Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Maritime: Η ψηφιακή μεταμόρφωση κατακλύζει την παγκόσμια ναυτιλία – Η πορεία προς το Maritime 4.0 – Part 1

Πάνω από το 70% των εταιρειών αυτή τη στιγμή πειραματίζεται με διάφορες ψηφιακές λύσεις και τεχνολογίες και φυσικά μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και οργανισμοί είναι αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια αλλά και πολλές Startups του χώρου μέσω της λεγόμενης ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Tech).

Του Θανάση Λασκούδη

 

Τα τελευταία χρόνια κυριαρχεί ένα και μόνο σύνθημα: ψηφιακός μετασχηματισμός παντού! Η λεγόμενη
Βιομηχανική Επανάσταση οδηγεί σε μια ολοκληρωτική ψηφιακή μεταμόρφωση των λειτουργιών κάθε επιχείρησης. Αυτή η διαδικασία μετασχηματισμού «αναμορφώνει» κάθε κλάδο, από τη μεταποίηση έως την υγειονομική περίθαλψη και από το εμπόριο έως τις μεταφορές. Η ναυτιλία δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από αυτό το πλαίσιο, καθώς έρχεται να συναντήσει τη δική της μεταμόρφωση μέσω του Maritime 4.0!

Η ψηφιακή μεταμόρφωση ήταν μια διαδικασία που μας επηρέασε και μας επηρεάζει ακόμα με ταχύτατους ρυθμούς. Παραδοσιακά, η ναυτιλία, εμπορική και επιβατική, θεωρούνταν ένας πιο «συντηρητικός» κλάδος, όπου η υιοθέτηση καινοτομιών και νέων ιδεών γινόταν με δυσκολία. Ωστόσο, η εικόνα αυτή αρχίζει να αλλάζει. Σήμερα, η πρόκληση δεν είναι να πειστεί η ναυτιλιακή βιομηχανία για την αξία του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά να βρεθούν οι βέλτιστοι τρόποι για την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στα πλοία, τις υποδομές και τις διαδικασίες.

Ευτυχώς, τα σημάδια δείχνουν προς τη σωστή κατεύθυνση. Έρευνες αποκαλύπτουν πως τα δύο τρίτα των ναυτιλιακών εταιρειών έχουν ήδη ξεκινήσει το ταξίδι τους προς την ψηφιακή εποχή. Ακόμα πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι πάνω από το 70% των εταιρειών αυτή τη στιγμή πειραματίζεται με διάφορες ψηφιακές λύσεις και τεχνολογίες και φυσικά μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και οργανισμοί είναι αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια αλλά και πολλές Startups του χώρου μέσω της λεγόμενης ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Tech).

Η δυναμική της ναυτιλιακής τεχνολογίας 

Αναπόσπαστο κομμάτι του Maritine 4.0 είναι όπως αναφέραμε η τεχνολογία, σε όλες τις εκφάνσεις της, και ειδικά η ναυτιλιακή τεχνολογία η οποία καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή καινοτομία που προέρχεται από τις Startups αλλά και τις επενδύσεις επιχειρηματικών κεφαλαίων. Με την πάροδο των ετών, ο κλάδος έχει δει ενίσχυση του ενδιαφέροντος από τους επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων, αποδεικνύοντας την αναγνώριση των δυνατοτήτων του τομέα για τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και για κερδοφορία.

Οι τοποθετήσεις επενδυτικών κεφαλαίων στη ναυτιλιακή τεχνολογία έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό το έντονο ενδιαφέρον είναι μια απάντηση στην ιστορικά αργή υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και λύσεων λογισμικού από τη βιομηχανία όπως προαναφέραμε.

Η αγορά της ναυτιλιακής τεχνολογίας παρουσιάζει αξιοσημείωτες συμφωνίες όπως στη Flexport, που σηματοδοτούν ένα ορόσημο, από επενδυτές όπως οι AndreessenHorowitz, MSD Partners, SoftBank Vision Fund, αλλά και η πρόσφατη των 260 εκατ. δολαρίων από τoν μεγάλο παίκτη στο ηλεκτρονικό εμπόριο Shopify.

Παρά την επενδυτική κινητικότητα, ο τομέας εξακολουθεί να παραμένει στο κάτω μέρος της λίστας όσον αφορά τις επενδύσεις σε σχέση με το παγκόσμιο μερίδιό του στο ΑΕΠ. Για να επιτευχθεί ένα ισορροπημένο επενδυτικό τοπίο, χρειάζονται αυξημένα επίπεδα χρηματοδότησης για τη στήριξη της καινοτομίας και των τεχνολογικών εξελίξεων στη ναυτική βιομηχανία.

Ιστορικά, η ναυτιλία αντιμετώπισε εμπόδια στην ταχύτερη υιοθέτηση της τεχνολογίας, κυρίως λόγω της νοοτροπίας των πλοιοκτητών και της απουσίας ολοκληρωμένων λύσεων. Ενώ αυτοί οι παράγοντες εμπόδισαν τον ταχύ ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου, οι πρόσφατες εξελίξεις, όπως η εμφάνιση VCs και επιταχυντών με επίκεντρο τη ναυτιλία, μαζί με τη βελτιωμένη συνδεσιμότητα των πλοίων, άνοιξαν το δρόμο για αυξημένες επενδύσεις και καινοτομία.

