υγείας παρουσιάζει σημαντικές ιδιαιτερότητες και δημιουργεί μια μεγάλη πρόκληση. Έχοντας στο επίκεντρο τον άνθρωπο και το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία του, πρέπει να διαχειριστούμε τις ανάγκες του με εξαιρετική προσοχή και κυρίως ευαισθησία ώστε ναι μεν, να αναπτύξουμε μία λειτουργική επιχείρηση αλλά να εξυπηρετήσουμε ταυτόχρονα αποτελεσματικά έναν ασθενή σε μία δύσκολη και απαιτητική στιγμή της ζωής του, όπου καλείται να πάρει μια σημαντική απόφαση, έχοντας όλες τις πληροφορίες στα χέρια του.

Η διαφάνεια της πληροφορίας γύρω από τις υπηρεσίες υγείας, όπως η εμπειρία, η αξιολόγηση, η ποιότητα των υπηρεσιών, αλλά και το κόστος είναι βασικά ζητούμενα από τον ασθενή σε όλο τον κόσμο, που έχει μάθει να είναι ενημερωμένος και να μπορεί να επιλέξει προϊόντα και υπηρεσίες έχοντας αντικειμενικές πληροφορίες στα χέρια του.

Στην υγεία αυτό λείπει ακόμα, αλλά όπως κατέδειξε με εντυπωσιακό τρόπο μια πρόσφατη σχετική έρευνα της McKinsey, είναι κάτι για το οποίο η απαίτηση από τους ασθενείς γίνεται όλο και πιο επιτακτική. Ωστόσο, για τους παρόχους υγείας, αυτό είναι ένα μεγάλο βήμα, μια τεράστια αλλαγή από τον τρόπο που λειτουργούν ως τώρα. Αυτοί που θα το τολμήσουν πρώτοι, θα έχουν ένα μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και όπως φαίνεται από τις Κλινικές που μας έχουν εμπιστευθεί μέχρι τώρα, ο δρόμος ανοίγει για τους πρωτοπόρους και τους καινοτόμους.

Startupper: Τι θα θέλατε να αλλάξει στην Ελλάδα για να ενισχυθεί και υποστηριχθεί ακόμα περισσότερο η νέα επιχειρηματικότητα;

Βασιλεία Χατζηστεργίου: Δυστυχώς στην Ελλάδα παρατηρούμε μια σχετική έλλειψη ενδιαφέροντος για τη θετική επίδραση που μπορούν να δημιουργήσουν οι start up και να προσφέρουν στην οικονομία. Θα λέγαμε ότι οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές και προβάλλουν εμπόδια στις νέες επιχειρήσεις, δεδομένων των φορολογικών συνθηκών, προβλημάτων γραφειοκρατίας αλλά και των δυσκολιών στην εύρεση χρηματοδότησης.

Όλα αυτά, μαζί με την έλλειψη πόρων που αντιμετωπίζει μία νεοφυής επιχείρηση καθιστούν την εξέλιξη της εταιρίας αρκετά απαιτητική και έτσι είναι απαραίτητη η επιμονή, η προσήλωση και η αντοχή για να ξεπεραστούν τα εμπόδια. Η έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων στο pre-seed στάδιο, είναι μια μεγάλη δυσκολία για τις ελληνικές start-ups, κάτι που δε συμβαίνει στο εξωτερικό, όπως επίσης και τα επίπεδα χρηματοδότησης στην Ελλάδα απέχουν πολύ από τα αντίστοιχα στην Ευρώπη και ακόμα περισσότερο από αυτά στις ΗΠΑ.

Πέραν όμως από αλλαγές που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων και θα επηρεάσουν θετικά κάθε νεοφυή επιχείρηση που βρίσκεται στα πρώτα της βήματα, από τη μεριά μας ευελπιστούμε να δούμε και αλλαγές που αφορούν στον χώρο της υγείας. Η Ελλάδα προς το παρόν, αρκετά διστακτικά εντάσσει τις υπηρεσίες υγείας στην ψηφιακή εποχή και οικονομία. Ελπίζουμε πως σταδιακά και με αφορμή αυτήν την παγκόσμια κρίση του κορωνοϊού, θα φανούν σύντομα οι σημαντικές θετικές επιδράσεις της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών υγείας, όπως φάνηκαν σε αρκετούς άλλους τομείς της καθημερινότητάς μας.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις