Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

AMMOUSA: Ένα ελληνικό “success story” στον χώρο της μπύρας

Ο Γιώργος Ντάνος δημιούργησε μόνος του σε ένα υπόγειο την δική του μπύρα, φέρνοντας την από το σπίτι στην αγορά των κορυφαίων εστιατορίων.

Το Startupper μίλησε με τον Γιώργο Ντάνο, επιχειρηματία και δημιουργό της μπύρας AMMOUSA, η οποία έχει λάβει πολλαπλές διακρίσεις από την αρχή της εμφάνισης της. Ο ίδιος μας μίλησε για το επαγγελματικό του ταξίδι εντός και εκτός συνόρων, την διάθεση και τις δυσκολίες της οικό-ζυθοποίησης, όπως και το πως κατάφερε να κατακτήσει το παγκόσμιο και εγχώριο κοινό.

Startupper.gr: Πως ξεκίνησε η επαφή σας με τον χώρο της μπύρας παράλληλα με τις σπουδές σας; 

Γ. Ντάνος: Με την οικιακή ζυθοποίηση ασχολήθηκα τυχαία στις αρχές του 2016, όταν ήμουν σε ένα μικροζυθοποιίο και δοκίμασα φρέσκια, αφιλτράριστη και απαστερίωτη μπίρα. Εκεί κατάλαβα την διαφορά γεύσης/ποιότητας και συνειδητοποίησα  ότι η μπίρα δεν είναι μόνο όπως την ξέραμε και όπως την είχαμε συνηθίσει έως τότε. Κάνοντας μια μικρή έρευνα, κατάλαβα ότι είναι εφικτό να φτιάξεις την «δικιά σου» μπίρα και ξαφνικά ένα απόγευμα είπα το εξής απλό… «γιατί όχι?» και πήρα την απόφαση να ξεκινήσω να φτιάχνω μπίρα ερασιτεχνικά. 

Η ιδέα ότι θα μπορώ να γευτώ το δημιούργημά μου με ενθουσίαζε. Ξεκίνησα από τα αρχικά στάδια, ότι δηλαδή η μπίρα αποτελείται από νερό, βύνη, λυκίσκο και μαγιά. Στην αρχή το μόνο που έκανα ήταν να διαβάζω πάρα πολύ ώστε να καταλάβω την όλη διαδικασία της ζυθοποίησης, παραμέτρους που την επηρεάζουν, λάθη που πρέπει να αποφύγω κτλ.

Μετά την πρώτη οικο-ζυθοποίηση κατάλαβα ότι δεν υπάρχουν μυστικά, παρά μόνο η καλή γνώση των υλικών και η πιστή εφαρμογή των διαδικασιών της ζυθοποίησης. Ακολουθώντας τις οδηγίες, γίνεσαι γνώστης των διαφόρων ποικιλιών της βύνης, του λυκίσκου και της ζύμης που συνδυαζόμενα, θα δώσουν το αποτέλεσμα που έχεις σχεδιάσει.

Μετά από 3-4 μήνες άρχιζα να αυτοσχεδιάζω και να «στήνω» το «οικο-ζυθοποιείο» μου, για να παράγω μπίρα με την μέθοδο «all grain». Δηλαδή παίρνεις βύνη, λυκίσκους, μαγιά και ό, τι πρόσθετα επιλέγεις και δημιουργείς την μπίρα όπως εσύ την θέλεις. Εδώ προϋποθέτει να σκεφτείς και να φτιάξεις την συνταγή με τις αναλογίες/ποσότητες των υλικών. Το αποτέλεσμα σχεδόν πάντα είναι καλό και είναι καλύτερο από το προηγούμενο.

Οι ώρες που αφιερώνω στην παρασκευή της μπίρας είναι ώρες ηρεμίας, δημιουργίας και χαλάρωσης. Τα αρώματα της βύνης και των λυκίσκων σε βγάζουν από την καθημερινότητα και σε κάνουν να περιμένεις με ανυπομονησία το αποτέλεσμα. Σίγουρα σε διακατέχουν αρκετά συναισθήματα όπως αυτό της θέλησης να δημιουργήσεις κάτι νέο, αλλά και της αμφιβολίας για το αποτέλεσμα. Είναι μία προσωπική γιορτή….. που δεν πρέπει να επηρεάζεσαι από άλλες γνώμες… που πρέπει να ακολουθείς το ένστικτό σου αλλά και τις αισθήσεις σου.

Startupper.gr: Τι χρειάζεται για να ασχοληθεί κάποιος με την ζυθοποίηση; 

Γ. Ντάνος: Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται κάποιος για να ασχοληθεί με την ζυθοποίηση, είναι ενθουσιασμό και όρεξη για να πειραματιστεί και προφανώς απευθύνετε σε ανθρώπους που αγαπούν και τους αρέσει η μπίρα.

Πήρα αυτή την απόφαση ενώ δεν ήξερα καν από τι αποτελείτε η μπίρα, δεν ήξερα καν ότι έχει νερό. Όμως δεν φοβήθηκα να ασχοληθώ.. δεν φοβήθηκα να ονειρευτώ και να πω «θέλω να φτιάξω την μπίρα μου».

Κάπως έτσι γεννήθηκε η «AMMOUSA», η οποία δεν είναι απλά μία μπίρα, αλλά είναι η υλοποίηση μιας σκέψης, το αποτέλεσμα μίας προσπάθειας, η πραγματοποίηση ενός ονείρου. Είναι μία επιβεβαίωση και μία επιβράβευση για το τι μπορεί να πετύχει ο καθένας μας (κάπου στο υπόγειο ενός σπιτιού), αν έχει όρεξη για γνώση και όρεξη για δημιουργία.

Startupper.gr: Υπάρχει οικονομική καταξίωση μέσα από αυτό το επιχειρηματικό βήμα; 

Γ. Ντάνος: Είναι μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν το προϊόν σου είναι ποιοτικά καλό και παίρνει καλές κριτικές από το καταναλωτικό κοινό, από το αν θα κερδίσεις ή όχι από αυτή την δραστηριότητα. Ίσως μπορεί να γίνει επικερδής μακροπρόσθεσμα. Όμως αν θες να είσαι σε υψηλό επίπεδο ποιότητας, συνέχεια θα πρέπει να επενδύεις σε αυτό. Αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με την ζυθοποίηση σίγουρα δεν πρέπει να στοχοποιεί το κέρδος αλλά μόνο την δημιουργία γεύσεων και αρωμάτων, γιατί αυτή είναι η μπίρα, γεύσεις και αρώματα!

Startupper.gr: Τι δικτύωση απαιτείται για να μπεις στον χώρο και πόσο αυτό βοηθά στο μετά; 

Γ. Ντάνος: Παρόλο που η AMMOUSA με την επαγγελματική της μορφή είναι περίπου τρία χρόνια, η ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι περίμενα και σιγά σιγά βρίσκει τον δρόμο της ανάμεσα σε κορυφαία εστιατόρια της χώρας ώστε να συντροφεύει κορυφαία πιάτα της Ελληνικής γαστρονομική σκηνής.

Η όλη ανάπτυξη δεν έχει γίνει μέσο κάποιου δικτύου διανομέων ή με την βοήθεια κάποιας διαφημιστικής καμπάνιας ή έχοντας στήσει κάποιο business plan, έχει γίνει με πολύ προσωπική δουλειά, με σωστές επιλογές και ακολουθώντας το ένστικτό μου. Πριν οποιαδήποτε συνεργασία, πρώτα «απαιτώ» μία γευστική δοκιμή και εφόσον τους αρέσει θα συνεργαστούμε. Η AMMOUSA δεν είναι ένα προϊόν που «με το ζόρι» θα είναι στο εστιατόριο, στην κάβα μας ή στην μπυραρία γιατί απλά πρέπει να είναι…, η AMMOUSA θα είναι γιατί την αναζητά το καταναλωτικό κοινό. Αυτή είναι η «στρατηγική» που έχω… «μεταφορά γευστικής εμπειρίας!!!».    

Και με αυτόν το τρόπο πώλησης είναι πλέον σε τα Σ/Μ στην τοπική αγορά της Πάτρας, αλλά και σε διάφορες επιλεγμένες κάβες, εστιατόρια & delicatessen καταστήματα σε Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Ναύπλιο, Καλαμάτα, Κρήτη, Μύκονο, Πόρο, Άνδρο, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο, Ρόδο, Σύφνο  και συνεχίζει… Σίγουρα χρειάζεται κάποια δικτύωση, όπως αν το προϊόν σου είναι υψηλού επιπέδου και έχεις υπομονή και επιμονή, τότε το αποτέλεσμα θα έρθει, ίσως πιο αργά, αλλά θα έρθει.

Startupper.gr: Τι νέο φέρνετε στην δουλειά και πως το εξελίσσετε; 

Γ. Ντάνος: Όταν πήρα την απόφαση και πέρασα από την οικιακή ζυθοποίηση στην επαγγελματική ζυθοποίηση, την πήρα μετά από πολύ σκέψη, γιατί στο καταναλωτικό κοινό πρέπει να προσφέρεις κάτι διαφορετικό, πρέπει να δίνεις νέες εμπειρίες και γεύσεις. Η μεγαλύτερη όμως δυσκολία ήταν να ενημερωθεί και να μάθει το καταναλωτικό κοινό ότι υπάρχουν και διαφορετικές μπύρες, γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει η κατάλληλη παιδεία, με αποτέλεσμα η μπύρα να αντιμετωπίζεται λάθος.

Από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα με την ζυθοποίηση είχα σαν σκέψη και σαν στόχο, να συνδυάσω, δύο διαφορετικές ίδιες τέχνες, την τέχνη της μπύρας και την τέχνη του φαγητού και να δημιουργώ μπύρες ιδιαίτερης γεύσης και αρώματος, που να σου συμπληρώνουν ή να σου αναδεικνύουν το φαγητό.

Με τις δημιουργίες μου θέλω  ο κόσμος να καταλάβει ότι η μπίρα δεν είναι αναψυκτικό και δεν είναι μόνο καλοκαιρινό ποτό, δεν είναι απλά για να σε ξεδιψάει, αλλά αντιθέτως έχει την δυνατότητα να σου δίνει απλόχερα γεύσεις και αρώματα.

Startupper.gr: Τι δυσκολίες συναντήσατε; 

Γ. Ντάνος: Οι δυσκολίες που συνάντησα είναι αυτές που όλοι οι μικροπαραγωγοί αντιμετωπίζουν. Οι βασικές δυσκολίες είναι η προβολή του προϊόντος και η διανομή αυτού. Για να μπορέσει ένα προϊόν να εισέλθει στην αγορά αλλά και να παραμείνει σε αυτή, θα πρέπει το καταναλωτικό κοινό να το γνωρίσει και να είναι άμεσα διαθέσιμο. Άρα υπάρχει καθημερινή προσωπική δουλειά και αγώνας ώστε να ενημερωθεί το καταναλωτικό κοινό για το προϊόν σου και έπειτα να μπορέσει να το δοκιμάσει. Αν θέλεις όμως να παραμείνει το προϊόν, χρειάζεται πολύ υπομονή και σωστές κινήσεις. 

Startupper.gr: Πως χρηματοδοτήσατε το εγχείρημα; 

Γ. Ντάνος: Το όλο εγχείρημα έχει χρηματοδοτηθεί από ιδίους πόρους. Για να ξεκινήσεις κάτι δεν είναι πάντα απαραίτητο μία μεγάλη αρχική επένδυση. Σίγουρα είναι μία βοήθεια αλλά δεν είναι κομβική βοήθεια για την έναρξη ενός project. Σημαντικότερο ρόλο είναι η ιδέα, η όρεξη για δουλειά και οι σωστές κινήσεις. Θα πρέπει να δημιουργούμε ιδέες. Πρέπει όλοι μας να ξεφύγουμε από την κατάσταση του ότι δεν έχουμε χρήματα ή δεν έχουμε χρόνο.. αυτό είναι μία εύκολη δικαιολογία. Πρέπει να ονειρευτούμε…. αυτό πρέπει να κάνουμε.

Startupper.gr: Πείτε μας λίγα λόγια σχετικά με τις διακρίσεις που έχετε λάβει για την AMMOUSA.

Γ. Ντάνος: Η «AMMOUSA English IPA» είναι μπύρα με βαθύ συννεφώδες χάλκινο χρώμα και έντονα σύνθετη γεύση με αρώματα από τζίντζερ, εσπεριδοειδή, πεπόνι και καρπούζι. Αρώματα που πλημμυρίζουν ολοκληρωτικά τον ουρανίσκο προκαλώντας μια έντονη γευστική διαδρομή μέσα από άνθη και φρούτα και τελειώνοντας με την ιδανική πικράδα των λυκίσκων. Συνδυάζεται εξαιρετικά με ψητό κρέας και γενικά με αλμυρές ή πικάντικες γεύσεις πλούσιες σε καρυκεύματα και μπαχαρικά.  

H AMMOUSA έχει διακριθεί και βραβευτεί από εννέα (9) διαγωνισμούς στα πέντε τελευταία χρόνια. Πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκαν και τα βραβεία από τα διάσημα Great Taste του Λονδίνου. Η AMMOUSA English IPA κατάφερε για άλλη μία φορά και διακρίθηκε με ένα αστέρι, επιβεβαιώνοντας ότι συνεχίζεται σταθερά το ταξίδι της μέσα στον κόσμο των γεύσεων και των αρωμάτων.

Επίσης τον Απρίλιο ολοκληρώθηκε και η διαδικασία αξιολόγησης των προϊόντων μικρών παραγωγών στο πλαίσιο του διαγωνισμού Athens Fine Food Awards by ΕΞΠΟΤΡΟΦ 2021 με την ανάδειξη των νικητών. Περισσότερα από 200 προϊόντα μικρών Ελλήνων παραγωγών αξιολογήθηκαν και 74 από αυτά έλαβαν διάκριση με ένα, δύο ή τρία αστέρια ποιότητας για το έτος 2021.

Από αυτά, 25 προϊόντα κέρδισαν τα μεγάλα βραβεία στις κατηγορίες του ξηρού τρόφιμου, του νωπού τρόφιμου, των ποτών, του ελαιόλαδου, της καινοτομίας, του πρωτοεμφανιζόμενου προϊόντος, του βιολογικού τρόφιμου και της συσκευασίας, ενώ το μεγάλο βραβείο AFFA για το 2021 κατέκτησε η μπύρα AMMOUSA που συγκέντρωσε τη μεγαλύτερη βαθμολογία με 19,61/20. Τα AFFA by ΕΞΠΟΤΡΟΦ είναι η σημαντικότερη προσπάθεια που γίνεται στην Ελλάδα για την συγκέντρωση, καταγραφή και προβολή των προϊόντων τροφίμων Ελλήνων παραγωγών μέσα από την αξιολόγηση και την επιβράβευση τους.

Startupper.gr: Οι στόχοι και τα σχέδια σας για το μέλλον; 

Γ. Ντάνος: Σκοπός μου είναι, να είμαι και εγώ μέσα σε αυτή την εξέλιξη, που έχει σαν αποτέλεσμα αυτή την ποικιλία των γεύσεων της μπίρας.Ήδη η AMMOUSA έχει ταξιδέψει σε Παρίσι, Λονδίνο, Σιγκαπούρη και ο στόχος είναι να αναπτυχθεί σε όσες περισσότερες χώρες τον επόμενο χρόνο. Επίσης το επόμενο διάστημα θα υπάρχουν άλλες δύο συνταγές στην αγορά, που πιστεύω θα προκαλέσουν μεγάλη έκπληξη.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις