StartUpper

Είναι ηλεκτρικό, έχει ρόδες, δεν είναι αυτοκίνητο

Μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα παρέδωσε η Tesla το 2020, σπάζοντας ένα benchmark που η ίδια είχε θέσει, ενώ το μοντέλο της Tesla 3 είναι αυτήν τη στιγμή το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο.

Ταυτόχρονα στο άλλο άκρο της Γης, η κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σχετικά κλειστή έως τώρα σε εισαγωγές, μετρά σχεδόν 400 τοπικούς κατασκευαστές, και ήδη μια νέα εταιρεία, η Evergrande, που υπόσχεται μαζική παραγωγή πολλών μοντέλων σε όλες τις κατηγορίες, έχει φθάσει σε χρηματιστηριακή αξία τα 87 δισ. δολάρια, χωρίς καν να έχει πουλήσει ένα αυτοκίνητο!

Οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια αγορά είναι επίσης εντυπωσιακές: Η εταιρεία αναλύσεων Canalys εκτιμά ότι το 2030 το 48% των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως θα αφορά
τα ηλεκτρικά, από το σημερινό 5%. Και μιλάμε για μια μεταστροφή κοινού και κατασκευαστών που δεν είναι αναστρέψιμη. Από τη μια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν σαφή πλεονεκτήματα χαμηλής κατανάλωσης, μηδενικών ρύπων (τουλάχιστον στο δικό τους άκρο της ενεργειακής αλυσίδας), χαμηλού κόστους συντήρησης, μεγάλων χώρων και επιδοτούμενων τιμών, αν και προς το παρόν παραμένουν ακριβότερα από τα αντίστοιχου μεγέθους συμβατικά μοντέλα.

Ταυτόχρονα όλο το τρέχον ρυθμιστικό πλαίσιο πιέζει για δραματικές μειώσεις ρύπων, για αύξηση της «πράσινης» ενέργειας σε κάθε τομέα και για εξάπλωση της ηλεκτρικής ενέργειας, αντί για τα ορυκτά καύσιμα, και στη λιανική αγορά, όπως είναι αυτή των αυτοκινήτων.

Οι εξελίξεις αυτές δεν είναι εύκολο να αναλυθούν ως προς τις επιπτώσεις τους. Μια τεράστια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας όλων των πρατηρίων καυσίμων και θα καταργήσει πολλά από αυτά, καθώς τα σημεία φόρτισης μπορεί να είναι οπουδήποτε. Σεισμικές αλλαγές θα έχει και ο κλάδος επισκευών και αναλωσίμων αυτοκινήτων, καθώς τα ηλεκτρικά μοντέλα καταργούν την παραδοσιακή «μηχανή», τα service της, όπως και σωρεία ανταλλακτικών.

Αλλαγές θα γίνουν και στο δρόμο, στον τρόπο που οδηγούμε, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνοδεύονται από συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης (και τελείως αυτόνομης σε λίγα χρόνια), ενώ προωθούν ακόμη την ιδέα της συνεργατικής μετακίνησης: όπου το commuting θα γίνεται μέσω application με «κλείσιμο θέσης» σε ένα περαστικό ηλεκτρικό όχημα που θα πηγαίνει προς την κατεύθυνσή μας ως εναλλακτικό ταξί.

Η αυτόνομη ή ημιαυτόνομη οδήγηση καταργεί επίσης διόδια (η χρέωση θα γίνεται αυτόματα), φανάρια, οδικές σημάνσεις, οδικές καθυστερήσεις, συνεργάζεται με τα δίκτυα 5G για μετάδοση δεδομένων, ενώ το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δομείται στο εσωτερικό του γύρω από οθόνες-tablet που προσφέρουν ψυχαγωγία, πωλήσεις, ενημέρωση και τηλεπικοινωνίες στους επιβάτες.

Το κοντινό, λοιπόν, μέλλον δείχνει μια μεγάλη αλλαγή σε ό,τι έχει σχέση με την αυτοκίνηση, που ναι μεν θα σβήσει (όπως κάθε τεχνολογική αλλαγή παραδείγματος) πολλές εργασίες και υπηρεσίες του χώρου, αλλά ταυτόχρονα θα ανοίξει πολλές άλλες. Με έμφαση σε συστήματα τηλεκατεύθυνσης, τεχνητής νοημοσύνης, τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης
ενέργειας, γεωεντοπισμού, κινητής ψυχαγωγίας, κινητικότητας και εφαρμογές συνεταιρικής κατοχής και χρήσης των οχημάτων. Μια δηλαδή εξίσου τεράστια ευκαιρία για ανάλογες υπηρεσίες, τεχνολογίες και προϊόντα που μπορεί να προσφερθούν από το χώρο των Startups, που ήδη σε μεγάλο βαθμό κινείται –από πλευράς αντικειμένου– σε παράλληλες τροχιές.

Έτσι το αυτοκίνητο του μέλλοντος, που δεν θα είναι αυτοκίνητο αλλά ένας φορέας υπηρεσιών, εμφανίζεται ως μία από τις πιο σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες, με το πλεονέκτημα ότι η αλλαγή του είναι και δεδομένη, και κυρίως πολύ σύντομη σε εμφάνιση. Για όποιον βέβαια τολμά να ανοίξει την πόρτα «εν κινήσει».

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις