Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Σοφία Ζαχαράκη: «Στηρίζουμε τις πρωτοβουλίες ελληνικών Startups στον χώρο του τουρισμού»

«Ο ελληνικός τουρισμός τα κατάφερε απέναντι σε όλες τις δοκιμασίες και προχωρά με σχέδιο για να φτάσει ακόμα ψηλότερα το 2023», τόνισε στο Startupper Mag η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

Η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας αποκλειστικά στο STARTUPPER MAG και στον Σωτήρη Μπότσαρη, αναφέρθηκε στην τεράστια επιτυχία της τουριστικής σεζόν που πέρασε και υπογράμμισε τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται προκειμένου το 2023 να σημειωθούν νέα ρεκόρ.

«Ο ελληνικός τουρισμός τα κατάφερε απέναντι σε όλες τις δοκιμασίες και προχωρά με σχέδιο για να φτάσει ακόμα ψηλότερα το 2023», τόνισε χαρακτηριστικά η Σοφία Ζαχαράκη.

Παράλληλα, η υφυπουργός Τουρισμού υπογράμμισε με έμφαση ότι, η Ελλάδα είναι πλέον μία χώρα με κατακόρυφη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και της διευκόλυνσης στο επιχειρείν, σημειώνοντας ότι στόχος αποτελεί η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού και η επέκταση της τουριστικής σεζόν 12 μήνες τον χρόνο.

 

-Η τουριστική σεζόν το 2022 κατά γενική ομολογία ήταν εξαιρετική, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. Ποιος είναι ο σχεδιασμός προκειμένου να είναι εξίσου επιτυχημένη ή και ακόμη καλύτερη, η τουριστική σεζόν του 2023;

Σοφία Ζαχαράκη: Αξίζει να σταθούμε λίγο στην επιτυχία της φετινής σεζόν γιατί κάθε άλλο παρά δεδομένη ήταν. Μετά από δύο χρόνια πανδημικής κρίσης και βαρύτατου πλήγματος στον παγκόσμιο τουρισμό, προστέθηκαν οι αλληλοτροφοδοτούμενες κρίσεις σε ενέργεια, πληθωρισμό και φυσικά η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Παρόλα αυτά, για μία ακόμη φορά, ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε ότι μπορεί να υπερβεί και τις πιο αντίξοες συνθήκες. Καταφέραμε να φτάσουμε -και σε πολλούς μήνες να ξεπεράσουμε- τα έσοδα του 2019, της καλύτερης ιστορικά τουριστικής χρονιάς, και έτσι θέτουμε τις βάσεις για μία ακόμα καλύτερη σεζόν το 2023. Φυσικά, δεν τρέφουμε καμία ψευδαίσθηση: οι προκλήσεις είναι εδώ, και πάντα μπορούν να προκύψουν νέες. Όμως έχουμε αποδείξει ότι ο ελληνικός τουρισμός κρύβει μέσα του μία δύναμη που τίποτα δεν μπορεί να τη σταματήσει. Βεβαίως, αυτό δεν συμβαίνει τυχαία. Οφείλεται στα μεγάλα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, στους υπέροχους προορισμούς της, στον αξεπέραστο επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού, αλλά και σε ένα συνεκτικό σχέδιο για τον τουρισμό που προσανατολίζεται στο μέλλον και υλοποιείται με συνέπεια από αυτή την κυβέρνηση. Επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο, επενδύουμε σε βιώσιμες υποδομές για τον ελληνικό τουρισμό και προσελκύουμε ακόμα περισσότερες επενδύσεις, για ακόμα περισσότερες μορφές τουρισμού. Η Ελλάδα είναι πλέον μία χώρα με κατακόρυφη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και της διευκόλυνσης στο επιχειρείν, ενώ ο ελληνικός τουρισμός έχει αποδείξει την αξία του ως ένα ασφαλές καταφύγιο για επενδυτές σε εποχές αβεβαιότητας όπως αυτές που ζούμε. Στην ίδια οδό θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο το brand Ελλάδα, που ήδη τα τελευταία χρόνια έχει ανέβει στα 5 κορυφαία παγκοσμίως.

 

Ο πρωθυπουργός μίλησε πρόσφατα για «τουριστική κίνηση» και τους 12 μήνες του χρόνου. Ποιες ενέργειες έχετε κάνει προς αυτή την κατεύθυνση;

Σοφία Ζαχαράκη: Έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση σε τουριστικές δραστηριότητες που επεκτείνονται σε όλο το χρόνο, και σε όλη τη χώρα. Προβάλλουμε έντονα τους χειμερινούς μας προορισμούς, υπογραμμίζοντας το μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει τουρισμό και το χειμώνα, που ήταν και το κεντρικό θέμα της σχετικής διαφημιστικής μας εκστρατείας. Φέτος υπήρξε ιδιαίτερη μέριμνα για την ενίσχυση των πτήσεων σε ελληνικούς προορισμούς τους χειμερινούς μήνες, με μεγάλη ανταπόκριση από πολλές αεροπορικές εταιρείες. Ως προς τον εσωτερικό τουρισμό, το αναβαθμισμένο πρόγραμμα Τουρισμός για Όλους, που χορηγεί επιδότηση από 150 έως 200 ευρώ για διαμονή σε προορισμούς σε όλη τη χώρα, καλύπτει το σύνολο των χειμερινών μηνών, ενώ μέσα στον Ιανουάριο θα γίνει η κλήρωση για 125.000 νέους δικαιούχους φτάνοντας τους 400.000 συνολικά. Ήδη το σύνολο των προσπαθειών αποφέρει καρπούς, με καταγεγραμμένη πλέον αύξηση των εσόδων για το μήνα Οκτώβριο, όπου μάλιστα ξεπεράσαμε τον Οκτώβριο του 2019, ενώ αναμένονται εξίσου θετικά νέα και για τους επόμενους μήνες. Αλλά πέρα από το παρόν, μας ενδιαφέρει και το μέλλον. Για αυτό και εστιάζουμε ιδιαίτερα σε έργα για την ενίσχυση του εναλλακτικού και θεματικού τουρισμού μέσα από το εθνικό μας σχέδιο δράσης, και φυσικά το Ταμείο Ανάκαμψης.

 

Η Ελλάδα δεν είναι μόνο θάλασσα και ήλιος. Ποιες πρωτοβουλίες έχετε λάβει προκειμένου να αναπτυχθούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού στη χώρα μας;

Σοφία Ζαχαράκη: Οι εναλλακτικές μορφές είναι στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας. Είναι οι μορφές που μας παρέχουν τα τρία κύρια χαρακτηριστικά για τον τουρισμό του μέλλοντος: ποιότητα, ισορροπία και βιωσιμότητα.

Μορφές όπως ο γαστρονομικός τουρισμός και αγροτουρισμός, όπου είχαμε σημαντικές επιτυχίες όπως την ένταξη της Θεσσαλονίκης στις Δημιουργικές Πόλεις Γαστρονομίας της UNESCO ή την ένταξη του Σουφλίου και της Δυτικής Σάμου στα Βest Τourism Villages του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού. Μορφές όπως ο καταδυτικός τουρισμός (με σχεδιασμό για ακόμα περισσότερα καταδυτικά πάρκα και μουσεία) ο χειμερινός και ορεινός ( με επένδυση για τη δημιουργία νέων χιονοδρομικών κέντρων, ορεινών καταφυγίων και μονοπατιών), ο τουρισμός ευεξίας ( με έμφαση στην αναβάθμιση των υποδομών των ιαματικών πηγών) κ.α. Οι μορφές αυτές βρίσκονται στον πυρήνα των έργων μας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 300 εκ. €. Παράλληλα, εκπονούμε σειρά δράσεων για ακόμα περισσότερες μορφές όπως ο οινοτουρισμός, ο ποδηλατικός και εν γένει αθλητικός τουρισμός, ο οικοτουρισμός συνεργασία με το υπουργείο περιβάλλοντος και με στρατηγική του εκπονείται αυτή τη στιγμή, ο θρησκευτικός και ο πολιτιστικός τουρισμός που προσδίδουν τεράστια υπεραξία στην ελληνική τουριστική εμπειρία. Κεντρική στην προσπάθεια περαιτέρω εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος είναι η προσπάθεια αναβάθμισης του θαλάσσιου τουρισμού μέσα από την κατασκευή την αναβάθμιση μαρίνων σε όλη την Ελλάδα. Είναι μάλιστα μια από τις βασικές προτεραιότητες του ταμείου ανάκαμψης. Ενισχύουμε σε μεγάλο βαθμό την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας που έχει φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα στα λιμάνια της χώρας με αύξηση του homeporting που δίνει ώθηση στην μέση δαπάνη! Συγχρόνως, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση και στην ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού πάντα σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς Και παρατηρούμε μία ικανοποίηση ότι επανεκκίνηση συνεδρίου και εκθέσεων γίνεται με ενθαρρυντικό ρυθμό στη χώρα μας.

 

Η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, εκτός από προβλήματα, δημιουργεί και ευκαιρίες. Αποτελεί γεγονός πως πολλοί βορειοευρωπαίοι επιλέγουν την χώρα μας για να περάσουν τον χειμώνα. Πως σκοπεύει το υπουργείο Τουρισμού να εκμεταλλευτεί το γεγονός;

Σοφία Ζαχαράκη: Με πρωτοβουλία του Υπουργού Βασίλη Κικίλια, και ενόψει της ενεργειακής κρίσης που αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερη οξύτητα οι χώρες του ευρωπαϊκού βορρά, το Υπουργείο Τουρισμού προέβαλε με συνέπεια το μήνυμα ότι μία ιδανική λύση είναι οι διακοπές στην Ελλάδα αυτό το χειμώνα. Για το λόγο αυτό «έτρεξε» και σχετική καμπάνια σε στοχευμένες αγορές στο εξωτερικό. Οι πρώτες ενδείξεις δικαιώνουν την πρωτοβουλία αυτή, κάνοντας ακόμα ένα βήμα και στον πολυπόθητο στόχο της επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Έτσι, ολοένα και περισσότεροι επισκέπτες μας ανακαλύπτουν ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι ένας εξίσου μαγευτικός προορισμός και πέραν του καλοκαιριού.

 

Σε ποιες τουριστικές αγορές του εξωτερικού θα δώσετε έμφαση και ποιες νέες αγορές βρίσκονται στα σχέδιά σας για την σεζόν του 2023;

 Σοφία Ζαχαράκη: Καταρχάς θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Ελλάδα πλέον υποδέχεται επισκέπτες από ακόμα περισσότερους προορισμούς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ενισχύεται η διαφοροποίηση της ελληνικής τουριστικής αγοράς, γεγονός που την καθιστά ανθεκτικότερη απέναντι σε κρίσεις. Η φετινή τουριστική επιτυχία βασίστηκε στην ενίσχυση του μεριδίου του ελληνικού τουρισμού στις παραδοσιακές μας αγορές -Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία- όπου ξεπεράσαμε μάλιστα κατά πολύ το ρεκόρ του 2019. Στόχος είναι η τάση αυτή να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο, και παράλληλα να συνεχιστεί η άνοδος που παρατηρείται σε επισκέπτες από χώρες όπως η Πολωνία, η Ιταλία ,και η Ρουμανία, το Ισραήλ. Πολλά υποσχόμενο πεδίο είναι και αυτό των χωρών του Κόλπου -ιδιαίτερα με ΗΑΕ και Σαουδική Αραβία, με την οποία σχεδιάζουμε νέες κοινές δράσεις στον τουρισμού-. Εδώ, η πρόκληση είναι να ανταποκριθούμε στη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση, ιδιαίτερα σε νησιωτικούς προορισμούς. Φέτος είχαμε αξιοσημείωτη ανάκαμψη μιας ιδιαίτερα σημαντικής αγοράς, αυτής των ΗΠΑ, που μεριμνούμε να συνεχιστεί και φέτος, και για αυτό βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με διεθνείς αερομεταφορείς που εκφράζουν τη βούληση τους να αυξήσουν θέσεις και δρομολόγια. Σημαντικές αγορές που αξίζει να προσεχθούν είναι αυτές της Ινδίας και της Νοτίου Κορέας, ενώ προσεκτικά παρατηρούμε την επανεκκίνηση του τουρισμού που θα γίνει από την Κίνα.

Τέλος, στόχος φέτος είναι να υπάρξει ανάκαμψη και του οδικού τουρισμού, ώστε να εναρμονιστεί με τη μεγάλη άνοδο του αεροπορικού, και γι’ αυτό βρισκόμαστε σε συνεχή συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία και φορείς.

 

Ένα από τα βασικά ερωτήματα που ταλανίζουν τους ξενοδόχους και γενικά, τους επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό είναι, εάν η χώρα μας εκτός από «μαζικό» μπορεί να προσελκύσει και «ποιοτικό» τουρισμό. Δηλαδή, τουρίστες που μπορούν να δαπανήσουν αρκετά χρήματα στις διακοπές τους. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση;

Σοφία Ζαχαράκη: Η Ελλάδα, ιδιαίτερα τα 2 τελευταία χρόνια, απέδειξε ότι μπορεί πλέον να προσελκύσει με αξιώσεις ποιοτικό τουρισμό. Καταρχάς η χώρα μας πλέον προσφέρει πολύ ποιοτικότερες τουριστικές υπηρεσίες. Έχουν δημιουργηθεί νέες μονάδες που μπορούν να ικανοποιήσουν ακόμα και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη, υπάρχει συνολική αναβάθμιση του τουριστικού κλάδου -ιδιαίτερα της φιλοξενίας- ενώ έχουν δημιουργηθεί ακόμα περισσότερες επιλογές, ιδιαίτερα στον τομέα του θεματικού τουρισμού. Ένα σημαντικό αποτύπωμα καινοτομίας και βιωσιμότητας πραγματοποιείται και μέσα από την πρωτοβουλία eco islands. Έτσι για το μέλλον, προτεραιότητα είναι να αναβαθμιστούν ακόμα περισσότερο οι εγκαταστάσεις των τουριστικών επιχειρήσεων μας, με έμφαση όμως στο στοιχείο της βιωσιμότητας και της αρμονίας με το φυσικό περιβάλλον, λαμβάνοντας υπόψη και το όριο φέρουσας ικανότητας κάθε προορισμού. Γι’ αυτό και σε όλα μας τα έργα δίνουμε έμφαση στην πλήρωση των κριτηρίων βιωσιμότητας, ενώ βλέπουμε ότι και ο ιδιωτικός τομέας αγκαλιάζει ακόμα περισσότερο τις αειφόρες πρακτικές ιδιαίτερα με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Χτίζοντας μάλιστα πάνω στην ψηφιακή αναβάθμιση που έχει συντελεστεί στη χώρα και στο γεγονός ότι έχουμε ταυτόχρονα επενδύσεις από τεχνολογικούς κολοσσούς -Microsoft, Cisco Amazon, Google κ.α.-, αξιοποιούμε το νέο αυτό περιβάλλον καινοτομίας, με νέα εργαλεία. Εργαλεία όπως το νέο σύστημα ολοκληρωμένης καταγραφής τουριστικών αφίξεων στη χώρα, ή τον μηχανισμό παρακολούθησης των τουριστικών τάσεων σε ανταγωνιστικούς προορισμούς στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, στηρίζουμε τις πρωτοβουλίες ελληνικών startup στον χώρο του τουρισμού, οι οποίες έχουν ήδη σχεδιάσει δεκάδες ψηφιακές εφαρμογές ιδιαίτερα για θεματικές μορφές τουρισμού, από ψηφιακές περιηγήσεις αρχαιολογικών χώρων μέχρι διοργάνωση εκδρομών αλιευτικού τουρισμού. Σε κάθε περίπτωση το θετικό μήνυμα είναι ότι ο ελληνικός τουρισμός τα κατάφερε απέναντι σε όλες τις δοκιμασίες, και προχωρά με σχέδιο για να φτάσει ακόμα ψηλότερα το 2023.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις