Σε μια κίνηση-ματ που αλλάζει δραστικά τις ισορροπίες στην αεροδιαστημική και τεχνολογική αγορά, η Amazon ανακοίνωσε την Τρίτη ότι προχωρά στην εξαγορά της Globalstar έναντι του αστρονομικού ποσού των 11,57 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η στρατηγική αυτή συμφωνία έχει έναν και μόνο ξεκάθαρο στόχο: να ενισχύσει το νεοσύστατο δορυφορικό δίκτυο της Amazon και να χτυπήσει στα ίσα τον μεγάλο της αντίπαλο, το Starlink του Ίλον Μασκ.
Η είδηση προκάλεσε άμεσο ράλι στις αγορές. Οι μετοχές της Globalstar εκτινάχθηκαν πάνω από 9% στις προσυνεδριακές συναλλαγές, έχοντας ήδη καταγράψει άνοδο 6% τις προηγούμενες δύο εβδομάδες εν μέσω φημών για τις διαπραγματεύσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αξία της μετοχής της εταιρείας είχε σχεδόν διπλασιαστεί πέρυσι, ενώ από τις αρχές του έτους κατέγραφε άνοδο 12% πριν καν επιβεβαιωθεί η εξαγορά. Οι μετοχές της Amazon έκλεισαν με άνοδο περίπου 1% την Τρίτη.
Οι λεπτομέρειες του χρυσού deal
Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, οι μέτοχοι της δορυφορικής εταιρείας έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την αποζημίωσή τους: είτε θα λάβουν 90 δολάρια σε μετρητά είτε 0,3210 μετοχές της Amazon για κάθε μετοχή της Globalstar που έχουν στην κατοχή τους.
Με την εξαγορά, η Amazon αποκτά άμεση πρόσβαση στο υφιστάμενο δίκτυο της Globalstar, ενισχύοντας τις φιλοδοξίες της να αμφισβητήσει την κυριαρχία της SpaceX και του Starlink, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει ήδη περίπου 10.000 δορυφόρους σε τροχιά και εξυπηρετεί περισσότερους από 9 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως.
Η κούρσα της Amazon για το Διάστημα
Από την πλευρά της, η Amazon τρέχει με ταχύτατους ρυθμούς για να στήσει το δικό της δίκτυο. Το πλάνο προβλέπει την ανάπτυξη περίπου 3.200 δορυφόρων σε Χαμηλή Τροχιά (LEO) έως το 2029. Οι ρυθμιστικές αρχές έχουν θέσει αυστηρό χρονοδιάγραμμα, απαιτώντας σχεδόν οι μισοί από αυτούς να βρίσκονται στις θέσεις τους μέχρι τον Ιούλιο του 2026.
Αυτή τη στιγμή, ο τεχνολογικός κολοσσός λειτουργεί ένα δίκτυο λίγο πάνω από 200 δορυφόρους, ωστόσο ετοιμάζεται να λανσάρει επίσημα τις υπηρεσίες δορυφορικού internet μέσα στη χρονιά.
Ο κρίσιμος ρόλος της Apple
Η Globalstar, με έδρα τη Λουιζιάνα, δεν είναι ένας τυχαίος παίκτης. Είναι η εταιρεία που «κρύβεται» πίσω από τη σωτήρια λειτουργία “Emergency SOS” της Apple. Στα τέλη του περασμένου έτους, είχε ανακοινώσει ότι ένα νέο δίκτυο, υποστηριζόμενο από την Apple, θα επέκτεινε τον στόλο της στους 54 δορυφόρους.
Η εταιρεία προσφέρει υπηρεσίες φωνής, δεδομένων και παρακολούθησης περιουσιακών στοιχείων σε επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και καταναλωτές. Μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς, έγινε γνωστό ότι η Amazon και η Apple (η οποία έχει επενδύσει ήδη 1,5 δισ. δολάρια στην Globalstar) υπέγραψαν παράλληλη συμφωνία. Αυτή διασφαλίζει ότι οι κρίσιμες δορυφορικές υπηρεσίες ασφαλείας, όπως το Emergency SOS και το “Find My” για τους χρήστες iPhone και Apple Watch, θα συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα.
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται την επόμενη χρονιά, εφόσον εξασφαλιστούν οι εγκρίσεις από τις ρυθμιστικές αρχές και η Globalstar πετύχει συγκεκριμένα ορόσημα στην ανάπτυξη των δορυφόρων της.