Κοιτάζοντας μπροστά, η αγορά της ναυτιλιακής τεχνολογίας έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Η συνεργασία μεταξύ νεοσύστατων επιχειρήσεων, επιχειρηματιών και των μεγάλων εταιρειών του χώρου είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση της καινοτομίας με αυξημένους ρυθμούς.

Αξιοποιώντας δεδομένα, τεχνολογία και στρατηγικές επενδύσεις, η βιομηχανία μπορεί να προωθήσει μετασχηματιστικά προϊόντα και λύσεις που ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες του ναυτιλιακού τομέα με ακόμα πιο γοργούς ρυθμούς.

«Θαλάσσια» Οικονομία VS «Γαλάζια» Οικονομία

Από τα αρχαία χρόνια, ο άνθρωπος σάλπαρε με τα καράβια του, χαράσσοντας μονοπάτια πάνω στην απέραντη γαλάζια πλάτη της θάλασσας. Ψάχναμε νέες γαίες, ανταλλάσσαμε εμπορεύματα, και αντλούσαμε πλούτη από τα ατελείωτα βάθη της.

Αυτή η αλληλεπίδραση, όμως, δεν ήταν πάντα αρμονική. Η υπερβολική εκμετάλλευση των θαλασσών άρχισε να γίνεται φανερή, ως μια σιωπηρή κραυγή για βοήθεια. Έτσι γεννήθηκε η έννοια της «θαλάσσιας» οικονομίας. Ήταν
σαν ένα ξύπνημα, μια συνειδητοποίηση ότι η θάλασσα είναι η κινητήριος δύναμη πολλών λαών, ο παλμός της ζωής τους. Από την πλοήγηση και τον τουρισμό μέχρι την αλιεία και την εξόρυξη πετρελαίου, η «θαλάσσια» οικονομία στήριζε την ευημερία των παράκτιων χωρών. Όμως, με την ανάπτυξή της φούντωσε και η ανησυχία για το μέλλον. Η υπερβολική εκμετάλλευση απειλούσε την ισορροπία των ωκεανών, σαν να κόβαμε το χρυσό κλαδί που μας στήριζε.

Από αυτή την αγωνία γεννήθηκε μια νέα προσέγγιση: η «γαλάζια» οικονομία. Ενώ η «θαλάσσια» οικονομία εστιάζει στην παραγωγή, η «γαλάζια» οικονομία στοχεύει σε μια πιο ολοκληρωμένη σχέση με τη θάλασσα. Προωθεί την ανάπτυξη της οικονομίας χέρι-χέρι με την προστασία του περιβάλλοντος, αναγνωρίζοντας πως η βιωσιμότητα δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη.

Η «γαλάζια» οικονομία αγκαλιάζει την καινοτομία και την τεχνολογία ως πυξίδα και χάρτη. Αναζητά τρόπους να ωφεληθούμε από τους ωκεανούς μας, όχι να τους εξαντλήσουμε. Είναι σαν να μαθαίνουμε να χορεύουμε με τη θάλασσα, σε ένα αέναο κύκλο αλληλεπίδρασης και σεβασμού. Η θάλασσα είναι μια αστείρευτη πηγή ζωής και δυνατοτήτων. Με τη «γαλάζια» οικονομία ως οδηγό, μπορούμε να χαράξουμε μια πορεία προς ένα μέλλον όπου η ευημερία θα ανθίζει παράλληλα με την υγεία των ωκεανών μας.

H Ελλάδα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές ως μέλος της Ε.Ε.

Η Ελλάδα είναι μια μεγάλη παγκόσμια ναυτική δύναμη, με ελληνόκτητα πλοία να ελέγχουν σημαντικό μέρος του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου. Η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει περίπου το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας είναι μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο όσον αφορά τη χωρητικότητα νεκρού φορτίου (DWT), με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να ελέγχουν το 29,19% των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου παγκοσμίως, το 22,03% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 15,45% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών και προϊόντων.

Οι ελληνικοί λιμένες, ιδίως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αποτελούν σημαντικούς θαλάσσιους κόμβους που διακινούν εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, συμβάλλοντας σημαντικά στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών της Ελλάδας και στις συνδέσεις της εντός της Ε.Ε. και παγκοσμίως.

Ο ελληνικός τομέας θαλάσσιων μεταφορών παρέχει σημαντικά οικονομικά οφέλη στην Ελλάδα, συνεισφέροντας περίπου 7,9% στο ΑΕΠ της χώρας και υποστηρίζοντας περίπου 86.300 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Δημιουργεί επίσης σημαντικά έσοδα σε ξένο συνάλλαγμα και δημόσια έσοδα για την ελληνική κυβέρνηση.

Τέλος, η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο ως εμπορικός εταίρος για οντότητες όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες, με τον ελληνόκτητο στόλο να θεωρείται αξιόπιστος και απαραίτητος εταίρος για τις μεταφορικές απαιτήσεις μεγάλων εμπορικών κρατών.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper MAG #49

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις